abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 februari 2010 @ 00:23:17 #26
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_78083874
Maar.. er bestond al een soort van systeem van achternamen neem ik aan..?
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
  woensdag 17 februari 2010 @ 00:29:17 #27
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_78084028
Ik heb er zo'n hekel aan, al die mooie verhalen die je in je jeugd hoort die later apocrief blijken te zijn. "Ich bin ein Berliner", "Ik val aan, volg mij", de slag bij Tours enzovoort enzovoort. Je zou bijna gaan denken dat al je algemene kennis gebrekkig is.
pi_78084463
ik heb een japanse achternaam wat in 3 delen betekent: vrede-boom-dorp. Kan ik ook niets aan doen...:-)
pi_78087049
Stond er in het kerstverhaal ook al niet iets, dat een ieder terug moest naar de geboorteplaats om zich te laten inschrijven? Zou dat ook al op achternaam gebeurd zijn?
  woensdag 17 februari 2010 @ 10:00:54 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78090156
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 03:36 schreef Kaza het volgende:
Stond er in het kerstverhaal ook al niet iets, dat een ieder terug moest naar de geboorteplaats om zich te laten inschrijven? Zou dat ook al op achternaam gebeurd zijn?
De historische authenticiteit van dat stukje van Lucas wordt sterk betwijfeld. Er zijn verder geen aanwijzingen dat er ten eerste zo’n volkstelling was toen Jezus geboren werd, ten tweede niet dat deze ook voor niet-Romeinen zou hebben gegolden, en ten derde niet dat mensen naar hun geboorteplaats zouden hebben moeten gaan.

Voor de rest denk ik dat Joden ook in de tijd met name familiebanden gebruiken als soort van achternaam.

quote:
Matteüs 13:55: 55 Hij is toch de zoon van de timmerman? Maria is toch zijn moeder, en Jakobus en Josef en Simon en Judas, dat zijn toch zijn broers?

De bijbeltekst is ontleend aan De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007.
In Semitische talen betekent ben of bin zoon van. En dat hoor je wel in Joodse of Arabische namen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 18 februari 2010 @ 10:17:45 #31
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_78130967
tvp
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 10:00 schreef Iblis het volgende:
In Semitische talen betekent ben of bin zoon van. En dat hoor je wel in Joodse of Arabische namen.
Hoe zit dat in Afghanistan? Daar hebben ze geen bin/ben toch?
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  donderdag 18 februari 2010 @ 10:22:20 #32
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_78131056
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 00:44 schreef Angel_RW het volgende:
ik heb een japanse achternaam wat in 3 delen betekent: vrede-boom-dorp. Kan ik ook niets aan doen...:-)
Allemaal de schuld van Napoleon!
  donderdag 18 februari 2010 @ 10:46:03 #33
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78131718
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:17 schreef Q.E.D. het volgende:
tvp
[..]

Hoe zit dat in Afghanistan? Daar hebben ze geen bin/ben toch?
Poeh. Ik weet wel dat de talen in Afghanistan, ook al worden ze dan in het Arabisch schrift geschreven, (voor het grootste deel) Indo-Europees zijn, in ieder geval Pasjtoe en Dari. Gezien de ligging is dat ook niet zo raar, en allicht dat er dan nog wat Turkse talen worden gesproken, maar Semitisch zal het niet (in hoofdzaak) zijn.

Maar gedetailleerde kennis over Afghaanse familienamen heb ik nu ook weer niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 18 februari 2010 @ 17:08:42 #34
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_78145603
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 00:29 schreef Louis22 het volgende:
Ik heb er zo'n hekel aan, al die mooie verhalen die je in je jeugd hoort die later apocrief blijken te zijn. "Ich bin ein Berliner", "Ik val aan, volg mij", de slag bij Tours enzovoort enzovoort. Je zou bijna gaan denken dat al je algemene kennis gebrekkig is.
Waarom zijn de verhalen die je hier noemt, apocrief?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_78148637
Ken je dat verhaal niet dat Kennedy met "Ich bin ein Berliner" gezegd zou hebben dat ie

zo'n ding zou zijn geweest? Ik heb zo vaak gehoord, ook uit respectabele bronnen, maar het schijnt larie te zijn.

"Ik val aan, volg mij" is überhaupt niet gezegd door Doorman.

Met de slag bij Tours bedoel ik het verhaal dat het een epische strijd was waarbij wij, het christelijke westen, ternauwernood behoed zijn voor islamitische overheersing. Het schijnt niet meer dan een zooitje plunderaars zijn geweest die met twee vingers in de neus terug de Pyreneeën over zijn gejaagd.

Om er nog een te noemen: dat iedereen dacht dat de wereld plat was voor Columbus (wat je zelf ook noemt in een ander topic).
pi_78169908
van m'n voorouders zekers? ik zou het anders niet weten.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  vrijdag 19 februari 2010 @ 13:15:30 #37
235357 TitusPullo
pi_78181615
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 18:17 schreef Louis22 het volgende:
Ken je dat verhaal niet dat Kennedy met "Ich bin ein Berliner" gezegd zou hebben dat ie
[ afbeelding ]
zo'n ding zou zijn geweest? Ik heb zo vaak gehoord, ook uit respectabele bronnen, maar het schijnt larie te zijn.
Ja, dat verhaal kende ik wel, maar ik heb nooit gehoord dat het onzin was.
quote:
"Ik val aan, volg mij" is überhaupt niet gezegd door Doorman.
Dat wist ik wel.
quote:
Met de slag bij Tours bedoel ik het verhaal dat het een epische strijd was waarbij wij, het christelijke westen, ternauwernood behoed zijn voor islamitische overheersing. Het schijnt niet meer dan een zooitje plunderaars zijn geweest die met twee vingers in de neus terug de Pyreneeën over zijn gejaagd.
Dat is waarschijnlijk waar, maar in die tijd waren plundertochten vaak een voorbode van een meer geordende poging tot onderwerping. In die zin was het een belangrijke overwinning, zeker als je bedenkt dat het Frankische leger de enige macht was die de Islamitische legers werkelijk het hoofd kon bieden.
De latere overwinningen van Karel Martel, tijdens zijn veldtocht in de Provence, waren waarschijnlijk minstens net zo belangrijk als de overwinning bij Tours.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_78182426
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 10:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

De historische authenticiteit van dat stukje van Lucas wordt sterk betwijfeld. Er zijn verder geen aanwijzingen dat er ten eerste zo’n volkstelling was toen Jezus geboren werd, ten tweede niet dat deze ook voor niet-Romeinen zou hebben gegolden, en ten derde niet dat mensen naar hun geboorteplaats zouden hebben moeten gaan.

Voor de rest denk ik dat Joden ook in de tijd met name familiebanden gebruiken als soort van achternaam.

[..]

Leuk weetje: Turkse namen die op -oğlu eindigen (bijv. Emre Belözoğlu), betekenen ook 'zoon van...', net als het achtervoegsel -ić in het Servisch en het voorvoegsel Mc- of Mac- bij de Schotten.
Bij Grieken waarvan de achternaam op -oglou eindigt (bijv. Christos Patsatzoglou), kun je trouwens weten dat de voorouders uit Anatolië komen, want -oglou is een verbastering van het Turkse -oğlu.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 14:16:46 #39
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78184111
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 13:15 schreef TitusPullo het volgende:
Ja, dat verhaal kende ik wel, maar ik heb nooit gehoord dat het onzin was.
Het is onzin. Echt onzin. Het was laatst nog op de Nederlandse TV, toevallig zag ik dat op Nederland 1, met Anita Witzier. De Berlijners noemen zo’n ding niet eens een Berliner… Wikipedia analyseert het heel aardig overigens. Ich bin ein Berliner

Het zijn van die verhalen die zo grappig klinken en daarom nagenoeg onuitroeibaar zijn.

Wat dat betreft is QI op de Engelse TV ook leuk, want daar komen veel van die dingen voorbij.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 14:52:48 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78185434
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 13:35 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Leuk weetje: Turkse namen die op -oğlu eindigen (bijv. Emre Belözoğlu), betekenen ook 'zoon van...', net als het achtervoegsel -ić in het Servisch en het voorvoegsel Mc- of Mac- bij de Schotten.
Bij Grieken waarvan de achternaam op -oglou eindigt (bijv. Christos Patsatzoglou), kun je trouwens weten dat de voorouders uit Anatolië komen, want -oglou is een verbastering van het Turkse -oğlu.
Ja, ergens is dat ook niet zo verbazingwkeknd, want uiteindelijk is de opdeling na de Grieks-Turkse oorlogen vooral naar geloof gegaan. De Grieks Orthodoxen moesten naar Griekenland, de Moslims moesten naar Turkije. Of het nu Turks sprekende Orthodoxen of Grieks sprekende Moslims waren, wat ze geloofden maakte waar ze terechtkwamen.

Een treffend voorbeeld is b.v. het Cappadosisch Grieks; ook grappig is trouwens dat de Grieks-Orthodoxe Turken vroeger hun taal wel in het Griekse alfabet schreven (zoals veel Joden het Jiddisch of Ladino of Joods-Turks toch in het Hebreeuwse alfabet schreven, en tegenwoordig het Urdu in Pakistan in het Arabisch alfabet geschreven wordt, terwijl het (nagenoeg gelijke) Hindi in India dat niet wordt).

Je zult zo vast ook wel (als je het weet) in Turkije zo Griekse namen en achternamen aantreffen, net als omgekeerd.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 14:54:31 #41
235357 TitusPullo
pi_78185527
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 14:16 schreef Iblis het volgende:
Het zijn van die verhalen die zo grappig klinken en daarom nagenoeg onuitroeibaar zijn.
Dat zit er dik in, ja. Maar Allen Dulles, toch geen domme jongen, dacht aanvankelijk dat Tibet naast Hongarije lag, dus zo'n Berliner-flater is niet eens zo vergezocht.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 15:16:04 #42
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78186371
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 14:54 schreef TitusPullo het volgende:
Dat zit er dik in, ja. Maar Allen Dulles, toch geen domme jongen, dacht aanvankelijk dat Tibet naast Hongarije lag, dus zo'n Berliner-flater is niet eens zo vergezocht.
Het beantwoordt dus gewoon aan onze vooroordelen over Amerikanen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')