abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 januari 2010 @ 16:12:50 #1
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_77101748
twitter van iemand ter plekke: http://twitter.com/ebvr
quote:
Nederlands marineschip maakt haven Port-au-Prince toegankelijk

19 januari 2010, 12.26 uur

Het ondersteuningsvaartuig Hr. Ms. Pelikaan van de Koninklijke Marine heeft als eerste schip de haven van Port-au-Prince bereikt. De militairen kregen direct verschillende hulpverleningstaken. De nadruk ligt op het verder toegankelijk maken van de haven van de Haïtiaanse hoofdstad voor grote schepen met hulpgoederen. De meegekomen mariniers begeleiden humanitaire hulpverleners en evacueren weeskinderen.

Na aankomst bij de havenmonding van Port-au-Prince, gisterochtend lokale tijd, startte de bemanning direct met het uitvoeren van hydrografische metingen. Met deze metingen wordt de havenbodem in kaart gebracht. Dit maakt het uitstippelen van een veilige vaarroute mogelijk. Ook kunnen eventuele obstakels met behulp van de scheepskraan van de Pelikaan uit de vaarweg worden verwijderd. Na enkele uren meerde het marineschip, als eerste schip sinds de aardbeving, af aan de kade. De bemanning begon direct met het lossen van de hulpgoederen.

Taken
Het marinedetachement ontving zijn takenpakket gisteravond van de Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA). Deze VN-organisatie coördineert de hulp. Het verbeteren van de havenfaciliteiten in Port-au-Prince moet de haven zo snel mogelijk toegankelijk maken voor grote schepen met hulpgoederen. De meegekomen mariniers begeleiden het Urban Search and Rescue team bij het uitvoeren van hun bergingstaken. Ook assisteren ze bij de evacuatie van 100 Haïtiaanse weeskinderen. De meegebrachte hulpgoederen worden afgeleverd bij het World Food Program (WFP), ook een organisatie van de Verenigde Naties.

Marinedetachement
De bemanning van Hr. Ms. Pelikaan bestaat uit 15 personen. Er zijn 45 mariniers van de 32ste Infanteriecompagnie van het Korps Mariniers uit Aruba en de bootgroep van het Korps Mariniers meegekomen. Verder waren er 6 militairen van de Arubaanse Militie en 2 marechaussees aan boord. De bemanning is aangevuld met logistiek, technisch en geneeskundig personeel van het Commando der Zeemacht in het Caraïbisch gebied.
quote:
Mariniers begeleiden Haïtiaanse kinderen naar vliegveld

21 januari 2010, 13.53 uur

Mariniers van de 32ste Infanteriecompagnie begeleidden gistermiddag een groep van 106 Haïtiaanse adoptiekinderen van het weeshuis God’s Little Angels naar het vliegveld van Port-au-Prince. Door de onbegaanbaarheid van de wegen bij het weeshuis, gebeurde dit gedeeltelijk per voet.

Vanaf het vliegveld van Port-au-Prince vertrokken de kinderen vannacht, via Curaçao, naar Nederland. Naast het begeleiden van de kinderen, was het marinedetachement woensdag ook bezig met de andere taken: het begeleiden van het Urban Search and Rescue team, het verbeteren van de havenfaciliteiten en het uitgeven van hulpgoederen.

Hulpgoederen
Zo deelden de mariniers in Port-au-Prince, daarbij geholpen door de lokale bevolking, hulpgoederen uit in de stad. Ook overhandigden ze water, melk, sap, noodrantsoenen, diesel voor aggregaten, brancards en krukken aan pater Gerard. De trappist van de Abdij van Zundert beheert in het getroffen gebied een weeshuis, een boerderij en een centrum voor straatmeisjes. Deze gebouwen zijn gedeeltelijk ingestort tijdens de aardbeving. Morgen brengen mariniers nog aanvullende hulpgoederen naar zijn weeshuis.
Links:
www.defensie.nl
www.usar.nl
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_77101791
hoe post ie dat dan
  donderdag 21 januari 2010 @ 16:17:33 #3
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_77101943
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 16:13 schreef woozi het volgende:
hoe post ie dat dan
quote:
Behoorlijke aftershock vanmorgen. Iedereen naar buiten - iedereen (hier) ok #portauprince
9:36 AM Jan 20th from txt
Weet ik niet.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_77102007
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 16:17 schreef GasTurbine het volgende:

[..]

[..]

Weet ik niet.
From txt. Twitteren via SMS zo te zien.
Wel interessant om te volgen though.
pi_77103333
Kijk dat is tenminste nog eens een nuttige inzet van onze strijdkrachten.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_77121627
Op de website van USAR lees ik dat alle leden werkzaam zijn bij het leger, politie of brandweer. Zijn er ook leden die andere beroepen uitoefenen, of mag je dan niet bij USAR?
[14.gif]
  vrijdag 22 januari 2010 @ 15:28:43 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_77142749
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 23:01 schreef Chen het volgende:
Op de website van USAR lees ik dat alle leden werkzaam zijn bij het leger, politie of brandweer. Zijn er ook leden die andere beroepen uitoefenen, of mag je dan niet bij USAR?
Hoe had je gedacht jezelf nuttig te maken als je niet getraind bent om dergelijk werk te doen?
pi_77147989
Geen idee maar misschien hebben ze wat meer aan een bulldozer chauffeur/kraanmachinist en dergelijke dan brandweer als de gebouwen plat liggen. Ik zie niets branden daar.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 20:04:20 #9
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_77153505
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 16:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Kijk dat is tenminste nog eens een nuttige inzet van onze strijdkrachten.

Het is een krijgsmacht, geen reddingsbrigade.

De inzet is nuttig, dat zal ik nooit ontkennen, maar de soul-purpose van Defensie blijft het bestrijden en beschermen van het conflict als oorlog en van agressie. Dat doet het nu ook in Afghanistan, dus naar mijn ogen is elke inzet belangrijk en nuttig.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_77174225
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:28 schreef Nobu het volgende:

[..]

Hoe had je gedacht jezelf nuttig te maken als je niet getraind bent om dergelijk werk te doen?
Ik zal even een foto hierbij posten van mij, 1 week geleden. Maar ik lees ook op de USAR website dat ze vaak op trainingskampen gaan om zich voor te bereiden op dergelijke missies.

Ik, 1 week geleden.
[14.gif]
  zaterdag 23 januari 2010 @ 15:02:23 #11
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_77176915
[quote]Op zaterdag 23 januari 2010 13:17 schreef Chen het volgende:

[..]

Ik zal even een foto hierbij posten van mij, 1 week geleden. Maar ik lees ook op de USAR website dat ze vaak op trainingskampen gaan om zich voor te bereiden op dergelijke missies.

Ik las het ook ja, maar daar gaat men er natuurlijk wel vanuit dat je al jaren ervaring hebt. Bovendien schijnt het ook niet helemaal duidelijk te zijn hoe het zit met dekking voor bijvoorbeeld de WAO als er iets met je gebeurd.
pi_77182493
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 17:33 schreef Guus Muisarm het volgende:
Geen idee maar misschien hebben ze wat meer aan een bulldozer chauffeur/kraanmachinist en dergelijke dan brandweer als de gebouwen plat liggen. Ik zie niets branden daar.
Ze nemen de brandweerwagen ook niet mee.
Maar het gaat niet om de gebouwen maar de mensen die er onder liggen.
Dus heb je mensen nodig die in gevaarlijke omstandigheden slachtoffers kunnen redden en dat is juist wat de brandweer doet.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_77193231
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:02 schreef Nobu het volgende:

[..]
Ik las het ook ja, maar daar gaat men er natuurlijk wel vanuit dat je al jaren ervaring hebt. Bovendien schijnt het ook niet helemaal duidelijk te zijn hoe het zit met dekking voor bijvoorbeeld de WAO als er iets met je gebeurd.
Ja goed, ik zeg niet gelijk dat ik het beter zou kunnen dan al die ervaren brandweermannen of soldaten, maar vroeg me simpelweg af of er wel een mogelijkheid bestaat om vanuit een ander beroep lid te worden van USAR. Las inderdaad ook dat de dekking van de WAO niet helemaal duidelijk is.
[14.gif]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')