abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 januari 2010 @ 00:58:05 #201
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_77197105
quote:
Op zondag 24 januari 2010 00:54 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

De vrijmetselaars zijn dan ook aanwezig in Eindhoven.
Nóg een complot: door het grote aantal werklozen hebben de vrijmetselaars nóg meer vrije tijd om de plannen voor het het einde van de moderne wereld te bekokstoven en uit te voeren.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_77197377
quote:
Op zondag 24 januari 2010 00:58 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Nóg een complot: door het grote aantal werklozen hebben de vrijmetselaars nóg meer vrije tijd om de plannen voor het het einde van de moderne wereld te bekokstoven en uit te voeren.
En overal grote penissen neer te zetten.

Ben dan ook benieuwd wanneer we een aardbeving in Eindhoven krijgen.

[ Bericht 11% gewijzigd door mediaconsument op 24-01-2010 01:16:13 ]
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_77322882
25-01-2010

Aardbeving Haiti: Hoe?

Televisiebeelden laten de enorme schade en al het leed zien in Haiti. Geologen kunnen daarnaast nog een ander verhaal vertellen: over het hoe en waarom van de beving. Waarom in Haiti? Haiti ligt op de grens van aardplaten waar enorme spanningen zich opbouwen en zo af en toe vrijkomen via – inderdaad – een aardbeving. Onderstaand artikel vertelt er meer over.

In de middag van 12 januari schudde de grond lang en hevig in Haiti. Het epicentrum van de beving, die een kracht van 7,0 op de schaal van Richter had, lag vlak ten zuidwesten van de hoofdstad Port-au-Prince. Omdat de beving zeer ondiep plaatsvond, bereikte veel van de energie van de beving het oppervlak en veroorzaakte een onvoorstelbare puinhoop in het arme land.

Hoe ontstond deze beving?
Door het openen van de Atlantische Oceaan schuiven Noord- en Zuid-Amerika met een vaartje van een paar centimeter per jaar naar het westen. Aan de westkust van deze continenten schuiven ze over de oceanische korst van de Stille Oceaan, een grote subductiezone. Alleen Midden-Amerika verstoort dit relatief simpele beeld.

In Midden-Amerika en de Cariben is een kleine plaat aanwezig, de Caribische plaat. Deze plaat heeft ook aan de oostkant een subductiezone, waar onderduikende oceanische korst van de Atlantische oceaan zorgt voor de vulkanische boog van de Cariben, van Grenada en Barbabos, via Martinique en Guadeloupe tot Sint Maarten. Die boog is niet alleen goed te zien door de vulkanenrij die boven de tropische wateren uitsteekt, maar ook door de verdeling van de aardbevingen in dit gebied. De westwaarts wegzinkende oceanische korst van de Atlantische Oceaan onder de Caribische plaat, veroorzaakt aardbevingen die steeds dieper plaatsvinden (oranje-geel-groen-blauw op onderstaande figuur):

Aardbevingen in het Caribisch gebied. De kleuren geven de diepte van de bevingen aan: oranje is ondiep (tot 10 kilometer), geel middeldiep, groen diep en blauw heel diep (150 tot 300 kilometer). Afbeelding: © USGS

Dat betekent dat de Caribische plaat zelf niet, of heel weinig naar het westen beweegt. Aan de oostkant is dat verschil in beweging mogelijk door de genoemde Caribische subductiezone. Ten opzicht van de Noord-Amerikaanse plaat is er nog een ontkoppeling nodig. Dat gebeurt langs een breukzone, waarbij de Noord-Amerikaanse plaat sneller naar het westen kan bewegen (2,5 cm per jaar) dan de Caribische plaat (1 cm per jaar). In de figuur hieronder staat de beweging van de afzonderlijke platen met pijlen weergegeven:

Afbeelding: © Commission for the Geological Map of the World

Langs twee breukzones (de Septentrional Fault Zone en de Enriquillo- Plantain Garden Fault Zone), vindt die relatieve beweging van de Noord-Amerikaanse plaat naar het westen plaats. De breukzone is zelfs zichtbaar op de Google Earth plaat: twee diepe sporen die oost-west verlopen, ten zuiden van Cuba.

Afbeelding: © Google Earth

De Septentrional Fault Zone loopt door en langs het noorden van Haiti, de Enriquillo-Plantain Garden Fault zone loopt door het zuiden van Haiti en eindigt in de Dominicaanse Republiek. Beweging langs deze breuk zorgde voor de beving.

Het eiland Hispaniola met de twee breukzones. Opvallend is het laagliggende deel van de Dominicaanse Republiek waar de Enriquillo-Plantain Garden Fault Zone eindigt.

Transform
Dit is dus een van de plekken op aarde waar twee platen echt langs elkaar bewegen, een transforme plaatgrens. Andere bekende voorbeelden: de San Andreas breuk en de Noord-Anatolische breuk in Turkije (zware beving in 1999). In dit geval is de beweging langs de breukzone linksom, dat noemen geologen sinistraal. Bij langs elkaar bewegende platen, kan de beving automatisch niet erg diep plaatsvinden. Op de USGS figuur van de seismiciteit is dat goed te zien: alleen maar oranje stippen. Bij ondiepe bevingen bereikt veel van de energie van de beving het aardoppervlak. Vergelijk dat met een steen die je in het water gooit: de golven die dat veroorzaakt, doven snel uit omdat de golf zijn energie over een steeds groter oppervlak verspreidt.

Enne.. aan de zuidkant?
Ook ten opzichte van Zuid-Amerika beweegt de Caribische plaat dus minder naar het westen. Hier vindt die mechanische ontkoppeling niet plaats langs 1 breukzone, maar min of meer in ‘stapjes’, die van het noorden van Colombia en Venezuela een tektonisch mozaiek maakt (zie de tweede figuur). Daar zijn hoge toppen (tot boven de 5000 meter, Sierra de Santa Marta) op korte afstand van zee. Ook Curacao en Aruba maken deel uit van deze puzzel. Op Curacao is aan oude koraalriffen die plateaus boven water vormen en de vulkanische gesteenten (pillow lavas, met karakteristieken die laten zien dat ze onder water zijn ontstaan) te zien dat het eiland flink is en wordt opgeheven.

Schade
Op zich komen er in dit gebied regelmatig aardbevingen voor, meestal zijn ze echter veel minder zwaar. Aardwetenschappers waarschuwden in 2008 nog voor een op handen zijnde beving omdat langs deze breukzone het al een tijdje relatief stil was (en er zich dus veel spanning had opgebouwd). Wanneer en waar precies de beving zou plaatsvinden, dat is helaas nog een stap te ver voor geologen. Dat de beving ondiep plaatsvond (6 tot 10 kilometer) en dicht bij de miljoenenstad Port-au-Prince met veel achterstallig onderhoud en slecht gebouwde woningen, zorgt voor de enorme omvang van deze ramp. Doordat de aardbeving onder het land plaatsvond en weinig verticale beweging veroorzaakte, ontstond er geen tsunami.

(Kennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_77323943
quote:
Op zondag 24 januari 2010 00:39 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Ik ben niet zo van het fietsertje pesten eigenlijk. Die agente zei dan ook dat die stoplichten er stonden voor mijn veiligheid. Daarop antwoordde ik dan ook dat dat nog altijd mijn verantwoording is, als ik dood wil, dan mag ik toch dood gaan? (niet dat ik dood wil uiteraard, daarom let ik goed op) Daarbij is het sowieso bekend dat Eindhoven een stoplicht hel is voor fietsers, heb daar laatst nog een artikel gelezen, staat in de top 3 van Nederland ofzo.

Vind het overigens des te waziger dat ze nu zo bezig gaan, te meer omdat ik in 20 jaar al duizenden keren door rood ben gereden, zelfs waar politiemensen bijstonden. Die waren waarschijnlijk met nuttigere zaken bezig dan.

Vaak is door groen rijden ook gevaarlijker dan door rood rijden, mede doordat je op groen blindelings vertrouwt, en je bij rood meestal heel wat beter oplet. Dan ga ik liever dood door een eigen fout, dan dat ik word gedood door een auto die door rood reed eigenlijk.

Maargoed, tis wel wat off-topic.
daar heb je eigelijk wel gelijk in, een mens is vrijgeboren door zijn eigen keuzes te maken.
en als ik eerlijk ben als het groen is loop ik ook blindelings door ik denk 90% van de mensheid wel.,
ik ben seruis
pi_77324005
@Experimental:
Wat een duidelijke uitleg. Bedankt
Dus deze aardbeving werd eigenlijk in 2008 al verwacht en kan dus nog wel vaker voor gaan komen.

Daar gaan alle theorietjes over Amerika die dit bewerkstelligd zou hebben. Out the window
pi_77382571
Hugo Chavez heeft het er nu ook al over, zie: http://www.foxnews.com/story/0,2933,583588,00.html

[ Bericht 3% gewijzigd door Johnny_Arcade op 28-01-2010 17:07:16 ]
pi_77384637
Het aparte er aan is, is dat mocht Chavez de waarheid spreken, hij toch nooit geloofd zal worden en hij het daarom gewoon kan zeggen..

@Lavenderr: niet dat ik de theorie van de earthquake-bombs geloof, maar het zegt natuurlijk niets dat de aardbeving al verwacht werd. In Istanbul verwachten ze ook ooit te worden getroffen, net als de Big One die Californië ooit gaat treffen. Mocht er zo'n apparaat zijn, dan neem ik aan dat deze gebruik zal maken van bestaande fault-lines en voorspellingen..

Tis ergens het soort idee wat hier in het artikel al besproken werd. Het is te complex en chaotisch, dus er wordt een verband gezocht mbt complotten.
Maar dat maakt mij niet geruster op installaties als HAARP..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_77384975
Volgens mij is het nieteens zo moeilijk om een aardbeving te triggeren. Een bom op de juiste plek en de kans is groot dat er een beving ontstaat lijkt mij.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_77385061
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:56 schreef Boswachtertje het volgende:
Het aparte er aan is, is dat mocht Chavez de waarheid spreken, hij toch nooit geloofd zal worden en hij het daarom gewoon kan zeggen..

@Lavenderr: niet dat ik de theorie van de earthquake-bombs geloof, maar het zegt natuurlijk niets dat de aardbeving al verwacht werd. In Istanbul verwachten ze ook ooit te worden getroffen, net als de Big One die Californië ooit gaat treffen. Mocht er zo'n apparaat zijn, dan neem ik aan dat deze gebruik zal maken van bestaande fault-lines en voorspellingen..

Tis ergens het soort idee wat hier in het artikel al besproken werd. Het is te complex en chaotisch, dus er wordt een verband gezocht mbt complotten.
Maar dat maakt mij niet geruster op installaties als HAARP..
Precies, hij zal ongeloofwaardig bevonden worden.
Hij kraamt ook zoveel onzin uit, áls hij dan een keer de waarheid spreekt gelooft niemand hem meer.
pi_77385287
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Precies, hij zal ongeloofwaardig bevonden worden.
Hij kraamt ook zoveel onzin uit, áls hij dan een keer de waarheid spreekt gelooft niemand hem meer.
Daar zijn nog wel meer redenen voor te bedenken. Staatsgeheim en geheime missies door inlichtingendiensten of commando-eenheden kunnen daar ook een reden voor zijn bijvoorbeeld. Daarbij is zou het, als het waar is wat Chavez zegt, wel een erg goede truc zijn. Ik bedoel, je laat een aardbeving ontstaan en je gaat meteen helpen om de rotzooi op te ruimen, de rest van de wereld kan toch haast niet achter de werkelijke oorzaak komen.
pi_77385744
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:16 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Daar zijn nog wel meer redenen voor te bedenken. Staatsgeheim en geheime missies door inlichtingendiensten of commando-eenheden kunnen daar ook een reden voor zijn bijvoorbeeld. Daarbij is zou het, als het waar is wat Chavez zegt, wel een erg goede truc zijn. Ik bedoel, je laat een aardbeving ontstaan en je gaat meteen helpen om de rotzooi op te ruimen, de rest van de wereld kan toch haast niet achter de werkelijke oorzaak komen.
Geloof er niks van. Zo cynisch ben ik niet.
Waarom nu weer dit soort dingen bedenken. Ik vind dat het vaak veel zegt over de mensen die dit soort dingen verzinnen.
Amerika is snel te hulp geschoten. Misschien zouden ze een volgende keer -ik hoop vanzelfsprekend dat het niet meer gebeurt- eens niet zo snel te hulp schieten. Ik zou er erg van balen als ik steeds zo afgekamt werd, en zou denken: bekijken jullie het maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')