Laatst weer een gesprek met mijn schoonouders.
Schoonmama: Dus.. na je studie, ga je op zoek naar een goede baan?
TS: Nou dat weet ik nog niet hoor, Misschien ga ik eerst reizen of zoek ik wat part-time..
Schoonmama: Maar lieverd, je hebt METEEN een goede baan NODIG. Anders kun je het allemaal niet betalen!
TS:Huh? Wat betalen?
Schoonmama: Nou je huis, en de auto, en de inrichting.
TS: Dat valt wel mee. Neem nou mijn oom, die werkt parttime en dan ook nog MBO niveau, en die komt prima rond! En dan gaat hij ook nog eens lekker vaak op vakantie.
Schoonmama: Ja maar, kijk eens in wat voor huis hij woont. En die auto!
TS:Ja hij woont in een flat, en?
Schoonmama: Nou, een flatje, dat kun je toch geen huis noemen!
TS: Ja het is geen vrijstaand huis, maar verder een prima optrekje. En hij zit niet vast aan een heel zware hypotheek. Dus heeft hij ruimte om minder te werken. Hij geniet van zijn vrije tijd.
Schoonmama: Ja hoe kun je op vakantie gaan terwijl je nog geen fatsoenlijk huis hebt? En zijn kamer staat vol tweedehands spullen!
TS: Misschien liggen zijn prioriteiten niet bij een groot huis met nieuwe spullen er in?
Schoonmama: Nou, met zo' n instelling heb je dus duidelijk je prioriteiten verkeerd!
TS
Mijn schoonouders stalen zo ongeveer constant de volgende boodschap naar me uit.
Leg je prioriteiten net zo als die van ons. Werk hard, want je moet veel geld verdienen. Dat heb je nodig voor spullen. Dure spullen, want goedkope spullen zijn ' geen doen' . Wat overblijft na al die dure spullen, daar kun je mee doen wat jij leuk vindt.
En oh ja. Ik ga natuurlijk kinderen krijgen. Ik heb me nog nooit uitgelaten over een eventuele kinderwens, maar daar gaan ze gewoon standaard vanuit. Want mensen die vrijwillig geen kinderen hebben, dat zijn rare kwezels natuurlijk. Ik weet dat het het beste is om me niet zoveel van aan te trekken. Maar het begint me onderhand behoorlijk te irriteren. Ik wist niet dat er zoveel druk was om een burgerleventje te gaan leiden. Wat als ik daar geen zin in heb?
Wat als je prioriteiten niet overeen komen met die van de maatschappij?
Iemand anders ervaring met huisje boompje beestje druk?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.