Vanmorgen in de Telegraaf:
quote:
Opnieuw Songfestivalrel
door Richard van de Crommert
AMSTERDAM - De Tros heeft aanbiedingen van enkele winnende Songfestivalcomponisten, om voor ons land een lied te schrijven, hooghartig aan de kant geschoven.
De vier liedjes, die op verzoek van Songfestivalfans per post naar het kantoor van de Tros werden verzonden, blijken ongeopend retour gestuurd en totaal onbeantwoord. Dit tot verbijstering van de succescomponisten en de verontruste fans. In plaats van de bewezen toppers, koos de Tros vervolgens voor Vader Abraham, die op het liedjesevenement nooit hoger scoorde dan een plek in de achterhoede.
Onder de internationale succescomponisten bevonden zich schrijvers die verantwoordelijk waren voor de winnende liedjes in 1994 en 1996 en de nummers twee in 2003 en 2004. Plan was om bij hun inzendingen Nederlandse artiesten te zoeken.
De componisten werden benaderd door een groep verontruste Songfestivalfans onder leiding van Gert Jan Waterink uit Groningen. Hij is van mening dat een top-10-notering voor Nederland dit jaar een absolute noodzaak is. Al jaren slaat ons land de plank mis op het liedjesfestijn. Van alle Noord- en West-Europese landen hebben alleen Nederland en Portugal de afgelopen tien jaar geen enkele keer een plek bij de bovenste twaalf gehaald. „Ik ben het passieve gedrag van Nederland, verspreid over een periode van tien onsuccesvolle jaren, behoorlijk zat”, zegt Waterink. „Nederland moet een lange negatieve spiraal van tien jaar slechte resultaten doorbreken met een daverend succes.”
Vanaf juli vorig jaar zocht Waterink met de Tros. Maar de omroep deed niets met de serieuze voorstellen. „De Tros heeft de opgestuurde nummers zonder pardon en opgeopend retour gestuurd”, zegt Waterink. „Het lukt me maar niet om in contact te komen met de Tros. Dat is toch gek. Want het lukt mij wel om liedjesschrijvers te enthousiasmeren. Mijn voorstel om prat te gaan op hun kwaliteiten werd niet in overweging genomen. Ik moet eerlijk zijn dat ik zwaar ontgoocheld ben over de onprofessionele manier waarmee de Tros deze professionals afwimpelt. Deze componisten hebben bewezen dat men kan scoren op het Songfestival met iets opvallends en iets nieuws. Het minste wat ik had verwacht was een nette mail terug.”
De gepolste buitenlandse componisten voelden zich stuk voor stuk vereerd. Brendan Graham, verantwoordelijk voor de winnende Ierse inzendingen uit 1994 en 1996, had er wel oren naar om voor Nederland een lied te componeren. Volgens Waterink zou hij iets kunnen betekenen Nick en Simon.
Yves Barbieux en Michél Morvan, verantwoordelijk voor de tweede plek in 2003, waren zelfs laaiend enthousiast. De platenmaatschappij van de twee mannen wilde alle medewerking verlenen. Vanwege de Nederlandse belangstelling werd het Best Of-album van de Belgen uitgesteld van november tot februari. Er werden twee liedjes naar het hoofdkantoor van de Tros opgestuurd, maar het pakketje werd na twee ongeopend terug gezonden. Manager Wilfried Brits is totaal ontgoocheld over de onbeschofte reactie van de Tros. „We waren ervan overtuigd met het lied No Puedo een goed resultaat te kunnen halen in Oslo. We brengen het nu alsnog als single uit.”
Ook erg enthousiast (delighted) was het management van de Servische componist Zeljko Joskimovic, goed voor zilver in 2004, brons in 2006 en een zesde plek in 2008. Er werd direct een cd op met twee geschikte nieuwe nummers naar Nederland opgestuurd. „Hij zou mogelijk iets kunnen betekenen voor zangeres Petra Berger”, suggereert Waterink.
Maar het liep allemaal anders. Vorige maand koos de Tros er plotseling voor om Pierre Kartner de Nederlandse Songfestival-inzending te laten schrijven. Volgende maand wordt daar een artiest bij gezocht. Kartner, die in 1973 als componist ook al verantwoordelijk was voor de Nederlandse inzending, haalde toen een veertiende plaats op een deelnemersveld van zeventien deelnemende landen. Dit jaar doen 39 landen mee aan het Eurovisie Songfestival.
De verontruste fans vrezen opnieuw een zeperd voor Nederland en zijn op internet een actie begonnen tegen het ondemocratische gedrag van de Tros.
De Tros zelf blijft laconiek onder alle ophef. „Deze fans hebben inderdaad voorstellen gedaan, maar wij hebben voor een andere componist gekozen”, reageert een woordvoerster van de omroep. „En wij gaan absoluut voor een finaleplek.”