abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76961094
Wij hebben een nieuw huis gekocht waarbij we de stopcontacten naar beneden willen verplaatsen. We willen hiervoor dus de draden vervangen. Nu zagen we op internet dat VD draad duurder was dan bij de bouwmarkt. Zit hier een kwaliteitsverschil in? De dikte is hetzelfde, maar misschien een andere mantel?

Daarnaast had ik ergens gehoord dat je tegenwoordig alle stopcontacten geaard moeten zijn, is dat zo?
pi_76961547
Ja er zit verschil in.
Komt voornamelijk op neer dat je makkelijker het kwalitatief "betere" draad door de leidingen trekt dan het bouwmarkt draad.

Volgens mij moeten inderdaad alle nieuw aangelegde stopcontacten officieel met randaarde worden aangelegd.
En als je toch draad moet trekken zou ik dat zeker mee-trekken.

Mijn VD-draad komt overigens van Donne en betaalde daar in een webwinkel 22,- per 100m
Voor informatie kan je even een pm sturen
pi_76961779
Bedankt!

pm met info is altijd welkom
pi_76963669
persoonlijk zou ik gewoon voor de goedkoopste gaan. Die moet net als de dure aan dezelfde minimale eisen voldoen. En die zijn goed genoeg.

En vaak komt het toch uit dezelfe fabriek. Sommige zaken zijn gewoon extreem duur met hun spullen.
  Moderator maandag 18 januari 2010 @ 15:41:29 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_76968124
Tussen vd-installatiedraad en vd-installatiedraad zit toch echt wel kwaliteitsverschil, meestal zit hem dat in de mantel van de draad. De goedkopere bouwmarkt meuk is over het algemeen stugger en gaat daarom moeilijker door leidingen dan draad van TKF, Donne of NEXAN.

De kwaliteit zal wel iets minder zijn, zo moet je denken aan aders die afbreken als ze maar heel iets ingekerfd zijn. De wettelijke (veiligheids)eisen zullen ze prima aan voldoen. Ik zelf zou kiezen voor iets duurder draad van een bekend merk gewoon omdat je het veel makkelijker verwerken kunt.

Tegenwoordig moeten alle wandcontactdozen in woningen geaard zijn, ik zou dit ook zeker gaan doen als ik jullie was; ook omdat dit nu ongetwijfeld ook allemaal geaard is.
  maandag 18 januari 2010 @ 17:28:20 #6
63722 z80
I fink you freaky
pi_76973647
als je slechts een paar meter draad nodig hebt kun je bij bouwmarkt goed terecht.
echter als je lange stukken,of veel draad gaat vervangen neem dan de wat duurdere merk draden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_76977704
We hebben heel wat wandcontactdozen die omlaag moeten. We gaan dan toch maar voor het duurdere spul... Hoe makkelijker het doortrekken hoe beter, ik heb er tot nu toe namelijk niet echt goede ervaringen mee (netwerkkabels etc)
  FOK!fotograaf maandag 18 januari 2010 @ 20:58:48 #8
17893 Forno
pi_76984144
Hou er wel rekening mee dat er tussen de goedkope en dure merken, makkelijk een factor 2 zit. Ik heb de eerste keer het dure spul gekocht. En ja het gaat iets soepeler (misschien is dat iets wat je jezelf inbeeld, maar goed). De tweede inkoopronde heb ik zonder twijfel de goedkope draad gehaald. Dan maar iets harder sjorren dacht ik, koper is koper. Als het er eenmaal inzit, hoef je er nooit meer naar om te kijken. Op een paar doosjes a 100meter (bruin, blauw, groen-geel en zwart) bespaart je dat zo 60 euro. Makkelijk verdient denk ik dan.
  maandag 18 januari 2010 @ 21:17:14 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_76985091
Vooral als je de draad niet door lange stukken buis heen hoeft te trekken is die gewaxde zooi een waste of money. Ik heb hier bijna overal de bedrading buis voor buis getrokken.
Dwz. stuk pvc gepakt, bedrading er doorheen, pvc op koppelstukje drukken, bochtje pakken, bedrading door bochtje heen, bochtje op pvc pijp drukken, etc etc.

Heb je niet het gelazer van lange stukken elektra draad door onmogelijke bochten wringen.
Dit gaat natuurlijk alleen bij het leggen van nieuwe elektra. Niet bij het vervangen van elektra.
In het laatste geval zou ik de duurdere VD draad gebruiken.
pi_76990145
quote:
Op maandag 18 januari 2010 18:58 schreef Aoraki het volgende:
We hebben heel wat wandcontactdozen die omlaag moeten. We gaan dan toch maar voor het duurdere spul... Hoe makkelijker het doortrekken hoe beter, ik heb er tot nu toe namelijk niet echt goede ervaringen mee (netwerkkabels etc)
Dat is nog eens geld weggooien, die ene meter naar beneden kan je zelfs zonder trekveer nog wel met het stroefste draad...
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_76991231
quote:
Op maandag 18 januari 2010 22:43 schreef Mute_Me het volgende:

[..]

Dat is nog eens geld weggooien, die ene meter naar beneden kan je zelfs zonder trekveer nog wel met het stroefste draad...
heeft weinig zin om je stopcontacten te verplaatsen en dan op 1,5m hoog allemaal blind dozen te hebben zitten (wordt het ook niet mooier van)
wat ik hiermee wil zeggen is dat je niks achter gips mag wegstoppen dus je zult vanuit je centraal doos nieuwe draad moeten trekken.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_76998669
Ikzelf heb ook pas allerlei elektra aangepast in mijn nieuwe woning. Ik heb rondgekeken naar de prijzen voor draad, en uiteindelijk het goedkope VD draad bij de Praxis gekocht (¤19,99 voor 100 m1 draad 2,5 mm2)

Ikzelf heb toch geen ervaring met draden trekken, dus merk ik ook geen verschil tussen draad wat wel, of wat slecht door de buis is te trekken. Wel heb ik een goede lange trekveer gekocht en had ik al een goede draadstripper
pi_77005979
quote:
Op maandag 18 januari 2010 22:43 schreef Mute_Me het volgende:

[..]

Net als Densmee al zegt: wij gaan alles van de centraaldoos opnieuw trekken. Ik dacht idd dat het niet mocht om de kabels te verlengen. Bovendien, gaat er ooit iets fout met de aansluiting of moet er een nieuwe kabel in, dan moet de muur dus weer open...
pi_77006128
De kwaliteits VD-draden hebben een laagje teflon wat het glijden door de buizen moet bevorderen. Overigens moet er in de centraaldoos wel aarde zitten, zo niet, dan blijven trekken tot je op een punt komt waar wel aarde zit (misschien wel tot de meterkast).

Overigens is het niet verplicht voor oudere huizen om alles te aarden. Alleen als je het hele installatie onder handen neemt. En het is wel altijd gemakkelijk om geaarde stopcontacten te hebben zodat je met je laptop overal kan insteken.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2010 12:37:59 ]
pi_77006282
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 12:32 schreef Aoraki het volgende:

[..]

Net als Densmee al zegt: wij gaan alles van de centraaldoos opnieuw trekken. Ik dacht idd dat het niet mocht om de kabels te verlengen. Bovendien, gaat er ooit iets fout met de aansluiting of moet er een nieuwe kabel in, dan moet de muur dus weer open...
Is zo, dat is de enige juiste manier. Mijn fout!
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_77007673
Het is inderdaad verplicht tegenwoordig om overal in huis geaarde stopcontacten te hebben en ik zou zeker naar alle inbouwdozen een groen/gele draad trekken,maar ik zou ze alleen aansluiten op de plekken waar je echt aarde nodig hebt,keuken,wasmachine enz.Ik vind die dikke stopcontacten in de woonkamer of slaapkamer gewoon niet mooi.
Maar als je eens ergens in je woon/slaapkamer een geaard stopcontact nodig hebt,kan je die er zo op zetten zonder opnieuw een aarde draad te moeten trekken.
  Moderator dinsdag 19 januari 2010 @ 13:36:53 #17
92034 crew  Vonkenboer
pi_77008149
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 13:22 schreef djamoro het volgende:
Het is inderdaad verplicht tegenwoordig om overal in huis geaarde stopcontacten te hebben en ik zou zeker naar alle inbouwdozen een groen/gele draad trekken,maar ik zou ze alleen aansluiten op de plekken waar je echt aarde nodig hebt,keuken,wasmachine enz.Ik vind die dikke stopcontacten in de woonkamer of slaapkamer gewoon niet mooi.
Maar als je eens ergens in je woon/slaapkamer een geaard stopcontact nodig hebt,kan je die er zo op zetten zonder opnieuw een aarde draad te moeten trekken.
Het is verboden om maar een paar wandcontactdozen in één ruimte te aarden, of je moet ze allemaal aarden of helemaal niet.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 14:06:17 #18
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77009138
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:17 schreef bleiblei het volgende:
Vooral als je de draad niet door lange stukken buis heen hoeft te trekken is die gewaxde zooi een waste of money. Ik heb hier bijna overal de bedrading buis voor buis getrokken.
Dwz. stuk pvc gepakt, bedrading er doorheen, pvc op koppelstukje drukken, bochtje pakken, bedrading door bochtje heen, bochtje op pvc pijp drukken, etc etc.

Heb je niet het gelazer van lange stukken elektra draad door onmogelijke bochten wringen.
Dit gaat natuurlijk alleen bij het leggen van nieuwe elektra. Niet bij het vervangen van elektra.
In het laatste geval zou ik de duurdere VD draad gebruiken.
gaat zop slecht he als alles gestuckt is ? neem niet aan dat ts alles gaat loshakken!
  dinsdag 19 januari 2010 @ 14:07:38 #19
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77009184
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 12:36 schreef SolidasRock het volgende:
De kwaliteits VD-draden hebben een laagje teflon wat het glijden door de buizen moet bevorderen. Overigens moet er in de centraaldoos wel aarde zitten, zo niet, dan blijven trekken tot je op een punt komt waar wel aarde zit (misschien wel tot de meterkast).

Overigens is het niet verplicht voor oudere huizen om alles te aarden. Alleen als je het hele installatie onder handen neemt. En het is wel altijd gemakkelijk om geaarde stopcontacten te hebben zodat je met je laptop overal kan insteken.
haha, wat een voorbeeld.... veel laptops hebben niet eens een geaarde stekker

En aarde aan de laptop heb ik sowieso nog nooit gezien
pi_77011421
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 14:07 schreef gateway het volgende:

[..]

haha, wat een voorbeeld.... veel laptops hebben niet eens een geaarde stekker

En aarde aan de laptop heb ik sowieso nog nooit gezien
De laptoppen die nu de winkel uitgaan hebben zo goed als allemaal geaarde stekkers hoor. Ze worden ook wel eens mickey mouse snoeren genoemd, omdat de stekker die vorm heeft. KLIK

Ik heb hem in ieder geval en mijn viendin ook, maar 1 bepaalde makker heeft idd een oude laptop met platte euro stekker zonder aarde. Dus ik snap je verbazing.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2010 15:12:52 ]
  Moderator dinsdag 19 januari 2010 @ 16:40:56 #21
92034 crew  Vonkenboer
pi_77014990
Ieder apparaat dat een spanning van 230 V opneemt uit het net om een andere spanning te maken waarop het apparaat werkt heeft een geaarde stekker; tenzij een apparaat dubbel geisoleerd is.

Dus ook de omvormer van je laptop heeft een geaarde stekker, dat heeft die van mij uit het stenen tijdperk zelfs.

Stelregel is dat alles waar een geaarde stekker aanzit alleen maar in een geaard stopcontact gebruikt mag worden.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 17:02:26 #22
36431 bleiblei
pi_77016001
Ons huis is echt heiligschennis qua regeltjes .
Wij hebben gewoon RA stopcontacten waarvan de aarde niet aangesloten is in de woonkamer voor, en waarvan de aarde wel aangesloten is achter .

Achter komt overigens ook van een heel andere groep af, dan voor.
Maar ach, er zitten ergere elektrische mankementen aan ons huis.
Ik kwam zo een centraaldoos in de keuken tegen waar 6 leidingen "uit" kwamen (dwz. er had iemand 2 extra gaten erbij geboord ) en de 7de set draden kregen ze niet meer door een gaatje omdat die er niet meer bijgeboord kon worden en hebben ze over het randje van de ijzeren! doos tussen de gipsplaten en de doos geklemd .

Ik was blij dat ik een stukje verder perongeluk in de bedrading boorde en het daardoor tegen kwam.

Het hele zooitje zat overigens niet eens ergens aan. Het kwam gewoon afgedopt uit in een loze doos .
  Moderator dinsdag 19 januari 2010 @ 17:10:05 #23
92034 crew  Vonkenboer
pi_77016333
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 17:02 schreef bleiblei het volgende:
Ons huis is echt heiligschennis qua regeltjes .
Wij hebben gewoon RA stopcontacten waarvan de aarde niet aangesloten is in de woonkamer voor, en waarvan de aarde wel aangesloten is achter .

Achter komt overigens ook van een heel andere groep af, dan voor.
Maar ach, er zitten ergere elektrische mankementen aan ons huis.
Ik kwam zo een centraaldoos in de keuken tegen waar 6 leidingen "uit" kwamen (dwz. er had iemand 2 extra gaten erbij geboord ) en de 7de set draden kregen ze niet meer door een gaatje omdat die er niet meer bijgeboord kon worden en hebben ze over het randje van de ijzeren! doos tussen de gipsplaten en de doos geklemd .

Ik was blij dat ik een stukje verder perongeluk in de bedrading boorde en het daardoor tegen kwam.

Het hele zooitje zat overigens niet eens ergens aan. Het kwam gewoon afgedopt uit in een loze doos .
Dat is al helemaal een levensgevaarlijke manier van aansluiten; je suggereert aan andere mensen dat je aarde hebt op die wandcontactdozen (men weet immers niet, wie en hoe het aangesloten is) vervolgens ontstaat er sluiting in het apparaat waardoor het metalen toestel onder spanning komt te staan, men pakt het apparaat vast en krijgt een tik van de lekspanning die erop staat

Mijn advies is om of de aarde aan te sluiten / aan te leggen of om wandcontactdozen zonder randaarde te plaatsen. Als ik het in de woningbouw in mijn baas zijn tijd zo zou aanleggen dan gaan er spreekwoordelijke dooien vallen tijdens de inspectie voor de oplevering.

Het is gewoon levensgevaarlijk !

Twee groepen in een vertrek is niet eens zo verkeerd, mits ze niet kris kras door elkaar heen lopen.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 17:24:52 #24
36431 bleiblei
pi_77016931
ah joh. het is in de woonkamer. 90% van de gebruikte stekkers in de woonkamer zijn ongeaard. daarnaast is een beetje woonkamer (de onze in ieder geval) geen vochtige ruimte en is levensgevaarlijk toch wel een klein beetje heel erg overdreven.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 17:29:41 #25
36431 bleiblei
pi_77017161
het is trouwens een 75 jaar oud huis waarvan ik al blij zat ben dat de katoenen rommel vervangen is. als ik verder geen leipe constructies tegen kom zoals in de keuken ben ik helemaal happy.

ben het wel met je eens dat het niet kan in een nieuw huis en al helemaal niet als het aangelegd is door een pro.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')