abonnement Unibet Coolblue
  maandag 25 januari 2010 @ 11:12:54 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_77241970
Ja daarom, frappant dat een lening van 24 maanden in 2 maanden wordt terugbetaald.
pi_77289036
Zag zojuist dat ik mijn eerst lening volledig terugbetaald heb gekregen Meteen geherinvesteerd. Heb er in juli $50 ingestopt, waarvan nu in totaal $27 is terugbetaald en $25 meteen weer is geherinvesteerd
Trouwens weinig leningen met de status fundraising op dit moment, 4 nog maar!
pi_77292129
quote:
Op maandag 25 januari 2010 11:12 schreef Erasmo het volgende:
Ja daarom, frappant dat een lening van 24 maanden in 2 maanden wordt terugbetaald.
Aha, ik snap het
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_77345475
Daarnet waren er maar 12 leningen beschikbaar en nu 29!
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  Moderator vrijdag 29 januari 2010 @ 13:45:23 #30
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_77414820
Tvp
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 31 januari 2010 @ 11:58:39 #31
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_77472817
Kiva was trouwens toch niet aftrekbaar?
pi_77473017
quote:
Op zondag 31 januari 2010 11:58 schreef Erasmo het volgende:
Kiva was trouwens toch niet aftrekbaar?
Nee, het is een lening en geen gift. Hoewel ik het eigenlijk wel als gift zie maarjah. Je zou je geld terug kunnen krijgen.

En ik denk ook niet dat het in Nederland een ANBI (algemeen nut beogende instelling) heeft. Iets wat noodzakelijk is om het als gift aan te mogen merken. (officieel dan )
pi_77476699
quote:
Op zondag 31 januari 2010 12:07 schreef casper4ever het volgende:
[..]
En ik denk ook niet dat het in Nederland een ANBI (algemeen nut beogende instelling) heeft. Iets wat noodzakelijk is om het als gift aan te mogen merken. (officieel dan )
Zou je er in Nederland niet mee kunnen wegkomen (ook bij controle), omdat Kiva in de VS is aangemerkt als non-profit?? Edit: uiteraard m.b.t. de donaties dan. Over de lening moet je theoretisch gezien volgens mij weer vermogensbelasting betalen... (weet iemand hoe dat precies zit met vorderingen?)

[ Bericht 9% gewijzigd door -aad- op 31-01-2010 20:48:51 ]
pi_77488016
Vandaag mijn eerste betaling binnen , al $1,83 om precies te zijn
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_77548707
Er zijn eindelijk weer een berg leningen online, op dit moment kun je kiezen uit 647 leningen.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_77568395
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:31 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Er zijn eindelijk weer een berg leningen online, op dit moment kun je kiezen uit 647 leningen.
Ben benieuwd hoeveel er nog over zijn na de 15e
  dinsdag 2 februari 2010 @ 23:35:47 #37
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_77575654
Dan hoop ik maar dat het aanmaken van mijn Paypal account opschiet, dan kan ik eindelijk ook geld uit gaan lenen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:44:28 #38
256707 MagischMannetje
It's a kind of MAGIC...
pi_77672425
Kan ik mijn kiva credit gewoon op mijn acc. laten staan of gaat het naar verloop van tijd 'weg'
pi_77672613
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:44 schreef MagischMannetje het volgende:
Kan ik mijn kiva credit gewoon op mijn acc. laten staan of gaat het naar verloop van tijd 'weg'
Dat blijft uiteraard gewoon op je account staan ja.

Oh, door ETA's bericht hieronder ga ik nu zelf twijfelen... Ik dacht eigenlijk dat het gewoon bleef staan, maar voor de zekerheid maar even de policy checken dan.

[ Bericht 15% gewijzigd door Omniej op 05-02-2010 15:59:32 ]
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:53:35 #40
104963 ETA
European Travel Author
pi_77672785
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:44 schreef MagischMannetje het volgende:
Kan ik mijn kiva credit gewoon op mijn acc. laten staan of gaat het naar verloop van tijd 'weg'
Ik had er ooit wat over gelezen op kivafriends.

Er was ooit een voorstel eind 2008 over ongebruikte credits. Je kiva credits worden omgezet in een gift naar Kiva als je:

12 maanden of langer niet hebt ingelogt,
EN geen gedurende 12 maanden of langer geen terugbetalingen hebt gehad,
EN dat je geen actieve lening in je portfolio hebt.


http://www.kivafriends.org/index.php/topic,3025.0.html

Maar of het ook ooit daadwerkelijk is ingevoerd weet ik niet.


edit: Het lijkt erop dat de plannen hiervoor zijn afgeschoten. Ze zijn vervangen door de Auto-lending feature en en verstrijk termijn op giftcertificates. Dus volgens dit blijven de credits oneindig lang in je account

Bericht op kivafriends van september 2009: http://www.kivafriends.or(...)g67372.html#msg67372
quote:
There are two (sort of) "leftovers" of the idea, as far as I am aware:

* When you are buying a Gift Certificate, you can expressly agree to the gift being regarded as a donation to Kiva after one year (this was an automatic "feature" at first, now you have to choose it).

* As far as I know, Kiva plans to introduce a new "Matching Feature" later this year. With it, lenders can choose (again, it's a mere option - among many others) to allow Kiva to access their inactive accounts after a certain time and use the funds for matching loans.

Apart from that, I, too, am under the impression that Kiva's plans have - for now - fortunately been shot down. This of course leaves the question whether Kiva is currently escheating the funds from inactive accounts according to Californian regulations.

Best wishes,
Wolfgang.


[ Bericht 20% gewijzigd door ETA op 05-02-2010 16:03:53 ]
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_77673120
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:53 schreef ETA het volgende:
http://www.kivafriends.org/index.php/topic,3025.0.html

Maar of het ook ooit daadwerkelijk is ingevoerd weet ik niet.
Toch niet denk ik...

In de Terms of Use is er niets over te vinden in ieder geval, en het lijkt me toch dat het daar wel in zou moeten staan. In jouw link staat ook:
quote:
This month we'll be making a change in our Terms of Use to include a new policy towards unused Kiva Credit.
Maar die policy is dus nergens in de terms terug te vinden.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 17:32:48 #42
256707 MagischMannetje
It's a kind of MAGIC...
pi_77676339
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:02 schreef Omniej het volgende:

[..]

Toch niet denk ik...

In de Terms of Use is er niets over te vinden in ieder geval, en het lijkt me toch dat het daar wel in zou moeten staan. In jouw link staat ook:
[..]

Maar die policy is dus nergens in de terms terug te vinden.
Ik zet het maar gewoon op mijn rekening terug kan ik strx zo weer een andere lening uitzoeken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 5 februari 2010 @ 20:31:24 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77682052
Ik ga nog vette winst maken ook op die Kiva leningen
Inmiddels is de US$ zo'n 10% gestegen dus maak ik bij terugbetaling 10% winst
Alleen blijf ik het geld her-uitlenen dus geen voordeel in de praktijk, maar het idee is leuk
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77686861
Ik ben mijn enthousiasme for Kiva een beetje kwijtgeraakt sinds ik weet dat die armelui gemiddeld 35% rente betalen. Dat is gewoon excessief, hoezeer Kiva ook beweert dat de field partners hoge kosten hebben, geen winstoogmerk hebben, etc. Met zulke percentages weet je vrijwel zeker dat er mensen in de problemen komen, dat je met minder integere partijen te maken krijgt en dat je de lokale economische groei nauwelijks bevordert, terwijl dat toch een doelstelling is.

Ze zouden eigenlijk westerse pensionado's moeten zoeken die bereid zijn om dat field partner-werk gratis te doen. Dan kunnen die grijze duiven lekker met hun AOW'tje in de tropen bankiertje gaan zitten spelen en misschien meteen nog wat kennis en ervaring overdragen.

SeLang, was jij eigenlijk nog bij een paar van je debiteurtjes op de thee geweest?
pi_77688493
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:31 schreef SeLang het volgende:
Ik ga nog vette winst maken ook op die Kiva leningen
Inmiddels is de US$ zo'n 10% gestegen dus maak ik bij terugbetaling 10% winst
Alleen blijf ik het geld her-uitlenen dus geen voordeel in de praktijk, maar het idee is leuk
Ghehe, bij het bedrag dat ik uitgeleend heb maakt het geen drol uit natuurlijk, maar de grote leners hebben er inderdaad wel profijt van. Leuk is dat.


En van mij mag de eur/usd nog veel verder omlaag.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 6 februari 2010 @ 13:53:53 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77701402


Ben net terug uit de Filippijnen ( ). Geld is daar nog echt iets waard. Om een indruk te krijgen, zie de foto hierboven, genomen in een klein plaatsje (Cambulo) in de bergen van noord Luzon.

Als mensen hout nodig hebben dan kunnen ze dat in het bos gaan hakken, maar omdat dat eigendom is van de barrangay (kleinste bestuurseenheid binnen een stad/ dorp) moeten ze hiervoor aan de barrangay betalen en bouwen ze dus een schuld op. Het bord hierboven hangt op een centrale plek in het dorp en laat die schulden zien. Bedenk dat 1 peso = ¤0,015 ....

Ik vond het wel leuk om dat hier even delen...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 7 februari 2010 @ 04:07:23 #47
104963 ETA
European Travel Author
pi_77723195
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:17 schreef dvr het volgende:
Ik ben mijn enthousiasme for Kiva een beetje kwijtgeraakt sinds ik weet dat die armelui gemiddeld 35% rente betalen. Dat is gewoon excessief, hoezeer Kiva ook beweert dat de field partners hoge kosten hebben, geen winstoogmerk hebben, etc. Met zulke percentages weet je vrijwel zeker dat er mensen in de problemen komen, dat je met minder integere partijen te maken krijgt en dat je de lokale economische groei nauwelijks bevordert, terwijl dat toch een doelstelling is.

Ze zouden eigenlijk westerse pensionado's moeten zoeken die bereid zijn om dat field partner-werk gratis te doen. Dan kunnen die grijze duiven lekker met hun AOW'tje in de tropen bankiertje gaan zitten spelen en misschien meteen nog wat kennis en ervaring overdragen.

SeLang, was jij eigenlijk nog bij een paar van je debiteurtjes op de thee geweest?
Met het in problemen komen door de rente valt mee. Default rate (mensen die de lening niet geheel terugbetalen) is bij Kiva slechts 1.73%, dat vind ik erg weinig.

Toen ik de eerste keer over die hoge percentages las, schrok ik ook. Maar omdat de leningen zo klein zijn, ontkom je niet aan relatief hoge rentes. Het zijn de vaste lasten per lening die de rente omhoog drijven. Je moet toch echt een dossier aanleggen per lener, onderzoek doen naar zijn achtergrond, het geld verwerken.

Voor de leners is Kiva ook de enige manier om zich verder te ontwikkelen, gewone banken lenen niet zulke bedragen uit en instellingen/vage personen die wel zulke bedragen uitlenen vragen echt extreme rentes.

Ik zou ook graag zien dat de mensen tegen 10% geld kunnen lenen, maar dat zit er blijkbaar praktisch niet in.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_77723469
quote:
Op zondag 7 februari 2010 04:07 schreef ETA het volgende:

Met het in problemen komen door de rente valt mee. Default rate (mensen die de lening niet geheel terugbetalen) is bij Kiva slechts 1.73%, dat vind ik erg weinig.
De lokale organisaties die het geld uitzetten tegen 35% hebben er veel belang bij om de default rate laag te houden, omdat ze minder kapitaal zullen aantrekken als er teveel bij ze verloren gaat. De kans is dus groot dat als een lener het bedrag niet volledig terugbetaalt, de lokale organisatie het tekort uit zijn eigen winst aanvult.
quote:
Toen ik de eerste keer over die hoge percentages las, schrok ik ook. Maar omdat de leningen zo klein zijn, ontkom je niet aan relatief hoge rentes. Het zijn de vaste lasten per lening die de rente omhoog drijven. Je moet toch echt een dossier aanleggen per lener, onderzoek doen naar zijn achtergrond, het geld verwerken.
Als ondernemer heb ik een redelijke kijk op allerlei soorten cijfers, en 35% komt mij echt heel hoog voor. Het zou m.i. hooguit 20 á 25% moeten zijn, en minder bij een zorgvuldige selectie van leners. Bedenk verder dat die leningen alleen in onze ogen 'klein' zijn - in die arme landen zijn het volwassen bedragen van meerdere maandsalarissen.
quote:
Voor de leners is Kiva ook de enige manier om zich verder te ontwikkelen, gewone banken lenen niet zulke bedragen uit en instellingen/vage personen die wel zulke bedragen uitlenen vragen echt extreme rentes.
Dat is waar, maar ik vind dat nog geen rechtvaardiging. Ik zou wel eens de jaarcijfers van een paar microbanken willen zien om te beoordelen waar al die kosten nou inzitten.

Wat veel Kiva-supporters zich ook niet realiseren, en wat ik een afknapper vond om vanavond te ontdekken, is dat je geld in de meeste gevallen helemaal niet naar de mensen toegaat die je op de site uitkiest. Feitelijk is Kiva daar heel misleidend bezig; ze laten je een foto en een verhaaltje zien, en dat die persoon nog zus-en-zoveel dollar nodig heeft, maar in werkelijkheid heeft die persoon zijn lening allang binnen en gaat jouw geld naar anderen(bron).

Ik blijf positief en (gematigd) enthousiast over microfinance en Kiva, maar als er betere alternatieven komen zal ik die zeker overwegen.

Voor een algemene kritische kijk op microkrediet, met veel bruikbare linkjes, zie:
http://anecdoted.com/worl(...)finance-really-work/
En ook deze blogpost met veel interessante reacties: http://kristof.blogs.nyti(...)ole-of-microfinance/

[ Bericht 3% gewijzigd door dvr op 07-02-2010 06:33:22 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 7 februari 2010 @ 08:52:27 #49
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77723655
Ik ben me goed bewust hoe imperfect het allemaal is, maar ideeen die in essentie goed zijn moet je de kans geven om zich verder te laten ontwikkelen. Daarom steun ik Kiva (en hou m'n ogen open voor andere initiatieven).

Er zijn miljoenen goedwillende "rijke" mensen die graag geld ter beschikking willen stellen aan kleine ondernemers in de derde wereld die normaalgesproken moeilijk aan krediet kunnen komen. De werkwijze van Kiva is EEN model om deze twee groepen bij elkaar te brengen, maar wellicht niet het beste model.

Dat Kiva (en anderen die iets vergelijkbaars doen) momenteel zo snel in populariteit toenemen geeft aan dat een dergelijke vorm van "ontwikkelingshulp" een groot potentieel heeft. En nu moet dat zich in de komende jaren verder gaan uitkristalliseren.

De snelle groei maakt discussie los (zoals hierboven) en dat is goed, want het zal zorgen dat er nieuwe en steeds betere concurrerende initiatieven gelanceerd zullen worden. Bestaande organisaties zullen hun werkwijze dan moeten bijstellen. Uiteindelijk ontstaat er een model dat beter is dan het huidige. Je moet dit proces even de tijd geven imo.

Tot die tijd blijf ik gewoon initiatieven steunen die misschien niet perfect zijn maar in elk geval een grote stap zijn in de goede richting. Vergeet ook niet dat een groter leenvolume ook de leverage verhoogt naar locale partners en dat men dus betere voorwaarden kan bedingen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77728178
quote:
http://fellowsblog.kiva.o(...)-mfi-sustainability/

I feel like the conversation about interest rates usually starts and stops with the word “usurious” or “unfair,” when in reality it is much more complex than that. CEPRODEL charges 36% interest on loans to small businesses (rates are lower for some other types of loans) and yet I’ve talked to numerous clients who comment that they like working with CEPRODEL because their interest rates are so low. How could this be?

<knip: aantal voorbeelden van kosten>

Now, how are MFIs supposed to pay for all of this? Yes, they could keep seeking out grant money year after year, but I, for one, would like to see them become sustainable. The way for them to do that is to charge enough interest to cover their operating costs. While these rates may seem ridiculously high to us, MFI’s are not forcing people to take out loans. MFIs are providing a service and that service is in demand even with 36%, interest because these services are valuable to their clients. In short, these interest rates are necessary if MFI are going to provide the kind of services they do.

As long as we have loan officers willing to drive 30 kilometers through the mud on a motorcycle to spend an hour (or more) going over paperwork with a client all for a loan of $250, then yes interest rates are going to seem high, but financial services will also be reaching groups of people who have never had these opportunities before. And more importantly, these new clients will have ongoing access to financial services since the interest rates they are being charged will allow for the long-term sustainability of the MFI.
En:
Do Kiva's Field Partners charge interest to the entrepreneurs?
Why are your Field Partners' interest rates so high?
Why does Kiva display a Field Partner’s portfolio yield instead of the actual interest rate charged?

En uiteindelijk:
Our Field Partners are free to charge interest, but Kiva will not partner with an organization that charges exorbitant interest rates. We also require Field Partners to fully disclose their interest rates.
Kiva only partners with microfinance institutions that have a social mission of lending to the poor; to obtain more information about how Kiva evaluates and selects its Field Partners, please see our Risk and Due Diligence Center: http://www.kiva.org/about/risk/overview.

Volgens mij is de keuze voor deze ondernemers gewoon: óf helemaal geen lening, óf een lening bij een lokale woekeraar (plak maar een nulletje achter de rente), óf een lening bij een MFI, die wel de relatief hoge kosten doorberekent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')