abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76888051
Op dit moment zit ik in mijn eerste jaar HBO Informatica. Hiervoor heb ik MBO ICT-Beheerder (niveau 4) gedaan. (Beide opleidingen in voltijd)
Het MBO ging me heel makkelijk af maar met HBO Informatica heb ik toch behoorlijk wat moeite. De basis van JAVA viel nog wel te doen maar nu heb ik voornamelijk moeite met de hoeveelheid te bestuderen literatuur van JAVA, het Objectgeorienteerd programmeren en UML vind ik vrij pittig.

Zelf ben ik al gauw 50 tot 60 uur p/w met m'n studie bezig en merk ook wel dat m'n enthousiasme steeds minder aan het worden is.

Economische studies lijken me wel interessant maar ik zal toch Informatica erg gaan missen. Ik kwam onlangs uit op de studie Bedrijfskundige Informatica. Nu vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn van MBO ICT naar het HBO Bedrijfskundige Informatica. Hierbij denk ik m.n. aan de moeilijkheidsgraad.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:42:21 #2
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_76888595
Over een paar weken studeer ik af in de bedrijfskundige informatica. Ben zelf ooit van technische informatica naar bedrijfskundige gegaan omdat met name het programmeren mij niet kon interesseren.

Het is opvallend dat je zoveel tijd kwijt bent aan je studie. Het lijkt erop dat programmeren je bovengemiddeld veel moeite en energie kost?

BI is een notendop meer gericht op organisatieadvies en onderliggende principes en modellen toepassen om tot zo'n advies te komen. Het is feitelijk een wereld van verschil met technische richtingen omdat je vooral conceptueel bezig bent.

Voor mij was het een goeie keuze. Je moet jezelf afvragen of je iemand bent die liever doet/uitvoert (technisch) of denkt/ontwerpt (bedrijfskundig).
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
pi_76888677
Bij ons zitten er op het werk wat MBO ICT lui, diverse niveau's.

Eerlijk gezegd is het niveau bij allemaal écht om te janken. < niveau 4 weten ze net waar de stekkers in moeten en als een PC open ligt welk onderdeel wat is, maar dan houdt het wel op. Niveau 4 weet wel wat meer, maar nog steeds een wereld van verschil met een HBO / WO ICT'er
pi_76889390
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:44 schreef Loveless85 het volgende:
Bij ons zitten er op het werk wat MBO ICT lui, diverse niveau's.

Eerlijk gezegd is het niveau bij allemaal écht om te janken. < niveau 4 weten ze net waar de stekkers in moeten en als een PC open ligt welk onderdeel wat is, maar dan houdt het wel op. Niveau 4 weet wel wat meer, maar nog steeds een wereld van verschil met een HBO / WO ICT'er
Het niveau van de opleiding MBO ICT bij mij was ook dramatisch. Leraren, studie materiaal en de hele opzet. Helemaal een lachtertje als je ziet wat je moet doen om af te studeren.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_76889694
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:08 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Het niveau van de opleiding MBO ICT bij mij was ook dramatisch. Leraren, studie materiaal en de hele opzet. Helemaal een lachtertje als je ziet wat je moet doen om af te studeren.

Ja, of dan vraag je wat ze op school moeten doen als je zo'n stage loper hebt.

'Ja windows XP installeren op een PC, en daarna basisapplicaties als Office er op zetten'

Uhhh dat is toch alleen maar 'next, next, next, finish' klikken.

'Ja dat klopt'

En sowieso doe je later met die dingen niks meer, bij de meeste bedrijven zit zoiets in een image wat er via een RIS-server opgepushed word. Leer ze daar iets over dan, of over een SMS-server
pi_76890376
Ik ben sinds 9 maanden afgestudeerd BI-er en Luukzor verwoordt het goed wat de studie precies inhoud.

Net wat boem-dikke zegt, het niveau op de mbo was echt dramatisch.. Toppunt was dat wij als leerlingen op een gegeven moment meer wisten dan de docenten.

Het eerste half jaar kreeg ik grotendeels dezelfde vakken als de MER en P&O, op een paar BI-vakken na. Het niveau lag een stuk hoger, maar ik zag dit meer als een uitdaging dan als een probleem. Het meeste waar ik tegen op keek, was dat Communicatie opeens van belang werd.

Qua studiedruk, ik denk dat ik ongeveer 10-15 per week kwijt was en in de laatste twee weken iets van 15-20 uur.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_76895893
Ik heb zelf MBO ICT gedaan.

Zelf vond ik er geen ruk aan.
Had verschillende oorzaken:

- Lesstof was niet uitdagend.
- Docenten konden niet met leerlingen omgaan (in Nijmegen dan).
- Je moet heel zelfstandig te werk kunnen gaan.

Daarnaast lag het ook aan mij, ik zette me niet 100 % in, daarnaast kon ik niet zes uur achter elkaar achter een beeldscherm zitten.
Oersaai.
Daarom werk ik nu in het onderwijs.
pi_76898913
Hier hetzelfde.. MBO ICT gedaan en daarna de P informatica gedaan.. Vooral java kon me geen flikker interesseren..
Na de P ben ik overgestapt naar BI en dat beviel een stuk beter! Als je OO en Java niets vindt kan je wellicht beter overstappen.. Vraag wat advies aan docenten

Overigens heb je weinig meer met ICT te maken... Kijk eens naar termen als ERP (enterprise resource planning), Supplay Chain Management, Human resource management, Business Intelligence, Business Process Management, veranderkunde en de standaard bijbehorende kwaliteitsattributen. Dit waren aspecten die mijn aan studie aan de orde zijn gekomen
pi_76992367
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 19:27 schreef mafkees01 het volgende:
Hier hetzelfde.. MBO ICT gedaan en daarna de P informatica gedaan.. Vooral java kon me geen flikker interesseren..
Na de P ben ik overgestapt naar BI en dat beviel een stuk beter! Als je OO en Java niets vindt kan je wellicht beter overstappen.. Vraag wat advies aan docenten

Overigens heb je weinig meer met ICT te maken... Kijk eens naar termen als ERP (enterprise resource planning), Supplay Chain Management, Human resource management, Business Intelligence, Business Process Management, veranderkunde en de standaard bijbehorende kwaliteitsattributen. Dit waren aspecten die mijn aan studie aan de orde zijn gekomen
Klinkt goed

Ik heb begrepen dat het curriculum heel erg per opleiding kan verschillen. De ene opleiding legt de focus meer op de businesskant (economie, ERP's, e.d.) en de ander weer op IT (use cases, modelleren).

Zijn er hier ook nog mensen die ervaring hebben met BI op de Haagse Hogeschool?
pi_76999788
quote:
Op maandag 18 januari 2010 23:27 schreef EthanX het volgende:

[..]

Klinkt goed

Ik heb begrepen dat het curriculum heel erg per opleiding kan verschillen. De ene opleiding legt de focus meer op de businesskant (economie, ERP's, e.d.) en de ander weer op IT (use cases, modelleren).

Zijn er hier ook nog mensen die ervaring hebben met BI op de Haagse Hogeschool?
Nee, ik zat op Inholland Den Haag, dat was erg op de businesskant gericht. Je krijgt ook een Bachelor of Economics.
pi_77056871
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 09:30 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Nee, ik zat op Inholland Den Haag, dat was erg op de businesskant gericht. Je krijgt ook een Bachelor of Economics.
Nog even een andere vraag: Stel dat ik na mijn studie na een x aantal jaar besluit om niet meer in de IT te willen werken, hoe gemakkelijk is het dan om in een ander veld te werken op HBO niveau en aan welke beroepen moet ik dan denken?
Eveneens hoor ik dat de BI opleiding van oorsprong redelijk op bedrijfseconomie leek, hoeveel of welke vrijstellingen krijg ik als ik achter deze opleiding Bedrijfseconomie plak?
pi_77065288
Ik ben overgestapt van MBO niveau 3 Beheer (niet 4 dus) (via 21+ onderzoek) naar HBO Informatica. Ik vond het goed te doen. Komende week rond ik mijn propedeuse af Heb meegedaan aan de februari instroom van 2009, vandaar..
Ik vraag me eigenlijk ook af waar je zoveel voor moet studeren wat betreft UML e.d. Ik vond het allemaal vrij logisch en inzichtelijk. Ik vind het juist een studie die rust op inzicht en niet op feiten knallen.
pi_77065374
Volgens mij lijkt BI trouwens niet zo erg op BE. Bij BI gaat het vooral over het modelleren (van bedrijfsprocessen). Ik geloof dat dat bij BE helemaal niet voor komt.
  woensdag 20 januari 2010 @ 19:45:43 #14
273639 AwesomeFit
Is gewoon Awesome!
pi_77065612
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:04 schreef EthanX het volgende:

[..]

Nog even een andere vraag: Stel dat ik na mijn studie na een x aantal jaar besluit om niet meer in de IT te willen werken, hoe gemakkelijk is het dan om in een ander veld te werken op HBO niveau en aan welke beroepen moet ik dan denken?
Eveneens hoor ik dat de BI opleiding van oorsprong redelijk op bedrijfseconomie leek, hoeveel of welke vrijstellingen krijg ik als ik achter deze opleiding Bedrijfseconomie plak?
Ik denk dat je een aantal dingen bij moet spijkeren, maar dat dat niet heel erg moeilijk / ingewikkeld moet zijn.
Ik zelf doe nu MBO-ICT met verkort traject met HBO. Mogen ook kiezen tussen Informatica, BI, of TI.
Moet ik eerlijk zeggen dat TI mij meer ligt omdat ik programmeren erg leuk vind en via mijn broer wel zie wat je leert bij TI. Maar ik denk bij BI ook stukje management functie? Of ben ik hier nu aan het vloeken?
[Barney slaps Ted across the face]
Ted: Ow! What the hell?
Barney: That wasn't me, that was the universe.
pi_77066725
Like i said: BI is vooral modelleren, en je krijgt een stukje 'zelf een bedrijf opzetten' (bij Fontys iig). Echt Management zou ik het dus niet noemen.
In principe is het doel van een bedrijfsinformaticus het aanleveren van informatie over het bedrijf aan de software engineer, die op basis daarvan een applicatie samen kan stellen (onder andere, ze zullen vast wel meer doen... denk ik ).
pi_77071276
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 19:39 schreef RRGJL het volgende:
Volgens mij lijkt BI trouwens niet zo erg op BE. Bij BI gaat het vooral over het modelleren (van bedrijfsprocessen). Ik geloof dat dat bij BE helemaal niet voor komt.
Dat hangt ook namelijk af van de hogeschool. Ik heb namelijk wel aardig wat Bedrijfskundige en economische vakken gehad en heb dus ook een Bachelor of Economics.
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 19:45 schreef AwesomeFit het volgende:

[..]

Maar ik denk bij BI ook stukje management functie? Of ben ik hier nu aan het vloeken?
Nee hoor Ook veel management vakken gehad
pi_77505891
Interessant topic. Ik ben ook op zoek naar een HBO ICT studie. Bedrijfskundige informatica lijkt me wel wat, maar hoeveel heeft het eigenlijk met ICT te maken..?
pi_77506706
Ik heb zelf een MBO ict niveau 4 opleiding gedaan en zit nu in het 3e jaar van HBO informatica.,

Ik moet zeggen, het niveauverschil is enorm groot.

Het MBO diploma krijg je eigenlijk cadeau zonder concreet iets te hebben geleerd, bij HBO is het toch wel compleet anders. Al hoef ik me meestal ook weer niet uit te sloven
٩๏̯͡๏)۶
pi_77511126
BI is juist meer bedrijfskundig, echter bevind je je op ICT vlak.
Mijn ervaring is (op de HU) heel anders dan wat mensen hier omschrijven... Mijn curriculum (hoofdfase) van BI was als volgt (alles uiteraard projectmatig werken):
Bedrijfsprocessen van een fictieve casus optimaliseren met behulp van BPM
Java applicatie incrementeel ontwikkelen met uses cases en UML.
BPM casus oplossen met berekening van Total Cost of Ownership en oplossingen aandragen om de TCO te verlagen.
ERP softwarepakket invoeren en aanpassen aan een bussenfabriek
Minor ERP gedaan. Kreeg ik dynamics AX 4.0 training, PRINCE2 examen en snuffelstage
Business intelligence inrichting maken (fictieve casus)
Interventieplan maken voor een non-fictief bedrijf om kosten te besparen

Afstuderen (bedrijfsprocessen optimaliseren mbv CMMI)

Kortom: het is gewoon bedrijfskunde, echter richt je je nu specifiek op de kant van ICT en gebruikt de daarvoor bekende methoden en technieken om tot een gedegen oplossing te komen. Wij hebben (op 1 blok na) niets geprogrammeerd en/of gebouwd. Alleen de inrichting ontworpen (die informatici vervolgens bouwen)
pi_77512466
quote:
Op maandag 1 februari 2010 13:50 schreef mafkees01 het volgende:
BI is juist meer bedrijfskundig, echter bevind je je op ICT vlak.
Dat hangt ook per hogeschool af.. Ik weet zelfs dat bij Inholland per locatie kon verschillen. Den Haag is erg bedrijfskundige gericht, Diemen juist meer informatica. Al heb ik gezien dat bij Den Haag het vakkenpakket erg is aangepast. Een aantal vakken heb ik dus niet gehad tijdens mijn studie.
pi_77774818
tvp.
Zelf van plan miss bi te gaan doen maar heb nog wat twijfels.
  woensdag 3 maart 2010 @ 22:06:27 #22
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_78705060
Schopje, ik vind bedrijfskunde interessant en informatica leuk, dus zit deze opleiding even in de gaten te houden, dus ik hoop dat hier nog wat nuttige dingen komen te staan
pi_78717976
Wat wil je dan precies weten?
pi_78719364
Ik denk inderdaad dat er weinig nuttige dingen bijkomen als je niets vraagt.
pi_78720254
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 09:40 schreef RRGJL het volgende:
Ik denk inderdaad dat er weinig nuttige dingen bijkomen als je niets vraagt.
Als (ex-)BI student leer je door te vragen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')