abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 januari 2010 @ 02:09:51 #26
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_76879707
tvp
Bedankt Hans.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 05:35:06 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76882012
Als ik weer thuis ben (begin feb) dan zal ik m'n Shiller P/E plaatje weer bijwerken en posten. Dat Skagen report kan ik hier niet openen (bij elke regenbui ligt internet hier sowieso plat ).

Je kunt een historische Shiller P/E van MSCI Europe niet vergelijken met de S&P500 omdat de samenstelling van die indices anders is. Dat is appels met peren vergeljken. (MSCI-E heeft bijvoorbeeld meer financials en laagwaardige industreen en is daarmee normalitair altijd (terecht) lager gewaardeerd dan de S&P500).

Vanwege het ontbreken van een lange dataserie en het feit dat S&P500 en MSCI-Europe zeer sterk zijn gecorreleerd gebruik ik daarom de S&P500 als timing om uiteindelijk in te stappen op een portefeuile die dicht in de buurt komt van de MSCI-Europe index, whatever de stand daarvan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 januari 2010 @ 05:37:35 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76882023
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Onderstaand plaatje de credit default swaps 5 jaar basis van Griekenland. Misschien toch maar even een vakantie boeken in Griekenland om de economie daar wat te spekken want dit kan zo natuurlijk niet doorgaan

[ afbeelding ]
Ik wil wel Griekse staatsobligaties. Lekker hoge rente beuren en bij een default een bailout krijgen van de EU
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 januari 2010 @ 05:44:26 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76882058
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:00 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Op welke stand zou je gaan kopen?
500-550 op de S&P500, gebaseerd op de huidige situatie. Dan zit je in beetje in de range waar de grotere crises normaal gesproken uitkomen (zie historische plaatjes). Je zit dan overigens nog steeds op bijna de dubbele waardering die het in 1982 was.
Mijn reisverslagen
pi_76882767
tvp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_76885580
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Onderstaand plaatje de credit default swaps 5 jaar basis van Griekenland. Misschien toch maar even een vakantie boeken in Griekenland om de economie daar wat te spekken want dit kan zo natuurlijk niet doorgaan

[ afbeelding ]
canary in a coalmine
http://fora.tv/2010/01/05/The_World_Economy_in_2010#chapter_17

btw Hans Timmer (wereldbank) loopt vooruit op hun worldbank report wat 21-01-2010 uitkomt:Zal wel geen stemmingsbepaler op de beurs zijn die dag. Lijkt me iig geen optimistisch rapport.

The positive growths that we are seeing at the moment are to a large extent driven by temporary
factors. By all means this was not a good year even if growth was very positive. If you look at the forecast, and I cannot talk in detail about our forecast because we will publish them later in this month, on January 21, you will see that the kind of recovery that we are all talking about is relatively muted given the size of the decline that we have seen. And then probably later in the discussion we will talk about the major risks that are still out there.

[ Bericht 19% gewijzigd door dramatiek op 16-01-2010 12:42:53 ]
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:42:12 #32
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_76886596
tvp
pi_76889223
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 05:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik wil wel Griekse staatsobligaties. Lekker hoge rente beuren en bij een default een bailout krijgen van de EU
ING Aegon Griekenland

Koers voor 4.6% Griechenland Notes v. 07(2040):

Rendement: 6.07%
Yield to maturity: 6.45%
Bij een bailout in ca een jaar: +6% + 12%-25% = ~18%-31%

[ Bericht 3% gewijzigd door Rukapul op 16-01-2010 14:13:40 ]
pi_76891190
interessant verhaal over Japan's staatsschuld
http://blogs.telegraph.co(...)is-brewing-in-japan/

met name in relatie tot demografische factoren (vergrijzing).
  zondag 17 januari 2010 @ 08:43:38 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76915203
Waar je nooit iemand over hoort is dat het gehypede China over een paar jaar hetzelfde vergrijzingsprobleem heeft (dankzij de 1-kind politiek). Dat neemt niet weg dat het het komende decennium nog enorm kan boomen hoor, maar rond ~2020 gaat de vergrijzing daar ook spelen. Dat 'sky is the limit verhaal' gaat misschien dit decennium nog (gedeeltelijk) op maar dan is het gedaan (en waarschijnlijk een stuk eerder als je de speculatieve excessen daar ziet).
Mijn reisverslagen
  zondag 17 januari 2010 @ 08:45:10 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76915208
Btw, dat zou wel the perfect storm zijn, een default van Japan (2de economie in de wereld), zeker in combinatie met een USA die misschien (nog) niet default maar waarover men zich in toenemende mate zorgen maakt. Een mooie basis voor een souvereign debt crash/ (real) interest rate bubble . Eens zien wat de aandelenmarkten dan doen op deze niveaus
Mijn reisverslagen
  zondag 17 januari 2010 @ 08:53:20 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76915234
Btw2: toch leuk anecdotisch bewijs dat er iets broeit: Amerikanen zijn normaal gesproken altijd zo optimistisch over alles maar ik ben de laatste maanden opvallend veel Amerikanen tegengekomen die (ondanks dat ze weinig van economie weten) zich ECHT zorgen maken over alle schulden die de staat op dit moment aan het maken is. Dat geeft wellicht aan dat het toch wel leeft onder de mensen, want zo ken ik die Amerikanen eigenlijk niet...
Mijn reisverslagen
pi_76915614
quote:
Op zondag 17 januari 2010 08:53 schreef SeLang het volgende:
Btw2: toch leuk anecdotisch bewijs dat er iets broeit: Amerikanen zijn normaal gesproken altijd zo optimistisch over alles maar ik ben de laatste maanden opvallend veel Amerikanen tegengekomen die (ondanks dat ze weinig van economie weten) zich ECHT zorgen maken over alle schulden die de staat op dit moment aan het maken is. Dat geeft wellicht aan dat het toch wel leeft onder de mensen, want zo ken ik die Amerikanen eigenlijk niet...
Vanzelfsprekend hebben Amerikanen die op reis gaan wel meer openess to the rest of the world, en zijn daarmee niet direct kenmerkend voor de gemiddelde Amerikaan

Nietemin geloof ik ook wel dat e.e.a. begint door te dringen, maar dat zal een inmens pijnlijk proces worden. Heel veel te bezuinigen is er ws. niet, althans niet in de mate om de huidige tekorten te dekken, dan blijven er belastingverhogingen over. Als je een b en v woord aan elkaar koppelt krijgt elke Amerikaan al uitslag.
  zondag 17 januari 2010 @ 10:04:49 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76915645
Btw3: De oplossing voor het Japanse probleem is ook al geopperd: invoeren van de moeder aller inheritance taxes
Mijn reisverslagen
  zondag 17 januari 2010 @ 10:09:07 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76915683
quote:
Op zondag 17 januari 2010 10:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend hebben Amerikanen die op reis gaan wel meer openess to the rest of the world, en zijn daarmee niet direct kenmerkend voor de gemiddelde Amerikaan
Dat is zeker waar, maar ik blijf het opvallend vinden hoe mensen zonder specifieke economische belangstelling wel hun walging uitspreken over wat er momenteel gaande is en dat het ze dus kennelijk bezighoudt.

De grootste crisis komt overigens nog, in de vorm van unfunded beloften aan babyboomers wat betreft pensioen, medicare, etc. Alleen is dat geen acuut probleem maar iets dat de komende jaren langzaam gaat binnensluipen. De bankencrisis valt er echter bij in het niet kwa omvang.
Mijn reisverslagen
pi_76919325
quote:
Op zondag 17 januari 2010 10:09 schreef SeLang het volgende:

[..]
Alleen is dat geen acuut probleem maar iets dat de komende jaren langzaam gaat binnensluipen. De bankencrisis valt er echter bij in het niet kwa omvang.
Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat vormen komende jaren. De huidige crisis was ook erg sluipend maar werd opeens versneld door de val van Lehman Brothers, hoe moet ik me dat inzien met de vergrijzing? Een CEO die eens in de demografie boekjes van China/Japan kijkt en roept: "Oh noes dit hebben we veel te lang laten sudderen, we gaan er nu allemaal aan!"

En wat kun je nu eigenlijk tegen die vergrijzing doen? Nu met die healthcare reforms in Amerika worden ze vast en zeker gemiddeld ook nog eens ouder Kun je niet de hele healthcare sector omgooien dat het weer een onderdeel wordt van de overheid? Heb het idee dat die grootste zaken behoorlijk goed boeren bij het feit dat men steeds meer zorg nodig hebben.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_76919565
Yup, een paar farmabedrijven (1 generische medicijnen, 1 pfizer/bayer, 1 medische voorzieningen, en een klein bedrag in meerdere biotechbedrijven) en je bent goed voor een leuk rendement, al was't maar dividend only.
pi_76919681
Btw Selang, 't is niet alleen de vergrijzing die die sector doet groeien. In china eten ze ook meer vlees/westers -> meer hart en vaatziekten/diabetes,... $$$$
  zondag 17 januari 2010 @ 13:10:44 #45
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_76919693
quote:

[..]

Dat is zeker waar, maar ik blijf het opvallend vinden hoe mensen zonder specifieke economische belangstelling wel hun walging uitspreken over wat er momenteel gaande is en dat het ze dus kennelijk bezighoudt.

De grootste crisis komt overigens nog, in de vorm van unfunded beloften aan babyboomers wat betreft pensioen, medicare, etc. Alleen is dat geen acuut probleem maar iets dat de komende jaren langzaam gaat binnensluipen. De bankencrisis valt er echter bij in het niet kwa omvang.
Tenzij je maatregelen treft, zoals iedereen boven de 65 een spuitje.
Bedankt Hans.
pi_76920196
quote:
Op zondag 17 januari 2010 13:10 schreef bascross het volgende:

[..]

Tenzij je maatregelen treft, zoals iedereen boven de 65 een spuitje.
Juist, jammer dat dat niet gaat werken Het is niet meer dan logisch dat ze(overheid) eigenlijk gewoon werk moeten gaan creëren voor mensen tussen de 60 - 70. In de verpleging ofzo?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_76920318
quote:
Op zondag 17 januari 2010 13:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Juist, jammer dat dat niet gaat werken Het is niet meer dan logisch dat ze(overheid) eigenlijk gewoon werk moeten gaan creëren voor mensen tussen de 60 - 70. In de verpleging ofzo?
Om mensen te gaan verplaatsen is best wat energie en een sterke rug nodig hoor... Ik denk dan eerder aan zittende dingen.
Alhoewel die mensen daar nog best een pak vitaler zijn dan hier op die leeftijd.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 januari 2010 @ 13:40:38 #48
862 Arcee
Look closer
pi_76920944
quote:
Hoe gaat dat er volgens jou concreet uitzien dan, qua gevolgen voor mens en maatschappij?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 17 januari 2010 @ 20:14:30 #49
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_76936613
quote:

[..]

Ik voorzie dan een groot generatie conflict en terecht! De verwende egoistische babyboomers hebben overal al genoeg van geprofiteerd! Het is genoeg!

Het is walgelijk hoe de babyboom generatie keer op keer de rekening neerlegt bij de jongere generaties en er zelf als god in frankrijk op los leven
pi_76945331
TerugVindPostje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')