Hey, allereerst wil ik even zeggen dat dit topic deels gaat over voetbal. Dus als je een hekel hebt aan voetbal en hier alleen wil komen om "voetbal

" te posten, verwijs ik je door naar
hier. Bij voorbaat dank.
Ik wil even mijn beklag doen over de Afrikaanse voetbalfans. Waarom dat dan, zult u misschien denken. Ik leg het even uit. Vroeger, toen ik klein was, had ik al een sterke voorkeur voor het WK boven het EK. Hoewel op het EK de teams over het algemeen sterker waren hield ik, zoals de meeste mensen, toch meer van het wereldkampioenschap. Hier had ik verscheidene redenen voor, zoals het feit dat het stoerder is om de hele wereld mee te laten doen, en omdat je dan verschillende culturen bijeen zag komen. Ook waren er gewoon meer teams; hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Een andere reden was de aanwezigheid van de Afrikaanse fans. Let wel, het gaat hier vooral om Afrika ten zuiden van de Sahara. De Noord-Afrikaanse fans zorgden naar mijn idee nooit voor zoveel vreugde en jolijt. Het was altijd een feest wanneer Kameroen, Nigeria, Senegal of zelfs Togo moest voetballen. Op de tribunes stonden de meegereisde fans uit deze landen op de tribunes te dansen en te zingen in felgekleurde gewaden, bijgestaan door grote trommels en fluitjes. Een waar volksfeest op de banken. Een genot.
Afbeelding 1.1: Nigeriaanse voetbalfans moedigen hun landgenoten aan.
Afbeelding 1.2: De supporters van Ghana laten zich horen.Welnu, en hier komt het onderdeel waar ik mijn beklag over wil doen, dit fenomeen komt steeds minder voor op de tribunes. De Afrikaanse fans lijken lui geworden te zijn. Ze verkleden zich minder uitbundig, laten de trommels en trompetten thuis en dansen minder. Tegenwoordig zijn ze te vinden op de tribune met een duivelse toeter in hun handen. Deze noemen ze de vuvuzela. Een waar martelwerktuig. Het geluid is te vergelijken met duizenden bijen nadat hun koningin is meegenomen door de imker.
Afbeelding 1.3: Zuid-Afrikaanse fans maken gebruik van de vuvuzela.Klacht: De dansende, trommelende, zingende, kleurrijke Afrikaanse voetbalfan is veranderd in een mongool met een toeter.