abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76773881
Hoi,

Alweer een poos geleden dat ik hier geweest ben.....

Ik heb een vraag:

Als ik in een besloten ruimte(huiskamer) een foto maak met mijn Olympus e400 met 14-45mm objectief vervormen deurposten etc nogal. (standje maximale groothoek)
Los ik dat op door een "echt" groothoekobjectief? Bijvoorbeeld een 11-22mm. Of blijft mijn probleem dan bestaan en wordt het nog erger?

Of kan ik dit oplossen met een fotobewerkings programma?
And God created BB.
pi_76774532
Dat is dus het principe van een groothoek, vervorming van het beeld. Hoe kleiner de brandpuntafstand, hoe groter de vervorming.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  woensdag 13 januari 2010 @ 19:32:59 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76774734
Ik neem aan dat je tonvorming bedoelt? In principe is dat inderdaad softwarematig te corrigeren. Je hebt b.v. PT lens, maar ook gratis software als hugin. Voor meer, zie: Distortion (optics) (Software correction) op Wikipedia.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_76774953
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 19:32 schreef Iblis het volgende:
Ik neem aan dat je tonvorming bedoelt? In principe is dat inderdaad softwarematig te corrigeren. Je hebt b.v. PT lens, maar ook gratis software als hugin. Voor meer, zie: Distortion (optics) (Software correction) op Wikipedia.
Dat bedoel ik inderdaad.

Ik heb ooit bij een profesionele(product)fotograaf gekeken, die had een camera waarmee hij dat soort grappen kon corrigeren. Camera van tig duizenden guldens.
Vandaar dat ik dus dacht dat dat misschien al gecorrigeerd word in een groothoeklens. (eventueel met vast brandpunt ofzo)

Ik ga nu even naar je linkjes kijken.

Graag (nog) meer info ;-)
And God created BB.
  woensdag 13 januari 2010 @ 19:41:53 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76775106
Die Hugin-software is overigens niet heel gemakkelijk. Om glas te hebben met amper of geen vertekening moet je inderdaad diep in de buidel tasten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_76783676
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 19:38 schreef bees het volgende:
Ik heb ooit bij een profesionele(product)fotograaf gekeken, die had een camera waarmee hij dat soort grappen kon corrigeren. Camera van tig duizenden guldens.
Vandaar dat ik dus dacht dat dat misschien al gecorrigeerd word in een groothoeklens. (eventueel met vast brandpunt ofzo)
Een Tilt-shift lens.
  woensdag 13 januari 2010 @ 22:32:25 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76784036
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:25 schreef hydraulix het volgende:

[..]

Een Tilt-shift lens.
Van vallende lijnen hoef je binnenshuis niet zoveel last te hebben.
  donderdag 14 januari 2010 @ 00:05:53 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_76789596
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 19:38 schreef bees het volgende:

[..]

Dat bedoel ik inderdaad.

Ik ga nu even naar je linkjes kijken.

Graag (nog) meer info ;-)
Een (groothoek)lens met een vaste brandpuntsafstand heeft inderdaad wel vaak minder last van vervorming.
Huilen dan.
pi_76795536
Ligt ook deels aan je lens denk ik? Ik heb er met mijn tamron 11-18 niet zo heel veel last van...

maar als je er last van hebt, dan is het wel te corrigeren met photoshop.
Voor wat foto's, kijk hier
pi_76815562
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 07:37 schreef polariteit het volgende:
Ligt ook deels aan je lens denk ik? Ik heb er met mijn tamron 11-18 niet zo heel veel last van...

maar als je er last van hebt, dan is het wel te corrigeren met photoshop.
Daar ben ik gister wat mee aan het klootviolen geweest. Maar dat viel nog niet mee. Krijg ten eerste mijn Olympus RAW formaat niet geimporteerd.(*.ORF) Dus ik zoek me nu de pleuris naar een plugin.(die werkt)

Dank voor uw reacties tot dusver.
And God created BB.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')