Waarschijnlijk is de pen gebroken op de overgang van tandheugel en pen. Op foto 3 kijk je tegen de afgeschuinde kant van de pin aan. Daar zou je met een plamuurmes of pannenkoekenmes kunnen wrikken en zo de pen terugduwen. Misschien een beetje bewegen met de deur als die pen klemt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:22 schreef Coelho het volgende:
[..]
Er zijn voor mij 2 "problemen":
1) Ik ben a techisch en heb een gebrek aan gereedschap. Dit moet ik dus regelen en vandaar de vraag hoe ik dit aan moet pakken.
2) De oplossing slijpen leek mij ook meteen brute force met meer schade (verf van kozijn en deur), dus ook meer herstelwerkzaamheden nodig. Vandaar dat ik benieuwd was naar alternatieven die minder/geen schade zouden opleveren.
Ik zit er overigens maar enkele keren per week, dus voor de time being is het geen probleem om achterom te gaan. Als ik er 20x per dag doorheen zou moeten, dan was de deur al open geweest
Die pin wordt dus niet vergrendeld vanuit het mechaniek? Als ik bij een open deur op de pin druk, gaat deze toch ook niet terug naar binnen??quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:43 schreef Plankje55 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is de pen gebroken op de overgang van tandheugel en pen. Op foto 3 kijk je tegen de afgeschuinde kant van de pin aan. Daar zou je met een plamuurmes of pannenkoekenmes kunnen wrikken en zo de pen terugduwen. Misschien een beetje bewegen met de deur als die pen klemt.
Net ff getest bij mijn eigen voordeur. De pin indrukken gaat moelijk, alleen met behulp van de hendel kan je hem enigszins terug krijgen. En aangezien het pinnen zijn zonder randjes (zoals bij het draadeinde van een bout) heb je niet echt houvast. Gaat niet werken vermoed ik zo....quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:03 schreef Coelho het volgende:
[..]
Die pin wordt dus niet vergrendeld vanuit het mechaniek? Als ik bij een open deur op de pin druk, gaat deze toch ook niet terug naar binnen??
Maar doordat de tandheugel en pen zijn gebroken waarschijnlijk, heb je ook kans het pinnetje nu vrij kan bewegen, omdat er geen systeem meer achter vast zit.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:03 schreef Coelho het volgende:
[..]
Die pin wordt dus niet vergrendeld vanuit het mechaniek? Als ik bij een open deur op de pin druk, gaat deze toch ook niet terug naar binnen??
Bij mij kan ik de pen probleemloos naar binnen drukken, mijn huis is ook 20 jaar oud. Er is later inderdaad een versie gekomen die je niet kon terugduwen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:03 schreef Coelho het volgende:
[..]
Die dingen breken overigens niet spontaan, aan de moet in het kozijn te zien is de deur een keer dichtgedaan met de knip eruit.....quote:Op zondag 17 januari 2010 23:55 schreef Coelho het volgende:
Afijn, slot is vervangen en er is geen schade. Wel typisch dat hij exact hetzelfde deed als ik probeerde, maar blijkbaar wel geluk/grip had. Overigens bleek de tandheugel te zijn gebroken op de laatste groef.
Heb ik ooit ook een keer gehad en toen kon ik net met een schoevendraaier en een hammer alles ver genoeg terug tikken om de deur open te krijgenquote:Op zondag 17 januari 2010 23:55 schreef Coelho het volgende:
Overigens bleek de tandheugel te zijn gebroken op de laatste groef.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |