abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76722827
Naast de "gewone" cilinder hebben we op de voordeur ook nog van die knipsloten zitten (geen idee wat de echte benaming is), waarbij je de L-vormige handgreep/pal van standje zes uur naar standje twaalf uur draait. Er gaat dan een extra pin van de deur het kozijn in.

Het probleem is nu dat de deur op slot zat en ik bij het openen ineens te maken had met een weerstandloze pal: de pal staat nu op open, alleen is de pin niet meegekomen. Is dit op te lossen, anders dan met een slijptol tussen deur en kozijn proberen de pin door te slijpen (met alle schade van dien)?
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 12 januari 2010 @ 15:44:38 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_76723293
Jouw slijptopmethode lijkt me niet de juiste.

Kun je het mechanisme er nog uithalen, of zit dat vast aan de kopse kant van de deur? Anders misschien proberen om de handgreep eruit te halen (flinke hefboom/koevoet ofzo) dan kun je ongetwijfeld bij de pal waarna je deze hopelijk weg kunt schuiven.
pi_76723475
Als ik het goed gezien heb moet de handgreep er zo uit te pakken zijn zodra ik het schildje losmaak. Ik denk dat dit soort sloten op de kopse kant gemonteerd worden, dus ik moet proberen om het ding te openen door gewoon de pal terug in de deur te krijgen. Heb geen idee hoe ze er van binnen uit zien en wat er dus kapot is. Als de handgreep alleen slipt op een tandwiel dan zou een schroevendraaier misschien nog wat kunnen doen. Maar voor het zelfde geld valt het ding in een soort van fixed point waardoor de pal muurvast zit.

O ja, en slijpen is het allerlaatste wat ik wil.
pi_76732481
Wat foto's ter verduidelijking:

Hier de handgreep, tandjes lijken nog redelijk goed te zijn.

Niks meer te zien in het slot.

En de deur zit op slot...

dinsdag 12 januari 2010 @ 20:22:18 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_76736017
van bosch en fein heb je multitools waarmee je het palletje zonder schade aan de deur kan doorzagen. die dingen kosten vanaf 100 euro. als je in de buurt van eindhoven woont mag je de mijne ook wel lenen .
of je moet gaan kloten met een los ijzerzaagje.
pi_76736858
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 20:22 schreef bleiblei het volgende:
van bosch en fein heb je multitools waarmee je het palletje zonder schade aan de deur kan doorzagen. die dingen kosten vanaf 100 euro. als je in de buurt van eindhoven woont mag je de mijne ook wel lenen .
of je moet gaan kloten met een los ijzerzaagje.
Dank voor het aanbod, maar helaas...

Kun je specifieker zijn, ben niet zo thuis in het gereedschap. Is dat een slijper of zaag of zo? En hoezo zonder schade, zit er een geleider aan vast? Misschien is zo'n ding te huren..
pi_76738501
FEIN multimaster. kun je allerlei koppen opzetten.

Alleen dat is gehard staal zo'n pen, daar ga je niet zomaar doorheen komen.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 21:19:06 #8
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_76738962
Tik de scharnierpennen er even uit, pak de hele deur er uit en vervang het slot.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_76739394
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 21:19 schreef Barcaconia het volgende:
Tik de scharnierpennen er even uit, pak de hele deur er uit en vervang het slot.
dievenpennen aan de scharnierkant houden de boel tegen...
  dinsdag 12 januari 2010 @ 21:33:53 #10
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_76739689
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 21:27 schreef Coelho het volgende:

[..]

dievenpennen aan de scharnierkant houden de boel tegen...
Ahja, dat was ook wel te verwachten natuurlijk.

Waarom wil je eigenlijk geen slijptol gebruiken? De naad tussen deur en kozijn is groot genoeg, 5 seconde met de slijptol er tussen en je bent klaar. Die knip moet zo te zien toch vervangen worden.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 21:40:56 #11
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_76740006
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 21:33 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Ahja, dat was ook wel te verwachten natuurlijk.

Waarom wil je eigenlijk geen slijptol gebruiken? De naad tussen deur en kozijn is groot genoeg, 5 seconde met de slijptol er tussen en je bent klaar. Die knip moet zo te zien toch vervangen worden.
De slijptol is de noodoplossing. Nadeel is dat dat ding niet heel selectief is en ik dus meteen mijn deur en kozijn kan plamuren en overschilderen. Dus onder de streep kost het me veel meer werk.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 21:45:46 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_76740262
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 20:37 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dank voor het aanbod, maar helaas...

Kun je specifieker zijn, ben niet zo thuis in het gereedschap. Is dat een slijper of zaag of zo? En hoezo zonder schade, zit er een geleider aan vast? Misschien is zo'n ding te huren..
Omdat zoon ding met veel meer beleid is te hanteren dan een slijptol .
Je bent daardoor wel ff bezig en zal er een zaagje of 2 bot mee maken.
Maar dan kan je wel je deur gewoon open maken .
Deze bedoel ik:

De Bosch Multitool PMF180E, dit is ongeveer de goedkoopste die te krijgen is.

De schilder hier had de Fein Multimaster (duurder merk, meer vermogen en mogelijkheden) heeft er ooit in no time een pen van een slot er af gezaagd, dus een pen van een knip zou geen probleem moeten zijn.
pi_76750210
Je hebt tegenwoordig ook extra dunne doorslijpschijfjes voor je slijptol. Dan nog een regelbare slijptol op wat minder toeren, zodat het wel slijpt maar geen vonkenregen geeft, en het valt met de schade ook wel mee denk ik.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_76750266
Waarom heeft iedereen het meteen over slijpen? Dat is een noodoplossing vind ik. Je hebt de hendeltje losgehaald, heb je ook een schroevendraaier in het gat gestopt en rondgedraaid tegen of met de klok mee (de kant op waarmee je het slot opent)? (wel een fikse schroevendraaier die zowat even groot is als het gat zelf en niet zo 1tje voor een kroonsteentje).

Waar woon je eigenlijk?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2010 07:05:30 ]
pi_76752257
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 07:03 schreef SolidasRock het volgende:
Waarom heeft iedereen het meteen over slijpen? Dat is een noodoplossing vind ik. Je hebt de hendeltje losgehaald, heb je ook een schroevendraaier in het gat gestopt en rondgedraaid tegen of met de klok mee (de kant op waarmee je het slot opent)? (wel een fikse schroevendraaier die zowat even groot is als het gat zelf en niet zo 1tje voor een kroonsteentje).

Waar woon je eigenlijk?
Ik heb er inderdaad een schroevendraaier in gehad, alleen zoals je kunt zien op de doorkijkfoto zit er niet direct iets. Ik had gehoopt op een tandwiel of zo, maar denk dat er wellicht iets is afgebroken. Heb ook geen idee hoe zo'n slot werkt/wat het mechanisme binnenin is. Ik ga nog een poging wagen met een tang met kromme bek, maar die had ik gisteravond niet liggen.
pi_76752363
Die 2e foto bedoel je? Ik heb hem tig keren bekeken maar weet niet, of begrijp niet wat het is? Het lijkt op de kier tussen de deur en de deurpost?

Ik zie nu wat boven de foto staat, is dus ook zo. Je hebt het over een doorkijkfoto, waar zou ik die moeten zien?

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2010 09:59:21 ]
pi_76752777
De 2e foto (hieronder nog een keer) kijkt in het slot.

De "lagen" die je achtereenvolgens ziet zijn in grijs de grondverf op mijn deur, de witte ronde rand is volgens mij de buitenkant van het slot, het dunne grijze randje daarachter (van 6-9 uur zeg maar) is de achterkant van het slot en daarachter zie je het hout van de deur. je zou ergens een tandwiel of lip verwachten waar de kartels van de hendel in zouden vallen, maar dat is dus niet te zien. Ik heb rondom gekeken voor zover mogelijk en zie nergens iets zitten wat er op lijkt.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 13 januari 2010 @ 10:21:21 #18
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_76753078
En als je in dat gat een gebogen iets steekt? Stuk stevig gevouwen ijzerdraad ofzo. Voel je dan misschien wat?
pi_76753209
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 10:11 schreef Coelho het volgende:
De 2e foto (hieronder nog een keer) kijkt in het slot.
[ afbeelding ]

De "lagen" die je achtereenvolgens ziet zijn in grijs de grondverf op mijn deur, de witte ronde rand is volgens mij de buitenkant van het slot, het dunne grijze randje daarachter (van 6-9 uur zeg maar) is de achterkant van het slot en daarachter zie je het hout van de deur. je zou ergens een tandwiel of lip verwachten waar de kartels van de hendel in zouden vallen, maar dat is dus niet te zien. Ik heb rondom gekeken voor zover mogelijk en zie nergens iets zitten wat er op lijkt.
Lijkt me idd dat de wieltje met kartels in 2en is gebroken, dat ie daarom "verdwenen" is. Ik zou de kromme punttang proberen en dan als laatste een hele dunne slijpschijf die absoluut niet geschikt is om een slot door te slijpen maar hopenlijk is de slot doorgeslepen voor de schijf "op" is.
pi_76753469
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 10:24 schreef SolidasRock het volgende:

[..]

Lijkt me idd dat de wieltje met kartels in 2en is gebroken, dat ie daarom "verdwenen" is. Ik zou de kromme punttang proberen en dan als laatste een hele dunne slijpschijf die absoluut niet geschikt is om een slot door te slijpen maar hopenlijk is de slot doorgeslepen voor de schijf "op" is.
Ik denk inderdaad dat dat het plan van aanpak wordt. Het slot is bijna 20 jaar oud, ik hoop dat het daarom nog niet zo gehard is als de sloten van vandaag de dag...
pi_76754015
Haakse slijper en dan een 1mm doorslijper gebruiken. De kier is groot genoeg om niks te raken.
  woensdag 13 januari 2010 @ 13:11:47 #22
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_76758818
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 07:03 schreef SolidasRock het volgende:

Waar woon je eigenlijk?
Ik zie niet wat het probleem is eigenlijk, ik had dat slot met de haakse slijper in 5 minuutjes open gehad en TS zit er nu al een dag tegenaan te kijken.
pi_76758948
Op de derde foto: zit daar niet een inkeping op de pen? Kun je de pen niet gewoon terug in de deur schuiven?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_76759187
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 13:11 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Ik zie niet wat het probleem is eigenlijk, ik had dat slot met de haakse slijper in 5 minuutjes open gehad en TS zit er nu al een dag tegenaan te kijken.
Er zijn voor mij 2 "problemen":

1) Ik ben a techisch en heb een gebrek aan gereedschap. Dit moet ik dus regelen en vandaar de vraag hoe ik dit aan moet pakken.

2) De oplossing slijpen leek mij ook meteen brute force met meer schade (verf van kozijn en deur), dus ook meer herstelwerkzaamheden nodig. Vandaar dat ik benieuwd was naar alternatieven die minder/geen schade zouden opleveren.

Ik zit er overigens maar enkele keren per week, dus voor de time being is het geen probleem om achterom te gaan. Als ik er 20x per dag doorheen zou moeten, dan was de deur al open geweest
  woensdag 13 januari 2010 @ 13:26:11 #25
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_76759349
Balen is het wel. Succes!
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_76760021
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 13:22 schreef Coelho het volgende:

[..]

Er zijn voor mij 2 "problemen":

1) Ik ben a techisch en heb een gebrek aan gereedschap. Dit moet ik dus regelen en vandaar de vraag hoe ik dit aan moet pakken.

2) De oplossing slijpen leek mij ook meteen brute force met meer schade (verf van kozijn en deur), dus ook meer herstelwerkzaamheden nodig. Vandaar dat ik benieuwd was naar alternatieven die minder/geen schade zouden opleveren.

Ik zit er overigens maar enkele keren per week, dus voor de time being is het geen probleem om achterom te gaan. Als ik er 20x per dag doorheen zou moeten, dan was de deur al open geweest
Waarschijnlijk is de pen gebroken op de overgang van tandheugel en pen. Op foto 3 kijk je tegen de afgeschuinde kant van de pin aan. Daar zou je met een plamuurmes of pannenkoekenmes kunnen wrikken en zo de pen terugduwen. Misschien een beetje bewegen met de deur als die pen klemt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Plankje55 op 13-01-2010 14:02:28 ]
pi_76760854
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 13:43 schreef Plankje55 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is de pen gebroken op de overgang van tandheugel en pen. Op foto 3 kijk je tegen de afgeschuinde kant van de pin aan. Daar zou je met een plamuurmes of pannenkoekenmes kunnen wrikken en zo de pen terugduwen. Misschien een beetje bewegen met de deur als die pen klemt.
Die pin wordt dus niet vergrendeld vanuit het mechaniek? Als ik bij een open deur op de pin druk, gaat deze toch ook niet terug naar binnen??
pi_76761019
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 14:03 schreef Coelho het volgende:

[..]

Die pin wordt dus niet vergrendeld vanuit het mechaniek? Als ik bij een open deur op de pin druk, gaat deze toch ook niet terug naar binnen??
Net ff getest bij mijn eigen voordeur. De pin indrukken gaat moelijk, alleen met behulp van de hendel kan je hem enigszins terug krijgen. En aangezien het pinnen zijn zonder randjes (zoals bij het draadeinde van een bout) heb je niet echt houvast. Gaat niet werken vermoed ik zo....
  woensdag 13 januari 2010 @ 14:12:57 #29
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_76761227
quote:

[..]

Maar doordat de tandheugel en pen zijn gebroken waarschijnlijk, heb je ook kans het pinnetje nu vrij kan bewegen, omdat er geen systeem meer achter vast zit.
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_76761537
Wet van Murphy: Het huis staat te koop (leek me iets eerder nog niet relevant), en je zult zien dat ik net gebeld wordt voor een bezichtiging morgen...

Volgens de makelaar is een voordeur die niet open gaat niet zo erg als een voordeur met slijpschade aan deur en kozijn...
pi_76762081
quote:

[..]

Bij mij kan ik de pen probleemloos naar binnen drukken, mijn huis is ook 20 jaar oud. Er is later inderdaad een versie gekomen die je niet kon terugduwen.
pi_76763116
aangezien er nu niet meer een wormwiel (het heet anders maar kan er niet opkomen) vergrendeling opzit kan je met een scherp mes millimeter voor millimeter de pin terugschuiven in de deur.
Jje prikt zeg maar in het metaal en duwt de pin naar links (of naar rechts) met het beetje ruimte wat je hebt tussen deur en kozijn.

op deze manier is het mij een keer gelukt
namaste
pi_76763247
Het zou zomaar eens kunnen (dat terugduwen met mes), ff proberen kan geen kwaad
pi_76763652
Ik ga het vanavond proberen. Ben inmiddels nieuwsgierig
pi_76765453
anders gelijk die slijpschijf er doorheen trekken en dan maar de deur en het kozijn bijstippen
en dan hopen dat die gast het huis koopt en het niet voor niks is gedaan
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
pi_76947033
TS, heb je een update voor ons.
  zondag 17 januari 2010 @ 23:55:09 #37
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_76948165
Ben er zelf een paar uur mee bezig geweest zonder resultaat, om vervolgens mijn pa (die een slijptol bij zich had) nog een poging te zien wagen met een schroevendraaier. Het resultaat laat zich raden

Afijn, slot is vervangen en er is geen schade. Wel typisch dat hij exact hetzelfde deed als ik probeerde, maar blijkbaar wel geluk/grip had. Overigens bleek de tandheugel te zijn gebroken op de laatste groef.

En de potentiele kopers hebben aangegeven overmorgen terug te willen komen met kennis uit de bouw en aankoopmakelaar. Laten we hopen....

Dank voor het meedenken!
pi_76948429
OMG, ja ik herken het. Zelf een aantal keren geprobeerd en het lukt niet en een ander zegt: laat mij het eens proberen. En ik zeg: het lukt toch niet, eigenwijs en hem lukt het gewoon zomaar, terwijl hij ogenschijnlijk hetzelfde als ik doe.

Maar leuk dat het is opgelost
pi_76954777
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:55 schreef Coelho het volgende:

Afijn, slot is vervangen en er is geen schade. Wel typisch dat hij exact hetzelfde deed als ik probeerde, maar blijkbaar wel geluk/grip had. Overigens bleek de tandheugel te zijn gebroken op de laatste groef.

Die dingen breken overigens niet spontaan, aan de moet in het kozijn te zien is de deur een keer dichtgedaan met de knip eruit.....

Maar mooi dat het toch gelukt is.
  maandag 18 januari 2010 @ 21:58:41 #40
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_76987534
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:55 schreef Coelho het volgende:
Overigens bleek de tandheugel te zijn gebroken op de laatste groef.
Heb ik ooit ook een keer gehad en toen kon ik net met een schoevendraaier en een hammer alles ver genoeg terug tikken om de deur open te krijgen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_77342828
gewoon die haakse slijper erin, voorzichtig en met 2 handjes zodat je niks beschadigt en dan vervangen die insteekgrendel (zo heet-ie) het vervangen is heel simpel als je de oude er een keer uithebt. Valt best mee zul je zien en het slijpen kan ook zonder schade als je goed je kop erbij houdt..
grab life by the balls
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')