abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76716081
Ik zit met een kleine vraag.
Ik werk nu als parttimer bij een callcenter, 16 uur per week.
Hier heb ik nu anderhalf jaar gewerkt. En heb op 2 januari mijn ontslag genomen in verband met ander werk.
Opzegtermijn van een maand is dan 2 februari en dit is al geregeld.
Nu heb ik nog 9 volledige vakantie dagen over (9x8 uur), wat dus wil zeggen dat ik nog voor 4,5 week vakantiedagen heb.
Nu is het redelijk druk op mijn werk, maar ikzelf heb het ook erg druk (al een nieuw baantje gevonden en ik studeer nog). Daarom heb ik vakantie aangevraagd voor mijn laatste 2 weken, alleen zijn deze geweigerd.
Nu hoor ik via via van een redelijk onbetrouwbare bron (wat dit aangaat dan) dat dit bedrijf me verplicht de vakantiedagen zou moeten geven. Dus niet volledig uit laten werken en dan uitbetalen.
Dan zou ik laatste 2 weken toch vrij kunnen vragen, dit zou een stuk beter uitkomen.

In hoeverre heeft deze gelijk?
pi_76716132
Niet, de werkgever kan jouw vakantie aanvraag weigeren.
pi_76716138
Ze moeten normaal gesproken een goede reden hebben om jou te weigeren vrij te nemen als je tijdig aangeeft dat je vrij wilt, dat mogen ze niet zomaar doen naar willekeur.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_76716195
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:34 schreef Adames het volgende:
Nu hoor ik via via van een redelijk onbetrouwbare bron (wat dit aangaat dan) dat dit bedrijf me verplicht de vakantiedagen zou moeten geven. Dus niet volledig uit laten werken en dan uitbetalen.
Dan zou ik laatste 2 weken toch vrij kunnen vragen, dit zou een stuk beter uitkomen.

In hoeverre heeft deze gelijk?
Niet, de werkgever is niet verplicht om je die vakantiedagen op te laten nemen (vaak gebeurt het wel, omdat de werkgever er ook niets aan heeft dat z'n medewerkers ongemotiveerd zitten te zijn, maarja... dat is waarschijnlijk bij een callcenter toch de normale situatie )
pi_76716196
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:36 schreef Dennis101 het volgende:
Niet, de werkgever kan jouw vakantie aanvraag weigeren.
Duidelijk.
Ging daar zelf eigenlijk al van uit.
pi_76716201
je hebt recht op je vakantiedagen, punt. Of je nou fulltime of parttime werkt, zelf ontslag neemt of ontslagen wordt.

Echter is de werkgever vrij om de vakantieaanvraag te weigeren. Hij moet je wel een alternatief geven, in de vorm van uitbetalen b.v.
Ik zou eens met de afdeling PNO gaan praten om te kijken of jullie eruit kunnnen komen. Uitbetalen is voor jou iig ongunstiger ivm de belasting die je erover moet betalen.
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_76716263
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:38 schreef craftyvirus het volgende:
je hebt recht op je vakantiedagen, punt. Of je nou fulltime of parttime werkt, zelf ontslag neemt of ontslagen wordt.

Echter is de werkgever vrij om de vakantieaanvraag te weigeren. Hij moet je wel een alternatief geven, in de vorm van uitbetalen b.v.
Nee hoor, als de omstandigheden het niet toe laten om vakantie te geven kan dat gewoon op een later tijdstip, hij is niet verplicht om die vakantie uren uit te betalen (behalve bij opzegging uiteraard)
quote:
Ik zou eens met de afdeling PNO gaan praten om te kijken of jullie eruit kunnnen komen. Uitbetalen is voor jou iig ongunstiger ivm de belasting die je erover moet betalen.
En dit klopt niet.
pi_76716272
quote:
zucht Nee, dat is niet zo. Je betaalt over die uitbetaalde vakantiedagen uiteindelijk dezelfde belasting als over je normale loon. Het kan alleen zo zijn dat er bij de loonbelasting gerekend wordt met een hoger tarief, zodat je bij je aangifte inkomstenbelasting terugkrijgt en niet hoeft bij te betalen.
pi_76716421
Je werkt er direct in dienst of via uitzendbureau?
pi_76716449
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:44 schreef Hydrogeny het volgende:
Je werkt er direct in dienst of via uitzendbureau?
Direct in dienst.
En zo omgemotiveerd ben ik eigenlijk niet
pi_76716457
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:40 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nee hoor, als de omstandigheden het niet toe laten om vakantie te geven kan dat gewoon op een later tijdstip, hij is niet verplicht om die vakantie uren uit te betalen (behalve bij opzegging uiteraard)
[..]

En dit klopt niet.
als je nou eens motiveert zoals de gene onder jou, komt een stuk nuttiger over dan te roepen "klopt niet"

Ik zeg ook niet dat hij verplicht is om die vakantie uren uit te betalen. Het is of opnemen, of uitbetalen. En tuurlijk hebben we het over "bij opzegging" Daar gaat het topic toch over?
pi_76716500
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:45 schreef craftyvirus het volgende:

[..]

als je nou eens motiveert zoals de gene onder jou, komt een stuk nuttiger over dan te roepen "klopt niet"
Die was net zo sterk als jouw motivatie Maar goed, staat zelfs in de FAQ van WGR.
pi_76716577
quote:

de afdeling PNO
Waar staat dat voor, die afkorting?
pi_76716613
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:48 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Waar staat dat voor, die afkorting?
Personeel en Organisatie
pi_76716898
Je kan ook doorwerken en ze laten uitbetalen , je kan van de werkgever dan verklaring krijgen dat je x vakantiedagen nog had die je als onbetaald verlof mag opnemen (geld heb je inprincipe al gekregen dan).
  dinsdag 12 januari 2010 @ 13:00:44 #16
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_76716972
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:40 schreef anboni het volgende:

[..]

zucht Nee, dat is niet zo. Je betaalt over die uitbetaalde vakantiedagen uiteindelijk dezelfde belasting als over je normale loon. Het kan alleen zo zijn dat er bij de loonbelasting gerekend wordt met een hoger tarief, zodat je bij je aangifte inkomstenbelasting terugkrijgt en niet hoeft bij te betalen.
Bedankt voor de tip Ik ben ook aan het afronden bij mijn huidige werkgever en was voornemens om alle dagen op te nemen. Nu ik dit lees laar ik ze lekker uitbetalen
I am not impressed by your performance
pi_76716990
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:49 schreef craftyvirus het volgende:

Personeel en Organisatie
Ah, P&O .
  dinsdag 12 januari 2010 @ 13:05:13 #18
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_76717117
quote:

Wat betekent die "N" in die afkorting? Ik weet dat de "P" voor personeel staat en "O" voor organisatie.
I am not impressed by your performance
pi_76717691
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 13:05 schreef GSP het volgende:

[..]

Wat betekent die "N" in die afkorting? Ik weet dat de "P" voor personeel staat en "O" voor organisatie.
^
|
|
  dinsdag 12 januari 2010 @ 14:14:47 #20
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_76719842
quote:

PNO

edit: oh kut. Eerst topic verder lezen en dan pas reageren.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 14:44:51 #21
279364 Medewerker-2
het Juridisch Loket
pi_76720973
Ik weet niet in hoeverre dit mosterd na de maaltijd is, maar toch even een aanvulling

Iedere werknemer heeft recht op vakantiedagen. Op deze dagen hoeft de werknemer geen arbeid te verrichten, terwijl de werkgever wel het loon moet doorbetalen. Het gaat om het loon dat de werknemer op die dagen zou krijgen als hij zou werken. Ook vakantiegeld en toeslagen voor overwerk en werk buiten kantooruren behoren tot het loon.

In eerste instantie geeft de werknemer zijn gewenste vakantieperiode door aan de werkgever, ook zonder dat de werkgever hierom vraagt. Een schriftelijk verzoek van de wnr kan de werkgever slechts schriftelijk afwijzen als hij daarbij gewichtige redenen aanvoert en dat doet binnen twee weken. Reageert een werkgever later dan twee weken, dan is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de wnr (art 7:638-2 BW).

Nadat het verzoek van de medewerker is afgewezen, is het aan de werkgever om de vakantie vast te stellen. Het gaat dan om een vakantie van minimaal twee aaneengesloten weken of twee losse weken per jaar. Dat krijgt de werknemer evenwel alleen als hij voldoende vakantie-, A.D.V. of verlofdagen heeft opgebouwd (art 7:638-3 BW). De werkgever zorgt er voor dat er tussen het vaststellen van de vakantie en het opnemen voldoende tijd zit om daarvoor voorbereidingen te treffen (art 7:638-4 BW). Dagen waarop de vakantie vastgesteld kan worden, zijn dagen waarop de medewerker anders had gewerkt en dus ook loon had ontvangen, hoewel hierop enkele uitzonderingen mogelijk zijn.

Van voorgaande kan een schriftelijke (arbeids)overeenkomst of CAO afwijken, ten nadelen van de werknemer (art 7:638-2 BW). Deze afwijking ziet evenwel slechts op de wijze waarop partijen de vakantie vaststellen. Bijvoorbeeld door het vaststellen van de vakantie volledig aan de werkgever over te laten, al dan niet na overleg met de medewerker. Ook dan kan de medewerker er aanspraak op maken dat hij zijn vakantierechten voor dat jaar op kan nemen. Daarbij dient het minimaal om twee aaneengesloten weken of twee losse weken te gaan, als daarvoor voldoende vakantierechten zijn gespaard.

Kortom: Er moet sprake zijn van een gewichtige reden bij weigering. Wanneer er een conflict situatie ontstaat, kun je proberen door middel van mediation (bemiddeling) het probleem te verhelpen. Echter als je, zoals in TS's geval, toch al weggaat zou ik mediation niet overwegen. Als je niet komt opdagen, is de vraag in hoeverre de werkgever eventueel geleden schade op je zal verhalen. Maar dat is een ander juridisch verhaal waar ik jullie niet mee zal lastig vallen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')