abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 januari 2010 @ 01:15:23 #1
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_76707069
Snel Geld - Jens Lapidus. (deel 1 van 3)

Inleiding:
In Stockholm, waar de decadente bovenwereld en de rauwe onderwereld van Zweden nauw met elkaar verbonden zijn, verdwijnt een jonge vrouw spoorloos en kruisen de wegen van drie jonge mannen elkaar. Mrado is een Joegoslavische huurling die de voogdij over zijn dochtertje probeert te krijgen. Jorge is een drugsdealende latino die uit de gevangenis ontsnapt. De ambitieuze student JW ten slotte zoekt koortsachtig manieren om zijn dure levensstijl te kunnen blijven betalen. Alledrie zwichten ze voor de destructieve lokroep van de cocaïnehandel. Net als de verdwenen jonge vrouw dromen ze van een beter leven, maar dan hebben ze wel geld nodig. Veel geld. Snel.

Auteur:
Jens Lapidus (1974) is strafrechtadvocaat. Hij verdedigde beroepshalve enkele van de meest beruchte misdadigers van Zweden. Hierdoor verwierf hij unieke kennis van het zware criminele circuit. Zijn boeken worden vergeleken met die van James Ellroy en Dennis Lehane. Snel geld werd juichend onthaald als 'de meest gedetailleerde roman over de Zweedse onderwereld ooit geschreven'. Lapidus woont in Stockholm met zijn vrouw en zoontje.

Jens Lapidus is momenteel de bestverkopende levende auteur van Europa. Met deze nieuwe ster aan het firmament van de schrijverstalenten lijkt de toekomst van de Scandinavische thrillerliteratuur gewaarborgd te zijn. Vanaf oktober kunnen we zelf uitmaken of dit inderdaad de nieuwe – in dit geval – Zweedse belofte blijkt te zijn. Want dan komt het eerste deel van zijn Stockholmtrilogie in Nederland uit: Snel geld.

Review:
Een superspannend boek dat ik bijna niet neer kon leggen. De drie verhaallijnen beginnen erg verschillend maar komen op het eind toch mooi bij elkaar en zijn zeker niet voorspelbaar. Ondanks dat de verhaallijnen soms wat te lang doorgaan op één persoon zit je er door de pakkende verhaallijn zo weer in. Eerst moest ik even wennen aan de korte en straattaal zinnen maar dit went erg snel en leest dan lekker weg. Je ziet drie personages wat maar één doel hebben: 'zo snel en zoveel mogelijk geld verdienen'. Dit is natuurlijk een erg oppervlakkig doel en dat wordt ook pijnlijk duidelijk in het boek. Maar doordat ze allemaal verschillende ambities hebben gaat het niet vervelen. Zo wil de één maffiabaas worden terwijl zijn vroegere partner hem nu onderdrukt, de ander wil heel graag bij de rijke jongens horen en wil eindelijk zijn eigen nieuwe santoni's kunnen betalen en de laatste wil graag uit de cel blijven ondanks zijn criminele handelen.

Overall is dit boek zeker een aanrader en een must read als je van criminal stories houd. Bereid je voor om meegesleurd te worden in de criminele onderwereld van Stockholm. Misschien moeten mensen even wennen aan zijn schrijfstijl maar dat gaat snel.

Bijkomen probleem:
Ik ben helemaal verliefd geworden op Stockholm en moet er nu heen

Cijfer:
Ik geef dit boek een 8/10.

Dit boek is zelfs zo goed dat het wordt verfilmd tot een film (duh

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het eerste hoofdstuk lezen?
Klik dan hier

Nou, ik weet dat jullie op Fok! weinig boeken lezen, maar mocht je toch nog een cadeautje of stiekem zelf een boek willen lezen houd deze topper dan in je achterhoofd!

Hopen dat de andere delen snel vertaald worden.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  dinsdag 12 januari 2010 @ 18:09:19 #2
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_76729771
Klinkt goed, ik heb het meteen gereserveerd
pi_76890476
Dank voor je review, ls prettig enne ga ik wat mee doen.
75 topics = FIN
pi_103393336
Geniaal boek _O_ Ik ga nu 2e deel lezen en zocht eigenlijk een samenvatting omdat ik dit boek al 2 maanden geleden heb uitgelezen
schreef Siniti het volgende
Omg wat een topic Buffalo, je flikt et em weer, zoeen kwaliteitstopic. Je bent mijn grote voorbeeld gast !
schreef stevenmac26 het volgende:
Dit is toch een pure kwaliteits topic, hoe doet die jongen dat toch ook?
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:43:53 #5
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_103551151
Na het zien van de film bezig aan het eerste boek. Heerlijk gewoon. Ga zeer zekers verder met het 2e deel!
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_103682439
Ik ben net begonnen met tweede boek. Heb nog niet echt doorgelezen want is even wennen aan heel nieuw verhaal dus heb nog maar kwartiertje gelezen.. 1e boek was echt koning _O_ Vind jammer dat t niet doorgaat met dezelfde personages ;(
Omg wat een topic Buffalo, je flikt et em weer, zoeen kwaliteitstopic. Je bent mijn grote voorbeeld gast !
pi_106679817
Deel 3 van de trilogie is ook uit; 'Val dood' ...... ik heb 'em in 4 dagen uitgelezen en wat mij betreft is dit het beste deel!
pi_106687212
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 13:53 schreef hannoes het volgende:
Deel 3 van de trilogie is ook uit; 'Val dood' ...... ik heb 'em in 4 dagen uitgelezen en wat mij betreft is dit het beste deel!
Ja ik ook man _O_ wat een trilogie O+
Kan niet wachten tot ze alle drie verfilmd zijn in amerikaanse versie _O_
pi_106687241
En wat ik zei over het 2e boek, begint inderdaad eerst met andere personages maar uiteindelijk komt alles weer bij elkaar dus nietgetreurd mocht je het 2e boek lezen en het jammer vinden dat JW en Mrado niet gelijk meedoen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')