Snel Geld - Jens Lapidus. (deel 1 van 3)
Inleiding:In Stockholm, waar de decadente bovenwereld en de rauwe onderwereld van Zweden nauw met elkaar verbonden zijn, verdwijnt een jonge vrouw spoorloos en kruisen de wegen van drie jonge mannen elkaar. Mrado is een Joegoslavische huurling die de voogdij over zijn dochtertje probeert te krijgen. Jorge is een drugsdealende latino die uit de gevangenis ontsnapt. De ambitieuze student JW ten slotte zoekt koortsachtig manieren om zijn dure levensstijl te kunnen blijven betalen. Alledrie zwichten ze voor de destructieve lokroep van de cocaïnehandel. Net als de verdwenen jonge vrouw dromen ze van een beter leven, maar dan hebben ze wel geld nodig. Veel geld. Snel.
Auteur:Jens Lapidus (1974) is strafrechtadvocaat. Hij verdedigde beroepshalve enkele van de meest beruchte misdadigers van Zweden. Hierdoor verwierf hij unieke kennis van het zware criminele circuit. Zijn boeken worden vergeleken met die van James Ellroy en Dennis Lehane. Snel geld werd juichend onthaald als 'de meest gedetailleerde roman over de Zweedse onderwereld ooit geschreven'. Lapidus woont in Stockholm met zijn vrouw en zoontje.
Jens Lapidus is momenteel de bestverkopende levende auteur van Europa. Met deze nieuwe ster aan het firmament van de schrijverstalenten lijkt de toekomst van de Scandinavische thrillerliteratuur gewaarborgd te zijn. Vanaf oktober kunnen we zelf uitmaken of dit inderdaad de nieuwe – in dit geval – Zweedse belofte blijkt te zijn. Want dan komt het eerste deel van zijn Stockholmtrilogie in Nederland uit: Snel geld.Review:
Een superspannend boek dat ik bijna niet neer kon leggen. De drie verhaallijnen beginnen erg verschillend maar komen op het eind toch mooi bij elkaar en zijn zeker niet voorspelbaar. Ondanks dat de verhaallijnen soms wat te lang doorgaan op één persoon zit je er door de pakkende verhaallijn zo weer in. Eerst moest ik even wennen aan de korte en straattaal zinnen maar dit went erg snel en leest dan lekker weg. Je ziet drie personages wat maar één doel hebben: 'zo snel en zoveel mogelijk geld verdienen'. Dit is natuurlijk een erg oppervlakkig doel en dat wordt ook pijnlijk duidelijk in het boek. Maar doordat ze allemaal verschillende ambities hebben gaat het niet vervelen. Zo wil de één maffiabaas worden terwijl zijn vroegere partner hem nu onderdrukt, de ander wil heel graag bij de rijke jongens horen en wil eindelijk zijn eigen nieuwe santoni's kunnen betalen en de laatste wil graag uit de cel blijven ondanks zijn criminele handelen.
Overall is dit boek zeker een aanrader en een must read als je van criminal stories houd. Bereid je voor om meegesleurd te worden in de criminele onderwereld van Stockholm.

Misschien moeten mensen even wennen aan zijn schrijfstijl maar dat gaat snel.
Bijkomen probleem:Ik ben helemaal verliefd geworden op Stockholm en moet er nu heen
Cijfer:
Ik geef dit boek een 8/10.
Dit boek is zelfs zo goed dat het wordt verfilmd tot een film (duh
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het eerste hoofdstuk lezen?Klik dan hierNou, ik weet dat jullie op Fok! weinig boeken lezen, maar mocht je toch nog een cadeautje of stiekem zelf een boek willen lezen houd deze topper dan in je achterhoofd!
Hopen dat de andere delen snel vertaald worden.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!