FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / academische pabo
deuk.in.een.pakje.botermaandag 11 januari 2010 @ 18:54
Hallo iedereen,

wat zijn jullie ervaringen met de academische pabo, hoe beviel de opleiding, waar heb je gestudeerd, hoe beviel het om een dag stage te lopen en 4 dagen les te krijgen en wat doe je na je studie?

Tell me everything
#ANONIEMmaandag 11 januari 2010 @ 19:46
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe zo'n opleiding eruit ziet. Het leek me namelijk de grootste contradictie in termen.
Pavlovjemaandag 11 januari 2010 @ 20:14
Ik ken iemand die 't doet. Ze zegt dat 't de pabo gemengd met wetenschappelijke pedagogiek en psychologie is. Met andere woorden; wél een studie op niveau in tegenstelling tot de HBO pabo. (Haar eigen woorden.)
kamikazemaandag 11 januari 2010 @ 20:14
tvp
ShadyLanemaandag 11 januari 2010 @ 20:31
Ik kan je er niets over vertellen, helaas. Ik vind het wel een goed idee om een opleiding tot basisschoolleerkracht te hebben voor mensen met een VWO-achtergrond. Ik vraag me wel af of deze mensen straks ook daadwerkelijk op een basisschool gaan en blijven werken en of ze zich thuis zullen voelen in het team. Maar dat zal de tijd moeten uitwijzen. Voorlopig ben ik in elk geval blij dat de mogelijkheid er is.
flexstermaandag 11 januari 2010 @ 20:40
ik ken ook iemand die het doet. Ze zegt dat het HBO gedeelte niet moeilijk is maar veel, en het WO gedeelte andersom. Het klonk mij goed in de oren. Ook het feit dat je meteen stageloopt is niet zo'n gek idee.
deuk.in.een.pakje.botermaandag 11 januari 2010 @ 20:48
dat lijkt me ook juist het aantrekkelijk, Het 1 dag in de week puur praktijk (stage op een school) en de andere ver dagen meer de theorie en de zelfstudie. Een puur theoretische of een puur praktische opleiding is niks voor mij, daarom lijkt deze opleiding mij zo ideaal
flexstermaandag 11 januari 2010 @ 21:05
het is wel afwachten hoe het zit met het arbeidsveld na je studie. Relatief nieuw, betrekkelijk weinig over bekend. Het zou natuurlijk jammer zijjn als je eindigt als basisschoolleraar, terwijl je meer in je mars hebt. Tenzij je hier vrede mee hebt, maar dan zou ik weer gewoon een andere opleiding gaan doen
ShadyLanemaandag 11 januari 2010 @ 21:15
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:05 schreef flexster het volgende:
Het zou natuurlijk jammer zijjn als je eindigt als basisschoolleraar, terwijl je meer in je mars hebt.
"Meer" is dan bijvoorbeeld "beleid uitdenken" achter een duf bureautje in een of andere middelgrote gemeente? "Meer" is "mensen aansturen" die deskundig zijn op terreinen waar jij zip verstand van hebt?"Meer" is "oplossingen uitdenken" voor bedrijven, en dat moet dan wel braaf precies binnen de richtlijnen die jouw eigen bedrijf daaraan stelt.

Inhoudelijk zijn heel veel WO-banen absoluut niet "meer" dan het mooie, creatieve beroep van basisschoolleerkracht, waarin je echt wat kunt betekenen. Eerder minder, imo.

Financieel leveren WO-banen over het algemeen wel meer op, als je daarop doelde geef ik je gelijk. En dan zou ze inderdaad ook net zo goed een gewone PABO-opleiding kunnen gaan doen, die is simpeler en geeft dus minder kans op een studieschuld .
Pavlovjemaandag 11 januari 2010 @ 21:16
Het is ook fijn dat het een WO opleiding is die in principe toegankelijk is voor goed presterende (7.5 gemiddeld) havisten. Dat zouden naar mijn mening meer studies, maar niet allemaal, moeten doen.
ShadyLanemaandag 11 januari 2010 @ 21:19
Ik geloof wel dat de academische PABO ermee adverteert dat je daarmee straks meer kans maakt op een hogere salarisschaal dan die van de 'standaard' basisschoolleerkracht. Maar of het ook in de praktijk zo gaat werken? Je zult het toch vooral moeten doen omdat je zelf een boeiender opleiding wilt volgen.
flexstermaandag 11 januari 2010 @ 21:27
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:15 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

"Meer" is dan bijvoorbeeld "beleid uitdenken" achter een duf bureautje in een of andere middelgrote gemeente? "Meer" is "mensen aansturen" die deskundig zijn op terreinen waar jij zip verstand van hebt?"Meer" is "oplossingen uitdenken" voor bedrijven, en dat moet dan wel braaf precies binnen de richtlijnen die jouw eigen bedrijf daaraan stelt.

Inhoudelijk zijn heel veel WO-banen absoluut niet "meer" dan het mooie, creatieve beroep van basisschoolleerkracht, waarin je echt wat kunt betekenen. Eerder minder, imo.

Financieel leveren WO-banen over het algemeen wel meer op, als je daarop doelde geef ik je gelijk. En dan zou ze inderdaad ook net zo goed een gewone PABO-opleiding kunnen gaan doen, die is simpeler en geeft dus minder kans op een studieschuld .

Laat me raden: je bent basisschoollerares?
ik bedoelde alleen te zeggen dat het nog afwachten is of je er in de praktijk daadwerkelijk meer perspectieven mee hebt. In die zin meer. Leidinggevende functies, zoiets.
Anders kun je net zo goed een "simpelere" opleiding doen die minder geld kost en er eventueel een andere studie naast doen. Of je moet zeer intrinsiek gemotiveerd zijn. In that case:
flexstermaandag 11 januari 2010 @ 21:28
ik vind je reactie trouwens wel doordrongen van frusti oneliners... Ooit gemiste kans gehad qua diploma?
ShadyLanemaandag 11 januari 2010 @ 21:30
Nee hoor, ik ben (post-)academisch opgeleid. Ik somde gewoon een paar WO-beroepen op die me werkelijk de hel lijken om dagelijks te moeten doen.

Wat je in je voorlaatste bericht schrijft ben ik helemaal met je eens. En nee, ik ben geen basisschoollerares, dat had je kunnen weten, want mijn bericht was correct gespeld
flexstermaandag 11 januari 2010 @ 21:33
haha ok..mijn laatste reactie was niet zo aardig overigens, zo was deze niet bedoeld.

Maar ik doe WO psychologie, en das wel weer leuk . Alleen niet beginnen over arbeidsmarkt hehe
Pavlovjemaandag 11 januari 2010 @ 21:38
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:30 schreef ShadyLane het volgende:

En nee, ik ben geen basisschoollerares, dat had je kunnen weten, want mijn bericht was correct gespeld
Rofl. Heerlijk scherp.
limbolandjgirlwoensdag 13 januari 2010 @ 22:23
quote:
Op maandag 11 januari 2010 18:54 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
Hallo iedereen,

wat zijn jullie ervaringen met de academische pabo, hoe beviel de opleiding, waar heb je gestudeerd, hoe beviel het om een dag stage te lopen en 4 dagen les te krijgen en wat doe je na je studie?

Tell me everything
Nou....

Ik ben nu eerstejaarsstudent op de PABO.
En het bevalt me super!
Ik krijg vakken zoals: psychologie, ontwikkeling van het kind, levensbeschouwing, Nederlands, schrijven, natuur, techniek, GS, AK, drama-beelden vormingen-muziek enz.

We krijgen vooral geleerd HOE een kind zich gedraagt, en HOE jij daar om mee moet gaan.
Eigenlijk ga je dieper in op het kind, en op jezelf.

Ook moet je domeinbewijzen maken (TE VEEL!....)
En daarin verdiep je, je dan op jezelf als leerkracht. Maar ook in de kinderen ; in welke fase zitten ze? welk gedrag is daarvoor herkenbaar? aan welke psychologie kun je dat gedrag koppelen? enz.

Anders moet je eens een meeloopdag doen!

x
Leonidas82donderdag 14 januari 2010 @ 00:01
PABO is dan iig ook geen HBO-studie maar een veredelde mbo+ plak- en knipopleiding
deuk.in.een.pakje.boterdonderdag 14 januari 2010 @ 08:30
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:23 schreef limbolandjgirl het volgende:

[..]

Nou....

Ik ben nu eerstejaarsstudent op de PABO.
En het bevalt me super!
Ik krijg vakken zoals: psychologie, ontwikkeling van het kind, levensbeschouwing, Nederlands, schrijven, natuur, techniek, GS, AK, drama-beelden vormingen-muziek enz.

We krijgen vooral geleerd HOE een kind zich gedraagt, en HOE jij daar om mee moet gaan.
Eigenlijk ga je dieper in op het kind, en op jezelf.

Ook moet je domeinbewijzen maken (TE VEEL!....)
En daarin verdiep je, je dan op jezelf als leerkracht. Maar ook in de kinderen ; in welke fase zitten ze? welk gedrag is daarvoor herkenbaar? aan welke psychologie kun je dat gedrag koppelen? enz.

Anders moet je eens een meeloopdag doen!

x
Jij doet de gewone pabo? Want ik heb al gekeken naar meeloopdagen,maar op elke site die ik tot nu toe heb gezien staat alleen een meeloopdag voor de gewone pabo, terwijl het me juist om de academische pabo gaat.

Loop je trouwens ook al stage? Hoe bevalt dat, wat mag je doen etc?
Matthijs-donderdag 14 januari 2010 @ 10:14
Hebben jullie het over Pedagogische Wetenschappen of is dit iets anders?
#ANONIEMdonderdag 14 januari 2010 @ 12:19
Hierrrr hebben we het over.
deuk.in.een.pakje.boterdonderdag 14 januari 2010 @ 16:29
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:19 schreef Friek_ het volgende:
Hierrrr hebben we het over.
Inderdaad, daar wil ik het over hebben ja(a)
x230donderdag 14 januari 2010 @ 16:54
Hallo,

Ik ben een 3e jaars HBO PABO student, wat betreft je vragen over stage kan ik je misschien wel helpen::
Je werkt er naar toe om hele dagen les te geven aan je klas.
In het 1e jaar begin je met een keer voorlezen, een keer een taalles enzovoorts.. Daarna twee lessen, vaak niet achter elkaar want de les overgang verreist weer andere vaardigheden.
Dan twee lessen achter elkaar, een hele middag draaien, een ochtend draaien en dan de hele dag. In de tweede kun je vaak al hele dagen les geven aan je klas. (Mits je de ruimte krijgt van de leerkracht; je mentor)

Ik denk dat je stage activiteiten niet verschillen of je nu van een academische stage komt of de HBO PABO.
Het zou heel goed kunnen zijn dat je in een andere salarisschaal komt als je van de academische PABO komt.

Of je echt leidinggevende functies kan gaan doen met alleen de academische PABO graad lijkt me sterk. Ik weet dat er een speciale opleiding is om directeur te worden van een basisschool als ik het goed heb. Ook moeten er vaak cursussen gedaan worden om bijvoorbeeld RT'er, IB'er of MRT'er te worden. Ik ga straks een minor volgen waardoor ik IB'er zou kunnen worden later. Maar aan de andere kant lijkt het me ook niet gek dat je voorrang krijgt op andere leraren die dezelfde cursus gedaan hebben. Dat weet ik dus niet zeker.

Heb je hier wat aan?
Matthijs-donderdag 14 januari 2010 @ 19:21
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:19 schreef Friek_ het volgende:
Hierrrr hebben we het over.
Cool, vind het eigenlijk wel goed dat daar een academische studie voor is.
Rubber_Johnnydonderdag 14 januari 2010 @ 21:16
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:27 schreef flexster het volgende:

Anders kun je net zo goed een "simpelere" opleiding doen die minder geld kost en er eventueel een andere studie naast doen. Of je moet zeer intrinsiek gemotiveerd zijn. In that case:
Ik denk dat een academische pabo wel degelijk meerwaarde heeft.

Er wordt toch de laatste tijd zoveel geklaagd over het vakinhoudelijk niveau van de ' juffies' ? Die wel alles weten van knippen en plakken en sociaal-emotionele ontwikkeling, maar niet heel erg goed zijn in rekenen en taal?

Met zon academische pabo gaat hopelijk het intellectuele niveau voor de klas weer wat omhoog, en hebben ook de wat slimmere kinderen weer iemand om tegen op te kijken.
deuk.in.een.pakje.boterdonderdag 14 januari 2010 @ 21:39
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 16:54 schreef x230 het volgende:
Hallo,

Ik ben een 3e jaars HBO PABO student, wat betreft je vragen over stage kan ik je misschien wel helpen::
Je werkt er naar toe om hele dagen les te geven aan je klas.
In het 1e jaar begin je met een keer voorlezen, een keer een taalles enzovoorts.. Daarna twee lessen, vaak niet achter elkaar want de les overgang verreist weer andere vaardigheden.
Dan twee lessen achter elkaar, een hele middag draaien, een ochtend draaien en dan de hele dag. In de tweede kun je vaak al hele dagen les geven aan je klas. (Mits je de ruimte krijgt van de leerkracht; je mentor)

Ik denk dat je stage activiteiten niet verschillen of je nu van een academische stage komt of de HBO PABO.
Het zou heel goed kunnen zijn dat je in een andere salarisschaal komt als je van de academische PABO komt.

Of je echt leidinggevende functies kan gaan doen met alleen de academische PABO graad lijkt me sterk. Ik weet dat er een speciale opleiding is om directeur te worden van een basisschool als ik het goed heb. Ook moeten er vaak cursussen gedaan worden om bijvoorbeeld RT'er, IB'er of MRT'er te worden. Ik ga straks een minor volgen waardoor ik IB'er zou kunnen worden later. Maar aan de andere kant lijkt het me ook niet gek dat je voorrang krijgt op andere leraren die dezelfde cursus gedaan hebben. Dat weet ik dus niet zeker.

Heb je hier wat aan?
hier heb ik zeker wel wat aan, zoals je de stages beschrijft lijkt het me wel een leuk deel van de studie. Maar de acedemische pabo is niet bedoeld om bijvoorbeeld directeur te worden, het is meer de bedoeling dat je ook leert hoe je onderwijs kan verbeteren en nieuwe dingen moet invoeren/bedenken.

bedankt voor je reactie
deuk.in.een.pakje.botervrijdag 15 januari 2010 @ 13:50
hoe zit het eigenlijk met het onderdeel muziek/drama op de Pabo/ academische Pabo? Muziek en drama zijn namelijk niet echt mijn favoriete dingen, het lijkt me dan ook niet echt verstandig dat ik kinderen ga leren zingen
x230vrijdag 15 januari 2010 @ 14:07
Hoe je het onderwijs moet verbeteren/nieuwe dingen bedenken/invoeren leer je ook op de HBO PABO, ben nu ook wel benieuwd wat de verschillen daartussen zijn.

Op mijn PABO heb je drama en muziek het verschilt per periode maar meestal zo'n 2 - 4 keer per periode. Ik heb in het eerste jaar 2x een toets muziek/kunst/drama gehad en in de 2e moest ik een stuk zingen en op een instrument spelen (klokkenspel is voldoende) Ik hou ook echt niet van drama en muziek maar het is wel te doen. Je zult wel muzieklessen moeten geven in je eigen klas. Maar muziek bestaat niet alleen maar uit zingen hoor! Je kan ook met instrumenten een ritme proberen te spelen, vinden de kinderen ontzettend leuk! Of bewegen op muziek, of de muziek noteren.. Heel simpel voor de kinderen, lage toon is _ en een hoge toon is -.

Als je dat niet ziet zitten kun je ook vragen of een collega dat kan doen en dat jij dan haar/zijn klas even neemt voor die tijd.
deuk.in.een.pakje.botervrijdag 15 januari 2010 @ 14:13
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 14:07 schreef x230 het volgende:
Hoe je het onderwijs moet verbeteren/nieuwe dingen bedenken/invoeren leer je ook op de HBO PABO, ben nu ook wel benieuwd wat de verschillen daartussen zijn.

Op mijn PABO heb je drama en muziek het verschilt per periode maar meestal zo'n 2 - 4 keer per periode. Ik heb in het eerste jaar 2x een toets muziek/kunst/drama gehad en in de 2e moest ik een stuk zingen en op een instrument spelen (klokkenspel is voldoende) Ik hou ook echt niet van drama en muziek maar het is wel te doen. Je zult wel muzieklessen moeten geven in je eigen klas. Maar muziek bestaat niet alleen maar uit zingen hoor! Je kan ook met instrumenten een ritme proberen te spelen, vinden de kinderen ontzettend leuk! Of bewegen op muziek, of de muziek noteren.. Heel simpel voor de kinderen, lage toon is _ en een hoge toon is -.

Als je dat niet ziet zitten kun je ook vragen of een collega dat kan doen en dat jij dan haar/zijn klas even neemt voor die tijd.
Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat er ook voor basisscholen aparte muziekleraren waren, was bij mij op de basisschool in ieder geval wel zo, een stuk of 4 basisscholen in de buurt hadden samen een muziekleraar die op elke school muziekles gaf, maar dat is dus niet overal zo
x230vrijdag 15 januari 2010 @ 14:17
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 14:13 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]

Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat er ook voor basisscholen aparte muziekleraren waren, was bij mij op de basisschool in ieder geval wel zo, een stuk of 4 basisscholen in de buurt hadden samen een muziekleraar die op elke school muziekles gaf, maar dat is dus niet overal zo
Ik heb op mijn stages nog nooit een aparte muziekleraar gezien nee. Maar waarschijnlijk zijn die er inderdaad wel! Goed zoeken
deuk.in.een.pakje.botervrijdag 15 januari 2010 @ 16:13
vrijwel al mijn klasgenoten, ook van andere basisscholen, die niet samenwerkten hadden een muziekleraar, ik had eigenlijk nog nooit gehoord van een basisschool zonder muziekleraar
x230vrijdag 15 januari 2010 @ 17:29
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:13 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
vrijwel al mijn klasgenoten, ook van andere basisscholen, die niet samenwerkten hadden een muziekleraar, ik had eigenlijk nog nooit gehoord van een basisschool zonder muziekleraar
Wat grappig, ik heb zelf nog nooit iets gehoord over een aparte muziekleraar. Maar ze zullen dan zeker wel bestaan.
limbolandjgirlzondag 17 januari 2010 @ 21:51
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 08:30 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]

Jij doet de gewone pabo? Want ik heb al gekeken naar meeloopdagen,maar op elke site die ik tot nu toe heb gezien staat alleen een meeloopdag voor de gewone pabo, terwijl het me juist om de academische pabo gaat.

Loop je trouwens ook al stage? Hoe bevalt dat, wat mag je doen etc?
Ja ik loop al sinds eind september stage elke maandag in groep 8.
Morgen voor de laatste keer daar.
Daarna ga ik naar groep 2 , en daar blijf ik dan tot aan het einde van het schooljaar.

Ook heb ik 2x per jaar 1 week stage.
1x met Sinterklaas en 1x voor Pasen.

En ik mag alles doen. Lessen geven (ofcourse), helpen met leerprogramma's op te stellen, zelf een lessenpakket samenstellen. Noem maar op.


And I love it!
flexsterzondag 17 januari 2010 @ 22:24
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 17:29 schreef x230 het volgende:

[..]

Wat grappig, ik heb zelf nog nooit iets gehoord over een aparte muziekleraar. Maar ze zullen dan zeker wel bestaan.
wij hadden op woensdagmiddag altijd Muziek-Jan. En die had zo'n karretje vol met instrumenten
deuk.in.een.pakje.botermaandag 18 januari 2010 @ 18:32
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:51 schreef limbolandjgirl het volgende:

[..]

Ja ik loop al sinds eind september stage elke maandag in groep 8.
Morgen voor de laatste keer daar.
Daarna ga ik naar groep 2 , en daar blijf ik dan tot aan het einde van het schooljaar.

Ook heb ik 2x per jaar 1 week stage.
1x met Sinterklaas en 1x voor Pasen.

En ik mag alles doen. Lessen geven (ofcourse), helpen met leerprogramma's op te stellen, zelf een lessenpakket samenstellen. Noem maar op.


And I love it!
Mag je ook zelf bepalen in welke groepen je stage loopt of wordt dat door de pabo bepaalt?
limbolandjgirlmaandag 18 januari 2010 @ 21:29
quote:
Op maandag 18 januari 2010 18:32 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]

Mag je ook zelf bepalen in welke groepen je stage loopt of wordt dat door de pabo bepaalt?
In jaar 1 & 2 wordt dat nog door de school gedaan.
In jaar 3 & 4 moet je echt gaan solliciteren.

In jaar 1 & 2 krijg je 1 semester de bovenbouw, en 1 semester de onderbouw.
Daarna ga je, je specialiseren in 1 bouw. (onder-midden-bovenbouw.)
EN in jaar 3 & 4 ga je , je ook specialiseren in 1 vak. (muziek, taal, rekenen enz.)
deuk.in.een.pakje.boterdinsdag 19 januari 2010 @ 07:30
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:29 schreef limbolandjgirl het volgende:

[..]

In jaar 1 & 2 wordt dat nog door de school gedaan.
In jaar 3 & 4 moet je echt gaan solliciteren.

In jaar 1 & 2 krijg je 1 semester de bovenbouw, en 1 semester de onderbouw.
Daarna ga je, je specialiseren in 1 bouw. (onder-midden-bovenbouw.)
EN in jaar 3 & 4 ga je , je ook specialiseren in 1 vak. (muziek, taal, rekenen enz.)
Specialiseren in een vak? het is toch de bedoeling dat je uiteindelijk alle vakken kunt geven?
limbolandjgirldinsdag 19 januari 2010 @ 10:02
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 07:30 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]

Specialiseren in een vak? het is toch de bedoeling dat je uiteindelijk alle vakken kunt geven?
Ja dat is ook de bedoeling.
Maar ze willen blijkbaar dat je toch in 1 vak uitblinkt of zo.
Ik weet het ook niet precies, dat zeiden ze ons aan het begin van het jaar tussen neus en lippen door...
ShadyLanedinsdag 19 januari 2010 @ 12:57
Er komt nu ook in Groningen een academische PABO. Blijkbaar is het concept populair.
deuk.in.een.pakje.boterdinsdag 19 januari 2010 @ 16:11
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 12:57 schreef ShadyLane het volgende:
Er komt nu ook in Groningen een academische PABO. Blijkbaar is het concept populair.
Blijkbaar wel ja, alleen jammer dat er nog geen mensen hebben gereageerd de de acedemische pabo doen(wel fijn dat er wel pabo'ers hebben gereageerd)
x230donderdag 21 januari 2010 @ 20:08
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:29 schreef limbolandjgirl het volgende:

[..]

In jaar 1 & 2 wordt dat nog door de school gedaan.
In jaar 3 & 4 moet je echt gaan solliciteren.

In jaar 1 & 2 krijg je 1 semester de bovenbouw, en 1 semester de onderbouw.
Daarna ga je, je specialiseren in 1 bouw. (onder-midden-bovenbouw.)
EN in jaar 3 & 4 ga je , je ook specialiseren in 1 vak. (muziek, taal, rekenen enz.)
Bij mij gaat het heel anders, leuk om te zien.

In jaar 1, 2 en 3 regelt de school je stage, in het 4e jaar moet je zelf solliciteren voor je LIO/afstudeerstage.
Eind 2e jaar maak je een keuze, onderbouw of bovenbouw.
Bij mij geen specialisatie, vind ik inderdaad best apart klinken! Als je er meer over weet moet je het maar eens posten

Wat betreft mijn stage, ik heb 4x in het jaar een stage week, elke periode een. Erg leerzaam die weken!
deuk.in.een.pakje.boterdonderdag 21 januari 2010 @ 21:21
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:08 schreef x230 het volgende:

[..]

Bij mij gaat het heel anders, leuk om te zien.

In jaar 1, 2 en 3 regelt de school je stage, in het 4e jaar moet je zelf solliciteren voor je LIO/afstudeerstage.
Eind 2e jaar maak je een keuze, onderbouw of bovenbouw.
Bij mij geen specialisatie, vind ik inderdaad best apart klinken! Als je er meer over weet moet je het maar eens posten

Wat betreft mijn stage, ik heb 4x in het jaar een stage week, elke periode een. Erg leerzaam die weken!
Je loopt dus maar 4 weken stage? ik dacht dat je op elke pabo/acedemische pabo 1 dag per week stage liep. Waar studeer jij dan? Vindt het maken van een keuze aan het einde van het 2e jaar wel aantrekkelijk
x230vrijdag 22 januari 2010 @ 22:03
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:21 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]

Je loopt dus maar 4 weken stage? ik dacht dat je op elke pabo/acedemische pabo 1 dag per week stage liep. Waar studeer jij dan? Vindt het maken van een keuze aan het einde van het 2e jaar wel aantrekkelijk
Sorry,
In de 1e en 2e loop je een dag stage, in het 3e en 4e jaar twee dagen, (4e jaar wel afhankelijk van je LIO)
Daarnaast heb ik in het jaar dus 4 stage weken.

Ik studeer bij INholland, locatie Hoofddorp.
psst..woensdag 6 april 2011 @ 19:33
hoi,

ik kwam toevallig dit oude topic tegen. ik doe de academische pabo (de alpo heet het in utrecht en het is daar een combinatie van pabo en onderwijskunde). als iemand nog vragen heeft, vraag dan maar raak.
Bram_van_Loonwoensdag 6 april 2011 @ 20:22
1. Wat heeft een ´academische PABO` voor zin wanneer je een niet-academisch salaris krijgt? Zolang je geen cent meer betaald krijgt dan de PABO-gediplomeerden vrees ik dat je nooit veel studenten gaat aantrekken.
2. Hoort de gewone PABO niet een academisch niveau te hebben zoals vroeger bij de Kweekschool (een universiteit voor gewone mensen) het geval was?
Een van de grote fouten die er in het onderwijs is gemaakt is dat ze de kleuterjuffenopleiding op die PABO's hebben gefuseerd met de lerarenopleiding.
Die A staat nb. voor Academisch terwijl het grootste deel van de PABO-leerlingen van het MBO komt.
Ik zou maar wat graag zien dat je enkel nog tot de PABO zou worden toegelaten met een VWO-diploma en als je minimaal een 7 hebt voor de vakken Nederlands en wiskunde B.
Het Finse model lijkt mij ook wel wat: selectie na een universitaire bachelor. Uiteraard moet dan wel het salaris van de lagereschool-leraar worden verhoogd.
Bram_van_Loonwoensdag 6 april 2011 @ 20:24
Ik heb begrepen dat die academische PABO vooral extra onderwijskunde geeft maar vakinhoudelijk (rekenkunde, taal etc.) niet een substantieel hoger niveau aanbiedt.
Klopt dat?
oompaloompawoensdag 6 april 2011 @ 21:19
Ik denk dat het echt alleen functioneel is om te combineren met b.v. ontwikkelingspsychologie o.i.d. en daarna gericht onderzoek te gaan doen. Anders is het misschien interessanter, en evt. daardoor gemakkelijker jezelf te motiveren, maar zie ik het je op de lange termijn niet veel extra opleveren.

Then again, ik faalde mbo bijna omdat het zo tergend saai was en loop m'n wo fluitend met twee vingers in mn neus door omdat ik het zo interessant vind, dus ja...
psst..woensdag 6 april 2011 @ 21:53
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 21:19 schreef oompaloompa het volgende:
Ik denk dat het echt alleen functioneel is om te combineren met b.v. ontwikkelingspsychologie o.i.d. en daarna gericht onderzoek te gaan doen. Anders is het misschien interessanter, en evt. daardoor gemakkelijker jezelf te motiveren, maar zie ik het je op de lange termijn niet veel extra opleveren.

Then again, ik faalde mbo bijna omdat het zo tergend saai was en loop m'n wo fluitend met twee vingers in mn neus door omdat ik het zo interessant vind, dus ja...
voor zover ik weet bestaat de opleiding alleen als pabo/onderwijskunde combi en als pabo/pedagogiek combi. vorig jaar studeerde ik psychologie en ik moet zeggen dat onderwijskunde wat saaier van stof is. onderwijskunde is alleen wel een studie die goed aansluit op het basisonderwijs (zoals wanneer je leert effectieve leerteksten te maken, of wanneer je leert een goede leeromgeving te ontwerpen). daarbij komt natuurlijk dat onderwijskunde een sociale wetenschap is die (volgens mij in de jaren 60) is afgesplitst van de pedagogiek. de studie bevat veel pedagogiek en psychologie (zoals het vak ontwikkelingspsychologie).
pedagogiek is een opleiding over de opvoeding van kinderen en alles wat daarbij komt kijken en onderwijskunde (los van de academische lerarenopleiding) is een studie die zich richt op onderwijs (al het onderwijs, dus ook het ontwikkelen van bedrijfscursussen en lesmethoden). wanneer iemand kiest voor de pabo/onderwijskunde variant kan je dus gemakkelijker het bedrijfsleven in. natuurlijk kan een goed geschoold iemand altijd wel in het bedrijfsleven terecht, maar toch.
op het moment kan het nog verstandig zijn de keuze voor de opleiding af te laten hangen van hoe lang de opleiding al in een bepaalde plaats bestaat. de opleiding is namelijk nog steeds erg nieuw en dit is organisatorisch te merken.

maar, oompaloompa, om even terug te komen op het laatste stukje van je verhaal: het klinkt alsof je een leuke opleiding volgt. welke opleiding volg je nu?
ShadyLanewoensdag 6 april 2011 @ 22:48
Ik verwacht inderdaad, met Bram_van_Loon, dat weinig afgestudeerden van de academische PABO lang voor de klas zullen blijven staan in het basisonderwijs. Ik ken 1 meisje dat momenteel deze opleiding doet, en soms denken leerlingen erover het te gaan doen, en in alle gevallen hebben ze het over 'na een paar jaar voor de klas doorstromen naar onderzoek doen/een managementfunctie'.

Sowieso ligt het ook niet in de lijn der verwachting, als je al ziet hoe impopulair het voortgezet onderwijs momenteel is onder academici, dat het basisonderwijs hen wel zal weten vast te houden.
Mikkiewoensdag 6 april 2011 @ 22:50
Kijk ook eens bij ALPO op de RU!
1x1vrijdag 7 oktober 2011 @ 19:49
Ik weet dat het toppic al een tijdje oud is, maar ik wil toch nog even reageren voor de huidige studiekiezers. Ik heb zelf 1 jaar de academische pabo in Utrecht gedaan en ben daarna overgestapt naar de reguliere opleiding onderwijskunde. Bedenk dus even dat mijn info niet 100% neutraal is;)

De academische pabo is in utrecht een opleiding die heel goed in elkaar zit, het programma is goed op elkaar afgestemd. Als je stage loopt bij de kleuters dan heb je ontwikkelingspsychologie op de universiteit en lesgeven aan het jonge kind en bewegingsonderwijs op de pabo. Zo geldt dat voor elk blok. Je loopt 1 dag in de week stage, en 4x per jaar een hele week. Daarnaast heb je 1 dag in de week universiteit en 1 of 2 dagen pabo. Die andere dag(en) heb je het druk genoeg met lesvoorbereiden, literatuur lezen, opdrachten maken etc. Ik heb inmiddels 3 universitaire opleidingen gedaan, en ik kan wel zeggen dat de ALPO druk is (niet persé moeilijk).

De reden dat ik gestopt ben, is omdat het voor mij te zeer gericht is op het 'juf worden'. Dat lijkt logisch bij een academische pabo, maar het was niet zoals het gepresenteerd is. Er wordt echt gedaan alsof het 2 richtingen gecombineerd zijn, werkmogelijkheden in 2 beroepsvelden etc. Dat is mijn ervaring niet echt. Ook al heb je een vak op de universiteit, dan is het nog 90% gericht op wat je ermee gaat doen als juf. En niet wat je er als onderwijskundige mee gaat doen. Dat laatste vond ik veel interessanter kwam ik tijdens de opleiding achter, daarom kon ik gelukkig (gemakkelijk) overstappen.

Het is een hele leuke en interessante opleiding, maar denk wel goed na of je inderdaad juf (of meester) wilt worden, met wat extra's. Je kunt dus wel directeur of IBer worden, maar waarschijnlijk zul je eerst een tijdje als leerkracht moeten werken. Besef wel dat scholen jou niet perse als de reddende engel van hun school zien. Je moet je juist een beetje bewijzen is mijn ervaring, omdat veel docenten de academische pabo maar een beetje onzin vinden (mijn stagebegeleidster zei: omdat het nu net leek of zij de mindere docenten waren).

Nou een hoop informatie, maar ik hoop dat aankomende studenten er iets mee kunnen!
vera___zondag 15 april 2012 @ 15:34
Wie gaat er naar de meeloopdag van de ALPO aan de UU morgen (16 april)? Ik heb namelijk de info niet gekregen en ik weet dus niet waar ik moet zijn en hoelaat. Is er iemand die mij dit kan vertellen? Zou heel fijn zijn!