abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76689167
Hallo iedereen,

wat zijn jullie ervaringen met de academische pabo, hoe beviel de opleiding, waar heb je gestudeerd, hoe beviel het om een dag stage te lopen en 4 dagen les te krijgen en wat doe je na je studie?

Tell me everything
pi_76691387
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe zo'n opleiding eruit ziet. Het leek me namelijk de grootste contradictie in termen.
  maandag 11 januari 2010 @ 20:14:10 #3
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_76692776
Ik ken iemand die 't doet. Ze zegt dat 't de pabo gemengd met wetenschappelijke pedagogiek en psychologie is. Met andere woorden; wél een studie op niveau in tegenstelling tot de HBO pabo. (Haar eigen woorden.)
  maandag 11 januari 2010 @ 20:14:59 #4
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_76692825
tvp
pi_76693664
Ik kan je er niets over vertellen, helaas. Ik vind het wel een goed idee om een opleiding tot basisschoolleerkracht te hebben voor mensen met een VWO-achtergrond. Ik vraag me wel af of deze mensen straks ook daadwerkelijk op een basisschool gaan en blijven werken en of ze zich thuis zullen voelen in het team. Maar dat zal de tijd moeten uitwijzen. Voorlopig ben ik in elk geval blij dat de mogelijkheid er is.
pi_76694151
ik ken ook iemand die het doet. Ze zegt dat het HBO gedeelte niet moeilijk is maar veel, en het WO gedeelte andersom. Het klonk mij goed in de oren. Ook het feit dat je meteen stageloopt is niet zo'n gek idee.
pi_76694516
dat lijkt me ook juist het aantrekkelijk, Het 1 dag in de week puur praktijk (stage op een school) en de andere ver dagen meer de theorie en de zelfstudie. Een puur theoretische of een puur praktische opleiding is niks voor mij, daarom lijkt deze opleiding mij zo ideaal
pi_76695421
het is wel afwachten hoe het zit met het arbeidsveld na je studie. Relatief nieuw, betrekkelijk weinig over bekend. Het zou natuurlijk jammer zijjn als je eindigt als basisschoolleraar, terwijl je meer in je mars hebt. Tenzij je hier vrede mee hebt, maar dan zou ik weer gewoon een andere opleiding gaan doen
pi_76696001
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:05 schreef flexster het volgende:
Het zou natuurlijk jammer zijjn als je eindigt als basisschoolleraar, terwijl je meer in je mars hebt.
"Meer" is dan bijvoorbeeld "beleid uitdenken" achter een duf bureautje in een of andere middelgrote gemeente? "Meer" is "mensen aansturen" die deskundig zijn op terreinen waar jij zip verstand van hebt?"Meer" is "oplossingen uitdenken" voor bedrijven, en dat moet dan wel braaf precies binnen de richtlijnen die jouw eigen bedrijf daaraan stelt.

Inhoudelijk zijn heel veel WO-banen absoluut niet "meer" dan het mooie, creatieve beroep van basisschoolleerkracht, waarin je echt wat kunt betekenen. Eerder minder, imo.

Financieel leveren WO-banen over het algemeen wel meer op, als je daarop doelde geef ik je gelijk. En dan zou ze inderdaad ook net zo goed een gewone PABO-opleiding kunnen gaan doen, die is simpeler en geeft dus minder kans op een studieschuld .
  maandag 11 januari 2010 @ 21:16:17 #10
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_76696032
Het is ook fijn dat het een WO opleiding is die in principe toegankelijk is voor goed presterende (7.5 gemiddeld) havisten. Dat zouden naar mijn mening meer studies, maar niet allemaal, moeten doen.
pi_76696168
Ik geloof wel dat de academische PABO ermee adverteert dat je daarmee straks meer kans maakt op een hogere salarisschaal dan die van de 'standaard' basisschoolleerkracht. Maar of het ook in de praktijk zo gaat werken? Je zult het toch vooral moeten doen omdat je zelf een boeiender opleiding wilt volgen.
pi_76696623
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:15 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

"Meer" is dan bijvoorbeeld "beleid uitdenken" achter een duf bureautje in een of andere middelgrote gemeente? "Meer" is "mensen aansturen" die deskundig zijn op terreinen waar jij zip verstand van hebt?"Meer" is "oplossingen uitdenken" voor bedrijven, en dat moet dan wel braaf precies binnen de richtlijnen die jouw eigen bedrijf daaraan stelt.

Inhoudelijk zijn heel veel WO-banen absoluut niet "meer" dan het mooie, creatieve beroep van basisschoolleerkracht, waarin je echt wat kunt betekenen. Eerder minder, imo.

Financieel leveren WO-banen over het algemeen wel meer op, als je daarop doelde geef ik je gelijk. En dan zou ze inderdaad ook net zo goed een gewone PABO-opleiding kunnen gaan doen, die is simpeler en geeft dus minder kans op een studieschuld .

Laat me raden: je bent basisschoollerares?
ik bedoelde alleen te zeggen dat het nog afwachten is of je er in de praktijk daadwerkelijk meer perspectieven mee hebt. In die zin meer. Leidinggevende functies, zoiets.
Anders kun je net zo goed een "simpelere" opleiding doen die minder geld kost en er eventueel een andere studie naast doen. Of je moet zeer intrinsiek gemotiveerd zijn. In that case:
pi_76696703
ik vind je reactie trouwens wel doordrongen van frusti oneliners... Ooit gemiste kans gehad qua diploma?
pi_76696787
Nee hoor, ik ben (post-)academisch opgeleid. Ik somde gewoon een paar WO-beroepen op die me werkelijk de hel lijken om dagelijks te moeten doen.

Wat je in je voorlaatste bericht schrijft ben ik helemaal met je eens. En nee, ik ben geen basisschoollerares, dat had je kunnen weten, want mijn bericht was correct gespeld
pi_76697004
haha ok..mijn laatste reactie was niet zo aardig overigens, zo was deze niet bedoeld.

Maar ik doe WO psychologie, en das wel weer leuk . Alleen niet beginnen over arbeidsmarkt hehe
  maandag 11 januari 2010 @ 21:38:05 #16
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_76697268
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:30 schreef ShadyLane het volgende:

En nee, ik ben geen basisschoollerares, dat had je kunnen weten, want mijn bericht was correct gespeld
Rofl. Heerlijk scherp.
pi_76783537
quote:
Op maandag 11 januari 2010 18:54 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
Hallo iedereen,

wat zijn jullie ervaringen met de academische pabo, hoe beviel de opleiding, waar heb je gestudeerd, hoe beviel het om een dag stage te lopen en 4 dagen les te krijgen en wat doe je na je studie?

Tell me everything
Nou....

Ik ben nu eerstejaarsstudent op de PABO.
En het bevalt me super!
Ik krijg vakken zoals: psychologie, ontwikkeling van het kind, levensbeschouwing, Nederlands, schrijven, natuur, techniek, GS, AK, drama-beelden vormingen-muziek enz.

We krijgen vooral geleerd HOE een kind zich gedraagt, en HOE jij daar om mee moet gaan.
Eigenlijk ga je dieper in op het kind, en op jezelf.

Ook moet je domeinbewijzen maken (TE VEEL!....)
En daarin verdiep je, je dan op jezelf als leerkracht. Maar ook in de kinderen ; in welke fase zitten ze? welk gedrag is daarvoor herkenbaar? aan welke psychologie kun je dat gedrag koppelen? enz.

Anders moet je eens een meeloopdag doen!

x
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_76789359
PABO is dan iig ook geen HBO-studie maar een veredelde mbo+ plak- en knipopleiding
pi_76795928
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:23 schreef limbolandjgirl het volgende:

[..]

Nou....

Ik ben nu eerstejaarsstudent op de PABO.
En het bevalt me super!
Ik krijg vakken zoals: psychologie, ontwikkeling van het kind, levensbeschouwing, Nederlands, schrijven, natuur, techniek, GS, AK, drama-beelden vormingen-muziek enz.

We krijgen vooral geleerd HOE een kind zich gedraagt, en HOE jij daar om mee moet gaan.
Eigenlijk ga je dieper in op het kind, en op jezelf.

Ook moet je domeinbewijzen maken (TE VEEL!....)
En daarin verdiep je, je dan op jezelf als leerkracht. Maar ook in de kinderen ; in welke fase zitten ze? welk gedrag is daarvoor herkenbaar? aan welke psychologie kun je dat gedrag koppelen? enz.

Anders moet je eens een meeloopdag doen!

x
Jij doet de gewone pabo? Want ik heb al gekeken naar meeloopdagen,maar op elke site die ik tot nu toe heb gezien staat alleen een meeloopdag voor de gewone pabo, terwijl het me juist om de academische pabo gaat.

Loop je trouwens ook al stage? Hoe bevalt dat, wat mag je doen etc?
pi_76797932
Hebben jullie het over Pedagogische Wetenschappen of is dit iets anders?
Oh really?
pi_76801962
Hierrrr hebben we het over.
pi_76811858
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:19 schreef Friek_ het volgende:
Inderdaad, daar wil ik het over hebben ja(a)
pi_76812946
Hallo,

Ik ben een 3e jaars HBO PABO student, wat betreft je vragen over stage kan ik je misschien wel helpen::
Je werkt er naar toe om hele dagen les te geven aan je klas.
In het 1e jaar begin je met een keer voorlezen, een keer een taalles enzovoorts.. Daarna twee lessen, vaak niet achter elkaar want de les overgang verreist weer andere vaardigheden.
Dan twee lessen achter elkaar, een hele middag draaien, een ochtend draaien en dan de hele dag. In de tweede kun je vaak al hele dagen les geven aan je klas. (Mits je de ruimte krijgt van de leerkracht; je mentor)

Ik denk dat je stage activiteiten niet verschillen of je nu van een academische stage komt of de HBO PABO.
Het zou heel goed kunnen zijn dat je in een andere salarisschaal komt als je van de academische PABO komt.

Of je echt leidinggevende functies kan gaan doen met alleen de academische PABO graad lijkt me sterk. Ik weet dat er een speciale opleiding is om directeur te worden van een basisschool als ik het goed heb. Ook moeten er vaak cursussen gedaan worden om bijvoorbeeld RT'er, IB'er of MRT'er te worden. Ik ga straks een minor volgen waardoor ik IB'er zou kunnen worden later. Maar aan de andere kant lijkt het me ook niet gek dat je voorrang krijgt op andere leraren die dezelfde cursus gedaan hebben. Dat weet ik dus niet zeker.

Heb je hier wat aan?
pi_76818530
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:19 schreef Friek_ het volgende:
Cool, vind het eigenlijk wel goed dat daar een academische studie voor is.
Oh really?
  donderdag 14 januari 2010 @ 21:16:53 #25
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_76823683
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:27 schreef flexster het volgende:

Anders kun je net zo goed een "simpelere" opleiding doen die minder geld kost en er eventueel een andere studie naast doen. Of je moet zeer intrinsiek gemotiveerd zijn. In that case:
Ik denk dat een academische pabo wel degelijk meerwaarde heeft.

Er wordt toch de laatste tijd zoveel geklaagd over het vakinhoudelijk niveau van de ' juffies' ? Die wel alles weten van knippen en plakken en sociaal-emotionele ontwikkeling, maar niet heel erg goed zijn in rekenen en taal?

Met zon academische pabo gaat hopelijk het intellectuele niveau voor de klas weer wat omhoog, en hebben ook de wat slimmere kinderen weer iemand om tegen op te kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')