abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76671306
Ik zal de situatie even uitleggen:

Het gaat om een Suzuki GX 100 uit 1981 met maar 60000 km op de klok.

Voorbeeld foto
http://static.marktplaza.nl/images/1/39/6871339.jpg

Ik heb hem nu al bijna 1 jaar en vanaf het begin ging het ( koude )starten al moeizaam. Startmotor draait langzaam rond en na 8 a 10 seconden draaide de motor.

Als je dan een stukje had gereden en het blok was warm, dan starte ie vrijwel meteen.

Ik rij er alleen maar in het weekend mee.

Deze winter wilde hij niet starten. Lampen doen het, alleen de startmotor draaide te langzaam.

Mijn accubooster er op gezet en de startmotor draait 2 maal zo snel en meteen starten.

Naar een accuboer gegaan, accu was op.

Nieuwe accu erin, dynamo doorgemeten ( is goed ), minimale lekspanning.

Dus ik fijn 1,5 sturen, om de accu goed op te laden.

Volgende dag wilde ik weer gaan rijden, gaat de startmotor heel langzaam rond en start de auto helemaal niet meer.

Hup accubooster erop, starten en weer 1,5 uur gereden.

Volgende dag starten, weer een startmotor die amper draait, waardoor de auto niet start.

Kan een startmotor ook last hebben van extreem koud weer?

Iemand tips
  maandag 11 januari 2010 @ 11:25:00 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76671398
Of er is iets dat je accu langzaam leegtrekt?

Of verkeerde (te dikke) olie voor dit weer?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76671410
zeker weten dat de accu wel bij laadt?
ik ben geen expert maar ik zou meteen dynamo zeggen, of idd een lek ergens
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
pi_76671495
Dynamo is doorgemeteen en de gaf 14,x volt aan als ik het goed heb. Er zit ook de juist olie in. Olie laat ik iedere 5000km vervangen.
pi_76671531
Niet starten of niet aanslaan? Dat is een wereld van verschil. Niet starten is dat je alleen klik hoort (of helemaal niets) als je je sleuteltje omdraait. Dat is meestal een kwestie van accu of startmotor. Of dynamosnaar.
Niet aanslaan kan twee redenen hebben: geen brandstof of geen vonk.

Als jouw accu na 1,5 uur rijden nog niet is opgeladen zou ik m'n snaar eens nakijken, want het kan best dat je ipv je accu opgeladen, hem juist leeggereden hebt.

Een klap op je startmotor wil nog wel eens helpen als-ie helemaal vast zit maar dat lijkt me bij jou niet echt aan de orde.
  maandag 11 januari 2010 @ 11:30:19 #6
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_76671582
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:25 schreef Duvel het volgende:
Of er is iets dat je accu langzaam leegtrekt?

Of verkeerde (te dikke) olie voor dit weer?
met die multigrade olies van tegenwoordig moet dit geen probleem meer zijn, tenzij TS er een oud blik in heeft gesmeten (van tien jaar geleden)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  maandag 11 januari 2010 @ 11:31:06 #7
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_76671617
misschien slipt je riem..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_76671677
Startmotor draait rond. Bedoel je de vsnaar, die is onlangs nog strak gezet vanwege dat ie het bekende fluitend geluid maakte.

Als ik mijn accubooster rechtstreeks op de accu aansluit, dan draait de startmotor 2 a 3 aal zo snel en start de auto meteen.

Stationair loopt ie goed. Houd niet in bij optrekken. en motor stottert niet.
pi_76671726
@KlappernootatWork

Natuurlijk gooi ik in mijn " liefje " alleen goede olie :-)
pi_76671858
Dan moet er iets zijn dat je accu leegtrekt. Blijft er stiekem iets aanstaan nadat jij je auto hebt afgesloten? Sigarenaansteker, kofferbakverlichting, van die dingen die je niet direct opmerkt.
  maandag 11 januari 2010 @ 11:39:37 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76671930
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:27 schreef silenthill het volgende:
Dynamo is doorgemeteen en de gaf 14,x volt aan als ik het goed heb. Er zit ook de juist olie in. Olie laat ik iedere 5000km vervangen.
OK, loopt er ook laadstroom? De juiste hoeveelheid volten wil nog niet zeggen dat er stroom loopt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76671944
Misschien een rare opmerking van me, maar als je dynoma stuk is of je accu helemaal leeg, of beiden...

Dan moet je verlichting het toch ook niet meer werken?
pi_76672026
Als er nog een klein beetje stroom in de accu over is, branden de lampjes daar best op, maar dan kan 't te weinig zijn om de auto te starten. Ik denk dat het iets te maken heeft met dat deze auto de hele week stilstaat en alleen in 't weekend rijdt. Er is iets dat stiekem stroom trekt, blijkbaar. Of de accu laadt niet bij.
Als de v-snaar goed op spanning staat zou het in dat geval nog de dynamo zelf kunnen zijn.
pi_76672084
Ik heb er laatst wel een autoradio rechtstreeks op mijn accu laten aansluiten. maar ik haal daarvan altijd het frontje af. Zou dat misschien de accu leeg kunnen trekken.

Het vreemde vind ik als ik 1,5 uur gereden heb in de auto, dus een warme start wil doen. Contact uit en daarna aan dan wil dat zelfs niet eens lukken.
pi_76672217
Okay, ik doe het volgende. Wanneer het niet meer vriest ( Kabel van motorkap is vastgevroren )
Dan koppel ik de radio los en maak een testritje. Kijken of het dan is opgelost.

Ik hou jullie op de hoogte.
  maandag 11 januari 2010 @ 11:49:22 #16
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_76672297
Je startmotor is aan het overlijden, als het je accu was zou hij nooit 10 seconde lang langzaam ronddraaien maar langzaam dood gaan. Bovendien zou je aan vanalles moeten merken dat je accu dood is.
pi_76672318
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:47 schreef silenthill het volgende:
Okay, ik doe het volgende. Wanneer het niet meer vriest ( Kabel van motorkap is vastgevroren )
Dan koppel ik de radio los en maak een testritje. Kijken of het dan is opgelost.

Ik hou jullie op de hoogte.
waar heb jij die radio dan laten aansluiten?
zelfs mijn vriend doet het niet eens rechtstreeks op de accu
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
pi_76672585
Mijn coupeetje is in onderhoud bij een goei vriend van me.
Hij is tevens de clubmonteur van deze gxjes.

Ik zelf help hem met kleine dingen. En zijn zoontje van 12 wilde de radio aansluiten. Pappa en ik waren met anderen dingen bezig en hebben hem zijn gang laten gaan, zodoende
pi_76672637
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:56 schreef silenthill het volgende:
Mijn coupeetje is in onderhoud bij een goei vriend van me.
Hij is tevens de clubmonteur van deze gxjes.

Ik zelf help hem met kleine dingen. En zijn zoontje van 12 wilde de radio aansluiten. Pappa en ik waren met anderen dingen bezig en hebben hem zijn gang laten gaan, zodoende
goede keuze geweest
ik durf bijna geld erop te zetten dat dat je probleem is
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
pi_76672946
Bedankt voor alle snelle en nuttige tips\reacties.

Zodra het weer het een beetje toelaat om mijn motorkap te openen en ik weer een stukki kan rijden, dan koppel teglijk die radio los.


Keep you posted
  maandag 11 januari 2010 @ 15:02:27 #21
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76679551
Voor je een koude start maakt even de spanning over de polen meten.
pi_76681239
@Erasmo

Hoe bedoel je, of de accu +- 12 volt aangeeft?
  maandag 11 januari 2010 @ 15:48:48 #23
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76681519
Uhuh dan weet je of ie 's nachts heeft staan lekken.

Een startmotor trekt behoorlijk wat stroom, langzaam ronddraaien duidt vaak op te weinig sap in de accu.
pi_76681620
Hoe ouder een startmotor wordt, hoe meer stroom hij nodig heeft voor het rondzwengelen van de krukas!
pi_76681811
Goed, plannen voor morgen:

1 Autoradio loskoppellen.
2 accu aan de polen meten voor de koude start
3 half uurtje sturen
4 motor uitzetten en daarna meteen weer starten.

5 resultaat hier posten
  maandag 11 januari 2010 @ 15:57:29 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76681885
Ik denk dat ie bij punt 4 gelijk start aangezien het blok dan nog warm is.
  maandag 11 januari 2010 @ 16:05:23 #27
263470 wel.o.k
herfst en voetbal hater
pi_76682282
dit heb ik al 2 keer meegemaakt.
met warme motor en in de zomer geen probleem.
bij kou langzaam draaiende startmotor alsof de accu leeg is.
aangezien je verlichting gewoon werkt is je accu niet leeg.
nu de tip:
massa aansluiting van je motorblok naar de accu.
dit kan je simpel testen door met 1 startkabel de min van je accu te verbinden met je motorblok.
ik heb beide keren een extra kabel van de accu naar het blok gelegd.
nee echt, ik haat herfst maar voetbal meer
pi_76682432
quote:
Op maandag 11 januari 2010 16:05 schreef wel.o.k het volgende:
dit heb ik al 2 keer meegemaakt.
met warme motor en in de zomer geen probleem.
bij kou langzaam draaiende startmotor alsof de accu leeg is.
aangezien je verlichting gewoon werkt is je accu niet leeg.
nu de tip:
massa aansluiting van je motorblok naar de accu.
dit kan je simpel testen door met 1 startkabel de min van je accu te verbinden met je motorblok.
ik heb beide keren een extra kabel van de accu naar het blok gelegd.
verrek, die massa... die wordt vaak vergeten
had mijn vriend ook laatst bij een klant
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
  maandag 11 januari 2010 @ 16:15:54 #29
281103 friemelaar
Sommigen weten waarom
pi_76682817
quote:
Op maandag 11 januari 2010 15:02 schreef Erasmo het volgende:
Voor je een koude start maakt even de spanning over de polen meten.
Dat zegt 3 x niks
Zelfs een "lege"accu geeft onbelast nog 12V aan.
Je kunt beter met draaiende motor de spanning op de polen meten.

verder niet gehinderd door enigerlei kennis van zaken

Bij sommige autos zit er een zekering tussen dynamo en accu, die kan defect zijn'.
Of je hebt mogelijk een kabelbreuk in de laadkabel
Open deuren, onweerstaanbaar !
pi_76682938
Okay leg uit, mijn motorblok ligt achterin en mijn accu voorin. Moet ik gewoon van de Min pool van de accu een koperendraad trekken naar een stuk blank metaal ergens in de buurt van de accu?
pi_76683213
multitester pakken, kijken of je ongeveer 12 a 13 volt hebt,dan is accu in orde. Elke cel in een accu is 2 volt!
Motor proberen te starten, op de polen meten of je tussen de 12.7 en 14 volt hebt, zoja dynamo ook in orde.

Ik zou een massakabel tijdelijk op de min pool en een schroef van de starmotor zetten kijken of ie het dan wel goed doet. 75% van electrische storingen zijn massa problemen.

succes ermee
sometimes i forgot what's up and what's down
pi_76683275
quote:
Op maandag 11 januari 2010 16:18 schreef silenthill het volgende:
Okay leg uit, mijn motorblok ligt achterin en mijn accu voorin. Moet ik gewoon van de Min pool van de accu een koperendraad trekken naar een stuk blank metaal ergens in de buurt van de accu?
je moet van de startmotor een extra massa trekken
sometimes i forgot what's up and what's down
pi_76683339
Okay ga het nu proberen, ik laat het jullie snel weten.
  maandag 11 januari 2010 @ 16:40:31 #34
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76683965
quote:
Op maandag 11 januari 2010 16:15 schreef friemelaar het volgende:

[..]

Dat zegt 3 x niks
Zelfs een "lege"accu geeft onbelast nog 12V aan.
Je kunt beter met draaiende motor de spanning op de polen meten.

verder niet gehinderd door enigerlei kennis van zaken

Bij sommige autos zit er een zekering tussen dynamo en accu, die kan defect zijn'.
Of je hebt mogelijk een kabelbreuk in de laadkabel
Hoeft niet, ik heb ook wel eens een accu gehad die niet bij wou laden en die gaf als ie helemaal op was 11.7 aan.
Het is dan ook een indicatie, als je spanning lager is dan de avond ervoor is er een goede kans dat er ergens nog iets stroom blijft trekken.
pi_76686647
Okay bad luck.

Ik heb een startkabel als massa gebruikt, accubooster erop en ho maar...
Helemaal niet meer starten.

Probleem uiteindelijk gevonden. Heb de benzineslang naar de brandstofpomp losgehaald en hij krijgt geen benzine.

Bij dit type auto hebben ze een paar leuke " ontwerpfoutjes " de benzinepomp zit bovenop het blok.
De aanvoer van de tank zowat helemaal beneden.

Hij krijgt dus geen benzine. Ik heb met dit slechte weer zowat niet gereden, waardoor denk ik de benzine weer richting de tank is gelopen.

De ANWB heeft me ooit geholpen, door een compressor op de tankopening te zetten, waardoor de pomp weer benzine kreeg.

Ik heb die vriend al van me gebeld en we gaan er een terugslagklepje, tussen het benzinefilter en de benzinepomp zetten. Dat de benzine er niet meer terugvloeit.

Benzinepomp vervangen.
Goede massa maken.

Last but not least, alles opnieuw afstellen. Kleppen carburateur, bougies vervangen, rotor, enzovoort.

Bedankt voor de hulp.

P.S Waarschijnelijk maakt ie ook slecht massa, omdat ik de Suzuki afgelopen zomer een gehele Dinitrol behandeling heb gegeven.

De hele binnenkant van de auto zit onder
  maandag 11 januari 2010 @ 17:45:36 #36
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76686750
Ik vind je auto trouwens wel bijzonder lief
pi_76687123
@Erasmo

Vind het zelf de leukste oldtimer die ik ( heb ) gereden. Heb nog een oldtimer een Audi 80 Diesel echt een olietanker\kamperbak

Nee die Suzuki gx 100 heb ik de meeste fun mee. 1 liter 4 cilinder.
52 PK 0 naar 100 in 16 seconden, maar het mooiste is hoe die eruit ziet en wat voor geluid eruit komt.

Geen katalysator, Demper rechtsreeks op het blok. Is wel leuk met ie GTItjes, stoplichtsprintjes verlies ik altijd, maar krijg wel een duimpie bij het volgende stoplicht.

En altijd aanspraak, mensen kennen het niet.

Zo kan ik nog uren doorlullen.

En blijven belsting vrij
pi_76702117
quote:
Op maandag 11 januari 2010 17:57 schreef silenthill het volgende:
@Erasmo

Vind het zelf de leukste oldtimer die ik ( heb ) gereden. Heb nog een oldtimer een Audi 80 Diesel echt een olietanker\kamperbak

Nee die Suzuki gx 100 heb ik de meeste fun mee. 1 liter 4 cilinder.
52 PK 0 naar 100 in 16 seconden, maar het mooiste is hoe die eruit ziet en wat voor geluid eruit komt.

Geen katalysator, Demper rechtsreeks op het blok. Is wel leuk met ie GTItjes, stoplichtsprintjes verlies ik altijd, maar krijg wel een duimpie bij het volgende stoplicht.

En altijd aanspraak, mensen kennen het niet.

Zo kan ik nog uren doorlullen.

En blijven belsting vrij
het is een grappig wagentje die je al heel lang niet meer ziet
btw zijn wagens uit de jaren 80 probleemlozer en cult statis hebben vind ik.
houd dit wagentje in ere, en over een paar jaar heb je een collectors item wat ie nu al is
sometimes i forgot what's up and what's down
pi_76797507
Zit er een brandstoffilter in? Deze filtert niet alleen vuile deeltjes maar ook het vocht uit je tank , en dat bevriest nog wel eens en dan krijgt hij natuurlijk geen benzine. Let er even op , wij worden er op gek gebelt door oldtimer houders.

Over je start probleem , ik denk niet dat het in de radio of lekstroom is , aangezien er al een andere accu in zit en een radio verbuikt nooi zoveel , maakt niet uit hoe je hem aansluit. Als je het frontje er maar af haalt)

Als ik het zo van je lees denk ik toch dat je richting startmotor moet gaan zoeken , door inwendige weerstand kan hij langzamer worden , en met een boosterpack dan knalt ie hem wel . Exact wat je beschreef , maar wacht eerst maar die benzine toevoer af. Als het wat warmer wordt kan je nog een keer starten , als het makkelijker gaat kan je echt aan de startmotor denken , of misschien de bedrading er naar toe.

laat even weten hoe het afgelopen is.
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
  donderdag 14 januari 2010 @ 10:04:06 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76797676
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:55 schreef MaartenHaarlem het volgende:
laat even weten hoe het afgelopen is.
Ehm...

Nieuwe accu, dynamo goed, startmotor draait, auto start niet
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76798005
quote:
Ze beschrijft waarom de auto niet aansloeg : geen benzine ( hun denken pomp , ik geef tip: filter )

Ik kan er niet echt uit zien dat het startprobleem ook is opgelost.
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
pi_76803653
@ MaartenHaarlem

Leuk ben ook echt een mug.

Thank voor de brandstoffilter tip. Ik ga Maandag naar de APK, als de auto niet start dan bel ik de ANWB

Uiteraard update deze thread dan wel weer.

Leer telkens weer meer zo.
  donderdag 14 januari 2010 @ 14:24:21 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76806541
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:17 schreef MaartenHaarlem het volgende:

[..]

Ze beschrijft waarom de auto niet aansloeg : geen benzine ( hun denken pomp , ik geef tip: filter )

Ik kan er niet echt uit zien dat het startprobleem ook is opgelost.
Zit ook wat in. We horen het wel!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76886324
Ik heb net de ANWB gebeld en we gaan hem starten. Ik ga zelf nog even goed zoeken. Als het goed is heb ik nog ergens een benzinefilter met slangetjes, die ik dan meteen ga vervangen.

ook nog kijken of de ANWB een massa draad wil aanleggen. Zijn altijd wel behulpzaam, dus misschien lukt me dat.

Ik kan niet meer wachten tot volgende week. Dan ga ik voor groot onderhoud met die vriend van me en pakken we alles aan.
pi_76890036
Met de Accubooster van de ANWB was ie in 2 a 3 seconden gestart.

Ik weer 1,5 uur rijden. Motor uit en daarna weer starten. Zelfde probleem.

Toen kwam ik op het geweldige idee, om mijn accubooster op de + van de startmotor aan te sluiten, - op 1 van de motor steunen. Ja hoor in 3 seconden starten.

Dus geen probleem met de benzinetoevoer, Geen probleem met de startmotor.

Zal dus aan de massa liggen of iets anders in de bedrading.

Als ik nu dus wil rijden, moet ik de auto starten met mijn accubooster.
  maandag 8 februari 2010 @ 01:27:59 #46
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_77756223
Je hoeft toch geen 1,5 uur te rijden.... Dat is wel erg veel hoor.

Ik heb trouwens een soort gelijk probleem. Heb een seat ibiza uit 1993 en hij start niet meer. Auto heeft sinds een jaar wat start problemen en deze winter (lekker hoor die kou) start hij niet meer. Soms hielp het om de accu met startkabels te starten maar sinds vorige week heeft dit geen nut meer op de lange termijn.

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe accu erin en de ANWB vertelde mij afgelopen maand dat er waarschijnlijk iets mis is met de dynamo (of de schakelaar ofzo ervan). Ik zit er over na te denken om zelf een dynamo te kopen (wellicht 2ehands) en hem er zelf in te bouwen. Anders kost het me weer 300 euro en dan heb ik uiteindelijk meer geïnvesteerd in deze auto dan dat ik ervoor heb betaald .

Weet iemand anders nog waar ik naar kan kijken?
  maandag 8 februari 2010 @ 09:13:19 #47
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_77759295
Verkoop die starter eens een paar flinke rammen met een stalen buis ofzo.
  maandag 8 februari 2010 @ 09:41:51 #48
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_77759794
het lijkt er op dat je accu niet genoeg power levert om te kunnen starten.
Je hebt al eens een ontzettend dikke vette grote accu geprobeerd?

Kan maar zo zijn dat je starter motor zwaar draait of zo.
pi_77760121
En hebben jullie de rotor/verdelerkap al eens bekeken? Als die contact niet goed meer zijn slaat hij vaak ook niet meer aan.
pi_77760546
quote:
Op maandag 8 februari 2010 09:55 schreef OxygeneFRL het volgende:
En hebben jullie de rotor/verdelerkap al eens bekeken? Als die contact niet goed meer zijn slaat hij vaak ook niet meer aan.
Dat zou volgens mij niet verklaren waarom dat ding wel meteen aanslaat met een accubooster er op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')