Precies. Dat las ik ook op Wiki. Maar in principe ben ik hun enige opdrachtgever. Het gaat trouwens absoluut niet om fulltime werk, denk eerder aan een bedrag van zo'n 250 euro per maand maximaal. Als ik hiervoor bij al die mensen apart allerlei administratieve rompslomp moet regelen dan loont het zich niet en is het zeker geen fun meer. Is er voor zulke relatief kleine bedragen geen aparte regeling?quote:Op zondag 10 januari 2010 19:50 schreef AnneX het volgende:
Volgens mij werk je dan met free lancers, die zelf minimaal 3 verschillende opdrachtgevers per jaar "horen" te hebben plus een VAR .
Dan betaal je het afgesproken uurloon en zijn zij zelf verantwoordelijk vor aangifte.
Hetzij als ondernemer hetzij als neveninkomsten.
Goede tip.quote:Op zondag 10 januari 2010 19:52 schreef Tja..1986 het volgende:
Mensen via een uitzendbureau misschien een idee?
Dat zal wel werken, maar dan zijn die overheadkosten zo groot dat er voor mij en mijn werknemer praktisch niks overblijft. Het moet juist heel simpel zijn.quote:Op zondag 10 januari 2010 19:52 schreef Tja..1986 het volgende:
Mensen via een uitzendbureau misschien een idee?
Ja, ze zullen studiefinanciering, een uitkering of een betaalde baan hebben. Mag je dan bij zulke lage bedragen het gewoon rechtstreeks uitbetalen?quote:Op zondag 10 januari 2010 19:56 schreef AnneX het volgende:
Dan hebben ze ws nog een andere bron van inkomsten ?
En geven zij 250 euro op als neveninkomsten.
Aan zoiets zat ik ook te denken. Hoewel ik wellicht de enige werkgever ben zal ik zeker niet voor de hoofdinkomsten zorgen. En het is allemaal op ad-hoc basis. Ook voor de belastingdienst levert het niks op als ze al dat papierwerk zo moeten doorspitten.quote:Op zondag 10 januari 2010 20:13 schreef AnneX het volgende:
Jammer, verder gaat mijn kennis niet.
Dan maar even wachten op de kenners.
Een paar jaar geleden deed ik waarnemingen op basis van een VAR.
In mijn vakanties neemt een collega waar op basis van VAR.
Mijn omzet en uren als zelfstandige zijn té laag voor een ondernemer en nu zijn het neveninkomsten.
Het zijn korte, dienstverlenende opdracht(jes) die in principe vanaf het huis van de werknemer gedaan kunnen worden. Het exacte concept wil ik nog even voor me houden, maar het is rechtspositioneel met zoiets vergelijkbaar:quote:Op zondag 10 januari 2010 20:23 schreef sanger het volgende:
Zijn het projecten of e.d.?
Ja, maar het is te kleinschalig om dat rendabel te doen. Zie mijn voorbeeld hierboven.quote:Op zondag 10 januari 2010 20:29 schreef swollywood het volgende:
Verloning via payrolling een idee? Bijvoorbeeld via een bedrijf zoals Tentoo.
Freelancequote:Op zondag 10 januari 2010 20:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn korte, dienstverlenende opdracht(jes) die in principe vanaf het huis van de werknemer gedaan kunnen worden. Het exacte concept wil ik nog even voor me houden, maar het is rechtspositioneel met zoiets vergelijkbaar:
Stel, ik heb een database van 20 mensen die verschillende vreemde talen spreken.
Ik heb een website waarop ik vertaaldiensten aanbied
Een bedrijf dat een brief vertaald moet hebben stuurt mij deze digitaal. Ik selecteer iemand uit mijn database, stuur hem de brief door (als hij tijd heeft) en hij stuurt hem 6 uur later vertaald weer terug.
Ik factureer 50 euro bij de klant. Ik betaal de persoon 40 euro voor het vertalen.
Komt er nu vier maanden geen opdracht voor een vertaling in het Frans, dan krijgt mijn werknemer ook geen opdracht. Het zullen echter maximaal 5 opdrachten per maand zijn, dus kleine inkomsten.
Hoe doe ik dit nu belastingtechnisch zonder teveel rompslomp?
Ja, maar iets is pas freelance wanneer die persoon dus minstens 3 verschillende werkgevers heeft. Anders is het verkapte loondienst. Maar wellicht dat het met kleine bedragen, als een soort bijverdiensten, anders is.quote:Op zondag 10 januari 2010 20:46 schreef sanger het volgende:
[..]
FreelanceLaat de mensen jou een declaratie sturen
PS als vertalen je business is dan mag je me wel een PM sturen met de gegevens
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |