abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 januari 2010 @ 19:47:47 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76647565
Ik heb een plan een bedrijf(je) op te zetten, waarbij ik ook mensen voor me willen werken. Omdat ik zo weinig mogelijk administratief gedoe wil (het is op de eerste plaats voor het spel en niet de knikkers) ga ik kiezen voor de rechtsvorm "eenmanszaak".

Natuurlijk mag je ook bij een eenmanszaak personeel in dienst hebben, het enige verschil is dat je in deze rechtsvorm hoofdelijk aansprakelijk bent voor de verliezen in je bedrijf. Nu heeft het toch een lage startup-cost, dus dat risico wil ik wel nemen (Heck, als ik een veelvoud op de beurs investeer kan dit ook wel lijen). Maar ik heb dus geen zin in uitgebreide arbeidscontracten, het betalen van pensioenverplichtingen en allerlei sociale lasten etc. Het liefst betaal ik gewoon rechtstreeks uit aan mijn "werknemer" per geleverde prestatie, waarop hij het met zijn loonbelasting verrekent.

Zie het dus zo: ik krijg opdracht van bedrijf X om iets uit te voeren. Ik betaal persoon Y hiervoor 250 euro en steek zelf nog 100 euro in mijn zak. Is het dan mogelijk dat persoon Y op een soort freelance-basis werkt en dat ik verder naar hem toe geen verplichtingen heb? Het liefst zonder dat persoon Y zelfstandig nog iets op moet richten?

Op de site van de KvK kom ik hier niet uit.
The End Times are wild
pi_76647715
Volgens mij werk je dan met free lancers, die zelf minimaal 3 verschillende opdrachtgevers per jaar "horen" te hebben plus een VAR .
Dan betaal je het afgesproken uurloon en zijn zij zelf verantwoordelijk vor aangifte.
Hetzij als ondernemer hetzij als neveninkomsten.
pi_76647821
Mensen via een uitzendbureau misschien een idee?
  zondag 10 januari 2010 @ 19:53:37 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76647858
quote:
Op zondag 10 januari 2010 19:50 schreef AnneX het volgende:
Volgens mij werk je dan met free lancers, die zelf minimaal 3 verschillende opdrachtgevers per jaar "horen" te hebben plus een VAR .
Dan betaal je het afgesproken uurloon en zijn zij zelf verantwoordelijk vor aangifte.
Hetzij als ondernemer hetzij als neveninkomsten.
Precies. Dat las ik ook op Wiki. Maar in principe ben ik hun enige opdrachtgever. Het gaat trouwens absoluut niet om fulltime werk, denk eerder aan een bedrag van zo'n 250 euro per maand maximaal. Als ik hiervoor bij al die mensen apart allerlei administratieve rompslomp moet regelen dan loont het zich niet en is het zeker geen fun meer. Is er voor zulke relatief kleine bedragen geen aparte regeling?
The End Times are wild
  zondag 10 januari 2010 @ 19:54:26 #5
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_76647902
quote:
Op zondag 10 januari 2010 19:52 schreef Tja..1986 het volgende:
Goede tip.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  zondag 10 januari 2010 @ 19:54:44 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76647925
quote:
Op zondag 10 januari 2010 19:52 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat zal wel werken, maar dan zijn die overheadkosten zo groot dat er voor mij en mijn werknemer praktisch niks overblijft. Het moet juist heel simpel zijn.
The End Times are wild
  zondag 10 januari 2010 @ 19:55:23 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76647973
Bovendien wil ik mensen per opdracht een betaalde taak geven, dus eigenlijk gewoon stuksloon, en zeker geen uurcontract oid.
The End Times are wild
pi_76648007
Dan hebben ze ws nog een andere bron van inkomsten ?
En geven zij 250 euro op als neveninkomsten.
  zondag 10 januari 2010 @ 19:56:27 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76648028
Dus het freelance concept is ideaal, maar een freelancer mag niet al zijn werk van één werkgever ontvangen. Anderzijds is de werklast en opbrengst ook weer niet zo hoog dat het een compleet arbeidscontract etc. allemaal kan opbrengen.
The End Times are wild
  zondag 10 januari 2010 @ 19:57:14 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76648073
quote:
Op zondag 10 januari 2010 19:56 schreef AnneX het volgende:
Dan hebben ze ws nog een andere bron van inkomsten ?
En geven zij 250 euro op als neveninkomsten.
Ja, ze zullen studiefinanciering, een uitkering of een betaalde baan hebben. Mag je dan bij zulke lage bedragen het gewoon rechtstreeks uitbetalen?
The End Times are wild
pi_76648941
Jammer, verder gaat mijn kennis niet.

Dan maar even wachten op de kenners.

Een paar jaar geleden deed ik waarnemingen op basis van een VAR.
In mijn vakanties neemt een collega waar op basis van VAR.
Mijn omzet en uren als zelfstandige zijn té laag voor een ondernemer en nu zijn het neveninkomsten.
  zondag 10 januari 2010 @ 20:19:13 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76649226
quote:
Op zondag 10 januari 2010 20:13 schreef AnneX het volgende:
Jammer, verder gaat mijn kennis niet.

Dan maar even wachten op de kenners.

Een paar jaar geleden deed ik waarnemingen op basis van een VAR.
In mijn vakanties neemt een collega waar op basis van VAR.
Mijn omzet en uren als zelfstandige zijn té laag voor een ondernemer en nu zijn het neveninkomsten.
Aan zoiets zat ik ook te denken. Hoewel ik wellicht de enige werkgever ben zal ik zeker niet voor de hoofdinkomsten zorgen. En het is allemaal op ad-hoc basis. Ook voor de belastingdienst levert het niks op als ze al dat papierwerk zo moeten doorspitten.

Anders bel ik morgen eens met de belastingdienst op om het te vragen.
The End Times are wild
  zondag 10 januari 2010 @ 20:23:54 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76649498
Zijn het projecten of e.d.?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_76649812
Verloning via payrolling een idee? Bijvoorbeeld via een bedrijf zoals Tentoo.
  zondag 10 januari 2010 @ 20:37:26 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76650259
quote:
Op zondag 10 januari 2010 20:23 schreef sanger het volgende:
Zijn het projecten of e.d.?
Het zijn korte, dienstverlenende opdracht(jes) die in principe vanaf het huis van de werknemer gedaan kunnen worden. Het exacte concept wil ik nog even voor me houden, maar het is rechtspositioneel met zoiets vergelijkbaar:

Stel, ik heb een database van 20 mensen die verschillende vreemde talen spreken.
Ik heb een website waarop ik vertaaldiensten aanbied
Een bedrijf dat een brief vertaald moet hebben stuurt mij deze digitaal. Ik selecteer iemand uit mijn database, stuur hem de brief door (als hij tijd heeft) en hij stuurt hem 6 uur later vertaald weer terug.
Ik factureer 50 euro bij de klant. Ik betaal de persoon 40 euro voor het vertalen.

Komt er nu vier maanden geen opdracht voor een vertaling in het Frans, dan krijgt mijn werknemer ook geen opdracht. Het zullen echter maximaal 5 opdrachten per maand zijn, dus kleine inkomsten.

Hoe doe ik dit nu belastingtechnisch zonder teveel rompslomp?
The End Times are wild
  zondag 10 januari 2010 @ 20:38:05 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76650290
quote:
Op zondag 10 januari 2010 20:29 schreef swollywood het volgende:
Verloning via payrolling een idee? Bijvoorbeeld via een bedrijf zoals Tentoo.
Ja, maar het is te kleinschalig om dat rendabel te doen. Zie mijn voorbeeld hierboven.
The End Times are wild
  zondag 10 januari 2010 @ 20:46:19 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76650779
quote:
Op zondag 10 januari 2010 20:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het zijn korte, dienstverlenende opdracht(jes) die in principe vanaf het huis van de werknemer gedaan kunnen worden. Het exacte concept wil ik nog even voor me houden, maar het is rechtspositioneel met zoiets vergelijkbaar:

Stel, ik heb een database van 20 mensen die verschillende vreemde talen spreken.
Ik heb een website waarop ik vertaaldiensten aanbied
Een bedrijf dat een brief vertaald moet hebben stuurt mij deze digitaal. Ik selecteer iemand uit mijn database, stuur hem de brief door (als hij tijd heeft) en hij stuurt hem 6 uur later vertaald weer terug.
Ik factureer 50 euro bij de klant. Ik betaal de persoon 40 euro voor het vertalen.

Komt er nu vier maanden geen opdracht voor een vertaling in het Frans, dan krijgt mijn werknemer ook geen opdracht. Het zullen echter maximaal 5 opdrachten per maand zijn, dus kleine inkomsten.

Hoe doe ik dit nu belastingtechnisch zonder teveel rompslomp?
Freelance Laat de mensen jou een declaratie sturen

PS als vertalen je business is dan mag je me wel een PM sturen met de gegevens
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 10 januari 2010 @ 20:48:16 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76650899
quote:
Op zondag 10 januari 2010 20:46 schreef sanger het volgende:

[..]

Freelance Laat de mensen jou een declaratie sturen

PS als vertalen je business is dan mag je me wel een PM sturen met de gegevens
Ja, maar iets is pas freelance wanneer die persoon dus minstens 3 verschillende werkgevers heeft. Anders is het verkapte loondienst. Maar wellicht dat het met kleine bedragen, als een soort bijverdiensten, anders is.

Nee, het is geen vertalen.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')