abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76599695
Sinds kort heb ik een eigen kamer en ik had een koelkastje (tafelmodel, wel met vriesvak) goedkoop op de kop getikt. Nu staat in de handleiding echter dat een geaard stopcontact nodig is en dat is niet aanwezig in de kamer. Nou heb ik natuurkunde enzo gehad, maar dat aardgedoe is voor mij altijd een raadsel gebleven en tot op de dag van vandaag weet ik nog niet precies wat het doet en wat de risico's zijn als je het niet doet. Internet helpt me ook niet echt. Dus:

-Kan iemand mij in Jip en Janneke taal vertellen wat het precies doet? Ik weet dat het naar een nul-spanningspunt leidt, maar ik heb nooit het hele concept echt gesnapt.
-Wat zijn de risico's als ik die koelkast toch aansluit op een niet-geaard stopcontact?

Alvast bedankt!
pi_76599897
Als je koelkast onder stroom komt te staan, gaat die stroom via de aarding naar de meterkast, waarna de aardlekschakelaar uitspringt (=alle stroom uit). Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
Heb je niet zo'n stopcontact en je koelkast komt onder stroom te staan, dan voel je het als je hem aanraakt zeg maar
pi_76600123
Is het electronische gedeelte niet voldoende geïsoleerd van de rest dan?
pi_76600790
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:05 schreef Frank359 het volgende:
Is het electronische gedeelte niet voldoende geïsoleerd van de rest dan?
Is idd geisoleerd, maar electriciteit en (dooi)water is niet zo'n beste combi.
Wordt dus een aardedraad doortrekken vanaf je meterkast.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:46:26 #5
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_76601368
Het is altijd aan te raden om zeker je koelkast en wasmachine te aarden.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_76601387
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:46 schreef Bowlingbal het volgende:
Het is altijd aan te raden om zeker je koelkast en wasmachine te aarden.
Alles met water en stroom denk ik wel
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:52:39 #7
248844 Bowlingbal
pi_76601555
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:47 schreef Piles het volgende:

[..]

Alles met water en stroom denk ik wel
Jep. En zeker gezien je koelkast eigenlijk altijd aanstaat. TS, kun je aan je verhuurder vragen wat de mogelijkheden zijn om iets te laten aarden?

Wat anders de snelle en goedkope mogelijkheid is: een plaatselijke aardlekschakelaar tussen het stopcontact en de koelkast plaatsen. Ongetwijfeld te halen bij de lokale bouwmarkt.
Het is een klein blokje wat je direct in het stopcontact kunt steken, waarna je daar de koelkast op kunt aansluiten.

Een aardlekschakelaar -en nu weet ik het niet helemaal zeker, maar toch- werkt als een magneet. Als er stroom over de aardedraad gaat lopen schakelt hij datgene wat er door de aardlekschakelaar loopt af.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:58:30 #8
248844 Bowlingbal
pi_76601736
Zoiets dus:
- Donald Love
pi_76601802
Hartstikke bedankt voor de reacties! Ik zal nakijken of ik een draad kan doortrekken, in de gezamenlijke keuken zitten wel geaarde stopcontacten. Misschien dat dit zelfs kosteloos gedaan kan worden, ik heb alleen nu niet de prijslijst voor reparaties bij me, maar dat kan ik morgen even nakijken.

Die plaatselijke aardlekschakelaar klinkt erg aanlokkelijk Bowlingbal! Het klinkt als een perfecte simpele oplossing, maar zitten er geen nadelen aan?
pi_76601851
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:00 schreef yootje het volgende:
Die plaatselijke aardlekschakelaar klinkt erg aanlokkelijk Bowlingbal! Het klinkt als een perfecte simpele oplossing, maar zitten er geen nadelen aan?
Wat een nadeel, maar ook voordeel kan zijn is dat niet alle stroom uitspringt als er wat misgaat.
Voordeel: je zit niet in het donker
Nadeel: je hebt het misschien niet direct door, met alle gevolgen van dien
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:05:40 #11
248844 Bowlingbal
pi_76602012
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:01 schreef Piles het volgende:

[..]

Wat een nadeel, maar ook voordeel kan zijn is dat niet alle stroom uitspringt als er wat misgaat.
Voordeel: je zit niet in het donker
Nadeel: je hebt het misschien niet direct door, met alle gevolgen van dien
Het enige gevolg is dat als je koelkast kapot gaat, je dat misschien niet ziet. Dan wordt je koelkast dus warm en gaat je eten rotten. Het lijkt me dat het niet vaak voorkomt, maar een keertje warm half-rot eten in je koelkast lijkt me beter dan een koelkast zonder aardlek.

Dat nadeel kun je voorkomen door een plaatselijke aardlekschakelaar te kiezen met een indicatielampje. Een lampje wat uitgaat als de koelkast kapot is gegaan, bijvoorbeeld.

Al weet ik niet helemaal zeker, maar dat kun je dan nakijken in de handleiding van die aardlekschakelaar, of die zelf ook aarde nodig heeft. Ik denk het niet hoor
- Donald Love
pi_76602147
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:05 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Het enige gevolg is dat als je koelkast kapot gaat, je dat misschien niet ziet. Dan wordt je koelkast dus warm en gaat je eten rotten. Het lijkt me dat het niet vaak voorkomt, maar een keertje warm half-rot eten in je koelkast lijkt me beter dan een koelkast zonder aardlek.

Dat nadeel kun je voorkomen door een plaatselijke aardlekschakelaar te kiezen met een indicatielampje. Een lampje wat uitgaat als de koelkast kapot is gegaan, bijvoorbeeld.
Dat boeit me niet zo inderdaad, zolang ik maar niet geëlektrocuteerd wordt is het best Hartstikke bedankt, ik zal binnenkort eens naar een bouwmarkt gaan! Hoe heet zoiets precies? Ik kan namelijk het model van je plaatje niet 1-2-3 vinden.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:11:20 #13
248844 Bowlingbal
pi_76602199
Geen idee hoe dat in het Nederlands heet. Een 'aardlekschakelaar die je gelijk in een stopcontact kunt steken' misschien? Als de persoon in de bouwmarkt je vreemd aankijkt moet je misschien naar de lokale elektronicaboer.
- Donald Love
pi_76602946
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:11 schreef Bowlingbal het volgende:
Geen idee hoe dat in het Nederlands heet. Een 'aardlekschakelaar die je gelijk in een stopcontact kunt steken' misschien? Als de persoon in de bouwmarkt je vreemd aankijkt moet je misschien naar de lokale elektronicaboer.
Die kan je gelijk in een stopcontact steken ja, een GEAARD stopcontact, maar dat was dus nou exact TS zijn problee, geen geaard stopcontact. (zelfs op het plaatje hierboven is al te zien dat die in een geaard stopcontact gaat, en technisch gezien kan dat ook niet anders, voor een aardlek heb je een aarde draad nodig)
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:39:06 #15
248844 Bowlingbal
pi_76603020
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:36 schreef Sakura het volgende:

[..]

Die kan je gelijk in een stopcontact steken ja, een GEAARD stopcontact, maar dat was dus nou exact TS zijn problee, geen geaard stopcontact. (zelfs op het plaatje hierboven is al te zien dat die in een geaard stopcontact gaat, en technisch gezien kan dat ook niet anders, voor een aardlek heb je een aarde draad nodig)
Een lokale aardlekschakelaar zoals in de afbeelding werkt als de koelkast aarde heeft. En dat heeft ie. Volgens mij heeft zoiets niet aarde naar de meterkast nodig.

Want, wat is het verschil tussen zo'n lokale aardlekschakelaar en een aardlekschakelaar in de meterkast?
- Donald Love
pi_76603066
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:39 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Een lokale aardlekschakelaar zoals in de afbeelding werkt als de koelkast aarde heeft. En dat heeft ie. Volgens mij heeft zoiets niet aarde naar de meterkast nodig.

Want, wat is het verschil tussen zo'n lokale aardlekschakelaar en een aardlekschakelaar in de meterkast?
De aarde draad dus, die hij bij zijn koelkast dus niet heeft en in de meterkast wel.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:45:31 #17
248844 Bowlingbal
pi_76603215
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:40 schreef Sakura het volgende:

[..]

De aarde draad dus, die hij bij zijn koelkast dus niet heeft en in de meterkast wel.
Euhm?
Koelkast ---> aardedraad ---> lokale aardlekschakelaar zoals in afbeelding ---> 220 zonder aarde ---> meterkast.

Dan schakelt die lokale aardlekschakelaar toch gewoon de koelkast af mocht er stroom via de aarde lopen, of heb ik het dan mis?
- Donald Love
pi_76603324
Hm, bij de Gamma had de jongen wel een idee waar ik het over had, maar ze hadden zoiets niet (wel een soort stekkerdoos wat overtollige stroom weg laat vloeien, maar dat was meer bedoeld voor computers enzo?). Bij de speciaalzaak (http://www.televersumalmere.nl/) keek de winkelmedewerker of hij water zag branden
pi_76603423
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:45 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Euhm?
Koelkast ---> aardedraad ---> lokale aardlekschakelaar zoals in afbeelding ---> 220 zonder aarde ---> meterkast.

Dan schakelt die lokale aardlekschakelaar toch gewoon de koelkast af mocht er stroom via de aarde lopen, of heb ik het dan mis?
Maar die aardedraad is er dus niet zegt TS overduidelijk, dus kan je ook geen lokale aardlekschakelaar aansluiten,die moet namelijk op een geaard stopcontact, en dat geaarde stopcontact is er dus niet volgens TS zijn OP, en is er dus ook geen aardedraad waardoor er dus ook geen geaard stopcontact is en je dus geen lokale aardlek schakelaar aan kan sluiten omdat die een geaard stopcontact nodig heeft wat er volgens TS dus niet is.
pi_76603467
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:52 schreef Sakura het volgende:

[..]

Maar die aardedraad is er dus niet zegt TS overduidelijk, dus kan je ook geen lokale aardlekschakelaar aansluiten,die moet namelijk op een geaard stopcontact, en dat geaarde stopcontact is er dus niet volgens TS zijn OP, en is er dus ook geen aardedraad waardoor er dus ook geen geaard stopcontact is en je dus geen lokale aardlek schakelaar aan kan sluiten omdat die een geaard stopcontact nodig heeft wat er volgens TS dus niet is.
Ah, zo'n ding is geen vervanger van aardlekschakelaar dus? Het zorgt er alleen voor dat niet alles uitgaat, maar alleen dit apparaat?
pi_76603583
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:36 schreef Sakura het volgende:

[..]

Iets met klok en klepel verhaal. Voor een aardlekschakelaar ben je geen aarde draad nodig, Een aardlek vergelijkt de stroom die via de fase naar binnen komt met de stroom die weer naar buiten gaat via de nul. Als hier een verschil in zit, dus dat bijvoorbeeld iemand een schok krijgt van de koelkast is er een verschil bij de aardlek tussen fase en nul. Zodra dit gebeurd vliegt de aardlek schakelaar eruit.

Op een normale aardlekschakelaar kun je niet eens een aarde draad aansluiten:
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
pi_76603670
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:53 schreef Piles het volgende:

[..]

Ah, zo'n ding is geen vervanger van aardlekschakelaar dus? Het zorgt er alleen voor dat niet alles uitgaat, maar alleen dit apparaat?
Het is wel een vervanger van een aardlek schakelaar in de meterkast, maar die MOET op een geaard stopcontact zoals op het geposte plaatje al te zien is.

Overigens hoeft een koelkast niet per sé op een aardlekschakelaar, maar MOET wel op een geaard stopcontact.

Het enige wat TS moet doen om die koelkast veilig aan te sluiten, is zorgen voor een geaard stopcontact. En dat betekend dus draden doortrekken vanaf de meterkast (of van de keuken als die op dezelfde groep zit en de buizen toevallig doorlopen naar het stopcontact van de koelkast)
pi_76603738
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:56 schreef RainofDeath het volgende:

[..]

Iets met klok en klepel verhaal. Voor een aardlekschakelaar ben je geen aarde draad nodig, Een aardlek vergelijkt de stroom die via de fase naar binnen komt met de stroom die weer naar buiten gaat via de nul. Als hier een verschil in zit, dus dat bijvoorbeeld iemand een schok krijgt van de koelkast is er een verschil bij de aardlek tussen fase en nul. Zodra dit gebeurd vliegt de aardlek schakelaar eruit.

Op een normale aardlekschakelaar kun je niet eens een aarde draad aansluiten:
[ afbeelding ]
Klopt, de aardlekschakelaar gebruikt zelf niet die aarde, maar voert hem door naar de koelkast in dit geval, die dus absoluut op een geaard stopcontact moet zitten om veilig te werken.

Pas als een apparaat dubbel geisoleerd is, dus geen enkele mogelijkheid om metalen delen aan te raken die met spanning in aanraking kunnen komen, dan pas mag een apparaat op een niet geaard stopcontact aangesloten worden.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 17:02:47 #25
248844 Bowlingbal
pi_76603827
- Donald Love
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')