abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55924702
Aangezien ik zelf overweeg 3 maanden aaneengesloten ouderschapsverlof op te nemen na mijn zwangerschapsverlof en wel benieuwd ben naar ervaringen van anderen heb ik toch maar even zelf een topic geopend

Wie van jullie heeft er ouderschapsverlof opgenomen?, hoelang?, ging het om fulltime verlof of een aantal uren per weer?, deed je werkgever moeilijk,? kreeg je een bepaald percentage doorbetaald?, moest je je leaseauto inleveren?
quote:
Wat is ouderschapsverlof?
Ouderschapsverlof is verlof dat u kunt opnemen als u zorgt voor kinderen jonger dan acht jaar.
U heeft per kind één keer recht op ouderschapsverlof.

Wanneer heb ik recht op ouderschapsverlof?
U heeft recht op ouderschapsverlof als u minstens een jaar bij dezelfde werkgever werkt en zorgt
voor een kind jonger dan acht jaar. Beide ouders hebben recht op ouderschapsverlof.
Als u meer kinderen heeft, kunt u voor elk kind apart ouderschapsverlof opnemen.

Hoe lang duurt ouderschapsverlof?
U heeft recht op ouderschapsverlof van dertien maal uw wekelijkse arbeidsduur.
Standaard geldt dat u een half jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken.
Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor een half jaar zestien uur per week
werken en heeft u zestien uur per week ouderschapsverlof.
-U kunt het verlof over een langere periode dan zes maanden uitsmeren.
-U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen.
-U kunt het verlof opsplitsen in twee of drie gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.
-Als u eenmaal met uw werkgever heeft afgesproken hoe u het verlof op wilt nemen, ligt dit vast.
-Als u uw verlof afbreekt, kunt u het later niet meer opnemen.

Welke gevolgen heeft ouderschapsverlof voor mijn inkomen?
U krijgt geen salaris voor de uren waarin u ouderschapsverlof heeft opgenomen.
De uren die u eventueel blijft werken, krijgt u uiteraard doorbetaald.
In uw cao of in uw aanvullende arbeidsvoorwaarden kunnen andere afspraken staan.
Er kan bijvoorbeeld zijn geregeld dat u tijdens het ouderschapsverlof (gedeeltelijk) wordt doorbetaald.
Informeer hiernaar bij uw werkgever.

Kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag
Het opnemen van ouderschapsverlof kan ook gevolgen hebben voor de hoogte van de eventuele toeslagen
die u van de Belastingdienst ontvangt. Hoeveel kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag u krijgt,
is namelijk afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.
U geeft de verandering van uw inkomen door aan de Belastingdienst.

Levensloopregeling
In de levensloopregeling spaart u een deel van uw brutosalaris.
U kunt dit spaargeld voor ouderschapsverlof gebruiken. Als u dit doet kunt u ook een korting krijgen
op de inkomstenbelasting die u moet betalen. Bij voltijds verlof is dit ongeveer 650 euro per maand.
U moet meedoen aan de levensloopregeling om in aanmerking te komen voor deze ouderschapsverlofkorting.

Kan mijn werkgever ouderschapsverlof weigeren?
Uw werkgever kan u nooit weigeren het ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling.
In een periode van zes maanden mag u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen.
Als u het ouderschapsverlof op een andere manier wilt opnemen, kan uw werkgever zich hier wel tegen
verzetten. Hij mag u dit alleen weigeren als uw verlof het bedrijf in ernstige problemen zou brengen.
pi_55925082
Hee Bla_Bla_Bla, wat goed! Ik had hier gister naar gevraagd maar daarna geen tijd meer gehad, dus ik ben blij met je initiatief!

Ik heb een beetje dezelfde vragen. Heb mijn CAO er al op nageslagen, maar ik word er niet veel wijzer van!
Alleen deze zin al:
"U heeft recht op ouderschapsverlof van dertien maal uw wekelijkse arbeidsduur.
Standaard geldt dat u een half jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken.
Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor een half jaar zestien uur per week werken".

Die snap ik dus niet! Want, ik werk nu fulltime (36 uur). Na mijn zwangerschapsverlof wil ik 3 dagen gaan werken. Maar heb ik dan recht op 13 keer 36 uur, of 13 x 24 uur??

Dus ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen, uitleg en tips!
pi_55925141
peterfan: je krijgt in jouw geval 13x36 uur voor de duur van een jaar.
pi_55925157
13*36 uur heb je recht op
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:30:17 #5
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_55925183
Ik heb zelf nog geen ouderschapsverlof opgenomen, maar weet er wel wat van.

Het ligt aan je cao wat je betaald krijgt. De meeste cao's zijn niet zo geweldig, dan is het onbetaald. Anderen, zoals de mijne, betalen de helft door. En bijvoorbeeld het onderwijs is erg goed, die betalen volledig dacht ik.

Je hebt een contract van een aantal uren, dat maal 13 (want 1 kwartaal) heb je recht op, als uren ouderschapsverlof.

Ik weet niet of het vastgelegd kan worden hoe je het opneem. Wil je volledig thuis zijn, dan kan dat dus 13 weken, al dan niet betaald, afhankelijk van je cao. Wil je de helft werken, dan smeer je het dus eens zo lang uit, over 26 weken en krijg je natuurlijk je echt gewerkte uren sowieso betaald.

Let op, als je verlof opneemt, bouw je over die uren meestal GEEN vakantie op!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Licht Ontvlambaar donderdag 10 januari 2008 @ 15:43:50 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55925520
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:28 schreef lily het volgende:
peterfan: je krijgt in jouw geval 13x36 uur voor de duur van een jaar.
Dus de grootte van je ouderschapsverlof wordt gebaseerd op de uren die je voorafgaand aan je zwangerschap werkte en niet op de uren die je werkt op het moment dat je ouderschapsverlof wilt opnemen?

Dit topic lijkt me overigens bij uitstek een [WGR] topic, maar dat laat ik even aan de zittende mods hier over
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:47:03 #7
94046 PM-girl
pi_55925590
Klopt Sjeen, je contract wat je hebt, dat is de basis. Veel ouders passen na afloop van het o.schapsverlof hun contract omlaag aan. Althans bij ons. Maar dat komt omdat ze eerst nog de helft van de niet gewerkte uren betaald krijgn
*
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:48:38 #8
94046 PM-girl
pi_55925631
Ik ben overigens wel benieuwd hoe die verdeling in de praktijk ligt, tot nu toe lijkt het bijzonder luxe te zijn dat mijn werkgever de helft betaalt. *onderwijs buiten beschouwing gelaten
*
  Licht Ontvlambaar donderdag 10 januari 2008 @ 15:50:50 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55925693
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:47 schreef PM-girl het volgende:
Klopt Sjeen, je contract wat je hebt, dat is de basis. Veel ouders passen na afloop van het o.schapsverlof hun contract omlaag aan. Althans bij ons. Maar dat komt omdat ze eerst nog de helft van de niet gewerkte uren betaald krijgn
Ahh ok... ik heb mijn contract toen aansluitend aan zwangerschapsverlof laten aanpassen. Ouderschapsverlof was bij ons toch onbetaald en zo had ik de mogelijkheid mijn opgespaarde verlofuren wat langer uit te spreiden
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:53:39 #10
94046 PM-girl
pi_55925776
Dan is het inderdaad anders.

Overigens is het ook goed te letten op je pensioen! Als je uren opneemt voor je ouderschapsverlof, betaalt je werkgever het werkgeversdeel niet over die uren. Op zich niet direct een probleem, tenzij jou iets overkomt in die tijd. Je nabestaanden krijgen dan minder of niets uitgekeerd. Ik weet ook niet of dit bij alle pensieonfondsen zo is, maar bij PGGM wel.
*
pi_55925837
Mij kost het gewoon de uren die ik opneem
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:59:57 #12
94046 PM-girl
pi_55925968
Dan bedenk je je wel twee keer, alvorens volledig verlof op te nemen lijkt me zo. Terwijl ik nu al twijfel, vanwege het 'maar'' de helft salaris.
*
pi_55926054
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dus de grootte van je ouderschapsverlof wordt gebaseerd op de uren die je voorafgaand aan je zwangerschap werkte en niet op de uren die je werkt op het moment dat je ouderschapsverlof wilt opnemen?

Dit topic lijkt me overigens bij uitstek een [WGR] topic, maar dat laat ik even aan de zittende mods hier over
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:47 schreef PM-girl het volgende:
Dan is het antwoord dat klopt Sjeen toch in strijd met je zin, het contract dat je hebt is de basis?

Aangezien ouderschapsverlof opgenomen mag worden tot dat je kind 8 jaar is, is wel degelijk het aantal uren dat je werkt op het moment van aanvragen van het ouderschapsverlof van toepassing.
Anders kan je gaan roepen, ja maar toen ik zwanger was werkte ik 40uur. Nu 6 jaar later werk ik nog maar 24uur maar ik heb wel recht op die 13 keer 36 uur hoor.

Mijn inziens is het bij Peterfan dan ook van belang of ze ouderschapsverlof aan het zwangerschapsverlof wil plakken. Zo ja heeft ze recht op 13 keer 36 uur. Gaat ze weer werken en wil dan de helft van de tijd ouderschapsverlof opnemen, dan gaat het wel over 13 keer 24 uur.

Correct me if I'm wrong uiteraard.
pi_55926072
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:59 schreef PM-girl het volgende:
Dan bedenk je je wel twee keer, alvorens volledig verlof op te nemen lijkt me zo. Terwijl ik nu al twijfel, vanwege het 'maar'' de helft salaris.
Och die 4 uur per week, deert me niet zo
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:11:14 #15
94046 PM-girl
pi_55926256
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:03 schreef voorallevragen het volgende:
Aangezien ouderschapsverlof opgenomen mag worden tot dat je kind 8 jaar is, is wel degelijk het aantal uren dat je werkt op het moment van aanvragen van het ouderschapsverlof van toepassing.
Je hebt gelijk!

Ik ging er even gemakshalve vanuit dat het hier verlof betreft dat je direct aan je zwangerschapsverlof plakt. Dan zullen de uren meestal ongewijzigd zijn.
*
pi_55926680
Wat goed die reacties! Het wordt me al iets duidelijker!
Ik denk er nu over om meteen na mijn bevallingsverlof ouderschapsverlof op te nemen. Ik zou dan de constructie willen kiezen:
Ik werk nu 36 uur
Na mijn bevalling wil ik 24 uur (3 dagen) gaan werken, maar door ouderschapsverlof op te nemen eerst 16 uur (2 dagen).
Mijn werkgever vergoedt 50%.

Kan dit bovenstaande? En dan heb ik dus recht op 13*36 uur= 468 uur/8=58.5 dagen? Oftwel; ik zou ruim een jaar lang 2 dagen kunnen werken en er 2,5 betaald krijgen?? Of reken ik mezelf nu rijk?
  Licht Ontvlambaar donderdag 10 januari 2008 @ 16:29:28 #17
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55926798
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:25 schreef peterfan het volgende:
Wat goed die reacties! Het wordt me al iets duidelijker!
Ik denk er nu over om meteen na mijn bevallingsverlof ouderschapsverlof op te nemen. Ik zou dan de constructie willen kiezen:
Ik werk nu 36 uur
Na mijn bevalling wil ik 24 uur (3 dagen) gaan werken, maar door ouderschapsverlof op te nemen eerst 16 uur (2 dagen).
Mijn werkgever vergoedt 50%.

Kan dit bovenstaande? En dan heb ik dus recht op 13*36 uur= 468 uur/8=58.5 dagen? Oftwel; ik zou ruim een jaar lang 2 dagen kunnen werken en er 2,5 betaald krijgen?? Of reken ik mezelf nu rijk?
Nee... die berekening klopt niet... als je een contract hebt van 24 uur, kun je geen 36 uur vergoed krijgen... Bij een contract van 24 uur heb je recht op 24*13=312/8=39 dagen
pi_55926888
Nee volgens mij kan dat niet.

Als je volledig ouderschapsverlof opneemt na je zwangerschapsverlof heb je recht op 13*36 uur. Dan pas je daarna je contract aan naar 24uur per week.
Jij past nu eerst je contract aan dus heb je ook maar recht op 13*24uur aan verlof.
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:34:14 #19
94046 PM-girl
pi_55926944
Ik zou op je huidige contract verlof opnemen. Eerst neem je 20 uur per week op, waarvan 10 uitbetaald. (naast je 16 uur salaris die je wel werkt)
Als je verlof afloopt, kun je contractverlaging aanvragen.
*
pi_55927092
ah wat een reacties ineens
Ik ga dus direct na mijn zwangerschaps verlof die 3 maanden aaneengesloten ouderschapsverlof opnemen. Onbetaald, maar als ik zorg dat ik voor die tijd een extra potje heb met ongeveer 3 maanden loon moet dit geen probleem zijn aangezien mijn vriend wel fulltime blijft werken.

Het enige wat ik me afvraag is hoe het zit met mijn leaseauto (ik heb de vraag al op mijn werk gesteld maar mijn manager moest het zelf nog even uitzoeken omdat hij het ook niet zeker wist, hoef hem waarschijnlijk niet in te leveren...maar mischien wel een verhoogde eigen bijdrage ofzo?)
pi_55927152
Ik werkte voor mijn zwangerschap 24 uur.
Daarna terug gegaan naar een contract van 16 uur per week, waarvan ik er 12 werk en 4 uur ouderschapsverlof opneem. Ouderschapsverlof wordt bij ons (CAO gehandicaptenzorg) voor 25% vergoed.

Voor mij schept dit de mogelijkheid nu tijdelijk erg weinig te kunnen werken, maar straks wanneer alles ook met studie wat rustiger is weer 16 uur per week te kunnen werken.

Bij ons is zo bepaald dat wanneer je na je ouderschapsverlof je contract verkleind je de vergoeding terug moet betalen. Let hier dus op!!! voordat je voor verrassingen komt te staan.
pi_55927494
Volgens mij moet je bij ons dus ook terugbetalen, dus is het volgens mij niet handig om je contract van 36 uur aan te houden.

Ik ga nu eens rekenen met de getallen van Sjeen!

Hartstikke bedankt in ieder geval, ik ga nu een stuk voorbereider het gesprek met P&O in!
pi_55927552
wel netjes dat t bij jou voor 50% word vergoed zeg
pi_55929546
Goed he! En ik heb eigenlijk nog pech, voor de fusie van onze organisatie met 2 andere kregen we 75%!

Maar ik ben ook benieuwd hoe die 50% berekend wordt, en hoe dat dan bruto/netto zit zeg maar...
Vragen vragen vragen
Maar daar kan P&O me denk ik wel meer over vertellen. Ik ben zo benieuwd wat je er uiteindelijk financieel van gaat merken, maar het lijkt me wel heerlijk om wat rustiger te beginnen na mijn verlof.

Op jouw vraag over de leaseauto kan ik helaas niets zinnigs zeggen, sorry!
pi_55930475
Ik ging er ook vanuit dat peterfan minder ging werken na het ouderschapsverlof maar dat had ik niet helemaal goed gelezen, blijkbaar.

Ik kreeg trouwens 70% vergoed en heb na mijn 2de kind 2 jaar lang een dag per week verlof gehad (het ouderschapsverlof van de oudste had ik nog niet gebruikt en er meteen achteraan geplakt).
Viel wel ff tegen na die 2 jaar ineens weer een dag extra te moeten werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')