quote:Wat is ouderschapsverlof?
Ouderschapsverlof is verlof dat u kunt opnemen als u zorgt voor kinderen jonger dan acht jaar.
U heeft per kind één keer recht op ouderschapsverlof.
Wanneer heb ik recht op ouderschapsverlof?
U heeft recht op ouderschapsverlof als u minstens een jaar bij dezelfde werkgever werkt en zorgt
voor een kind jonger dan acht jaar. Beide ouders hebben recht op ouderschapsverlof.
Als u meer kinderen heeft, kunt u voor elk kind apart ouderschapsverlof opnemen.
Hoe lang duurt ouderschapsverlof?
U heeft recht op ouderschapsverlof van dertien maal uw wekelijkse arbeidsduur.
Standaard geldt dat u een half jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken.
Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor een half jaar zestien uur per week
werken en heeft u zestien uur per week ouderschapsverlof.
-U kunt het verlof over een langere periode dan zes maanden uitsmeren.
-U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen.
-U kunt het verlof opsplitsen in twee of drie gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.
-Als u eenmaal met uw werkgever heeft afgesproken hoe u het verlof op wilt nemen, ligt dit vast.
-Als u uw verlof afbreekt, kunt u het later niet meer opnemen.
Welke gevolgen heeft ouderschapsverlof voor mijn inkomen?
U krijgt geen salaris voor de uren waarin u ouderschapsverlof heeft opgenomen.
De uren die u eventueel blijft werken, krijgt u uiteraard doorbetaald.
In uw cao of in uw aanvullende arbeidsvoorwaarden kunnen andere afspraken staan.
Er kan bijvoorbeeld zijn geregeld dat u tijdens het ouderschapsverlof (gedeeltelijk) wordt doorbetaald.
Informeer hiernaar bij uw werkgever.
Kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag
Het opnemen van ouderschapsverlof kan ook gevolgen hebben voor de hoogte van de eventuele toeslagen
die u van de Belastingdienst ontvangt. Hoeveel kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag u krijgt,
is namelijk afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.
U geeft de verandering van uw inkomen door aan de Belastingdienst.
Levensloopregeling
In de levensloopregeling spaart u een deel van uw brutosalaris.
U kunt dit spaargeld voor ouderschapsverlof gebruiken. Als u dit doet kunt u ook een korting krijgen
op de inkomstenbelasting die u moet betalen. Bij voltijds verlof is dit ongeveer 650 euro per maand.
U moet meedoen aan de levensloopregeling om in aanmerking te komen voor deze ouderschapsverlofkorting.
Kan mijn werkgever ouderschapsverlof weigeren?
Uw werkgever kan u nooit weigeren het ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling.
In een periode van zes maanden mag u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen.
Als u het ouderschapsverlof op een andere manier wilt opnemen, kan uw werkgever zich hier wel tegen
verzetten. Hij mag u dit alleen weigeren als uw verlof het bedrijf in ernstige problemen zou brengen.
Dus de grootte van je ouderschapsverlof wordt gebaseerd op de uren die je voorafgaand aan je zwangerschap werkte en niet op de uren die je werkt op het moment dat je ouderschapsverlof wilt opnemen?quote:Op donderdag 10 januari 2008 15:28 schreef lily het volgende:
peterfan: je krijgt in jouw geval 13x36 uur voor de duur van een jaar.
Ahh ok... ik heb mijn contract toen aansluitend aan zwangerschapsverlof laten aanpassen. Ouderschapsverlof was bij ons toch onbetaald en zo had ik de mogelijkheid mijn opgespaarde verlofuren wat langer uit te spreidenquote:Op donderdag 10 januari 2008 15:47 schreef PM-girl het volgende:
Klopt Sjeen, je contract wat je hebt, dat is de basis. Veel ouders passen na afloop van het o.schapsverlof hun contract omlaag aan. Althans bij ons. Maar dat komt omdat ze eerst nog de helft van de niet gewerkte uren betaald krijgn
quote:Op donderdag 10 januari 2008 15:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus de grootte van je ouderschapsverlof wordt gebaseerd op de uren die je voorafgaand aan je zwangerschap werkte en niet op de uren die je werkt op het moment dat je ouderschapsverlof wilt opnemen?
Dit topic lijkt me overigens bij uitstek een [WGR] topic, maar dat laat ik even aan de zittende mods hier over
Dan is het antwoord dat klopt Sjeen toch in strijd met je zin, het contract dat je hebt is de basis?quote:Op donderdag 10 januari 2008 15:47 schreef PM-girl het volgende:
Klopt Sjeen, je contract wat je hebt, dat is de basis. Veel ouders passen na afloop van het o.schapsverlof hun contract omlaag aan. Althans bij ons. Maar dat komt omdat ze eerst nog de helft van de niet gewerkte uren betaald krijgn
Och die 4 uur per week, deert me niet zoquote:Op donderdag 10 januari 2008 15:59 schreef PM-girl het volgende:
Dan bedenk je je wel twee keer, alvorens volledig verlof op te nemen lijkt me zo. Terwijl ik nu al twijfel, vanwege het 'maar'' de helft salaris.
Je hebt gelijk!quote:Op donderdag 10 januari 2008 16:03 schreef voorallevragen het volgende:
Aangezien ouderschapsverlof opgenomen mag worden tot dat je kind 8 jaar is, is wel degelijk het aantal uren dat je werkt op het moment van aanvragen van het ouderschapsverlof van toepassing.
Nee... die berekening klopt niet... als je een contract hebt van 24 uur, kun je geen 36 uur vergoed krijgen... Bij een contract van 24 uur heb je recht op 24*13=312/8=39 dagenquote:Op donderdag 10 januari 2008 16:25 schreef peterfan het volgende:
Wat goed die reacties! Het wordt me al iets duidelijker!![]()
Ik denk er nu over om meteen na mijn bevallingsverlof ouderschapsverlof op te nemen. Ik zou dan de constructie willen kiezen:
Ik werk nu 36 uur
Na mijn bevalling wil ik 24 uur (3 dagen) gaan werken, maar door ouderschapsverlof op te nemen eerst 16 uur (2 dagen).
Mijn werkgever vergoedt 50%.
Kan dit bovenstaande? En dan heb ik dus recht op 13*36 uur= 468 uur/8=58.5 dagen? Oftwel; ik zou ruim een jaar lang 2 dagen kunnen werken en er 2,5 betaald krijgen??Of reken ik mezelf nu rijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |