abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76593584
ER is een bazenserie, kan geen van die andere laffe "medische" series aan tippen.
pi_76593684
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:34 schreef Repeat het volgende:
ER is een bazenserie, kan geen van die andere laffe "medische" series aan tippen.
Eens, komt medisch gezien ook het meest in de buurt
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_76594031
Ik vind House wel baas boven baas.
pi_76596698
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 11:42 schreef MaxC het volgende:
Volgende week weer tentamen
Ik ook alweer bijna... vandaar dat ik hier ben, gok ik.
pi_76619189
ik vroeg me af èh, in hoeverre zijn die oude boeken van netter handig? Die delen uit zijn ciba collection kosten echt geen drol maar zijn wel uitgebreid! Probleem lijkt mij dat ze zijn gedateerd uit ~1960-1975.

Hoewel ik snap dat we sinds toen geen noemenswaardige veranderingen zijn ondergaan blijft toch de vraag waarom er elke 2jaar nieuwe drukken uitkomen van netter. Ook vooral omdat hij alweer een tijdje niet meer leeft...

Dus, kopen of laten liggen die oude boeken?
  zondag 10 januari 2010 @ 01:52:21 #56
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_76621461
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:37 schreef bacobas het volgende:
Hoewel ik snap dat we sinds toen geen noemenswaardige veranderingen zijn ondergaan blijft toch de vraag waarom er elke 2jaar nieuwe drukken uitkomen van netter. Ook vooral omdat hij alweer een tijdje niet meer leeft...
Geld
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_76658283
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:02 schreef June. het volgende:

[..]

Ik vind de bloopers van ER ook grappig, op tv gooien ze allerlei medische termen maar als je de outtakes bekijkt hebben ze geen idee wat ze zeggen
Bij Scrubs is dit nog grappiger
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_76658384
Scrubs is sowieso hilarisch. Nja, behalve het nieuwe seizoen dan.. dat valt me tot nu toe erg tegen.
pi_76660009
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:37 schreef bacobas het volgende:
ik vroeg me af èh, in hoeverre zijn die oude boeken van netter handig? Die delen uit zijn ciba collection kosten echt geen drol maar zijn wel uitgebreid! Probleem lijkt mij dat ze zijn gedateerd uit ~1960-1975.
Nou als je de hele Ciba collectie wilt hebben is dat toch niet echt goedkoop, ook al betreft het een oude druk? Daarnaast zullen een aantal zaken achterhaald zijn, maar de tekeningen zijn natuurlijk nog prima up-to-date.
pi_76660243
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:51 schreef Asgard het volgende:
Ik vind House wel baas boven baas.
Er gaat niets boven Onderweg naar Morgen

Kan iemand een voorbeeld geven van een primair opportunistische preventiemethode? Ik kom alleen uit op lifestyle adviezen bij beginnende obese mensen, maar volgens mij is dat secundair..
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  maandag 11 januari 2010 @ 06:30:52 #61
208890 June.
Seriously?
pi_76666675
Vaccinatie?
Shine bright like a diamond.
pi_76672481
quote:
Op maandag 11 januari 2010 06:30 schreef June. het volgende:
Vaccinatie?
Landelijke vaccinatie is primair collectieve preventie. Als je bedoelt dat iemand bij de HA een vaccinatie krijgt, terwijl pt voor iets anders komt, dan is het wel primair opportunistisch. Maar komt dat voor?
pi_76679304
Denk aan een oudere patient die bij de huisarts komt en meteen een griepprik krijgt, oid.
Of een geneeskundestudent die met een huisarts meeloopt en meteen een mexicaanse griep prik meepakt.
pi_76682215
Oke dat is wel goede inderdaad

Misschien kennen jullie 'm wel, maar hij blijft grappig:

[ Bericht 86% gewijzigd door EricT op 11-01-2010 17:27:46 ]
  maandag 11 januari 2010 @ 18:38:31 #65
208890 June.
Seriously?
pi_76688546
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:54 schreef EricT het volgende:

[..]

Landelijke vaccinatie is primair collectieve preventie. Als je bedoelt dat iemand bij de HA een vaccinatie krijgt, terwijl pt voor iets anders komt, dan is het wel primair opportunistisch. Maar komt dat voor?
Oh, wat is het verschil dan tussen collectieve en opportunistische primaire preventie ?

Trouwens, vandaag ook de hele middag bloedgeprikt!
  † In Memoriam † maandag 11 januari 2010 @ 18:55:05 #66
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76689199
quote:
Op maandag 11 januari 2010 18:38 schreef June. het volgende:

[..]

Oh, wat is het verschil dan tussen collectieve en opportunistische primaire preventie ?

En iedereen last van lastige aderen of ging het wel?
pi_76690287
quote:
Op maandag 11 januari 2010 18:38 schreef June. het volgende:

[..]

Collectieve primaire preventie wordt aan iedereen aangeboden (2 stuks fruit, gezonder leven, blabla)
Bij opportunistische preventie wordt van een andere gelegenheid gebruik gemaakt om preventie aan te bieden.

Vb van Knuffleheinz: Een mevrouw van 80 komt naar de HA vanwege gewrichtsklachten, en de arts maakt van de gelegenheid gebruik om haar te vaccineren tegen de seizoensgriep.
  maandag 11 januari 2010 @ 19:29:22 #68
208890 June.
Seriously?
pi_76690607
quote:
Op maandag 11 januari 2010 18:55 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En iedereen last van lastige aderen of ging het wel?
Viel wel mee, meestal zag ik ze niet maar voelde ik ze wel duidelijk. Heb 1 keer door de ader geprikt en voel me nog steeds schuldig
pi_76690804
quote:
Op maandag 11 januari 2010 19:29 schreef June. het volgende:

[..]

Viel wel mee, meestal zag ik ze niet maar voelde ik ze wel duidelijk. Heb 1 keer door de ader geprikt en voel me nog steeds schuldig
Ach joh, ik zag een keer de bicepspees aan voor een ader. Ik kreeg zowaar vocht, maar het was geen bloed.
I feel kinda Locrian today
  maandag 11 januari 2010 @ 19:36:05 #70
208890 June.
Seriously?
pi_76690930
quote:
Op maandag 11 januari 2010 19:33 schreef starla het volgende:

[..]

Ach joh, ik zag een keer de bicepspees aan voor een ader. Ik kreeg zowaar vocht, maar het was geen bloed.
!
  † In Memoriam † maandag 11 januari 2010 @ 19:40:54 #71
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76691149
quote:

[..]

Ach dat boeit voor geen meter en zo zeer doet dat niet. En als het echt niet lukt dat doe ik het zelf wel even!
pi_76691331
quote:
[..]
Dat ga je nog minstens 2000 keer doen in je carriere, dus don't worry
Als je na een arteriepunctie niet goed genoeg afdrukt bij een dement oudje en je vindt haar later dood terug in een plas bloed, pas dan moet je beginnen met je schuldig voelen aldus een niet nader te noemen en mij onbekende co in een niet nader te noemen ziekenhuis
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  † In Memoriam † maandag 11 januari 2010 @ 19:46:53 #73
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76691407
quote:
Op maandag 11 januari 2010 19:45 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Als je na een arteriepunctie niet goed genoeg afdrukt bij een dement oudje en je vindt haar later dood terug in een plas bloed, pas dan moet je beginnen met je schuldig voelen aldus een niet nader te noemen en mij onbekende co in een niet nader te noemen ziekenhuis
Héhé scrubs-achtige situatie!
pi_76691727
quote:

[..]

pi_76693446
quote:

[..]

maandag 11 januari 2010 @ 20:58:10 #76
208890 June.
Seriously?
pi_76695041
quote:

[..]

Euh, dat is wel ernstig ja . Hm, zie ik mijn 'incident' toch wel even in een ander licht
Bloedgas heb ik nog niet geprikt, moet eerst nog even een arts-assistent vangen om mee te kijken.
pi_76695813
quote:
Op maandag 11 januari 2010 20:58 schreef June. het volgende:

[..]

Euh, dat is wel ernstig ja . Hm, zie ik mijn 'incident' toch wel even in een ander licht
Bloedgas heb ik nog niet geprikt, moet eerst nog even een arts-assistent vangen om mee te kijken.
Is supereasy
pi_76697364
quote:

[..]

Of de schuld krijgen dat je niet genoeg hebt afgedrukt waardoor er een aneurysma spurium is onstaan.
En ik maar blijven beweren dat ik wel goed afgedrukt had, had er zelf nog een verband omheen gelegd ( ). Bleek later dat ze in de nacht nog een keer door een assistent geprikt was. Toch nog eerherstel, maar ze gingen niet echt door het stof
pi_76780586
Bah, kan niet wachten tot het weer zomer is tenminste met een normale temperatuur 's ochtends in de pleur(a)isvroegte naar co-schap/onderwijs fietsen..
pi_76817356
Mijn keuzevak is echt slopend

En ik kwam vandaag Christiaan tegen, maar volgens mij herkende hij me niet
  donderdag 14 januari 2010 @ 19:16:35 #81
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_76818350
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 18:50 schreef Merel1808 het volgende:
Mijn keuzevak is echt slopend

En ik kwam vandaag Christiaan tegen, maar volgens mij herkende hij me niet
Dit blok is pas slopend ffs, ben echt kapot van dat iedere ochtend 8.30 in de snijzaal staan, bij embryologie kan ik het totaal niet wakker houden . Ik voel me ook een totale imbeciel met zo'n mesje in mn handen, durf bijna niets meer te doen omdat dingen steeds net misgaan. Ons overschot is ook matig, vetlaag van 7cm op abdomen, ze is geopereerd aan haar buik vroeger dus er zaten allemaal hechtingen en blijkbaar daardoor allemaal verklevingen waardoor de rectusschede totaal verneukt is en al die namen van alles vergeet ik steeds, hoe de fuck ga je dit leren binnen vier weken
Fietstas.
pi_76818618
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:16 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Dit blok is pas slopend ffs, ben echt kapot van dat iedere ochtend 8.30 in de snijzaal staan, bij embryologie kan ik het totaal niet wakker houden . Ik voel me ook een totale imbeciel met zo'n mesje in mn handen, durf bijna niets meer te doen omdat dingen steeds net misgaan. Ons overschot is ook matig, vetlaag van 7cm op abdomen, ze is geopereerd aan haar buik vroeger dus er zaten allemaal hechtingen en blijkbaar daardoor allemaal verklevingen waardoor de rectusschede totaal verneukt is en al die namen van alles vergeet ik steeds, hoe de fuck ga je dit leren binnen vier weken
Ik zit elke dag om 8.30 in ons hok, te reconstrueren, tot 17.00 En tussendoor mogen we als uitstapje naar de colleges van Kees
En met dat snijden moet je maar zo denken: "Hij is toch al dood!", er kan weinig echt mis gaan.. Verklevingen zijn wel zonde, maar je kan al die dingen ook wel bekijken bij andere overschotten, het is wel weer een uitdaging om uit te vinden waarom ze een operatie heeft gehad
Je moet gewoon je student-assistent overtuigen dat je elke dag aan het begin 5 minuutjes alles wil herhalen, onze student-assistent (Michiel, die is er nog steeds geloof ik) ging elke ochtend met ons even alles herhalen hardop, dan leer je het supersnel! En jezelf een beetje aanwennen om bij alles wat je snijdt/vastpakt/bekijkt/aanwijst te zeggen hoe het heet, herhaling is het sleutelwoord!
pi_76818659
Ik heb ook wel eens zo'n monstervetzak op tafel gehad. Waren we de eerste paar sessies alleen maar vet aan het weghalen
  donderdag 14 januari 2010 @ 19:30:24 #84
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_76818858
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:24 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik zit elke dag om 8.30 in ons hok, te reconstrueren, tot 17.00 En tussendoor mogen we als uitstapje naar de colleges van Kees
En met dat snijden moet je maar zo denken: "Hij is toch al dood!", er kan weinig echt mis gaan.. Verklevingen zijn wel zonde, maar je kan al die dingen ook wel bekijken bij andere overschotten, het is wel weer een uitdaging om uit te vinden waarom ze een operatie heeft gehad
Je moet gewoon je student-assistent overtuigen dat je elke dag aan het begin 5 minuutjes alles wil herhalen, onze student-assistent (Michiel, die is er nog steeds geloof ik) ging elke ochtend met ons even alles herhalen hardop, dan leer je het supersnel! En jezelf een beetje aanwennen om bij alles wat je snijdt/vastpakt/bekijkt/aanwijst te zeggen hoe het heet, herhaling is het sleutelwoord!
Oeh goede tips . Is er een lijstje met de termen dingen die je na dit blok allemaal moet kennen? Zou wel handig zijn bij het buitendesnijzaalomleren, in Netter staat nog veel meer dan nodig.

Onze assistente is echt geweldig, Ines heet ze, ontzettend aanstekelijk vrolijk meisje, dus het is er in ieder geval gezellig. Ze weet ook alles trouwens . Iedereen loopt bij ons kadaver een beetje te kutten, heb geen idee wat er in de thorax en de hals gebeurt, mijn abdomenpartner is ook nogal kribbig en laat me nog 10x dommer voelen dan ik ben ondanks haar eigen onwetendheid over eigenlijk ook alles Het enige wat ik nu mooi weet is hoe die buikspieren en hun aponeuroses de rectusschede vormen, dat zit echt ontzettend mooi in elkaar .
Fietstas.
pi_76819101
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:30 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Oeh goede tips . Is er een lijstje met de termen dingen die je na dit blok allemaal moet kennen? Zou wel handig zijn bij het buitendesnijzaalomleren, in Netter staat nog veel meer dan nodig.

Onze assistente is echt geweldig, Ines heet ze, ontzettend aanstekelijk vrolijk meisje, dus het is er in ieder geval gezellig. Ze weet ook alles trouwens . Iedereen loopt bij ons kadaver een beetje te kutten, heb geen idee wat er in de thorax en de hals gebeurt, mijn abdomenpartner is ook nogal kribbig en laat me nog 10x dommer voelen dan ik ben ondanks haar eigen onwetendheid over eigenlijk ook alles Het enige wat ik nu mooi weet is hoe die buikspieren en hun aponeuroses de rectusschede vormen, dat zit echt ontzettend mooi in elkaar .
Ines is ook tof! Die zat vorig jaar volgens mij in de snijzaal naast ons, met alleen maar jongens, en wij waren met alleen maar meisjes, en toen gingen we aan het eind een wedstrijd tegen elkaar spelen met anatomie/embryologie-vragen
Ik heb van een jongen van mijn keuzevak een cd'tje gekregen met alles van blok 1.6 wat hij nog had, dat heb ik op het AMC op mijn pc staan, ik kan morgen wel even een paar dingetjes uploaden die handig zijn, hij had best goede samenvattingen enzo
Als je de kans krijgt moet je het hart gaan doen, dat vond ik echt superleuk, beetje al die bloedproppen eruit pulken en dan dat hart opensnijden enzo, leuker dan de lever in drie stukken hakken
  donderdag 14 januari 2010 @ 19:40:29 #86
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_76819279
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:36 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ines is ook tof! Die zat vorig jaar volgens mij in de snijzaal naast ons, met alleen maar jongens, en wij waren met alleen maar meisjes, en toen gingen we aan het eind een wedstrijd tegen elkaar spelen met anatomie/embryologie-vragen
Ik heb van een jongen van mijn keuzevak een cd'tje gekregen met alles van blok 1.6 wat hij nog had, dat heb ik op het AMC op mijn pc staan, ik kan morgen wel even een paar dingetjes uploaden die handig zijn, hij had best goede samenvattingen enzo
Als je de kans krijgt moet je het hart gaan doen, dat vond ik echt superleuk, beetje al die bloedproppen eruit pulken en dan dat hart opensnijden enzo, leuker dan de lever in drie stukken hakken
Ah dat zou echt heel handig zijn. Is embryologie heel belangrijk? Het enige wat ik nog hoor in de colleges is het hoesten van de Jong. Welk keuzevak doe jij eigenlijk?
Fietstas.
pi_76819436
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:36 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Dat is echt tering ranzig
pi_76819483
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:25 schreef Repeat het volgende:
Ik heb ook wel eens zo'n monstervetzak op tafel gehad. Waren we de eerste paar sessies alleen maar vet aan het weghalen
Wij zijn er bijna vier uur mee bezig geweest met vier man een keer
pi_76819630
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:40 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Ah dat zou echt heel handig zijn. Is heel embryologie heel belangrijk? Het enige wat ik nog hoor in de colleges is het hoesten van de Jong. Welk keuzevak doe jij eigenlijk?
Embryologie, "3D atlas of the developing human embryo", we reconstrueren 3D-beelden vanaf coupes van embryo's uit alle verschillende Carnegie-stages, waar we dan een atlas van gaan maken waarmee studenten de ontwikkeling van de verschillende orgaansystemen kunnen leren
Embryologie is niet superbelangrijk, maar je moet wel een beetje doorhebben wat er gebeurt, standaard vraag is 'Waar is het diafragma uit ontstaan?', en dan moet je 3/4 dingen noemen. En vaak vragen ze een paar dingen, zoals uit welk deel van de embryologische darm een bepaald stuk darm is ontstaan, of iets over de buizen van Müller en Wolff.. Embryologie vond ik alleen wel heel handig om te begrijpen waarom bepaalde stukken darm doorbloed worden door bepaalde vaten, en waarom het peritoneum/mesenterium ligt zoals het ligt, en waar al die ligamenten rond de uterus vandaan komen, etc.
pi_76820777
Je kan die dingen beter gewoon leren in plaats van proberen te verklaren vanuit de ontwikkeling, dat is een stuk makkelijker en sneller.
pi_76821000
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:13 schreef Repeat het volgende:
Je kan die dingen beter gewoon leren in plaats van proberen te verklaren vanuit de ontwikkeling, dat is een stuk makkelijker en sneller.
Ik kan echt geen rijtjes onthouden zonder er uuuuuuuuuuuuren tijd in de steken, maar ik kan wel heel makkelijk dingen onthouden als ik het maar ergens aan vast zit, dat hele verhaal over de middendarm die rond de A. mesenterica superior draait heb ik half-half meegekregen, maar daardoor weet ik nu wel dat alles wat uit de middendarm ontstaat aan die arterie vast zit
pi_76828225
Hmm, toch wel jammer dat wij in Nijmegen niet snijden . Misschien vind ik snijzaalpractica dan wat leuker.

Anyway: hier druk bezig met Regulatie & Integratie 2: interne geneeskunde, met hematologie, endocrinologie, diabetes mellitus en anesthesie. Wisselend interessant.
pi_76828835
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:44 schreef Seam het volgende:

[..]

Dat is echt tering ranzig
Op het VWO hadden we een practicum varkenshart ontleden. Ik was toen nog een beetje huiverig daarvoor ( ). Een klasgenoot van me, een erg lief, rustig meisje, ontpopte zich tot een soort maniak die elke keer begon te juichen als ze weer een klont gestold bloed uit het hart had gepulkt.
pi_76857917
Kolere, mijn eindbeoordeler stond echt op de bitch-stand vandaag. Er deugde niets van mijn statusvoering en kennis. Uiteindelijk wel een 7 als eindcijfer gekregen

En toen weigerde ze mijn professioneel gedrag in te vullen, want dat had ik van te voren moeten laten doen door iemand anders. Uiteindelijk mocht de semi-arts een krabbel zetten en kreeg ik mijn beoordeling, maar jezus wat een gezeik.
pi_76868270
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:49 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Op het VWO hadden we een practicum varkenshart ontleden. Ik was toen nog een beetje huiverig daarvoor ( ). Een klasgenoot van me, een erg lief, rustig meisje, ontpopte zich tot een soort maniak die elke keer begon te juichen als ze weer een klont gestold bloed uit het hart had gepulkt.
Oh ja dat hadden wij ook, ik vind het snijden wel geweldig hoor en prachtig om alles zo te zien. Alleen dat bloed ziet er wel smerig uit en voelt ook echt ranzig. Ik moet altijd denken aan een albumhoes van Animal Collective :
pi_76868394
Godsamme, heb voor de kerstvakantie dat tentamen van dat gigantische KUTblok voor de 3e keer gemaakt, de eerste keer miste ik 3 punten, de tweede keer 5 punten en nu ÉÉN!!! punt
Zul je altijd zien dat ik er geen punt bij kan lullen dat ik in april NOG een keer die hele fokking stofwisselingsstoornissen kan gaan leren
pi_76868666
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 21:22 schreef Merel1808 het volgende:
Godsamme, heb voor de kerstvakantie dat tentamen van dat gigantische KUTblok voor de 3e keer gemaakt, de eerste keer miste ik 3 punten, de tweede keer 5 punten en nu ÉÉN!!! punt
Zul je altijd zien dat ik er geen punt bij kan lullen dat ik in april NOG een keer die hele fokking stofwisselingsstoornissen kan gaan leren
natuurlijk vrij kansloos als je in 3 keer de stof nóg niet beheerst, but that's my 2 cents
  † In Memoriam † vrijdag 15 januari 2010 @ 21:30:06 #98
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76868755
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 21:28 schreef starla het volgende:

[..]

natuurlijk vrij kansloos als je in 3 keer de stof nóg niet beheerst, but that's my 2 cents
pi_76868793
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 21:28 schreef starla het volgende:

[..]

De eerste keer was ik net op kamers, de 2e keer heb ik tijdens het tentamen een uur geslapen omdat ik een gigantische jetlag had, maar nu had ik écht goed geleerd, en écht mijn best gedaan. Ik heb gewoon de helft van de punten niet gehaald omdat ik te moeilijk over alles nadacht en veel te klinische antwoorden heb gegeven
pi_76868991
Wat zijn nou weer klinische antwoorden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')