Ok! Ik neem aan dat ik die 99 pas dien te betalen op het moment dat ik daarover bericht krijg toch?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Normaal wordt er niks verrekend.
Teruggaven worden overgemaakt en te betalen aanslagen moeten worden betaald.
(Verrekening vindt pas plaats nadat er een betalingsachterstand of betalingsregeling is.)
Is het een studie met recht op stufi? Zo ja, dan moet je van de ¤ 757,- de ontvangen stufi aftrekken zodat het wel klopt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:17 schreef Ludacriss het volgende:
Sinds afgelopen september studeer ik geneeskunde in België en maak ik hiervoor studiekosten. Het half jaar daarvoor (januari tot en met augustus) heb ik fulltime gewerkt en om aan de opleidingseisen te voldoen van geneeskunde 2 cursussen aan het JBL gevolgd. De kosten van deze 2 cursussen heb ik reeds ingevoerd, in het tabel: studie zonder stufi, maar ik zit met een probleem met de studiekosten van België. Aangezien de studiekosten in België erg laag zijn heb ik in 2009 ongeveer 500 euro aan kosten betaald maar als ik dit in het tabel : studie met stufi, wil invoeren maakt ie er automatisch 757 euro van. Ik vroeg me dus af of ik deze kosten wel mag opgeven of dat het op een andere manier moet?
Yup. Er valt vanzelf een aanslag in de bus.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:47 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ok! Ik neem aan dat ik die 99 pas dien te betalen op het moment dat ik daarover bericht krijg toch?
Als je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd heb je te maken met normbedragen en kun je niet zomaar de werkelijke kosten aftrekken. Zie ook: http://download.belasting(...)2009_ib2751t91fd.pdfquote:Op zondag 24 januari 2010 23:13 schreef DrMarten het volgende:
Wat die studiekosten betreft. Je mag lesgeld/collegegeld en boeken opgeven als aftrekpost. Dat moet je wel verminderen met de eventuele vergoedingen die je ervoor krijgt. Houd er ook rekening mee dat er nog een drempel van 500 euro is.
Na aftrek van de vergoedingen mag je alles als aftrekpost opgeven wat boven de 500 euro uitkomt.
Excuus, had ff Negerzoen moeten quoten, die heeft het over kostenvergoeding van de baas, dus waarschijnlijk geen stufi. Bij stufi ligt het idd anders.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:14 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd heb je te maken met normbedragen en kun je niet zomaar de werkelijke kosten aftrekken. Zie ook: http://download.belasting(...)2009_ib2751t91fd.pdf
Nee, het kan ook zijn dat je moet betalen.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:18 schreef Cahir het volgende:
Het doel van de aangifte is dus dan toch om eventuele geld terug te krijgen van de belastingdienst?
Je moet aangifte doen wanneer de BD je een brief stuurt waarin staat dat dit moet.quote:Is aangifte doen verplicht? Zo ja, vanaf hoe oud/wanneer?
Hoezo extra betalenquote:Op zondag 24 januari 2010 23:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, het kan ook zijn dat je moet betalen.
[..]
Je moet aangifte doen wanneer de BD je een brief stuurt waarin staat dat dit moet.
Dit hangt dus niet van leeftijd af, maar meer van inkomsten e.d. Als de belastingdienst een vermoeden heeft dat jij op basis van de inkomen/vermogen etc belasting verschuldigd bent dan kunnen ze je een aangiftebiljet sturen, dit kan dus ook al tijdens je studie zijn als je bijvoorbeeld veel bijverdient.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:21 schreef Cahir het volgende:
[..]
En die brief, vanaf wanneer kan je die verwachten? Na je studie?
Hoeft niet levenslang te zijn, kan wel.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:24 schreef Cahir het volgende:
Krijg je levenslang elk jaar een uitnodiging om aangifte te doen?
Het kan zijn dat je werkgever te weinig loonheffing hebt ingehouden. Daarnaast gaat je belastingaangifte niet alleen over je inkomen, maar ook over bezittingen bijvoorbeeld waar belasting over betaald moet worden.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:21 schreef Cahir het volgende:
[..]
Hoezo extra betalenJe betaalt toch al sowieso inkomstenbelasting?
Als zij verwachten dat je ze nog geld schuldig bent bijvoorbeeld. Zodra je die brief krijgt moet je aangifte doen.quote:En die brief, vanaf wanneer kan je die verwachten? Na je studie?
Maar de vergoeding komt pas na afloop van de studie. Eigenlijk pas nadat (lees als) ik geslaagd ben. Dat is pas over 3 jaar. Maar als ik het nu niet haal kan ik niet over 3 jaar die kosten alsnog opvoeren in mijn aangifte van 2012 toch?quote:Op zondag 24 januari 2010 23:13 schreef DrMarten het volgende:
Wat die studiekosten betreft. Je mag lesgeld/collegegeld en boeken opgeven als aftrekpost. Dat moet je wel verminderen met de eventuele vergoedingen die je ervoor krijgt. Houd er ook rekening mee dat er nog een drempel van 500 euro is.
Na aftrek van de vergoedingen mag je alles als aftrekpost opgeven wat boven de 500 euro uitkomt.
Heb je studiefinanciering gehad? Dan in principe niet. Heb je die niet gehad? Dan wel. Staat 10 posts eerder ook al beschreven.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:03 schreef Apfel. het volgende:
vraagje mbt studiekosten af trek.
Sinds het school jaar 2008 -2009 volg ik een HBO opleiding. Kan ik nu alle boeken die ik in 2009 heb aangeschaft gebruiken voor die aftrekpost studiekosten? (die ik dus heb gebruikt voor het vorige schooljaar)
Ik krijg wel gewoon studiefinanciering ja.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Heb je studiefinanciering gehad? Dan in principe niet. Heb je die niet gehad? Dan wel. Staat 10 posts eerder ook al beschreven.
Iemand hier nog een antwoord op, wat te doen als je 5 maanden stufi hebt ontvangen en 7 maanden niet?quote:Op zondag 24 januari 2010 22:29 schreef Blue_note het volgende:
Ik heb dit jaar mijn studiekosten opgegeven als aftrekpost. Dit is echter alleen het collegegeld.
Ik heb een aantal maanden stufi ontvangen, maar ook 7 maanden niet, i.v.m. de bijverdiengrens.
Maar ik heb ook een paar honderd euro aan studieboeken uitgegeven. Kan ik deze kosten ook aftrekken? En zo ja, waar kan ik deze kosten invullen? Als ik nl. kies voor studie met stufi, kan ik niks handmatig bijvoegen, dit kan alleen als ik kies voor studie zonder stufi.
Moet ik de periodes dat ik stufi heb ontvangen onder deze twee velden verdelen dan?
Zo moeilijk is het niet, in dat programma staat precies wat je moet doen. Je geeft op dat je van jan t/m dec studiefinanciering hebt gekregen, daarnaast geef je op hoeveel je aan studiefanciering hebt gekregen en dat programma rekent dan uit hoeveel je mag aftrekken.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:12 schreef Apfel. het volgende:
[..]
Ik krijg wel gewoon studiefinanciering ja.
Valt onder studiefinanciering ook eventuele leningen bij de IB groep? Zoals collegegeld krediet?
edit:
Ik zie dat als ik wacht tot 1 maart dat er dan een vooraf ingevulde aangifte gedownload kan worden. Weet iemand of hier ook de informatie al is ingevuld wat betreft aftrekposten (zoals studiekosten)? Iemand die mij misschien stap voor stap kan helpen met het invoeren van je studiekosten aftrek? Of wellicht een goede duidelijke site hierover kan geven
Andere vraag:
Bij " overzicht" staat er een "terug te krijgen" bedrag en iets verder daaronder staat "Verschuldigde inkomstenbelasting en premievolksverzekeringen". Is dat 2e iets dat ik nog moet betalen? Volgens mij is dat een al betaald bedrag door mij toch? WIl dit even zeker weten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |