abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77151881
Even een tvp
A mind with a heart of it's own
pi_77152756
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 18:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Normaal wordt er niks verrekend.
Teruggaven worden overgemaakt en te betalen aanslagen moeten worden betaald.
(Verrekening vindt pas plaats nadat er een betalingsachterstand of betalingsregeling is.)
Ok! Ik neem aan dat ik die 99 pas dien te betalen op het moment dat ik daarover bericht krijg toch?
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:53:31 #178
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77153012
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:17 schreef Ludacriss het volgende:
Sinds afgelopen september studeer ik geneeskunde in België en maak ik hiervoor studiekosten. Het half jaar daarvoor (januari tot en met augustus) heb ik fulltime gewerkt en om aan de opleidingseisen te voldoen van geneeskunde 2 cursussen aan het JBL gevolgd. De kosten van deze 2 cursussen heb ik reeds ingevoerd, in het tabel: studie zonder stufi, maar ik zit met een probleem met de studiekosten van België. Aangezien de studiekosten in België erg laag zijn heb ik in 2009 ongeveer 500 euro aan kosten betaald maar als ik dit in het tabel : studie met stufi, wil invoeren maakt ie er automatisch 757 euro van. Ik vroeg me dus af of ik deze kosten wel mag opgeven of dat het op een andere manier moet?
Is het een studie met recht op stufi? Zo ja, dan moet je van de ¤ 757,- de ontvangen stufi aftrekken zodat het wel klopt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:53:54 #179
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77153028
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:47 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ok! Ik neem aan dat ik die 99 pas dien te betalen op het moment dat ik daarover bericht krijg toch?
Yup. Er valt vanzelf een aanslag in de bus.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_77229904
Ik heb dit jaar mijn studiekosten opgegeven als aftrekpost. Dit is echter alleen het collegegeld.
Ik heb een aantal maanden stufi ontvangen, maar ook 7 maanden niet, i.v.m. de bijverdiengrens.

Maar ik heb ook een paar honderd euro aan studieboeken uitgegeven. Kan ik deze kosten ook aftrekken? En zo ja, waar kan ik deze kosten invullen? Als ik nl. kies voor studie met stufi, kan ik niks handmatig bijvoegen, dit kan alleen als ik kies voor studie zonder stufi.
Moet ik de periodes dat ik stufi heb ontvangen onder deze twee velden verdelen dan?
  zondag 24 januari 2010 @ 22:53:03 #181
145052 NEGERZOEN
Zoekende....
pi_77231410
Ik heb in 2009 studiekosten gemaakt (collegegeld, boeken en examengeld). Dit mag ik dus als aftrekpost in de aangifte opnemen. Alleen krijg ik het misschien nog terug van de baas. Mag ik het dan nog steeds opnemen in de aangifte?
Interesse?
pi_77232442
Wat die studiekosten betreft. Je mag lesgeld/collegegeld en boeken opgeven als aftrekpost. Dat moet je wel verminderen met de eventuele vergoedingen die je ervoor krijgt. Houd er ook rekening mee dat er nog een drempel van 500 euro is.
Na aftrek van de vergoedingen mag je alles als aftrekpost opgeven wat boven de 500 euro uitkomt.
pi_77232509
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:13 schreef DrMarten het volgende:
Wat die studiekosten betreft. Je mag lesgeld/collegegeld en boeken opgeven als aftrekpost. Dat moet je wel verminderen met de eventuele vergoedingen die je ervoor krijgt. Houd er ook rekening mee dat er nog een drempel van 500 euro is.
Na aftrek van de vergoedingen mag je alles als aftrekpost opgeven wat boven de 500 euro uitkomt.
Als je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd heb je te maken met normbedragen en kun je niet zomaar de werkelijke kosten aftrekken. Zie ook: http://download.belasting(...)2009_ib2751t91fd.pdf
pi_77232659
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd heb je te maken met normbedragen en kun je niet zomaar de werkelijke kosten aftrekken. Zie ook: http://download.belasting(...)2009_ib2751t91fd.pdf
Excuus, had ff Negerzoen moeten quoten, die heeft het over kostenvergoeding van de baas, dus waarschijnlijk geen stufi. Bij stufi ligt het idd anders.
pi_77232691
Even een domme vraag in het algemeen, inkomstenbelasting word toch van je brutoloon afgehaald?

Het doel van de aangifte is dus dan toch om eventuele geld terug te krijgen van de belastingdienst?

Is aangifte doen verplicht? Zo ja, vanaf hoe oud/wanneer?
pi_77232807
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:18 schreef Cahir het volgende:
Het doel van de aangifte is dus dan toch om eventuele geld terug te krijgen van de belastingdienst?
Nee, het kan ook zijn dat je moet betalen.
quote:
Is aangifte doen verplicht? Zo ja, vanaf hoe oud/wanneer?
Je moet aangifte doen wanneer de BD je een brief stuurt waarin staat dat dit moet.
pi_77232859
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:20 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nee, het kan ook zijn dat je moet betalen.
[..]

Je moet aangifte doen wanneer de BD je een brief stuurt waarin staat dat dit moet.
Hoezo extra betalen Je betaalt toch al sowieso inkomstenbelasting?

En die brief, vanaf wanneer kan je die verwachten? Na je studie?
pi_77232917
Even heel simpel gezegd gaat er een deel van je brutoloon naar de belasting, dat wordt door de werkgever al ingehouden (loonheffing). Bij de aangifte wordt gekeken of hoeveel belasting je zou moeten betalen. Dat wordt afgezet tegen het bedrag dat al ingehouden is. Als er teveel is ingehouden dan krijg je het verschil terug, is er te weinig ingehouden dan moet je bijbetalen.

Aangifteplicht is niet aan leeftijd gebonden. Wel is het zo dat als je een uitnodiging doet om aangifte te doen, je verplicht bent deze dan ook terug te sturen, ook als je vermoedt dat de aanslag nihil is.
pi_77232981
Krijg je levenslang elk jaar een uitnodiging om aangifte te doen?
pi_77233092
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:21 schreef Cahir het volgende:

[..]

Dit hangt dus niet van leeftijd af, maar meer van inkomsten e.d. Als de belastingdienst een vermoeden heeft dat jij op basis van de inkomen/vermogen etc belasting verschuldigd bent dan kunnen ze je een aangiftebiljet sturen, dit kan dus ook al tijdens je studie zijn als je bijvoorbeeld veel bijverdient.
pi_77233164
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:24 schreef Cahir het volgende:
Krijg je levenslang elk jaar een uitnodiging om aangifte te doen?
Hoeft niet levenslang te zijn, kan wel.

Als jij weinig verdient, geen rare dingen hebt en er eigenlijk nooit iets verandert, dan kan het zijn dat je aanslag nihil is en het jaar erop weer, dan kan het zijn dat je geen aanslag meer krijgt.
pi_77233184
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:21 schreef Cahir het volgende:

[..]

Hoezo extra betalen Je betaalt toch al sowieso inkomstenbelasting?
Het kan zijn dat je werkgever te weinig loonheffing hebt ingehouden. Daarnaast gaat je belastingaangifte niet alleen over je inkomen, maar ook over bezittingen bijvoorbeeld waar belasting over betaald moet worden.
quote:
Als zij verwachten dat je ze nog geld schuldig bent bijvoorbeeld. Zodra je die brief krijgt moet je aangifte doen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 24 januari 2010 @ 23:35:19 #193
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77233496
Officieel ben je ook verplicht aangifte te doen als de BD dit niet vraagt maar je wel weet dat je moet betalen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_77237004
Mag ik het collegegeld van het afgelopen jaar ook aftrekken als het bedrag van mijn ouders' rekening wordt afgeschreven? Mijn gut feeling zegt van niet, maar iemand die pretendeert er verstand van te hebben claimt dat de belastingdienst dit geen probleem vindt, of als het ware gedoogt..?
  maandag 25 januari 2010 @ 08:49:42 #195
145052 NEGERZOEN
Zoekende....
pi_77238974
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:13 schreef DrMarten het volgende:
Maar de vergoeding komt pas na afloop van de studie. Eigenlijk pas nadat (lees als) ik geslaagd ben. Dat is pas over 3 jaar. Maar als ik het nu niet haal kan ik niet over 3 jaar die kosten alsnog opvoeren in mijn aangifte van 2012 toch?

Wat gebeurt er als ik ze nu opvoer als studiekosten en ze over 3 jaar alsnog vergoed krijg? Gaan ze daar achter komen?
Interesse?
  dinsdag 26 januari 2010 @ 14:03:37 #196
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_77289622
vraagje mbt studiekosten af trek.

Sinds het school jaar 2008 -2009 volg ik een HBO opleiding. Kan ik nu alle boeken die ik in 2009 heb aangeschaft gebruiken voor die aftrekpost studiekosten? (die ik dus heb gebruikt voor het vorige schooljaar)
pi_77289673
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:03 schreef Apfel. het volgende:
vraagje mbt studiekosten af trek.

Sinds het school jaar 2008 -2009 volg ik een HBO opleiding. Kan ik nu alle boeken die ik in 2009 heb aangeschaft gebruiken voor die aftrekpost studiekosten? (die ik dus heb gebruikt voor het vorige schooljaar)
Heb je studiefinanciering gehad? Dan in principe niet. Heb je die niet gehad? Dan wel. Staat 10 posts eerder ook al beschreven.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 14:12:50 #198
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_77290002
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:04 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Heb je studiefinanciering gehad? Dan in principe niet. Heb je die niet gehad? Dan wel. Staat 10 posts eerder ook al beschreven.
Ik krijg wel gewoon studiefinanciering ja.

Valt onder studiefinanciering ook eventuele leningen bij de IB groep? Zoals collegegeld krediet?

edit:
Ik zie dat als ik wacht tot 1 maart dat er dan een vooraf ingevulde aangifte gedownload kan worden. Weet iemand of hier ook de informatie al is ingevuld wat betreft aftrekposten (zoals studiekosten)? Iemand die mij misschien stap voor stap kan helpen met het invoeren van je studiekosten aftrek? Of wellicht een goede duidelijke site hierover kan geven

Andere vraag:
Bij " overzicht" staat er een "terug te krijgen" bedrag en iets verder daaronder staat "Verschuldigde inkomstenbelasting en premievolksverzekeringen". Is dat 2e iets dat ik nog moet betalen? Volgens mij is dat een al betaald bedrag door mij toch? WIl dit even zeker weten.

[ Bericht 15% gewijzigd door Apfel. op 26-01-2010 14:31:35 ]
pi_77295325
quote:
Op zondag 24 januari 2010 22:29 schreef Blue_note het volgende:
Ik heb dit jaar mijn studiekosten opgegeven als aftrekpost. Dit is echter alleen het collegegeld.
Ik heb een aantal maanden stufi ontvangen, maar ook 7 maanden niet, i.v.m. de bijverdiengrens.

Maar ik heb ook een paar honderd euro aan studieboeken uitgegeven. Kan ik deze kosten ook aftrekken? En zo ja, waar kan ik deze kosten invullen? Als ik nl. kies voor studie met stufi, kan ik niks handmatig bijvoegen, dit kan alleen als ik kies voor studie zonder stufi.
Moet ik de periodes dat ik stufi heb ontvangen onder deze twee velden verdelen dan?
Iemand hier nog een antwoord op, wat te doen als je 5 maanden stufi hebt ontvangen en 7 maanden niet?
pi_77295521
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:12 schreef Apfel. het volgende:

[..]

Ik krijg wel gewoon studiefinanciering ja.

Valt onder studiefinanciering ook eventuele leningen bij de IB groep? Zoals collegegeld krediet?

edit:
Ik zie dat als ik wacht tot 1 maart dat er dan een vooraf ingevulde aangifte gedownload kan worden. Weet iemand of hier ook de informatie al is ingevuld wat betreft aftrekposten (zoals studiekosten)? Iemand die mij misschien stap voor stap kan helpen met het invoeren van je studiekosten aftrek? Of wellicht een goede duidelijke site hierover kan geven

Andere vraag:
Bij " overzicht" staat er een "terug te krijgen" bedrag en iets verder daaronder staat "Verschuldigde inkomstenbelasting en premievolksverzekeringen". Is dat 2e iets dat ik nog moet betalen? Volgens mij is dat een al betaald bedrag door mij toch? WIl dit even zeker weten.
Zo moeilijk is het niet, in dat programma staat precies wat je moet doen. Je geeft op dat je van jan t/m dec studiefinanciering hebt gekregen, daarnaast geef je op hoeveel je aan studiefanciering hebt gekregen en dat programma rekent dan uit hoeveel je mag aftrekken.

Hier een soortgelijke vraag:
Teruggave boekengeld

En voor je andere vraag, het gaat erom wat er in de eerste kolom staat, dus 'Terug te krijgen', dat daaronder is hoeveel je zou moeten betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')