Je hebt helemaal gelijk! Maar beter dat ik het geld van die kleinkinderen in mijn zak steek dan de een of andere handelaar in New York.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:02 schreef Goverman het volgende:
[..]
Waarom MOET de beurs omhoog? De beurs MOET helemaal niet omhoog. De aandelen van een bedrijf moeten de waarde van dat bedrijf weerspiegelen en de collectie van aandelen in een beurs moet de stand van de beurs zijn. Als er dus slechte cijfers over de afgelopen maanden (of slechte prognoses) komen, dan zou de beurs juist naar beneden moeten, omdat de (verwachte) waarde van een bedrijf lager is.
Maar momenteel is de huidige opwaartse koers een natuurlijk een enorme cirkelredenering: de beurs stijgt, omdat het beter gaat met de economie. Waarom gaat het beter met de economie? Omdat de beurs stijgt. Naar andere indicatoren WIL men kennelijk niet kijken. Eigenlijk een enorme 'groupthink' op grote schaal. De onderliggende problemen zijn helemaal niet opgelost, maar toch gaat het beter... met geleend geld dat niet bestaat, maar wel door onze kinderen en kleinkinderen moet worden opgebracht.
Goed, misschien is dat wel de reden waarom ik een ouderwetsche spaarrekening heb...
QED: Heel de week kijkt men uit naar cijfers die alles zullen maken of breken, erop of eronder. Als die cijfers vervolgens zwaar tegenvallen is men dit vier uur later alweer vergeten en voert men 101 redenen aan waarom het eigenlijk volstrekt irrelevant is of de banenmarkt zich hersteld. "Het is dé indicator voor een herstellende economie in plaats van een mislukte reddingspoging, nou én?"quote:Schade op Wall Street valt mee
vrijdag 8 januari 2010 19:27
NEW YORK (ANP) - De hele week werd er door beleggers reikhalzend uitgekeken naar de cijfers over de Amerikaanse werkgelegenheid in december. De verwachting of hoop was dat er een eind zou zijn gekomen aan het banenverlies, maar dat is niet uitgekomen. Aanvankelijk doken de Amerikaanse beurzen daarop in de min, maar de Nasdaq herstelde al gauw en de S&P 500-index volgde.
Patroon heeft nu niks meer nodig, mag nog wel wat hoger maar het licht gaat volgende week hoogstwaarschijnlijk uit op de beurzen.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 17:49 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Niet te hopen, maar hier word ik niet bullisher van:
5 minutengrafiek S&P
[ afbeelding ]
Uurgrafiek S&P:
[ afbeelding ]
Voorspelling standen eind volgende week?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:44 schreef Vandergeld het volgende:
Patroon heeft nu niks meer nodig, mag nog wel wat hoger maar het licht gaat volgende week hoogstwaarschijnlijk uit op de beurzen.
330-325, maar het zou me niet verbazen al staan we nog een stuk lager.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:53 schreef Arcee het volgende:
[..]
Voorspelling standen eind volgende week?
Nee, 350 max anders klopt mijn jaarvoorspelling al niet meerquote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:59 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat we volgende week de 360 aantikken. Een mooi getal, deelbaar door allerlei andere mooie getallen.
Begin van de week omhoog om daarna af te zakken.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 22:16 schreef LXIV het volgende:
Zoals het er nu uitziet zullen we in ieder geval groen openen!
Gebeurde toch weer genoeg met de cijfers vandaag?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 22:18 schreef sitting_elfling het volgende:
1 van de saaiste beursweken ooit voor mij persoonlijk.
Oe stevige conclusie zo op de vrijdag avond. U know what? Ik ben het er niet mee eensquote:Op vrijdag 8 januari 2010 22:17 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Begin van de week omhoog om daarna af zakken.
Zal ik eens een leuke voorspelling doen? Volgende week gaan we DE TOP zien voor dit jaar. Noteer maar Arcee.
Aw men serieus, deze week. Drama al mag het resultaat er zijn. Alleen mijn aandelen portefeuille deed vrij weinig.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 22:19 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Gebeurde toch weer genoeg met de cijfers vandaag?
quote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:59 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat we volgende week de 360 aantikken. Een mooi getal, deelbaar door allerlei andere mooie getallen.
*noteert*quote:Op vrijdag 8 januari 2010 22:17 schreef M.Melandri het volgende:
Begin van de week omhoog om daarna af te zakken.
Zal ik eens een leuke voorspelling doen? Volgende week gaan we DE TOP zien voor dit jaar. Noteer maar Arcee.
Zo gaat het al sinds maart vorig jaar en we stijgen maar door.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:25 schreef piepeloi55 het volgende:
Komende weken worden belangrijk. Stijgen we door naar 360/370 of hoger(zonder echte correctie) is dat een typische blow-off fase waarna we een flinke correctie tegemoet gaan. Gaat het langzaam omhoog met af en toe een correctie dan houden we deze rally in tact.
Alleen leggen technisch analisten de lat steeds hoger. Was 18^2 de eerste weerstandslijn, nu is dat 19^2 (361) en als dat doorbroken wordt roepen we 20^2. Dit zijn echt optimistische koersdoelen waar ik ernstig mijn twijfels bij heb als mensen daar naar gaan handelen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 12:59 schreef Arcee het volgende:
[..]
*noteert*
[..]
Zo gaat het al sinds maart vorig jaar en we stijgen maar door.
Dat de AEX ooit naar de 1000 gaat ale. Echter zie ik dat dit decennium niet gebeuren, omdat we aan het einde van de creditcycle zitten. In het huidige systeem heb je zonder die kredietexpansie amper of geen economische groei. Zonder een goede economie kunnen bedrijfwinsten zich niet goed ontwikkelen (altijd uitzonderingen) en zal de beurs ook niet zo hard stijgen, als ze al uberhaupt stijgen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:17 schreef LXIV het volgende:
Het is heel goed mogelijk dat we met wat horten en stoten gewoon doorstijgen tot de 1000 (AEX) binnen dit decennium. Er is ruimte genoeg voor.
De juiste waardering voor een koers hangt puur af van welke maatstaaf je ervoor gebruikt. Gezien het verleden staan we inderdaad op enorm lage koersen, maar gezien de macro-economische ontwikkelingen en bedrijfswinstverwachtingen (die al vrij hoog zijn) zijn de koersen van bijna alle beursgenoteerde bedrijven al prijzig. Overigens zit ik ondanks dat ook nog long, al is het fundamenteel nergens op gebaseerd maar snap ik wel de omvang van de bubble (die ooit knapt).quote:ING kan zo naar de 24, Aegon naar de 14, TT naar de 12 etc. Dan zijn die waarderingen wel hoog, maar niet abnormaal hoog ten opzichte van de laatste hoge koersen.
Welke maatstaf gebruik je dan om die conclusie te trekken? Ik zie namelijk dat de KW-winstverhoudingen op basis van het 10- en 20 jaars gemiddelde al hoger zijn dan gemiddeld en ik zie bedrijven die kampen met stagnerende winstverwachtingen. Tel daarbij op dat het huidige sentiment gebaseerd is op een duurzaam economisch herstel. Niets is minder waar omdat de overheid niet oneindig de economie kan plussen met subsidies en gratis geld. Wanneer ook deze truuk tot een einde komt wil ik de nieuwe winstverwachtingen wel eens zien.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:52 schreef piepeloi55 het volgende:
De juiste waardering voor een koers hangt puur af van welke maatstaaf je ervoor gebruikt. Gezien het verleden staan we inderdaad op enorm lage koersen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |