abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76472046
quote:
AMSTERDAM - Een van de boten waarmee de actiegroep Sea Shepherd Japanse walvisvaarders dwars zit in de wateren bij Antarctica is woensdag bij een aanvaring zwaar beschadigd.

De boeg van de boot Ady Gil brak af, waarna de speedboot water begon te maken. De zes opvarenden zijn in veiligheid gebracht, heeft een woordvoerder in het gebied aan de Australische radiozender ABC gemeld.

Het Japanse ministerie van visserij bevestigt dat zich een aanvaring heeft voorgedaan, maar heeft geen details. Op het bij de aanvaring betrokken schip, de Shonan Maru, zijn in elk geval geen gewonden gevallen.

Walvisjagers

De Ady Gil was pal voor het moederschip van de Japanse walvisjagers, de Nisshin Maru, gaan varen om stukken touw in het water te vieren, met de bedoeling dat die het roer en de schroef van het schip onklaar zouden maken. Een ander schip van Sea Shepherd, de Bob Barker, was in de buurt.

Kat-en-muisspel

Japanse walvisvaarders en actievoerders van Sea Shepherd voeren elk jaar een gevaarlijk kat-en-muisspel in de afgelegen wateren bij Antarctica. Australië en Nieuw-Zeeland dringen er bij beide partijen op aan zich te beheersen, omdat redding ver weg is als er iets misgaat.
bron

Eerder in het nieuws:
quote:
Walvisoorlog grimmiger: Japan zet militairen in

Japan toont zich agressiever in zijn onstuitbare jacht op walvissen. Het zet militairen in en de eerste waterkanonschoten zijn al gelost. Daarmee is een triest hoogtepunt bereikt in de afslachting van deze bedreigde dieren.
De Steve Irwin - uit de vloot van de Sea Shepherd - en een Japanse walvisjager hebben elkaar beschoten met krachtige waterkanonsalvo's, zo'n 1.200 zeemijl ten zuiden van West-Australië. De harpoenboot Shonan Maru #2 was de Sea Shepherd al op het spoor van het moment dat die Perth verliet op 9 december en gaf diens locatie door aan de Japanse moedervloot. Ook een Japans vliegtuigje hield de Sea Shepherd de hele tijd in het oog.

Militair gedrag
Volgens de kapitein van de Sea Shepherd, Paul Watson, heeft Japan militair personeel aan boord van de Shonan Maru #2 en mogelijks ook op andere schepen. "Hoe de bemanning zich op het schip beweegt, is helemaal anders dan de vorige jaren. Ze gedragen zich heel militair. Ze hebben ook vier geluidskanonnen dit jaar tegen slechts één vorig jaar. Hun schip heeft bovendien metalen pinnen aan de zijkant om het enteren te beletten."

Toch ook bultruggen
Het waterkanongevecht vond maandag plaats, tijdens een twee uur durende achtervolging van de Shonan Maru #2 door de Sea Shepherd. Watson zegt dat de Japanse vloot is uitgebreid tot vier harpoenboten en twee "beveiligingsboten". Hij beweert ook dat de bultruggen wel degelijk op de lijst van toegelaten slachtoffers van de walvisjagers staan, terwijl de Japanse regering had verzekerd dat dat níet het geval zou zijn. "Ik zag de lijst en die geeft toelating tot het doden van 935 dwergvinvissen, 20 vinvissen en 50 bultruggen."

"Australië niet daadkrachtig"
Watson is ook boos op de Australische regering, met name op premier Kevin Rudd en op milieuminister Peter Garrett. "Ze logen om verkozen te worden. Japan lacht Australië gewoon uit. Alleen woorden, geen daden", luidt de harde kritiek. De oppositie eiste al een ultimatum van Australië voor Japan om de walvisjacht stop te zetten. Rudd was gisteren overigens in Tokio maar had het met de Japanse premier, Yukio Hatoyama, niet over de walvisjacht. "Sushi en sake stonden op het menu, maar daadkrachtige actie helaas niet", zei oppositiewoordvoerder Greg Hunt. (jv)
bron

De boot die in aanvaring is gekomen, de Ady Gil, moeilijk te volgen op de radar:

De intentie is zeer lovenswaardig, maar ik vraag me af of het nog wel zin heeft. Ik bedoel, wat ik tot nu toe heb gezien op Planet is nogal amateuristisch. Een kabel voor de boot Japanners neerleggen die het vervolgens weer net zo makkelijk eruit vissen. Van de boterzuurbommen gegooid vanaf kleine boortjes die tegenwoordig in gedrapeerde netten terecht komen. De Japanners maken ook gebruik van waterkanonnen en geluidskanonnen in. Wat doen die lui van Sea Shepard dan? Die gaan dan ook met een los schoteltje in de hand richten alsof ze ook een geluidskanon hebben.

Ook nu wordt er weer gefilmd en zal het dit najaar te zien zijn op Planet en Discovery.

Wat vinden jullie?
pi_76472103
Jammer dat het zulke amateuristische prutsers zijn...
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_76472209
Ik snap niet dat ze al hun energie stoppen in de uitvoering van de walvisjacht. Beter gaan ze gewoon wettelijk proberen de walvisjacht te laten verbieden.
  woensdag 6 januari 2010 @ 10:32:38 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76472247
wordt door deze, in mijn optiek walgelijke vangst, de populatie ernstig bedreigd? en zo ja, dan zie ik daar graag een onafhankelijk onderzoek van.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_76472497
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:27 schreef Mylene het volgende:
De intentie is zeer lovenswaardig

Andere schepen tot zinken (proberen te) brengen en daarmee de bemanning in gevaar brengen is erg lovenswaardig inderdaad.

Beter richten ze hun energie, zoals Scorpie al zei, op het op een diplomatieke manier stoppen van de walvisjacht dan deze terroristische acties waarmee ze nu een keer krijgen wat ze verdienen.
pi_76472622
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:38 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Andere schepen tot zinken (proberen te) brengen en daarmee de bemanning in gevaar brengen is erg lovenswaardig inderdaad.

Beter richten ze hun energie, zoals Scorpie al zei, op het op een diplomatieke manier stoppen van de walvisjacht dan deze terroristische acties waarmee ze nu een keer krijgen wat ze verdienen.
Dat is zo makkelijk gezegd, maar ga het maar eens doen.. Japan dwingen om walvisvaart te stoppen.
Juist goed dat dit nu in het nieuws komt, zodat bij het grote publiek bekend wordt wat voor schoften die Japanners zijn.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_76472660
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:41 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Dat is zo makkelijk gezegd, maar ga het maar eens doen.. Japan dwingen om walvisvaart te stoppen.
Juist goed dat dit nu in het nieuws komt, zodat bij het grote publiek bekend wordt wat voor schoften die Japanners zijn.
Want? Ze voeren geheel volgens hun eigen beleid een jacht uit op dieren waar wij in de Westerse wereld van gruwelen, dus moeten we ze maar stoppen, desnoods met geweld?

Lekkere redenatie weer.
pi_76472766
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Jammer dat het zulke amateuristische prutsers zijn...
Ik vind het juist prachtig. Heerlijk vermaak zo op de woensdagavond.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  Moderator woensdag 6 januari 2010 @ 10:46:44 #9
45833 crew  Fogel
pi_76472804
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:41 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Juist goed dat dit nu in het nieuws komt, zodat bij het grote publiek bekend wordt wat voor schoften die Japanners Sea Shepherds zijn.
Correctie.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_76472807
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Want? Ze voeren geheel volgens hun eigen beleid een jacht uit op dieren waar wij in de Westerse wereld van gruwelen, dus moeten we ze maar stoppen, desnoods met geweld?

Lekkere redenatie weer.
De manier waarop ze het doen. En daarnaast wilden ze het schip niet laten zinken, slechts onklaar maken... Oh en zoveel geweld is het niet.... Vooral veel stinkbommen volgens mij
pi_76472883
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:45 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Ik vind het juist prachtig. Heerlijk vermaak zo op de woensdagavond.

[ afbeelding ]
Ja okay maar als ze nog eens goed hun vak verstonden was het nog veel leuker geweest
pi_76472904
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:46 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

De manier waarop ze het doen. En daarnaast wilden ze het schip niet laten zinken, slechts onklaar maken... Oh en zoveel geweld is het niet.... Vooral veel stinkbommen volgens mij
Dan nog hebben ze natuurlijk geen ene kloot te maken met het beleid van een ander land. Het zou wat zijn, als elke jandoedel zijn/haar mening over een onderwerp kan opdringen aan een ander land.
pi_76473000
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan nog hebben ze natuurlijk geen ene kloot te maken met het beleid van een ander land. Het zou wat zijn, als elke jandoedel zijn/haar mening over een onderwerp kan opdringen aan een ander land.
Hoezo hebben ze geen kloot te maken met het beleid van een bepaald land, ze varen toch op oceanen rond, en die zijn toch van niemand?
  woensdag 6 januari 2010 @ 10:57:36 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_76473216
Greenpeace wil van de Sea Shepards af omdat die het onmogelijk maken in de Japanse publieke opinie een verandering te weeg te brengen. Voor de Japanners zijn het - volgens mij ook terecht - piraten, en dat ligt gevoelig.

Daarnaast, als je de Whale Wars op Discovery en Animal Planet volgt :
- De kapitein gelooft zelf niet meer in de zaak, en trekt zich regelmatig "moe" terug in zijn cabine. Vertaling : hij is zwaar aan de drank (aan zijn gezicht ook wel af te lezen).
- De vervanging is een psychopaat die vrij actief probeert om dodelijke ongevallen te veroorzaken in de hoop dat dat in de Westerse publieke opinie effect heeft.
- De meeste vrijwilligers doen maar 1 reis mee omdat het een ongeorganiseerde puinhoop is.
- Hun taalgebruik is wat apart : iemand die ongevraagd aan boord een schip van een andere land gaat (een misdrijf in elke maritieme omgeving) wordt een "gijzelaar" genoemd.
- Ze gooien met glazen flessen naar de walvisvaarders, en vinden dat niet gevaarlijk, gooien de walvisvaarders wat metalen bouten en moeren terug, is dat misdadig.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 6 januari 2010 @ 10:59:24 #15
285174 Evienne
never odd or even
pi_76473280
Japanners jagen enkel op walvissen en walvisachtigen (dolfijnen) omdat ze daarmee een dikke middelvinger naar het Westen op kunnen steken. Gewoon, omdat het kán, dus.

Wetenschappelijk onderzoek doe je namelijk beter op lévende dieren.

De meeste Japanners houden ook al niet van walvisvlees en hebben geen enkel idee dat er ook tienduizenden dolfijnen in de schappen van supermarkten liggen.

Ik vind het bijzonder lovenswaardig dat Greenpeace hier aandacht voor blijft vragen, er is namelijk geen enkel land of andere stichting die Japan tot de orde durft te roepen. Greenpeace mag hierbij geen geweld gebruiken dus komen hun acties nogal klungelig over, maar dit is helaas de enige optie.

Mensen die vinden dat Greenpeace moet ophouden hiermee vinden dus éigenlijk dat Japan gewoon de vrije hand moet krijgen, en zonder toezicht deze majestueuze, op de rand van uitsterven balancerende, dieren af mag slachten.

Kijktip: The Cove.
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:00:42 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76473322
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:59 schreef Evienne het volgende:
Japanners jagen enkel op walvissen en walvisachtigen (dolfijnen) omdat ze daarmee een dikke middelvinger naar het Westen op kunnen steken. Gewoon, omdat het kán, dus.
het is toch iets traditioneels van japan om walvis te jagen en te eten? kan me nauwelijks voorstellen dat ze het doen om de door jouw genoemde reden.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_76473350
De Sea Shepherd wat een sukkels zijn dat ook. Ze wouden eens een keer die schroef onklaar maken met heel duur en sterk touw. Alsof je een enorme schroef, die duizenden rpm maakt, kan stopen met een stuk touw
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:17:03 #18
285174 Evienne
never odd or even
pi_76473941
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:00 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

het is toch iets traditioneels van japan om walvis te jagen en te eten? kan me nauwelijks voorstellen dat ze het doen om de door jouw genoemde reden.
quote:
Japanse logica: walvis bedreigt mens
De Japanners beroepen zich hoofdzakelijk op twee argumenten om de jacht op walvissen goed te praten. Een eerste is economisch van inslag en komt hier op neer: walvissen bedreigen de mens en niet omgekeerd. Want, beweren de Japanners, de walvissen voeden zich met vis en zijn verantwoordelijk voor de dalende visbestanden. En, hoe meer walvissen in de zee, hoe erger dat gaat worden.
quote:
Verzonnen traditie
Wat ons meteen doet aansluiten bij het tweede argument van de Japanners om walvissen te doden: de walvisjacht is een culturele traditie die al eeuwen in het land wordt beoefend.

Ook dat is onzin. Want amper één procent van de Japanners hield er zich voor de 20ste eeuw mee bezig. En die één procent waren dan nog eilandbewoners die hun levenswijze onder dwang hebben moeten veranderen wegens te barbaars voor de rest van de Japanners. De 'moderne' Japanse walvisjacht is een praktijk afgekeken van de Noren, opgezet door een meedogenloze zakenman genaamd Jura Oka die Noren inhuurde en Noorse uitrustingen kocht.
bron

Er ís geen traditie en er ís geen bedreiging voor de mens. Walvissen eten doorgaans plankton of kleine zilvervisjes die ook niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_76473982
Die foto van die boot. Tis net een incoming Butter Knife (botermes/0
"Whose eyes are those eyes?"
pi_76474102
quote:
Sea Shepherd botst met walvisjagers
quote:
Een van de boten waarmee de actiegroep Sea Shepherd Japanse walvisvaarders dwars zit in de wateren bij Antarctica is woensdag bij een aanvaring zwaar beschadigd.
pi_76474224
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:17 schreef Evienne het volgende:

[..]

[..]

[..]

bron

Er ís geen traditie en er ís geen bedreiging voor de mens. Walvissen eten doorgaans plankton of kleine zilvervisjes die ook niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
Dat lijkt me stug.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:32:01 #22
285174 Evienne
never odd or even
pi_76474487
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:24 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Dat lijkt me stug.
Vinvis:
quote:
Wonderlijk genoeg voedt dit reusachtige dier zich met minuscule diertjes die als verzamelnaam plankton hebben en een maximale grootte hebben van 1 à 2 centimeter. Per dag eet een volwassen dier zo'n 3500 kg krill. bron.
Dwergvinvis:
quote:
De dwergvinvissen in de Antarctische wateren eten vrijwel alleen krill (een klein garnaalachtig diertje). Zeer zelden voeden dwergvinvissen in de Ross Zee (maar nergens anders in het Antarctisch gebied) zich met kleine zilvervisjes terwijl ze krill ophappen. bron.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:35:35 #23
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_76474625
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:17 schreef Evienne het volgende:
Er ís geen traditie ...
Een paar eeuwen is geen traditie ? 1% van de bevolking is aardig wat, en walvis staat voor veel mensen op de menukaart. Dat de methode veranderd is, doet er volgens mij niet toe.
quote:
Walvissen eten doorgaans plankton of kleine zilvervisjes die ook niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
Er zijn walvissen die plankton eten.
Er zijn walvissen die vissen eten.
So-wie-so zijn de plankton en de zilvervisjes voedsel voor andere, wel voor menselijke consumptie geschikte vissen.

Overigens, ik ben tegen de walvis-vangst, maar als ik dit zooitje randdebielen bezigzie, hoop ik dat de Japanners nog heel lang doorgaan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:35:58 #24
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76474639
Hoe denk je dat vissen beginnen? Volwassen?

Also, ze jagen alleen op niet-bedreigde soorten.
pi_76474675
Zilvervisje:

Het zilvervisje is een klein insect, behorend tot de orde van de Zygentoma, een orde van primitieve insecten die volgens sommige taxonomen niet echt tot de insecten moet worden gerekend. De naam verwijst naar de zilverachtige glans van de schubben die het lichaam bedekken en misschien ook naar zijn vermogen watervlug weg te glippen. Zilvervisjes worden ongeveer twee centimeter lang en worden in Nederland en België vooral gevonden in vochtige hoeken in badkamers of keukenkastjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')