Molukkers mochten weldegelijk nederlands leren. De figuren die de kapingen deden waren meestal niet de domsten trouwens.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:53 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat gold ook voor de Molukkers. Die zaten zelfs in veredelde interneringskampen.
Helemaal mee eens, je kunt het echter wel stimuleren. Een dief is ook altijd de schuldige, maar dat is geen reden om je spulletjes niet netjes op te bergen en de deur op slot te doen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ga het topic niet lezen, maar een verkrachting kan NOOIT "eigen schuld" zijn. NOOIT.
In het algemeen gesteld:quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:52 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat bv de Turken, de Italianen, de Spanjolen die hier ook heen gehaald werden om voor goeiekoop werk te verrichten zichzelf wel geheel hebben kunnen aanpassen? De Turken wat minder, maar het gaat goed en ze werken ook hard.
Dit gold tot 1973. En dan praten we over nog geen 40.000 Marokkanen. De mensen die na het beëindigen van de overheidswerving naar Nederland trokken kwamen op eigen gelegenheid om een graantje mee te pikken van de welvaart.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:49 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dat is ook logisch. Mensen die hier komen omdat ze gevlucht zijn, zijn niet zelden beschaafde intelligente mensen. Marokkanen zijn hierheen gehaald, omdat ze dat niet waren. Dat was goedkoop enzo.
Even kijken naast het gebruikelijke psst heb je problemen wat zit jij te kijken en vechtpartijen tijdens het uitgaan omdat je op dezelfde straat loopt?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:58 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik vraag me af: zijn er hier users die in hun persoonlijke leven last hebben gehad van Marokkanen (met typische Marokkaanse problemen)?
Ik wil graag concrete voorbeelden.²
Laten we die discussie niet hier opnieuw voeren. Het topic gaat over Molukkers en Mocro's in NL>quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:56 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, je kunt het echter wel stimuleren. Een dief is ook altijd de schuldige, maar dat is geen reden om je spulletjes niet netjes op te bergen en de deur op slot te doen.²
De figuren van de kapingen waren de tweede generatie. Het gaat erom dat de ze buiten de samenleving werden gehouden.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Molukkers mochten weldegelijk nederlands leren. De figuren die de kapingen deden waren meestal niet de domsten trouwens.
Zit zeker wat in, de Molukkers zijn al vanaf de jaren '50 "begeleid" in het integratieproces. Ook deze passage uit Wikipedia: "De huidige, derde generatie zet zich nog wel in voor het oude ideaal, maar beseft ook dat hun leven hier geworteld is". Ik denk dat je, zodra je dat besef eenmaal hebt, je perfect kan integreren in een samenleving.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Marokkanen krijgen wel hulp maar dat is onvoldoende en zoals gezegd vaak op projectmatige basis. Sinds de jaren '80 is de mentaliteit in dit land veranderd en de molukkers integreerden nog voor dat tijdperk. Soms werd dat op manieren gedaan wat wij nu onacceptabel zouden vinden, "positieve discriminatie" enzo.
Nou dat weet ik dan weer niet.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat voor elk land een apart wervingscontract werd getekend en de voorwaarden van het wervingscontract met marokko waren zeer ongunstig achteraf bezien (toentertijd werd het nog als gunstig gezien). Spanjaarden zijn dan ook later weer weggegaan.
Het beeindigen van de werving werd al voorbereidt bij het aantreden van het kabinet Den Uyl in 1973. Omdat er enerzijds verzet was van de vakbeweging en anderzijds was toen al duidelijk geworden dat de voorwaarden erg ongunstig waren. Men wilde er vanaf. Maar het zou tot 1975 duurden voordat ook daadwerkelijk niemand meer werd aangetrokken.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:57 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit gold tot 1973. En dan praten we over nog geen 40.000 Marokkanen. De mensen die na het beëindigen van de overheidswerving naar Nederland trokken kwamen op eigen gelegenheid om een graantje mee te pikken van de welvaart.
Ik ben het wel met jou eens dat de vluchtelingen uit bijvoorbeeld Iran in vergelijking een hoger sociaal-economische status kennen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |