quote:
HALEN - Brandweerlui die gisterochtend een brandende auto langs de E314 snelweg in het Limburgse Halen blusten, vonden er achteraf tot hun ontsteltenis twee verkoolde lichamen in. Het gaat om het jonge koppel Kevin Paulus (22) en Shana Appeltans (18). Intussen raakte bekend dat de lichamen in de uitgebrande wagen meerdere schotwonden vertonen. Het parket is op zoek naar getuigen.
Een chauffeur zag zaterdagmorgen rond kwart na twee vanop de E314 een brandende auto staan in de Rozedelstraat, een smalle landweg die enkele meters lager naast de snelweg loopt. De Opel Corsa was vanop de straat in de berm gereden, en naast een sloot geparkeerd. Pas tijdens de bluswerken stelde de brandweer van Diest vast dat er twee lichamen in de auto zaten. Een mannenlichaam zat opgesloten in de koffer van de auto, een vrouwenlichaam lag neer op de achterbank.
Politie en gerecht vermoedden al snel dat het ging om Kevin Paulus, de eigenaar van de Corsa, en zijn vriendin Shana Appeltans. Het jonge koppel was vrijdagavond nog op een nieuwjaarsfeestje geweest. Ze waren daar samen vertrokken: Paulus had aangekondigd dat hij zijn vriendin naar huis zou voeren.
Autopsie
Geen van beide kwam die nacht echter nog thuis. Hun geplande route zou hen langs de Rozedelstraat geleid hebben. De brandende auto werd op amper een kilometer afstand van het huis van Shana gevonden.
De federale politie liet meteen de auto takelen naar de Hasseltse brandweerkazerne. ‘De auto werd volledig ingepakt, om geen sporen verloren te laten gaan', vertelde de Hasseltse procureur Marc Rubens. Pas in de kazerne werden de lichamen uit de auto gehaald. De Corsa werd aan een minutieus sporenonderzoek onderworpen, maar dat zou niets hebben opgeleverd. Wetsdokters voerden gisteravond nog een autopsie uit op beide lichamen. Die bracht uitsluitsel over de identiteit van de slachtoffers.
Moordonderzoek
Het Hasseltse gerecht heeft een moordonderzoek geopend. De speurders staan voor een raadsel. Paulus en Appeltans hebben een onbesproken reputatie. Kevin Paulus werkt als arbeider bij een verpakkingsbedrijf in Halen. Hij woont bij zijn ouders in het Vlaams-Brabantse Kortenaken. De 18-jarige Shana volgt een lerarenopleiding aan de Katholieke Hogeschool Limburg in Diepenbeek. Ook zij woont nog thuis in Loksbergen, een deelgemeente van Halen.
Speurders gaan uit van een dubbele moord. Hoewel de piste nog niet wordt uitgesloten, achten ze een passioneel drama of een dubbele zelfmoord weinig waarschijnlijk door de manier waarop de lichamen in de auto lagen. Dat de man en de vrouw door hun moordenaar op die plek werden opgewacht, is ook weinig plausibel. Hield het koppel op de afgelegen plaats halt en werden ze er verrast door een voorbijganger? Was het duo op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, en zagen ze daar iets dat ze niet mochten zien? Het onderzoek moet duidelijkheid brengen.
Het parket heeft ondertussen een opsporingsbericht verspreid. Mensen die zaterdagochtend een witte Opel Corsa hebben gezien in de buurt van Halen kunnen contact opnemen met de politie op het nummer 0800/91.119.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=P52KCQEF&postcode=3545
Vraag me af wie zoiets doet. Moet toch een louche zaak zijn als je het me vraagt. Zou me niet verbazen dat hier meer achter zit dan we denken.quote:
HALEN - Drie kogels in het hoofd voor Kevin, een nekschot voor Shana die probeerde aan haar aanvallers te ontvluchten. De twee jonge slachtoffers hadden geen kans tegenover de koelbloedige moordenaars die vrijdagnacht hun pad kruisten.
Het opsporingsbericht dat de Hasseltse federale politie zondag verstuurde, zou al enkele tips hebben opgeleverd. Naast enkele mensen die de rookpluim van de brandende auto zagen, zouden er ook enkele mensen gebeld hebben met duidelijke aanwijzingen. Over de inhoud daarvan houden politie en gerecht de lippen op elkaar. Ze willen enkel kwijt dat de tips grondig onderzocht worden.
Het is nog altijd niet duidelijk op welke plaats in Loksbergen Shana en Kevin hun moordenaar(s) tegenkwamen. Agenten hebben de laatste route van het koppel tussen het café en hun huis uitgekamd, zonder iets te vinden. Uit de autopsie heeft het gerecht wel geleerd dat de daders bijzonder professioneel te werk gingen. Eerst werd Kevin met drie kogels in het hoofd doodgeschoten. Daarna werd Shana met twee kogels gedood: één kogel in de zij, en één kogel in de nek. Dat suggereert dat Shana nog probeerde te vluchten. Of ze in de auto of ernaast zijn neergeschoten, is niet duidelijk.
'Ze moeten op slag dood geweest zijn', reageert de familie Appeltans. 'Ze leefden niet meer toen de auto in brand werd gestoken. Dat hebben ze dus niet moeten meemaken.'
Gsm rinkelde nog
De koelbloedige manier waarop de twee werden geëxecuteerd, toont dat de daders geen amateurs zijn. De precisie van de schoten, en de manier waarop de daders zich op een halfuur tijd van de lichamen ontdeden, wijst erop dat ze wisten wat ze deden. Als Shana en Kevin hun aanvallers bij toeval tegenkwamen, dan waren de moordenaars bijzonder goed voorbereid op een confrontatie. Ze waren gewapend, en hadden brandversnellers mee om de wagen in brand te steken.
Speurders haalden nog de gsm van Shana uit het wrak. De gsm van Kevin, zijn portefeuille en de handtas van Shana zijn echter spoorloos. Er werd geen geld afgehaald met hun bankkaarten. Opmerkelijk: toen vader Johan Appeltans vrijdagnacht rond 2.30 uur ongerust naar de gsm van Kevin belde, rinkelde het toestel nog. Dat zou kunnen betekenen dat de moordenaars het toestel met zich meenamen.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=G9M2KEMJJ&postcode=3545
Het lijkt inderdaad meer op een afrekening dan op een beroving.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:02 schreef pagadder het volgende:
[..]
[..]
Vraag me af wie zoiets doet. Moet toch een louche zaak zijn als je het me vraagt. Zou me niet verbazen dat hier meer achter zit dan we denken.
Dat denk ik ook. Er is wel erg veel geweld gebruikt.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:09 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad meer op een afrekening dan op een beroving.
Ik vind het bizar. Een ogenschijnlijk niks aan de hand koppeltje - hij werken, zij studeren - wordt koelbloedig geliquideerd.quote:
Ok. Het is inderdaad bizar. Hoewel ik een hoop 'ogenschijnlijk niks aan de hand koppeltjes' ken die schijnlijk wat meer aan de hand hadden!quote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:19 schreef Copycat het volgende:
Ik vind het bizar. Een ogenschijnlijk niks aan de hand koppeltje - hij werken, zij studeren - wordt koelbloedig geliquideerd.
Het lijkt er idd op dat ze iets hebben gezien wat ze niet hadden moeten zien. Verkeerde tijd op de verkeerde plaatsquote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:19 schreef Copycat het volgende:
Ik vind het bizar. Een ogenschijnlijk niks aan de hand koppeltje - hij werken, zij studeren - wordt koelbloedig geliquideerd.
Slotje!quote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:26 schreef G.Fawkes het volgende:
De CSI kindertjes maken prachtige theorieën hier. Nobody knows... Maak het jezelf niet lastiger. We horen het vanzelf als justitie meer weet...
Nou,wat een prachtige theorieen zegquote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:26 schreef G.Fawkes het volgende:
De CSI kindertjes maken prachtige theorieën hier. Nobody knows... Maak het jezelf niet lastiger. We horen het vanzelf als justitie meer weet...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |