abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76370148
Hoi allemaal,

Ik heb sinds 13november een appartementje op de begane grond gekocht. In mijn woonkamer zat een verschrikkelijk schouw, maar gelukkig heb ik met toestemming van de VvE deze mogen wegslopen.
Na een paar dagen goed slopen (met dank aan verschillende sterke mannen) is dit het resultaat:

Over 2weekjes komt de stukadoor en die zal de muur en het plafond dichtsmeren. Enige dat ik nu nog moet regelen is dat het rookkanaal, dat in het plafond zit, moet worden afgesloten.
Natuurlijk heb ik hier en daar er al wat over gelezen en nagevraagd, maar het echte definitieve antwoord heb ik volgens mij nog niet gevonden. Tot nu toe hoor ik: isolatie, dichtpurren en een gipsplaat erop schroeven of lijmen. Ook hoor ik dat ik gebruik moet maken van brandwerend/-vertragend materiaal.

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip / wijze raad / de oplossing / ervaring, zodat ik (of een van die sterke mannen) dit probleem zo snel mogelijk kunnen verhelpen?!

Ben ERRRGGG benieuwd naar jullie antwoorden!!!

[ Bericht 2% gewijzigd door Debra op 03-01-2010 19:42:53 ]
  zondag 3 januari 2010 @ 19:38:19 #2
245963 poqpoq
eten geeft me troost
pi_76370216
je foto is kapot, zo kunnen we je niet helpen
It's time to kick ass and chew bubblegum. And I'm all out of bubblegum.
pi_76370257
Ooooh! De titel van mijn topic klopt niet.. Ik weet niet wat dat woordje 'IN' daar doet..
Ook doet mijn afbeelding het niet!?

Valt zeker niet op dat ik hier nieuw ben..
  Hoofdredactie Fotografie zondag 3 januari 2010 @ 20:09:44 #4
95752 crew  Chell
Kluns
pi_76371515
TT even aangepast Je foto zie ik gewoon
pi_76372385
Dankjewel! Ja, die had ik ondertussen al gefixt!

Laat de reacties maar binnenstromen!!

pi_76372522
Wat voor materiaal is die vloer van gemaakt?
Kun je er van de bovenkant bij?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_76373056
Op de vloer ligt nu gewoon niks, beton dus.
Van de bovenkant? Je bedoelt vanaf het dak?! Nee, dan niet.. Ik moet het rookkanaal echt vanaf mijn appartement afsluiten.
  zondag 3 januari 2010 @ 20:43:31 #8
31260 Finch
Stay close
pi_76373195
quote:
Op zondag 3 januari 2010 20:40 schreef Debra het volgende:
Op de vloer ligt nu gewoon niks, beton dus.
Van de bovenkant? Je bedoelt vanaf het dak?! Nee, dan niet.. Ik moet het rookkanaal echt vanaf mijn appartement afsluiten.
Ik zou het denk ik gewoon dichtpurren en vragen aan de stucker of hij dat een beetje kan afwerken..

(wordt lastig op een plafond, zie geen foto ervan, maar een klein stukje plafond stucken gaat niet zomaar.. )

Edit: zitten erop dat rookkanaal nog andere kachels van je bovenburen??
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
pi_76373632
De stukadoor gaat de muur EN het plafond sowieso netjes maken.
Zou purren voldoende zijn? Ik las op internet iets over roetwater ofzo? Weet alleen niet of dat ook op mijn rookkanaal van toepassing is?!
Volgens mij zitten er ook meerdere bewoners op mijn rookkanaal aangesloten. Het complex bestaat uit in totaal 4 verdiepingen, waarvan ik de begane grond bezit.

Ik kan morgen trouwens wel even een foto'tje posten van de bovenkant, maar die heb ik nu niet op mn laptopje staan.

[ Bericht 19% gewijzigd door Debra op 03-01-2010 20:59:21 ]
pi_76374758
Het rookkanaal moet je dan ook niet van onderen dicht maken, maar vanaf boven om roetwater te voorkomen.
De stukadoor doet het plafond zoals je al aangeeft, maar het gaat natuurlijk om het inregenen van buiten af.

Het meest simpele is om door middel van een rookpatroon bepalen welk kanaal van jouw is, en deze via het dak dan dicht maken.

Heb ooit bij een ander huis bovenop een stukje gegalvaniseerde afgedichte pijp erop gezet en dit geheel met bitumen aangesmeerd en met leislag afgewerkt.
De binnen kant is toen ook door een stukadoor geheel aangewerkt.
op die schoorsteen waren 2 woningen aangesloten en 4 kanalen, 2 x voor de haard en 2 x voor ventilatiekanalen.
  zondag 3 januari 2010 @ 22:26:28 #11
277933 martinus-
onvolprezen protagonist
pi_76379520
Kan jouw oplossing altijd klipper, of zitten er ook weleens meerdere aansluitingen op hetzelfde kanaal?
pi_76381031
quote:
Op zondag 3 januari 2010 22:26 schreef martinus- het volgende:
Kan jouw oplossing altijd klipper, of zitten er ook weleens meerdere aansluitingen op hetzelfde kanaal?
Er kunnen meerdere aansluitingen op 1 en hetzelfde kanaal aangesloten zitten, echter dan moeten de toestellen die daarop aangesloten zijn wel voldoen aan de juiste toestelaanduiding, dit kan C42, C43, C82 of C83 zijn.

Vaak is dit echter wel bekend bij de VVE of uit de bouwtekening af te leiden, bij woonhuizen zelf kunnen er ook meerdere aansluitingen op 1 kanaal zijn, vaak is dit dan echter wel de eigen woning, oude huizen hadden of hebben vaak de mogelijkheid om op iedere verdieping een gashaard neer te zetten, en afhankelijk van de bouw had ieder zijn eigen kanaal of gemeenschappelijke kanalen per wooneenheid.

Bij een gemeenschappelijk kanaal zullen de problemen van roetwater ofwel zwarte vlekken op het plafond niet voorkomen, aangezien zo'n kanaal indien juist geheel anders geconstrueerd is.

Zie tevens een posting van mij in een ander topic.
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:19 schreef klipper het volgende:
Het is maar goed dat er richtlijnen zijn, en dat het niet afhankelijk is van of iemand het goed vindt of niet.

Of een toestel aangesloten mag worden ligt aan het type toestel:
Op een gemeenschappelijk afvoersysteem (half clv-systeem) mogen daarvoor geschikte toestellen aangesloten worden.
Deze toestellen dienen dan te voldoen aan de typeaanduiding C82 of C83.

Kenmerkend aan dit systeem is dat de toestellen wel een gezamenlijk afvoersysteem hebben, maar individueel hun luchttoevoer krijgen.

Ook kan het zijn dat het het hier een volledig CLV-systeem betreft, en dan dienen de toestellen te voldoen aan typeaanduiding C42 of C43.
Kenmerkend aan dit systeem is dat zowel de rookgasafvoer als de luchttoevoer via gezamenlijke kanalen gaat.

Voor beide uitvoeringen geld dat per verdieping tot 2 toestellen aangesloten kunnen worden op het kanaal, mag beiden op dezelfde hoogte zijn aangesloten.
Mag uitgevoerd zijn in steen, metaal of keramisch.
Bij het volledig clv systeem dient een condensafvoerinrichting aanwezig te zijn, en bij het half clv systeem dient het kanaal inpandig te zijn.

Natuurlijk moet de schoorsteen geschikt zijn wat afmetingen betreft (doorsnede)

Bij een gezamenlijk afvoerkanaal mogen alleen toestellen aangesloten worden volgens bovenstaande typenaanduidingen, jij hoeft dat natuurlijk niet te gaan controleren bij je buren, zij moeten daar zelf voor zorgen.
Zeggen dat ze het niet wisten is geen geldig argument, immers waar je geen verstand van hebt, wordt je geacht een deskundige in te schakelen.

Een installateur kan het je precies voor rekenen of het wel of niet kan wat afmetingen van het kanaal betreft.

De richtlijnen zijn trouwens terug te vinden in de NPR 3378 deel 40 en 41.
NPR staat voor Nederlandse Praktijk Richtlijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door klipper op 03-01-2010 22:59:50 ]
pi_76388493
Bedankt voor je reactie Klipper.

Maar ik wil graag weten hoe ik de onderkant, dus het gat in het plafond, op de juiste manier kan dichtmaken.
Ik zal na mijn werk even wat foto'tjes maken, zodat ik die vanmiddag/vanavond even kan posten.

Natuurlijk zijn er voor die tijd nog meer reacties welkom!
pi_76409456
Zoals beloofd even een update met een foto, zodat jullie een wat concreter beeld hebben van het rookkanaal..

Kunnen jullie hier wat mee?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')