abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76127546
Mogen er meerder kachels op 1 schouw worden aangesloten? Want op ons appartement hebben we een schouw en die wordt door de onderburen gebruikt. Er staan gaskachels op aangesloten maar ik wou graag een pelletkachel hierop zetten. Kan er iemand mij hierbij helpen?
  maandag 28 december 2009 @ 08:06:08 #2
545 dop
:copyright: dop
pi_76130499
nee dat mag niet , elke kachel zijn eigen pijp, wel kunnen er meerdere pijpen door een kanaal lopen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_76131309
En als er allemaal gaskachels op dezelfde schouw zijn aangesloten. Mag dat ook niet?
pi_76134018
Nee dat mag dan ook niet, tenzei ze allemaal hun eigen pijp hebben. Zoals hierboven al werd gezegd.
pi_76134351
Er is een hele voor de hand liggende reden waarom meerdere kachels op 1 pijp niet mag: om een kachel op een pijp aan te sluiten, moet er een opening in de pijp zitten. Daar kunnen gassen dus beide richtingen op doorheen, en geloof me: jij wilt de afvoergassen van de kachel van je benedenburen niet in jouw woonkamer hebben (in het gunstigste geval stinkt het alleen een beetje, in het ergste geval is het stomweg levensgevaarlijk [koolmonooxide enzo] )
pi_76135431
En als ik een inox buis in de schouw steek? Mag dat of moet de andere ook zijn kachel dan laten tuberen?
pi_76135745
quote:
Op maandag 28 december 2009 12:17 schreef bpi het volgende:
En als ik een inox buis in de schouw steek? Mag dat of moet de andere ook zijn kachel dan laten tuberen?
Misschien dat ik de essentie van mijn bericht niet helemaal duidelijk heb verwoordt: dit is het soort dingen waar je nooit mee moet willen kloten, er staat domweg teveel op het spel (namelijk het leven van jezelf en je huisgenoten). Als in de voorschriften staat dat een inox buis mag, dan kun je het wel doen, maar uit je vraag maak ik op dat je niet bekend bent met de voorschriften. Ik zou deze vraag dus aan iemand met verstand van zaken uitbesteden.
pi_76136191
quote:
Op maandag 28 december 2009 12:26 schreef anboni het volgende:

[..]

Misschien dat ik de essentie van mijn bericht niet helemaal duidelijk heb verwoordt: dit is het soort dingen waar je nooit mee moet willen kloten, er staat domweg teveel op het spel (namelijk het leven van jezelf en je huisgenoten). Als in de voorschriften staat dat een inox buis mag, dan kun je het wel doen, maar uit je vraag maak ik op dat je niet bekend bent met de voorschriften. Ik zou deze vraag dus aan iemand met verstand van zaken uitbesteden.
Die denken maar alleen aan hun eigen zakken. Daarom dat ik het hier eens vroeg. Toch bedankt voor de info.
pi_76147212
Het is maar goed dat er richtlijnen zijn, en dat het niet afhankelijk is van of iemand het goed vindt of niet.

Of een toestel aangesloten mag worden ligt aan het type toestel:
Op een gemeenschappelijk afvoersysteem (half clv-systeem) mogen daarvoor geschikte toestellen aangesloten worden.
Deze toestellen dienen dan te voldoen aan de typeaanduiding C82 of C83.

Kenmerkend aan dit systeem is dat de toestellen wel een gezamenlijk afvoersysteem hebben, maar individueel hun luchttoevoer krijgen.

Ook kan het zijn dat het het hier een volledig CLV-systeem betreft, en dan dienen de toestellen te voldoen aan typeaanduiding C42 of C43.
Kenmerkend aan dit systeem is dat zowel de rookgasafvoer als de luchttoevoer via gezamenlijke kanalen gaat.

Voor beide uitvoeringen geld dat per verdieping tot 2 toestellen aangesloten kunnen worden op het kanaal, mag beiden op dezelfde hoogte zijn aangesloten.
Mag uitgevoerd zijn in steen, metaal of keramisch.
Bij het volledig clv systeem dient een condensafvoerinrichting aanwezig te zijn, en bij het half clv systeem dient het kanaal inpandig te zijn.

Natuurlijk moet de schoorsteen geschikt zijn wat afmetingen betreft (doorsnede)

Bij een gezamenlijk afvoerkanaal mogen alleen toestellen aangesloten worden volgens bovenstaande typenaanduidingen, jij hoeft dat natuurlijk niet te gaan controleren bij je buren, zij moeten daar zelf voor zorgen.
Zeggen dat ze het niet wisten is geen geldig argument, immers waar je geen verstand van hebt, wordt je geacht een deskundige in te schakelen.

Een installateur kan het je precies voor rekenen of het wel of niet kan wat afmetingen van het kanaal betreft.

De richtlijnen zijn trouwens terug te vinden in de NPR 3378 deel 40 en 41.
NPR staat voor Nederlandse Praktijk Richtlijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')