abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:36:20 #51
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_76474649
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 00:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Viking heeft ook een en tijdje gehad dat ze dit klapmechanisme verkochten, ik heb toch een paar keer mee gemaakt dat men er zelfs op de kunstijsbaan in slaagde het klapmechanisme aan gort te rijden.[ afbeelding ]

Tegenwoordig is het klapmechanisme van Viking een stuk sterker, heb alleen vorig jaar iemand gezien die met behulp van een scheur zijn Nagano Sprint set kapot had gereden. Dat is ook niet zo leuk voor de portemonnee. Verder heb ik ook al paar keer een defect Maple setje gezien.

Ik ben misschien een Raps adept maar dan zie het er bij de Raps Axle (waar ik zelf op rij, wel met andere schoen) toch beter uit:
[ afbeelding ]
[..]

Maar dat komt omdat de schoen slechts in beperkte mate thermoplastische vervormbaar is, bij de Sparrow schoen van hierboven is de gehele schoen thermoplastisch vervormbaar, en dus is de hele schoen ook stevig. Bij kou is het overigens een ramp om in te stappen, mijn schoenen worden dan echt keihard zodat het instappen de nodige pijntjes vergt. Als alles op z'n plek zit zit het natuurlijk wel weer heerlijk.
De marathon mid thermoplastisch?

Met klapmechanismes maakt het echt niet uit met welke je in een scheur rijdt, allemaal even kwetsbaar. Dan kan je met natuurijs beter voor klunschaatsen gaan
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
pi_76474837
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:36 schreef De_Slagert het volgende:
De marathon mid thermoplastisch?
Ehm, of niet, zo heel goed ben ik niet in Viking thuis.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:53:16 #53
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_76475429
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ehm, of niet, zo heel goed ben ik niet in Viking thuis.
Marathon mid en 1 zijn niet thermoplastisch, vanaf de special pas.
pi_76475995
Ik heb deze net gekocht, morgen bezorgd:
http://www.kampeerwinkel.(...)king-Unlimited.1.jpg
( http://www.kampeerwinkel.nl/assortiment/schoeisel/Schaatsen.html die rechtsonder staat)
Ik heb wel een beetje stevigheid nodig bij de enkels, dus dat gaat prima zo
dag
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:12:00 #55
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_76476360
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:03 schreef Peter het volgende:
Ik heb deze net gekocht, morgen bezorgd:
http://www.kampeerwinkel.(...)king-Unlimited.1.jpg
( http://www.kampeerwinkel.nl/assortiment/schoeisel/Schaatsen.html die rechtsonder staat)
Ik heb wel een beetje stevigheid nodig bij de enkels, dus dat gaat prima zo
Die site is aardig duur, normaal kost de unlimited 140 euro.
pi_76478031
Ik zou echt nooit schaatsen kopen zonder te passen. Hoe weet je nou of ze goed zitten? De schoen moet goed aansluiten omdat je anders blaren krijgt.
pi_76478235
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik zou echt nooit schaatsen kopen zonder te passen. Hoe weet je nou of ze goed zitten? De schoen moet goed aansluiten omdat je anders blaren krijgt.
Inderdaad, wij hebben een schaatsenverkoper hier in de buurt, en naar dat soort zaken kan je het beste gaan, ook veel 2e hands en goed advies van mensen die zelf ook allemaal schaatsen. http://www.janvanderhoorn.nl/
  woensdag 6 januari 2010 @ 18:32:02 #58
278654 Intenso
Gast ga fietsen
pi_76492583
precies eerst goed passen en voelen.
met schaatsen die neit lekker zitten is het schaatsplezier gewoon gauw weg.

vandaag met mijn klappers in een scheur gezeten bij de tocht in earnewoude en natuurlijk onderuit gegaan.
geen ruimte of wat dan ook op het mechanisme gelukkig
:')
pi_76492810
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:12 schreef De_Slagert het volgende:

[..]

Ik heb hem ook niet voor die prijs ( en bovendien is bezorgen gratis..)
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Binnen 14 dagen kun je een product zonder opgaaf van redenen terugzenden (normaal 7 dagen, bij deze zaak 14) Als je de schaats niet viesmaakt/bekrast/gebruikt
Als hij echt niet past, ruil ik hem wel om hoor .
dag
  woensdag 6 januari 2010 @ 18:39:03 #60
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_76492893
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:12 schreef De_Slagert het volgende:

[..]

Klopt, ik heb ze vandaag voor 135 euro gezien...
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  donderdag 7 januari 2010 @ 11:09:02 #61
111172 Noax
pi_76515575

Kan iemand mij uitleggen hoe dit principe werkt?
Ik heb dit setje in huis maar krijg het totaal niet voor elkaar....
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76515602
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 11:09 schreef Noax het volgende:
[ afbeelding ]

Kan iemand mij uitleggen hoe dit principe werkt?
Ik heb dit setje in huis maar krijg het totaal niet voor elkaar....
Voor het klunen zijn die dingen, met je achterkant van de schaats door het lipje heen, en de voorkant in de punt stoppen. Zo moeilijk is dat toch niet
  donderdag 7 januari 2010 @ 11:13:03 #63
111172 Noax
pi_76515705
Ik begrijp waar ze voor gemaakt zijn.
Alleen begreep ik niet dat je eerst het haakje door het gaatje v.d. rubberen hoes moest drukken.

︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76519858
pi_76535532
Is er iemand met ervaring met de raps hertz v4?

Mijn laatste schaatsen waren lage viking junior noren, maar ik heb hier 10-12 jaar geleden voor het laatst op geschaatst. Ik kon me hier aardig op redden maar was absoluut geen schaatsheld. Nu wil ik nieuwe schaatsen aanschaffen waarmee ik goed op natuurijs kan schaatsen.

Ik zit nu eigenlijk te twijfelen tussen het aanschaffen van 'gewone' lage noren (Viking II bijv) en een schaats met iets meer steun in de enkel. Nu vind ik die raps voltage er wel heel erg stevig uitzien, is de Hertz een schoen die een beetje tussen de voltage en bijvoorbeeld een viking II schoen in zit?

P.S. Mijn budget ligt zo rond de 200 euro
pi_76538317
Viking II schoen is een heel andere schoen dan de Hertz en Voltage. De Hertz en de Voltage zijn een soort stevige wandelschoen die meer steun aan de enkels en voet bieden dan de Viking II schoen. De Viking II schoen is vooral iets steviger in de voetholte dan de schoen van de Junior, maar biedt zeker niet de steun aan de voet die de Hertz en Voltage schoenen wel doen. Voordeel is wel dat je op de Viking II meer bewegingsvrijheid hebt wat tot een beter schaatsslag kan leiden (de volgorde in afnemende bewegingsvrijheid; norenschoen, wandelschoen, langlaufschoen, combinoor), het hangt dus ook een beetje af van het niveau waarop je wil schaatsen (dus hoe diep zit je bijvoorbeeld?).

Mocht je voor het norenmodel gaan dan is de Viking I misschien het overwegen waard. Het lage model zit volgens mij rond de 220 euro, iets boven je budget dus, maar heeft wel een betere schoen. Ik weet niet of ze helemaal met leer gevoerd zijn van binnen, maar zelf heb ik dat destijds als een grote verbetering ervaren toen ik van Viking II op de Lion schoen van Raps over stapte.

[ Bericht 22% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-01-2010 21:14:24 ]
pi_76539700
Wie nog naar schaatsbeschermers kijkt, ik zou deze adviseren, werken verreweg het beste omdat ze goed blijven zitten als je er op moet klunen en de veren rekken ook niet uit doordat er enkel trekkracht op wordt uitgeoefend (bij het model met een gebogen veer die om de buis heen gaat verliest de veer eerder zijn vorm). Let er ook op dat je na een tocht de beschermer goed uitsopt zodat er geen zand meer in zit, dan blijven je schaatsen langer scherp .

pi_76540065
Ik heb ook een vraagje. Weet iemand hoe het zit met de maten van het onderstel? Ik kan mij niet voorstellen dat er voor iedere schoenmaat ook een apart maat voor het onderstel is, omdat alles net een maat groter gedimensioneerd moet worden volgens mij wordt dat een dure grap. Dus gaat het per 2 schoenmaten ofzo?

[ Bericht 9% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-01-2010 21:48:55 ]
  donderdag 7 januari 2010 @ 22:02:30 #69
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_76541290
Ik heb onlangs deze gekocht:

De schoen sluit iets boven de enkel, maar is lager dan een combinoor. De schoen is wel een beetje flexibel (dus niet zo stijf als die huurschaatsen) en daardoor zit hij helemaal prima . Ik heb me compleet laten adviseren door de verkoper (van een winkel bij een ijsbaan). Ze zitten erg goed en comfortabel, zijn lekker warm en geen last van blaren o.i.d. Wel had ik natuurlijk wat blauwe plekken (op andere plekken dan waar de schaatsen zaten...) en spierpijn.

Het was voor mij 13 jaar geleden dat ik op ijs stond (de laatste elfstedenwinter). Destijds kreeg ik voor het eerst hoge (!) noren, nadat ik de zeventien jaar ervoor op houtjes (!) had geschaatst. Dat werkte niet: zwikkende enkels alom, erg vermoeide benen bij het staan alleen al, laat staan schaatsen. Ik heb het verafschuwd, dat schaatsen...

Totdat het dit jaar weer begon te vriezen, toen kriebelde het toch en heb ik een paar schaatsen gekocht en op de Scheg (Deventer) geprobeerd. Ik kom al aardig rechtuit en door bochten probeer ik mezelf te dwingen pootje over te doen. Het lukt nog aardig ook! . Technisch gezien zal het er niet uit zien en heel hard gaat het ook niet, maar hey, ik heb er plezier in. Ik val bijna niet en een Elfstedentocht zit er sowieso niet in.

Ik wist niet eens dat er zoiets als een softboot / combinoor bestond , ik kende alleen de indeling: houtjes - noren (laag/hoog) - klapschaats - hockeyschaats - kunstschaats. Maar de innovatie was dus enorm...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_76541380
Vorig jaar niet geschaatst Goverman?
  donderdag 7 januari 2010 @ 22:07:11 #71
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_76541569
Ja, 30-12 .

Maar eh, nee, vorig seizoen niet. Toen had ik even geen geld voor schaatsen (iets met IJslandse banken enzo) en toen ik wel weer geld had (iets met Wouter Bos enzo) toen hadden ze geen schaatsen meer in mijn maten / budget.

Maar door de beelden bij de Molentochten bij Kinderdijk begon het wel te kriebelen. Die wil ik dus wel gaan rijden als het kan. Camera mee en hopen dat ik 25 kilometer vol kan houden. Momenteel zit ik op een schema van 3 rondjes en dan even chillen: ik wil iets te hard volgens mij en heb veel te veel tempowisselingen (bochten en drukte). Maar rechtuit moet het wel lukken denk ik.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_76542246
ok
Hallo
pi_76542827
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 22:07 schreef Goverman het volgende:
Maar door de beelden bij de Molentochten bij Kinderdijk begon het wel te kriebelen.
Molentocht heb ik vorige winter gereden (75 km), beetje slecht ijs met veel scheuren en erg druk maar de omgeving was echt fantastisch, Hollandser kan ik het mij niet voorstellen. Onder andere deze plaat geschoten op een rustig zijwater waar ik opstapte voor de tocht. Je moet hem zeker gaan rijden als hij er dit jaar weer komt.

Het meest aan te bevelen vind ik deze routes. Zorg dat je in ieder geval het Kinderdijk gebied mee neemt, het gebied rondom de Giessen vond ik minder indrukwekkend.

25 KM:

50 KM:
  donderdag 7 januari 2010 @ 23:13:38 #74
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_76545128
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 21:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb ook een vraagje. Weet iemand hoe het zit met de maten van het onderstel? Ik kan mij niet voorstellen dat er voor iedere schoenmaat ook een apart maat voor het onderstel is, omdat alles net een maat groter gedimensioneerd moet worden volgens mij wordt dat een dure grap. Dus gaat het per 2 schoenmaten ofzo?
In principe heb je voor elke maat schoen een zelfde maat onderstel nodig. Wat voor merk schoen heb je en is het vast of klap?
pi_76545821
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 23:13 schreef De_Slagert het volgende:
In principe heb je voor elke maat schoen een zelfde maat onderstel nodig. Wat voor merk schoen heb je en is het vast of klap?
Heb nu een Raps Buzzard schoen (maat 40) op een Raps Axle onderstel. En zit nu te denken aan een Maple Comet Laser onderstel, maar ik wil hem niet nieuw kopen omdat het budget niet toereikend is, dus ik was wat rond gaan zoeken en mailen en nu heb ik iemand gevonden die maat 41 aanbiedt. Dus vandaar de vraag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')