![]()
LINKAnnie M.G is een televisieserie met 7 afleveringen van 50 minuten vol zang en dans over het leven van Annie M.G. Schmidt waarin veel van haar werk is verweven. De serie is geïnspireerd door de biografie Anna van Annejet van der Zijl.
![]()
In de zevendelige serie Annie M.G. volgen we de zeventigjarige Annie M.G. Schmidt die na het overlijden van haar man Dick terugverhuisd naar de stad. Ze zet daar haar schrijversleven met ups en downs voort tot aan haar zelfgeregisseerde dood in 1995. Het bestaan van deze ‘oude’ Annie, die nog dagelijks converseert met haar overleden man Dick, vormt het raamwerk van waaruit het leven en werk van de schrijfster middels uitstapjes in verleden en fantasie worden belicht. Zang, dans en humor vormen hierbij vaste onderdelen.
Cast en regieDe gevarieerde cast bestaat uit ca. honderd acteurs. Drie actrices; Annemarie Prins, Malou Gorter en Sanne Vogel spelen Annie M.G. Schmidt op verschillende leeftijden. Tom Jansen en Gijs Scholten van Aschat kruipen in de huid van haar man Dick.
Het scenario is geschreven door Tamara Bos (o.a. Minoes, Het Paard van Sinterklaas) en Mieke de Jong (o.a. Knetter, Oorlogswinter). De regie is in handen van Dana Nechushtan (Dunya & Desie, Nachtrit). Annie M.G. wordt geproduceerd door BosBros. Film-TV Productions in coproductie met NPS, VARA en ÉÉN. BosBros. Film-TV Productions maakte eerder o.a. Abeltje, Minoes, Pluk van de Petteflet, Ja Zuster, Nee Zuster en Het Paard van Sinterklaas.
Dana Nechushtan werd gevraagd om de serie te regisseren:
“Eigenlijk wist ik heel weinig over Annie MG Schmidt toen ik gevraagd werd de serie te regisseren. Ik ben namelijk niet in Nederland geboren en daarom ook niet met haar verhalen opgegroeid. Maar toen ik het script las, vond ik dat zo mooi. Annie was een heel bijzondere vrouw met een indrukwekkend liefdesverhaal. Zij hunkerde naar liefde, en kon zich pas ontplooien vanaf het moment dat ze haar man Dick ontmoette. Het beeld van de lieve voorleesoma zoals de meeste mensen haar kennen, doet geen recht aan hoe Annie werkelijk was. In de serie hebben we geprobeerd van het icoon Annie een echt mens te maken.”
Echte verhalenverteller“Achteraf is mijn gebrekkige Annie-kennis juist nodig geweest om tot iets moois te komen", vertelt Dana Nechushtan "Ik werd niet beperkt door wat ik al wist en durfde veel meer zelf een invulling aan haar leven te geven. De vrijheid die Annie nam om haar te anecdotiseren, heb ik als een grote inspiratiebron ervaren. Zij is een echte verhalenverteller. Die vrijheid zie je ook terug in de serie: in de actrices en de verschillende levensfases. Die fases hebben allemaal een andere kleur, stijl. Dat gecombineerd met zang en dans, maakt de serie tot een wervelend spektakel.”
TrailerUitzendingAnnie M.G. komt tot stand met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties en het CoBO Fonds en is vanaf 3 januari 2010 op de zondagavond te zien op Nederland 2.
Zometeen om 17 uur "achter de schermen" op Ned. 1[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 03-01-2010 23:50:20 ]