abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 januari 2010 @ 15:40:22 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_76326141
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 15:08 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Je bevestigt hier volgens mij iets waar ik al een poosje over filosofeer. Volgens mij begrijpen vrouwen het verschil tussen ego en eer niet, en verwarren het laatste vaak met het eerste. Nouwjah. Food for thought, maar niet in dit topic.
Brand los AgLarrrr!

Mijn mening is in ieder geval dat veel mannen hun ego gauw eer noemen zodat ze hun emoties niet hoeven te tonen.
Resistance is futile.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 15:58:04 #2
273257 nadiaschoonheid
the dream..help me to remember
pi_76326684
Ik ben van mening dat er nog maar weinig mannen op deze aardbol lopen die nog EER hebben/kennen.
pi_76326752
Ik wed graag om de eer, niet om geld. Ben ik er dan zo één?
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 16:01:15 #4
229170 boudemaniak
Statisch Geladen
pi_76326781
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 15:58 schreef nadiaschoonheid het volgende:
Ik ben van mening dat er nog maar weinig mannen op deze aardbol lopen die nog EER hebben/kennen.
Jij vind elke nederlander eerloos...ga jij maar lekker met een protestbord voor een stripclub staan net als andere feministen met een pittig kort kapsel
“Thunder is good, thunder is impressive; but it is lightning that does all the work”
  zaterdag 2 januari 2010 @ 16:02:14 #5
273257 nadiaschoonheid
the dream..help me to remember
pi_76326810
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:01 schreef boudemaniak het volgende:

[..]

Jij vind elke nederlander eerloos...ga jij maar lekker met een protestbord voor een stripclub staan net als andere feministen met een pittig kort kapsel
Heb je in mijn post ergens NEDERLANDERS zien staan!!
Ik had het over alle mannen.
pi_76326867
wellicht eens beginnen met het bepalen van de fok-definities voor zowel EER als EGO ?

of anders :
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 15:40 schreef Seven. het volgende:
Mijn mening is in ieder geval dat veel mannen hun ego gauw eer noemen zodat ze hun emoties niet hoeven te tonen.
Dit zou betekenen dat jij vindt dat EGO(eer) geen emotie is(/beïnvloed) ..... of betekent dit dat je liever andere emoties ziet dan wat jij als EGO(eer) benoemt ?

EER(gevoel) is daarnaast wel degelijk ook een emotie en zeker niet slechts voor de mannelijke helft dacht ik...

[ Bericht 37% gewijzigd door Ted038 op 02-01-2010 16:12:40 ]
  zaterdag 2 januari 2010 @ 16:13:00 #7
127457 moomoo
Niet uit te spreken als momo
pi_76327137
Komt eer niet vanuit het ego?
pi_76327252
quote:

[..]

Brand los AgLarrrr!

Mijn mening is, dat vrouwen niet weten wat mannen bedoelen, omdat ze geen mannen zijn

Nee, maar serieus... Eer is een onderdeel van het ego. Het is een voornamelijk cultureel begrip. Het is een aangeleerd vorm van zelfbeeld wat vaker in de weg zit dan dat het helpt.
It's no use crying over spilt milk... Unless that was Jack Bauer's milk. Oh you are so screwed.
pi_76327284
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:02 schreef nadiaschoonheid het volgende:

[..]

Heb je in mijn post ergens NEDERLANDERS zien staan!!
Ik had het over alle mannen.
Wat weet jij nu van mannen.

Kom op zeg, je bent van 1987; een snotneus nog, en als ik het goed begrijp mag je van je geloof pas een relatie aangaan met de persoon waar je mee wilt trouwen, dus jij lijkt mij geen ervaringsdeskundige.
pi_76327835
Ik vind dit wel een interessante vraag.
In hoeverre denken de mannen hier een eergevoel te hebben? Misschien is dat een interessant uitgangspunt.
zelfde als diginoob
pi_76328011
Door de individualisering word je voor 'jouw' groep natuurlijk ook minder snel voor lul gezet.
Bij groepen die niet zo slim zijn om te denken dat je nou eenmaal eerder meer vijanden dan vrienden hebt als je zo leeft zoals je het liefste leeft is dit echter een stuk groter.
pi_76328287
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:33 schreef diginoob2 het volgende:
Ik vind dit wel een interessante vraag.
In hoeverre denken de mannen hier een eergevoel te hebben? Misschien is dat een interessant uitgangspunt.
Een voorbeeld van het verschil:

Ik ga geen poep eten. Mijn eergevoel is te groot.
Dat heeft weinig met ego te maken.

Ego is opschepperig gedrag en jezelf ergens te goed voor vinden. Eergevoel heeft niks met opscheppen te maken.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 16:55:23 #13
127457 moomoo
Niet uit te spreken als momo
pi_76328529
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:48 schreef SuperFokker het volgende:
Ego is opschepperig gedrag en jezelf ergens te goed voor vinden. Eergevoel heeft niks met opscheppen te maken.
Over het algemeen hebben mensen die heel erg lopen op te scheppen een heel zwak klein egodat moet worden versterkt door de bewondering van anderen. Ego zoals in dit topic bedoeld wordt is het zelfbewustzijn dat iedereen heeft.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 16:57:28 #14
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_76328594
Vrouwen in het algemeen zullen nooit begrijpen wat eer voor een man betekent. Niet alleen dat, elke man heeft een andere code voor eer. Elke cultuur heeft een andere code voor eer.

Bijvoorbeeld:

Een man wil de maaltijd voor de eerste date van een vrouw betalen. Sommige vrouwen zien dit als iets van de ego. Maar voor de man heeft dit waarschijnlijk niks te maken met ego, maar met eer.

of

Een man krijgt ruzie met een andere man en ze gaan vechten. Vrouwen denken vaak dat dit met ego te maken heeft. Maar het heeft meer met eer te maken.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_76328823
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:57 schreef Keep_Walking het volgende:
Vrouwen in het algemeen zullen nooit begrijpen wat eer voor een man betekent. Niet alleen dat, elke man heeft een andere code voor eer. Elke cultuur heeft een andere code voor eer.

Bijvoorbeeld:

Een man wil de maaltijd voor de eerste date van een vrouw betalen. Sommige vrouwen zien dit als iets van de ego. Maar voor de man heeft dit waarschijnlijk niks te maken met ego, maar met eer.

of

Een man krijgt ruzie met een andere man en ze gaan vechten. Vrouwen denken vaak dat dit met ego te maken heeft. Maar het heeft meer met eer te maken.
1e voorbeeld is cultureel bepaald in de etiquette.
2e voorbeeld is nog steeds afhankelijk van de oorsprong van de ruzie. En heel vaak kan dat wel liggen aan de ego's, meer dan dat het met eer te maken heeft.
It's no use crying over spilt milk... Unless that was Jack Bauer's milk. Oh you are so screwed.
pi_76329274
Vind eer ook iets van vrouwen eigenlijk. Iedereen heeft eer. Je doet sommige dingen niet omdat je ze beneden je waarde vindt. Bijvoorbeeld in een relatie blijven waarin je bedrogen wordt, etc. Ego is imho je zelfbeeld. Sommige mensen hebben een te groot ego en plaatsen zichzelf boven anderen (ik, hihi).
pi_76329507
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 17:17 schreef Hechter het volgende:
Vind eer ook iets van vrouwen eigenlijk. Iedereen heeft eer. Je doet sommige dingen niet omdat je ze beneden je waarde vindt. Bijvoorbeeld in een relatie blijven waarin je bedrogen wordt, etc. Ego is imho je zelfbeeld. Sommige mensen hebben een te groot ego en plaatsen zichzelf boven anderen (ik, hihi).
  zaterdag 2 januari 2010 @ 17:25:46 #18
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_76329587
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 17:04 schreef Dethroned het volgende:

[..]

2e voorbeeld is nog steeds afhankelijk van de oorsprong van de ruzie. En heel vaak kan dat wel liggen aan de ego's, meer dan dat het met eer te maken heeft.
1. Ja, maar eer is ook cultureel bepaald.

2. Ja, oke dat wel.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 2 januari 2010 @ 17:27:08 #19
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_76329635
quote:

[..]

Brand los AgLarrrr!

Zoals mijn quote in de OP schrijft: ik filosofeer er nog over. Helemaal scherp heb ik het zelf dus ook (nog) niet. Dit is misschien de uitgelezen manier om de zaak wat aan te scherpen. Ik zal proberen uiteen te zetten:

De reden waarom ik vermoed dat vrouwen het begrip 'eer' niet begrijpen (of in ieder geval niet invullen zoals een man dat doet) kwam eigenlijk door drie dingen.

1) Ik hoor veel vrouwen altijd klagen over het mannelijk ego. Dit ego zit mannen dan zogenaamd in de weg; dit ego leidt er toe dat ze bepaald gedrag vertonen, misschien snel zijn aangebrand zijn in sommige situaties. Ik kan mijn vinger er niet helemaal op leggen; ik ben namelijk geen vrouw.

2) Ik merk dat vrouwen in mijn omgeving soms gedrag vertonen, gedrag verwachten en vooral informatie doorspelen van mij (of hun vriend) waarvan ik denk: dat doe je niet. Op deze wijze schaad je de reputatie van mij/je vriend, doe je afbreuk aan wat ik/hij waard ben, of het gedrag wat jij wilt dat ik vertoon doet geen eer aan mij als persoon.

3) Mannen schijnen automatisch te begrijpen dat je -ondanks dat je elkaar wel of niet mag- bepaald gedrag niet vertoont, bepaalde informatie niet doorspeelt. Er zijn automatisch ongeschreven (sociale) regels/grenzen waar je je aan conformeert, en als je dat niet doet tast je iemand in zijn eer aan, schaad je de relatie met eventueel een klap op je smoel als gevolg.

Door deze drie dingen op te tellen meende ik iets ontdekt te hebben. Misschien dat vrouwen gedrag dat mannen als 'eervol' ervaren als 'het mannelijk' ego bestempelen. Maar goed, waar ik ben blijven hangen is bij het definiëren van de begrippen "eer" en "ego"... Volgens mij heeft ego betrekking op houding, eer op gedrag.

Het staat imo in ieder geval los van het al dan niet willen tonen van emoties.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_76329694
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 17:04 schreef Dethroned het volgende:

[..]

Ik kende hem niet eens. Zijn er meer hier die dat belangrijk vinden?
Ik weet wel dat als een man teveel eergevoel heeft dat ie perse mijn eten moet betalen dat niet aan mij besteed is. Dat komt vast in meer dingen terug. Dan eist hij imo een gevoel van afhankelijkheid op, en dat vind ik oneerlijk. Het is niet perse verkeerd dat als de een nu eenmaal minder verdient dat de ander dat in de uitgaven compenseert, maar als de vrouw ook geld verdient, en de man voelt zich verplicht om te betalen, dan creeer je onnodig een ongelijkheid en dan eet ik wel lekker in mijn eentje.

Ver buiten de discussie, ja.
zelfde als diginoob
pi_76329764
Oh...en als je in een ruzie perse het laatste woord wil, hoe heet dat dan? Ik zou zeggen ego, maar ik kan me voorstellen dat diegene die het laatste woord wilt, of bv zijn ongelijk niet wilt toegeven, dat als eer ziet.
zelfde als diginoob
  zaterdag 2 januari 2010 @ 17:33:40 #22
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_76329906
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:57 schreef Keep_Walking het volgende:

Bijvoorbeeld:

Ik vind dit wel een mooie inderdaad (voorop gesteld dat er genoeg cheap-ass gasten zijn die onder het mom van 'emancipatie' hier verzaken). Ik weet ook wel dat mevrouw in staat is voor zich zelf te betalen, het doet voor mij geen afbreuk aan de gelijkwaardigheid van de relatie op dat moment; het is -in mijn geval- een teken om te laten zien dat ik de dame is kwestie serieus neem, bereid ben voor haar te zorgen.

Zoiets afwijzen omdat je als vrouw anders afhankelijk overkomt, of het afdoen als het mannelijk ego ervaar ik als een belediging. Ze hoeft alleen maar te zeggen 'de volgende keer betaal ik'. Prima, als je daar op staat, dan doen we het zo.

pi_76329977
Alleen onzekere mannen hebben last van hun ego en eer.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  zaterdag 2 januari 2010 @ 17:35:51 #24
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_76329978
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 17:30 schreef diginoob2 het volgende:
Oh...en als je in een ruzie perse het laatste woord wil, hoe heet dat dan? Ik zou zeggen ego, maar ik kan me voorstellen dat diegene die het laatste woord wilt, of bv zijn ongelijk niet wilt toegeven, dat als eer ziet.
Persé het laatste woord willen is ego. Eervol gedrag is de 'winnaar' van de discussie zijn of haar gelijk geven en erkennen dat je kennelijk fout zat.

zaterdag 2 januari 2010 @ 17:36:48 #25
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_76329998
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 17:35 schreef laforest het volgende:
Alleen onzekere mannen hebben last van hun ego en eer.
Ik zou het anders zeggen: alleen compleet onverschillige mannen hebben er geen last van.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')