abonnement Unibet Coolblue
pi_76325292
Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT==-- de OV-jaarkaart!



Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de websites van de klantenservice en de Dienst Uitvoering Onderwijs (vroeger IB Groep) niet altijd uitkomst bieden, is er nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder beantwoord maar om dat er geregeld dingen wijzigen kun je het beste http://www.studentenov-chipkaart.nl/ raadplegen. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

Vorige delen:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart. Wie, wat, hoe en waarom? Vraag het hier!
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #3

======================================================================================
Vragen en antwoorden!
======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een week- of weekendabonnement.
Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!
De NS en enkele andere vervoerders doen voorlopig nog niet mee. Hier gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Controleurs kunnen echter wel controleren of je een geldig reisproduct op de chipkaart hebt staan.

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je kan met je huidige OV-chipkaart doorreizen tot 31 januari 2010. Voor die tijd moet je er voor zorgen dat je nieuwe reisproduct ingeladen wordt op je kaart. Dit kun je doen bij een ophaalautomaat.
Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Je kunt ook hier in google maps kijken.
De geadviseerde ophaaldata vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ .

Ophalen doe je bij onderstaande automaat. Bij de NS-automaten kun je je studentenreisproduct niet ophalen!


Zie ook de mail/brief die iedereen hierover heeft ontvangen:



Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten.
Een aanvraagformulier is ook te vinden op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Deze ontvang je over het algemeen binnen enkele dagen thuis en moet je voorzien van je gegevens, een pasfoto en een kopie van een identiteitsbewijs terug sturen.

Studenten die (te laat) een aanvraagformulier aangevraagd hebben en nog geen studenten OV-chipkaart gekregen hebben, ontvangen een tijdelijk chipkaart.

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.
Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

In de gebieden waar de kaart nog niet volledig is ingevoerd gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Buiten de vrij-reizen periode om zul je dan een kaartje met korting moeten kopen. Dit geld ook als je andere mensen met je mee laat reizen.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld de metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.
Mijn studie eindigt, en nu?
Je hebt geen recht meer op een studentenreisproduct als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct op tijd stop te zetten via je persoonlijke gegevens op www.ocwduo.nl .
Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je je Studenten OV-chipkaart gebruiken als ‘gewone’ persoonlijke OV-chipkaart en er saldo of andere reisproducten op laden.

======================================================================================
Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers
======================================================================================

www.ocwduo.nl
http://www.studentenov-chipkaart.nl/
http://www.ov-chipkaart.nl/


en in het bijzonder:

http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

Maandag t/m vrijdag 07:00 - 21:30
Zaterdag en zondag 9:00 - 16:00

======================================================================================
Updates
======================================================================================

De tijdelijke kaart

Retouradres na ontvangen van je persoonlijke kaart:

Patch marketing
Antwoordnummer 11090
5200 VC 's-Hertogenbosch


______________________________________________________________________________________
Belangrijk
Op verzoek van de NS!
quote:
Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ijke-ov-chipkaart-id

______________________________________________________________________________________
Oude OV-kaart nog maand geldig in de trein
quote:
De oude studenten OV-Kaart is nog een maandje geldig in de trein. Op Verschillende stations hangen briefjes die dat aangeven, onder andere op Utrecht CS. De reden is dat het een grote puinhoop is rond de invoering van de studenten OV-Chipkaart.


[ Bericht 63% gewijzigd door Meddo op 03-01-2010 12:50:08 ]
You dream it, I live it.
pi_76325385
TerugVindchiP
  zaterdag 2 januari 2010 @ 15:17:46 #3
273430 HalvinCarris
Weet iemand waar HalvinCarris?
pi_76325414
Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef Mint_Clansell het volgende:
Username: HalvinCarris
Hoe simpel kun je zijn om gewoon de eerste letter van de voor- en achternaam om te draaien? :')
pi_76325511
quote:
Net als een slak over de weggegaan om bij een oplaadpunt te komen. Blijkt dat al die dingen overbelast zijn. Iemand enig idee wat ik nu moet doen? Op internet heb ik gezien dat op mijn ov-chipkaart nu dit staat:

Product Status Prijs ¤
Totaal 2
Studenten OV-chipkaart weekend ¤ 0,00
Studentenkaart korting weekend ¤ 0,00

Ik neem aan dat dit dat tijdelijke is waar ze het op de ov-chipkaartwebsite over hebben. Alleen staat dit er al op sinds anderhalf jaar terug op. Dit is nog wel steeds geldig?
Mijn laatste post uit het vorige topic.

En ja idd overbelast. Ik weet niet of het overal zo is, maar in Dokkum (Friesland) in ieder geval wel. Ik ben bij de Jumbo supermarkt en de Primera geweest en beide waren ze buiten werking. Waarschijnlijk doordat ze overbelast waren. Ze gaven me de tip dat er misschien in een dorp er naast wel een werkend oplaadstation stond. Kom ik daar bij de Primera aan en doet de medewerkster een dikke zucht. Blijkt dat ze vandaag al tientallen mensen hebben gehad die hun ov wilden opladen, maar dat ze überhaupt niet eens zo'n oplaadstation hebben..
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  zaterdag 2 januari 2010 @ 15:22:07 #5
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_76325547
't Is mij nog een volkomen raadsel die hele kaart, dus tvp
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
  zaterdag 2 januari 2010 @ 15:25:02 #6
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_76325638
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 15:20 schreef Waffle het volgende:

[..]

Mijn laatste post uit het vorige topic.

En ja idd overbelast. Ik weet niet of het overal zo is, maar in Dokkum (Friesland) in ieder geval wel. Ik ben bij de Jumbo supermarkt en de Primera geweest en beide waren ze buiten werking. Waarschijnlijk doordat ze overbelast waren. Ze gaven me de tip dat er misschien in een dorp er naast wel een werkend oplaadstation stond. Kom ik daar bij de Primera aan en doet de medewerkster een dikke zucht. Blijkt dat ze vandaag al tientallen mensen hebben gehad die hun ov wilden opladen, maar dat ze überhaupt niet eens zo'n oplaadstation hebben..
Heb het van de week in utrecht geprobeerd. toen deed dat kreng het ook niet.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_76325654
Net naar zo'n automaat gegaan. Blijkt dat mijn kaart kapot is o.i.d. Hij reageert helemaal niet als ik hem voor de scanner hou.
  Moderator zaterdag 2 januari 2010 @ 15:26:37 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76325690
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 15:25 schreef GuitarJJ het volgende:
Net naar zo'n automaat gegaan. Blijkt dat mijn kaart kapot is o.i.d. Hij reageert helemaal niet als ik hem voor de scanner hou.
Niet de moed ophalen, het ZOU kunnen liggen aan het apparaat...?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_76326289
Ik snap nog geen ene fuck van die kortingsperiode van de OP.

Wat wordt als kortingsperiode gezien?

- vanaf 9.00 uur tot xx uur (weet de uren niet meer)

of

- Alleen in het weekend
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_76326502
Lekker die kut apparaten werken voor geen meter. Nou hopelijk kan ik maandag gewoon naar mijn stage gaan, want je hebt toch een tijdelijke abonnement tot 31 januari?
  zaterdag 2 januari 2010 @ 16:01:52 #11
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_76326799
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 15:02 schreef Negaiido het volgende:

[..]

Moest je het mailtje van de aanvraag ook laten zien of deed je dan gewoon? Ik heb geen enkel mailtje ontvangen(naja misschien wel maar die kloppen niet echt volgensmij).
Waren er meerdere mensen met een ov kaart die gewoon mee mochten?
Ik had dat zelf bedacht, van dat mailtje. Maandag neem ik denk ik ook maar de ib-groep-brief mee, om aan te tonen dat ik er wel 1 moet hebben. En ik heb mn studentenkaart van de universiteit utrecht, wat aantoont dat ik student ben. Bij elkaar hoop ik dat het genoeg is.

Verder waren er geen mensen zonder ov-chip die meegingen, voor zover ik weet. Mijn vriend was mee en die heeft wel zn ov-chip in bezit en die liet m zien en dat was al genoeg. De buschauffeur wist volgens mij niet echt wat ie er mee aan moest en vond alles best.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 16:02:40 #12
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_76326827
Er staat als het goed is een tijdelijke abonnement op je kaart.

Alleen, ik moet morgenavond reizen, terwijl ik een weekabonnement heb. Hoe ga ik dat dan regelen? Moet ik dan met die OV-chipkaart contant bijbetalen of iets? Ik kan dat ding niet opwaarderen omdat er geen oplaadpunt in een straal van 10km zit.
pi_76326937
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:02 schreef Slickk het volgende:
Er staat als het goed is een tijdelijke abonnement op je kaart.

Alleen, ik moet morgenavond reizen, terwijl ik een weekabonnement heb. Hoe ga ik dat dan regelen? Moet ik dan met die OV-chipkaart contant bijbetalen of iets? Ik kan dat ding niet opwaarderen omdat er geen oplaadpunt in een straal van 10km zit.
Gewoon een kaartje via het kaartjesautomaat halen en dan 40% korting selecteren misschien? Denk dat ik het zo zou doen. Als ze dan gaan zeuren kun je zeggen dat die ophaalpalen het niet deden o.i.d.
pi_76326990
Zonet weer geprobeerd op te halen. Nu kwam ik wel verder dan het "bestelling ophalen" schermpje

Er stond echter geen bestelling klaar
You dream it, I live it.
  Moderator zaterdag 2 januari 2010 @ 16:08:36 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76327008
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:06 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Gewoon een kaartje via het kaartjesautomaat halen en dan 40% korting selecteren misschien? Denk dat ik het zo zou doen. Als ze dan gaan zeuren kun je zeggen dat die ophaalpalen het niet deden o.i.d.
Dat dus.
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:02 schreef Slickk het volgende:
Er staat als het goed is een tijdelijke abonnement op je kaart.

Alleen, ik moet morgenavond reizen, terwijl ik een weekabonnement heb. Hoe ga ik dat dan regelen? Moet ik dan met die OV-chipkaart contant bijbetalen of iets? Ik kan dat ding niet opwaarderen omdat er geen oplaadpunt in een straal van 10km zit.
Welk abonnement en hoe weet je dat dan? Want ik heb inderdaad ook een weekOV gehad, maar straks stel dat ik een weekend OV had, staat er automatisch een weekend abonnement op?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_76327045
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:08 schreef Meddo het volgende:
Zonet weer geprobeerd op te halen. Nu kwam ik wel verder dan het "bestelling ophalen" schermpje

Er stond echter geen bestelling klaar
Tering
  zaterdag 2 januari 2010 @ 16:15:14 #17
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_76327205
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:06 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Gewoon een kaartje via het kaartjesautomaat halen en dan 40% korting selecteren misschien? Denk dat ik het zo zou doen. Als ze dan gaan zeuren kun je zeggen dat die ophaalpalen het niet deden o.i.d.
Ik moet met de bus.

Normaal betaalde ik altijd 5,60 euro contant, dat was het kortingstarief voor een enkeltje.

@Renesite; Ik heb altijd een week abonnement gehad en op de site stond dat er alvast een abonnement tot 31 januari op staat. Zodra je je nieuwe abonnement op haalt, is die geldig tot het eind van 2010.
pi_76327272
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:09 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Tering
Ik snap er ook niks van Maandag begint mijn adviesophaalperiode.
You dream it, I live it.
  Moderator zaterdag 2 januari 2010 @ 16:19:05 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76327316
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:15 schreef Slickk het volgende:

[..]

Ik moet met de bus.

Normaal betaalde ik altijd 5,60 euro contant, dat was het kortingstarief voor een enkeltje.

@Renesite; Ik heb altijd een week abonnement gehad en op de site stond dat er alvast een abonnement tot 31 januari op staat. Zodra je je nieuwe abonnement op haalt, is die geldig tot het eind van 2010.
Dus automatisch een week of is het wel gelieerd aan de OV-Jaarkaart die we hadden.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_76327326
Site van die IBgroep ligt ook bijna plat Duurt eeuwen voordat ik ingelogd ben.
pi_76327614
Mijn bestelling staat ook nog steeds niet klaar. Ik lees hier steeds dat er een tijdelijk reisproduct op je kaart staat tot eind januari. Nu gebruik ik mijn ov-chipkaart al een half jaar en het vorige abonnement liep echt maar tot 31-12-09, dan kan ik toch nooit opeens een tijdelijk reisproduct voor januari op mijn kaart hebben staan?
pi_76327824
TOP! eindelijk heeft mn vriendin de telefoondienst weten te bereiken.
Haar werd verteld dat ze de kaart al wel zou moeten hebben, maar dat hij dus ergens 'kwijt' is geraakt.
Moest ze even een tijdelijke nieuwe aanvragen met zo'n formulier oid op studenten ov site.

....

en nou komt het

....

krijgt ze zonet een dikke 20 min na dat telefoontje een brief in de bus

Dat ze volgens de ov-chipdienst 2 kaarten in bezit heeft, en of ze even een van de twee wil laten blokkeren

Over epic fail gesproken..... kan het NOG gekker??
pi_76327877
(ohja, ikzelf wilde mijn ov chipkaart activeren op www.ns.nl...)
"Wegens een technische storing is het momenteel niet mogelijk gebruik te maken van deze dienst, probeert U het op een later tijdstip nog eens."
  Moderator zaterdag 2 januari 2010 @ 16:35:48 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76327901
Via twitter:
quote:
elger

Op station Utrecht Centraal hangen inmiddels briefjes dat de papieren ov uit 2009 nog een maand geldig is #ovchipkaart
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_76327950
Even voor de duidelijkheid:

Je OV recht kan je bij deze automaten ophalen:



en NIET bij de standaard NS automaten:

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')