abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76300197
PHNOM PENH - Rochom P'ngieng, de nu 28-jarige vrouw die begin 2007 na 18 jaar in de wildernis uit de Cambodjaanse jungle werd geplukt, is onlangs voor het eerst beginnen te praten. Voorheen bracht P'ngieng enkel dierengeluiden voort.

Rochom P'ngieng begin 2007, vlak na haar terugkeer uit de jungle.

Rochom P'ngieng verdwaalde in 1989 toen ze als klein herdermeisje van acht jaar waterbuffels hoedde in de afgelegen jungle zo'n 600 km ten noordoosten van de hoofdstad Phnom Penh. Pas 18 jaar later kwam ze begin 2007 naakt en onder het vuil uit de wildernis. Ze werd betrapt toen ze voedsel wilde stelen op een boerderij.

Haar terugkeer in de beschaving verliep zeker niet vlekkeloos. Ze liep gebogen als een apin, schraapte de grond af op zoek naar rijstkorrels en kon enkel dierengeluiden uitbrengen. Cambodjanen noemden haar de 'Jungle Woman' of de half-dier half-mens-vrouw. In oktober werd ze ziek en moest naar het ziekenhuis, omdat ze weigerde te eten.

Eerder deze maand kwam er dan plots een doorbraak. Rochom P'ngieng begint de taal van de Khmer te begrijpen en kan nu zelfs de taal van haar stam de Phnong spreken. ,,Ze is stilaan een normaal menselijk wezen aan het worden", zegt haar vader Sal Lou.

,,Ze kan te eten en te drinken vragen als ze honger of dorst heeft. De doorbraak kwam er na haar behandeling in het ziekenhuis. Ze is heel lief en ik ben heel blij met de vooruitgang die ze geboekt heeft. Mijn dochter is ook eindelijk gestopt met proberen terug te vluchten naar de jungle en ze gaat er elke dag op vooruit.''

Bron tekst

Bron foto

Respect voor zo'n vrouw, dat ze na 18 jaar in de jungle de moeite doet om te integreren in de beschaafde wereld, en na 3 jaar kan praten.
pi_76300917
Het is wel een knap staaltje integratie, idd
Maar goed, het is knap dat ze opnieuw heeft leren praten.. Ik vind het wel zielig voor haar dat ze niet de keuze heeft gehad om terug te gaan naar de jungle..
  vrijdag 1 januari 2010 @ 20:17:03 #3
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76301344
Het lukt wel vaker met de zgn. wolfskinderen. Juist als ze al wat ouder zijn voordat ze de wildernis in verdwijnen schijnen ze nog vaak zeer succesvol te zijn in het alsnog her-aanleren van menselijk gedrag inclusief spraak etc. Een mooi voorbeeld is Marie-Angélique Memmie Le Blanc.
Mik maar eens in google en dan niet de slordige wiki artikelen lezen, maar even doorlezen. Tien jaar in de wildernis en toch weer redelijk aangepast geraakt, maar die was ook iets van negen toen ze verdween. Een fascinerend verhaal.
Here we are now, entertain us.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 20:35:38 #4
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_76301934
Die scooter op dat plaatje.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_76302497
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 20:35 schreef GasTurbine het volgende:
Die scooter op dat plaatje.
Jij ben gek op scooters neem ik aan .
  vrijdag 1 januari 2010 @ 21:00:30 #6
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_76302957
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 20:50 schreef C_N het volgende:

[..]

Jij ben gek op scooters neem ik aan .
Nee ik had m'n beeldvorming van het verhaal gemaakt en verwachtte een afgelegen dorpje waar de vrouwen 2x per week hun was in de rivier doen en waar er eens in de maand een bejaarde postbezorger komt. En dan kijk je naar zo'n plaatje en dan zie je een groep mensen, en zo'n scooter.
Zo van, kom we gaan met de scooter op de foto!

Daar moest ik even om gniffelen. Danku.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')