abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2544754
Hallo allemaal,

Begin februari vertrek ik voor 5 maanden naar Nepal om daar stage te gaan lopen. Ik maak me alleen wel een klein beetje zorgen over de veiligheid daar aangezien eind november de noodtoestand is afgekondigd. Het ministerie van Buitenlandse zaken heeft geen negatief reisadvies gegeven en het stagebedrijf zegt ook dat alles weer rustiger aan het worden is maar is er iemand op dit moment in Nepal (of pas geweest) die me iets meer kan vertellen.
De locatie waar we zitten zal wisselen tussen Kathmandu en 100 km buiten Kathmandu (bij de Tibetaanse grens).

Ik ben er benieuwd wat je nu precies merkt van die noodtoestand. Is er bijvoorbeeld veel politie en leger op de been en is de sfeer grimmig en dreigend, of valt het allemaal wel mee?

Alvast bedankt!!!

woensdag 19 december 2001 @ 16:49:12 #2
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_2545966
Sja, als er geen negatief reisadvies is? Je moet natuurlijk ook niet denken dat heel nepal op z'n kop staat, als het hier in nederland zo zou zijn zou waarschijnlijk het hele malieveld een puinhoop zijn, of de dam ofzo, echt niet alles...
Action is the enemy of thoughts
  FOK!fossiel woensdag 19 december 2001 @ 16:54:02 #3
8443 cptmarco
it's captain...
pi_2546036
Volgens mij is het gebied waar het echt onrustig is helemaal in het westen. En dat is nog een knap end weg van Kathmandu. En dat westelijke gebied is dacht ik sowieso geen toeristisch gebied.
pi_2546100
Ben er zelf niet geweest, maar een vriend van me zit er momenteel en mailt veel over de situatie. Hij geeft er een paar maanden les op een school en zou eigenlijk t/m januari blijven. Hij vertrekt echter morgen aangezien men de veiligheid voor buitenlanders door de noodtoestand niet meer kan garanderen.

's Avonds na half tien mag je niet meer de straat op, een medewerker van de Amerikaanse ambassade is doodgeschoten. De maoïsten hebben allerlei stakingen afgekondigd, en hoewel ze niet met veel zijn, zijn het geen lieverdjes. Het zijn Ghurka's, die kleine fanatieke mannetjes met hun messen die ook door het Britse leger worden ingezet. Het enige wat je op straat ziet zijn pantservoertuigen en een hoop militairen met volle uitrusting. In Kathmandu is tijdens stakingen de weg compleet geblokkeerd, iedereen werd aangehouden en gefouilleerd. Overal zijn tanks te zien.

Een week of wat geleden zijn er weer zo'n 200 soldaten en politiemannen door de Maoisten zijn gedood tijdens een aanval in Pokhara en Nagarkot. In Thamel, waar je normaal tot diep in de nacht kunt feesten, moet alles (cafe's, restaurants, winkels) al om 9 uur dicht. Dit komt omdat die rebellen onlangs geprobeerd hebben om de Coca-Cola fabriek in Kathmandu op te blazen. Ook de kranten en het tv-journaal zijn nu in handen van de regering. In de
kranten lees je nu alleen nog maar hoe goed het gaat met de bestrijding van dit terrorisme maar het is totaal gecensureerd dus wat er echt gaande is
weten ze nu niet meer.

Tot zover ongeveer de situatie die ik uit zijn mailtjes hoor. Zo bijelkaar klinkt het wel dreigend (ik ben er zelf niet geweest dus pin me d'r niet op vast). Ik weet niet of je er echt dringend naar toe moet, maar ik zou er wel ff over nadenken...

pi_2546112
Er is geen negatief reisadvies, dus mijn ervaring is dan dat het wel gaat. Ben zelf 2 jaar geleden in Pakistan geweest met zo'n zelfde sfeer en het viel dus echt reuze mee (ook in Kashmir). Dat stelletje maoisten in Nepal hebben het (correct me if I am wrong please) vooral gemunt op politie/leger en niet op buitenlanders.
Over welke grensplaats heb je het eigenlijk, is dat bij Kodari (grensovergang Friendship Highway). Heb ik nog leuke herinneringen aan. Ik had op dat moment geen foto bij me voor m'n visa (heel dom ja). Dus ik vroeg aan zo'n douane flippo waar ik foto's kon laten maken voor mijn visum. Hij zei, dat hoeft niet hoor, teken maar wat in het hokje op je visumaanvraag. ?????? Pardon? Teken maar wat. Zo gezegd, zo gedaan. Dud ff een poppetje getekend met brilletje en een glimlach. Twas bijna een Fok-smiley. Visumaanvraag teruggegeven, douane-beambte lachen natuurlijk. Dollars op tafel gelegd bij persoon 2 (dat was veel belangrijker). Naam werd opgeschreven in boek en stempel in paspoort door persoon 3. En welkom in Nepal.
  FOK!fossiel woensdag 19 december 2001 @ 16:59:38 #6
8443 cptmarco
it's captain...
pi_2546142
quote:
Op woensdag 19 december 2001 16:57 schreef CopyCatz het volgende:
Een week of wat geleden zijn er weer zo'n 200 soldaten en politiemannen door de Maoisten zijn gedood tijdens een aanval in Pokhara en Nagarkot.
*slik, daar zat ik drie maanden terug nog.

Waar ergens in Nepal zit je vriend??

woensdag 19 december 2001 @ 17:04:40 #7
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_2546218
quote:
Geplaatst door plok - woensdag 19 december 2001 16:58
Dat stelletje maoisten in Nepal hebben het (correct me if I am wrong please) vooral gemunt op politie/leger en niet op buitenlanders.
quote:
Geplaatst door CopyCatz - woensdag 19 december 2001 16:57
Hij vertrekt echter morgen aangezien men de veiligheid voor buitenlanders door de noodtoestand niet meer kan garanderen.
Sja...
Action is the enemy of thoughts
pi_2551453
Mmmh, ik hoor nu wel tegenstrijdige verhalen. Zoals ik van Plok begrijp is het er niet al te best.. Op het discussiebord van nepal.pagina.nl hoor ik weer dat het wel meevalt...

Reacties zijn nog steeds erg welkom!

FOK!fossiel woensdag 19 december 2001 @ 23:56:45 #9
8443 cptmarco
it's captain...
pi_2558373
quote:
Op woensdag 19 december 2001 23:52 schreef Red-devil het volgende:
Mmmh, ik hoor nu wel tegenstrijdige verhalen. Zoals ik van Plok begrijp is het er niet al te best.. Op het discussiebord van nepal.pagina.nl hoor ik weer dat het wel meevalt...

Reacties zijn nog steeds erg welkom!

Nou nee, ik heb niet gezegd dat het er niet al te best is. Ik heb gezegd dat het geweld vooral tegen politie/leger is gericht. Dit heeft natuurlijk consequenties voor iedereen (blijkbaar wordt de wijk Temel - de leukste wijk van Kathmandu overigens - 's avonds een hele stille plek), of dit nu restricties met bijvoorbeeld reizen met zich meebrengt weet ik niet. Misschien wel, misschien niet (daar heb ik geen zicht op). Misschien dat het verstandig is om niet in je eentje naar bepaalde gebieden te gaan.
pi_2559216
Een collega van me is er nu sinds een paar dagen. Ze mailde dat het allemaal rustig is en dat ze op en auto vol agenten niets heeft gemerkt van problemen...
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 2 mei 2002 @ 21:05:40 #12
26951 decartes
cogito er'go sum
pi_4045419
afgelopen winter ben ik wezen backpacken in Nepal...

Wereldervaring!!

zijn er mensen die er ook zijn geweest en hoe waren die ervaringen??

voer eendjes, geen oorlog !!!
  donderdag 2 mei 2002 @ 23:18:52 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4047163
quote:
Op donderdag 02 mei 2002 21:05 schreef decartes het volgende:
afgelopen winter ben ik wezen backpacken in Nepal...

Wereldervaring!!

zijn er mensen die er ook zijn geweest en hoe waren die ervaringen??

vertel jij is wat dan? met foto's graag...
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  FOK!fossiel vrijdag 3 mei 2002 @ 17:17:24 #14
8443 cptmarco
it's captain...
  vrijdag 3 mei 2002 @ 21:59:05 #15
19397 orange
Moooooooooooh!
pi_4055518
Nooit geweest, het dichste wat ik daarbij ben geweest is de grens van mongolië... Wat overigens erg mooi was

Moooooh!

]|[ paradox -- we got there before we left ]|[ orange's fotoboek ]|[
  vrijdag 3 mei 2002 @ 22:54:31 #16
23152 Lucille
Smartass
pi_4056127
Mooi land. Ik ken alleen het stuk tussen Kodari (grens met Tibet) en Kathmandu. Ben dus niet in het zuiden geweest (wildpark) en ook niet in Ladakh. De bevolking is best aardig, hoewel je wel redelijk goed moet onderhandelen bij trips en in winkels. Kathmandu is gewoon een hele leuke stad waar je wel een paar dagen kan vertoeven. De wijk Thamel moet je zeker zien.

Aardverschuiving bij Kodari, dus dat wordt alle bagage over de modder en boomstammen heentillen en nog een kilometer lopen naar de bus.

Bhaktapur, een van de drie koningssteden.

Thamel, de bekendste wijk ik Kathmandu.

Bekende tempel in tibetaanse stijl, in Kathmandu.

T-shirts laten maken in een van de vele ateliers in Thamel.

[Dit bericht is gewijzigd door Lucille op 11-11-2003 22:39]

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zaterdag 4 mei 2002 @ 17:37:12 #17
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_4061992
Het is er prachtig en het ruikt er heerlijk. Ben 2 weken in de Katmandu vallei geweest en vorig jaar vanaf de Tibetaanse grens naar Katmandu gereden en daar even verbleven. Aardige mensen ook!

Zou die andere delen ook nog wel willen zien.

dit is voor mij Katmandu:

net Kumari:

fake a dream
  FOK!fossiel zaterdag 5 juli 2003 @ 19:50:49 #18
25539 Tha_BlonT
Wonderlijke Woorden Wereld
pi_11584015
Heb nu al best wat sites bezocht en weet dat T-Mobile geen roaming heeft in Nepal, maar hebben ze daar uberhaupt een mobiel netwerk?

Nee op de MEverest vast niet, maar hoofdsteden en dergelijke?

Vind het wat overdreven om een sateliet telefoon te kopen

FOK!fossiel zaterdag 5 juli 2003 @ 20:08:52 #19
8443 cptmarco
it's captain...
pi_11584441
ik ben er een paar jaar geleden met een groepsreis geweest. Een paar deelnemers hadden een mobiel bij hun. Wat ik mij herinneren kan hadden ze vaker geen dan wel verbinding. Het lag ook nog een beetje bij welke provider ze zaten. Ik weet alleen niet meer welke nu het vaakst wel verbinding had.

Volgens mij is het vrij prijzig (niet dat bellen met een vast toestel naar Nederland goedkoop is ) en de kans op verbinding is denk ik klein.

pi_11584509
Sinds 1999 hebben ze daar één netwerk. Alleen een coverage map is niet beschikbaar...

http://www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/net_npnt.shtml

[edit] coverage map gevonden.. alleen enkele plaatsen [/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Knilessew op 05-07-2003 20:16]

Ben jij dat? Jemig, dan heb ik je laatst op tv gezien..
  zaterdag 5 juli 2003 @ 20:12:42 #21
8474 Porto
Fok it..!
pi_11584525
1 mobiele provider in nepal zo ver ik weet (kan veranderd zijn) alleen op satelliet network echter kan je wel een sat mobieltje huren zie info:

Operator informatie

Naam in display Thuraya
Netwerk frequentie Satelliet
Netwerkcode 882 16
Website http://www.thuraya.com/
Opmerkingen per 6 seconden berekend.

1e 30 seconden altijd berekend.

Omdat Thuraya geen GSM maar een satelliet netwerk is, moet u een dual mode (Satelliet/GSM) toestel hebben. Deze is te koop bij Glocalll maar u kunt dit toestel ook huren bij de Vodafone Business Points en bij Cellhire. Voor een Business Point bij in de buurt klikt u hier. U kunt hier online reserveren bij Cellhire tegen gereduceerde tarieven.

FOK!fossiel zaterdag 5 juli 2003 @ 20:44:33 #22
25539 Tha_BlonT
pi_11585086
Kijk nuttige info

Heel hartelijk dank !

pi_11587263
Waarom moet je in Nepal perse kunnen bellen?
  zondag 6 juli 2003 @ 01:21:05 #24
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_11590848
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 22:49 schreef k_man het volgende:
Dat vroeg ik me nou ook al af!
Ik heb nooit een telefoon mee op vakantie. Zorg dat ik regelmatig mn email check en dat is eigenlijk altijd meer dan voldoende.
  FOK!fossiel zondag 6 juli 2003 @ 13:13:59 #25
8443 cptmarco
it's captain...
pi_11596479
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 22:49 schreef k_man het volgende:
om het thuisfront te laten weten dat je nog leeft?? Of bel jij nooit naar huis?
pi_11596547
quote:
Op zondag 6 juli 2003 13:13 schreef cptmarco het volgende:

[..]

Nee.
  zondag 6 juli 2003 @ 14:23:25 #27
8474 Porto
Fok it..!
pi_11597411
quote:

[..]

Ik neem eigenlijk ook altijd me mobieltje mee, kan altijd wel van pas komen (denk aan weg kwijt oa of andere problemen) of gewoon om famillie/frienden te laten weten dat je nog leeft
  zondag 6 juli 2003 @ 14:26:43 #28
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_11597480
quote:

[..]

Ik heb een lumineus idee. Wanneer je naar huis wilt bellen en je mobieltje doet het niet, dan is er een alternatief wat vaste lijn heet.
c'est genial, quoi ?
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_11597557
Try to get to a hard-line.
  zondag 6 juli 2003 @ 15:23:26 #30
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_11598649
quote:
Op zondag 6 juli 2003 14:26 schreef zwijntje het volgende:

[..]

Ik heb een lumineus idee. Wanneer je naar huis wilt bellen en je mobieltje doet het niet, dan is er een alternatief wat vaste lijn heet.
c'est genial, quoi ?

Nah, dat doe ik nou ook altijd!
En als ik dat te duur vind, dan stuur ik wel ff een mailtje ofzo. Of ik bel collect.
Maar ik geloof niet dat ik de behoefte heb om voor een paar euro per minuut naar huis te gaan bellen.
pi_11599216
quote:

[..]

Ik bel echt nooit naar huis hoor op vakantie, geen nieuws is goed nieuws vind ik altijd. Alleen toen ik 6 maanden weg was, stuurde ik 1x in de 2/3 weken is een mailtje.
  FOK!fossiel zondag 6 juli 2003 @ 16:11:55 #32
25539 Tha_BlonT
pi_11599440
Nou ik vroeg het me eigenlijk gewoon af...

denk ook niet dat ik graag in de de Himalaya bereikbaar wil zijn,

1 keer per week me mail checken moet ook voldoende zijn denk ik voor het thuisfront...

zondag 6 juli 2003 @ 17:51:39 #33
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_11601178
Ik zou als ik op vakantie ben ook nog geen eens mijn email checken Die lees ik wel als ik weer terug ben!

En ik heb ook geen mobiel dus kan ik hem ook niet meenemen ook

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  FOK!fossiel zondag 6 juli 2003 @ 20:40:42 #34
25539 Tha_BlonT
pi_11604509
Mwah 6 maanden is ook wat lullig om niets vaan je te laten horen
  zondag 6 juli 2003 @ 20:47:05 #35
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_11604655
Ik heb mijn mobiel meegenomen om in noodgevallen gewoon bereikbaar te zijn en dat is de afgelopen jaren helaas weleens nodig gebleken. Ik moet er niet aan denken dat mijn ouders dagen bezig zijn om mij in een noodgeval te kunnen bereiken. Dit jaar moet het helaas anders omdat mijn mobiel niet in Ecuador werkt. Er mee bellen ben ik ook geen voorstander van, daarvoor heb je idd wel mail of een vaste lijn. Voor andere doeleinden zou ik mn mobiel nooit meenemen.
Hoe dieper het dal, hoe hoger de top.
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 18:55:07 #36
55890 Ruud1976
Mooi gebouwtje...
pi_12813889
Ik ga binnenkort richting Nepal. Nu lees ik de laatste dagen berichten over een afgebroken staat-het-vuren, aanslagen op militairen in Kathamndu en verijdelde bomaanslagen. HIer krijg ik niet echt een warm gevoel van. Komt er toevallig net iemand vandaan, of heeft iemand ervaring met Nepal, die me meer kan vertellen over de situatie?
pi_14564781
Heej Lucille! Je foto's doen het niet!
pi_14565616
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 21:30 schreef Liejannuh het volgende:
Heej Lucille! Je foto's doen het niet!
Das een upload site die niet meer werkt.

Ik ga wat plaatjes uploaden naar een andere webspace

pi_14566716
Broken links van de foto's zijn weer gefixed.
pi_14566808
Net terug uit Nepal: prachtig land, nog niet helemaal door het tourisme verpest (er is nog geen mac donalds te vinden) maar Nepal is wel rap aan het achteruit gaan:

De burgeroorlog tussen de Nepaleze regering en een splinterbeweging (maoisten) begint zolangzamerhand bijzonder vervelende vormen aan te nemen, geregeld wordt erover bomaanslagen gesproken (ikzelf heb de gevolgen gezien), en ook heb ik 'noodgedwongen' een binnenlandse vlucht moeten maken omdat de weg door de maoisten geblokkeerd werd. Onlangs heeft de USA de Maoisten ook als een terroristische bedreiging ingesteld, dit om de ernst van de situatie aan te geven. De huidige koning is ook vrij impopulair (tussen neus en lippen uit de monden van de Nepali's gehoord) wat ook niet helpt.

Dat, en de combinatie van de steeds slechter wordende infrastructuur, de rappe touristisering van Nepal (Thamel is al een vrij verwesterde wijk, en ook de plaats Pokhara gaat rap die kant op) en de snel toenemende bevolking hebben hun weerslag op het land. Het viel me wel mee hoeveel westerlingen er waren (weinig).

Wat wel positief is: de bevolking, de houding, je wordt als tourist als je dat wilt redelijk met rust gelaten. Je bezittingen zijn redelijk veilig (al moet je natuurlijk wel een beetje opletten) zeker vergeleken met omringende landen. Ook is het klimaat in het najaar (oktober/november) heerlijk.

Als je nog in de gelegenheid bent om naar Nepal te gaan (zo snel mogelijk) DOEN! Het is NU nog goed te bereizen, maar het zou mij helemaal niets verbazen als er binnenkort een algeheel negatief reisadvies komt, welke opgeheven zal worden op het moment dat de bedreiging verdwenen is (op dit moment zie ik dat niet zitten, gezien de houding van de meeste Nepalezen)

Dingen die je moet zien: Dunbar Square (ik heb daar een uur gezeten, en was niet uitgekeken), de koningsstad Baktaphur (wat in z'n geheel een monument is), veel bergen, natuur en neem vooral de moeite om met de lokale bevolking te praten: het zal je niet tegenvallen.

pi_14586967
Ik vertrek 22 december voor 3 weekjes naar Nepal. Naar het er nu uitziet ga ik eerst de Helambu trek doen en daarna 2 weken mountainbiken door de Kathmundu vallei (dus naar KTM, Patan en Bhaktapur). Heb er nu al vreselijk zin in, alhoewel het laatste nieuws enigzins verontrustend is.
dit is een signature
  woensdag 12 november 2003 @ 20:45:50 #42
55890 Ruud1976
Mooi gebouwtje...
pi_14588754
Ben een paar weken terug uit Nepal en ik moet zeggen dat het echt een prachtig land is! Wij zijn via de Indiase grens het land binnengekomen en hebben eerst een paar dagen doorgebracht in Chitwan. Vervolgens zijn we met de bus naar Pokhara gereisd (een verschrikkelijk slechte weg door de hevige regenval tijdens het afgelopen regenseizoen) vanwaar we een vijfdaagse trekking door het Annapurna gebied hebben gemaakt. Hierna zijn we met het vliegtuig naar Kathmandu gereisd, deels vanwege de erg slechte weg en vanwege het feit dat er heel veel checkpoints zijn onderweg waar je uren voor in de rij zou staan volgens onze gids.

De trekking die we gedaan hebben was op sommige momenten overigens wel wat spannend. We zijn namelijk Maoisten tegengekomen die geld eisten. Volgens de engelstalige verklaring om de arme bevolking te steunen, wat de regering niet doet, maar het gaat waarschijnlijk grotendeels naar de strijd tegen de regering. Een paar plaatsen verderop mochten we toen we er eenmaal waren de lodge niet meer uit omdat h et leger het dorpje zou gaan binnenvallen. De dag ervoor was er al vanuit een legerhelikopter geschoten hoorden we. Die middag hebben we niet veel meer gemerkt, maar de volgende morgen toen we op het punt stonden om weg te gaan, kwamen er net allemaal militairen in volledige uitrusting (kogelvrij vest, wapen in de aanslag) op het bospad naar beneden. Ze verzochten ons snel het dorp uit te gaan, want anders konden we wel eens in gevechten vast komen te zitten. Dit waren wel even wat mindere dingen moet ik zeggen.

Maar al met al was het echt een fantastische reis en ik raad iedereen aan om te gaan, maar wel goed uit te kijken en je te laten informeren over de situatie in het gebied waar je naartoe gaat!

Hieronder nog een paar foto's (kwaliteit van foto's is wel wat lager gezet ivm ruimte op mijn website waar een hele serie op staat)

woensdag 12 november 2003 @ 21:34:19 #43
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_14590034
ahhh! nu wil ik ook naar Nepal....als ik die foto's trouwens zie! iemand die ik ken hier in zwolle is ook afgelopen jaar wezen backpacken, oa in Nepal...ben zo jalours!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_16411448
Als het goed is ga ik er heen op 4 sept. 2004 als het goed is. Hoop dat het er dan weer normaal vertoeven is.
pi_16413636
quote:
Op maandag 19 januari 2004 22:28 schreef avw1982 het volgende:
Als het goed is ga ik er heen op 4 sept. 2004 als het goed is. Hoop dat het er dan weer normaal vertoeven is.
Maak je dan wel een reisverslag en zo? En foto's. Please? Tis zo'n enorm mooi land namelijk
pi_16474738
quote:
Op maandag 19 januari 2004 23:36 schreef Lucille het volgende:

[..]

Maak je dan wel een reisverslag en zo? En foto's. Please? Tis zo'n enorm mooi land namelijk

Foto's moet lukken, maar een heel verslag. Zal mn best doen.
pi_16474776
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 23:14 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Foto's moet lukken, maar een heel verslag. Zal mn best doen.

Alvast bedankt.
pi_16480501
Is september trouwens wel een goede maand om te gaan. De zomermaanden raden ze af vanwege de moeson die de bergen huldt in een wolkendek. Is dit in september al weg, of is het misschien beter om in oktober te gaan?
pi_16481227
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 09:00 schreef avw1982 het volgende:
Is september trouwens wel een goede maand om te gaan. De zomermaanden raden ze af vanwege de moeson die de bergen huldt in een wolkendek. Is dit in september al weg, of is het misschien beter om in oktober te gaan?
Volgens mij was ik er eind september/begin oktober. Ik zou mijn pasport moeten bekijken hiervoor. Maar het was het einde van het regenseizoen en de wegen waren weer net begaanbaar. Alleen rond Kodari was het een puinzooi.
  donderdag 22 januari 2004 @ 18:41:02 #50
55890 Ruud1976
Mooi gebouwtje...
pi_16494598
Ik was er afgelopen jaar in eerste weken van oktober en het regenseizoen is dan idd voorbij. Doordat er een heel heftig regenseizoen was geweest was er nog wel behoorlijke schade aan de wegen. De busrit tussen Chitwan en Pokhara was op sommige momenten best angstig. Maar het is verder een goede tijd om te gaan naar dit fantastische land!
  donderdag 22 januari 2004 @ 18:42:27 #51
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_16494630
Ik ben er afgelopen zomer geweest.
pi_16494888
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 18:42 schreef Bioslock het volgende:
Ik ben er afgelopen zomer geweest.
Ja en hoe was het toen?
  donderdag 22 januari 2004 @ 18:54:30 #53
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_16494928
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 18:53 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Ja en hoe was het toen?

Het beste dat me ooit is overkomen.
pi_16494970
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 18:54 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Het beste dat me ooit is overkomen.

Ja en hoe was het weer e.d.
pi_17512191
We zitten nu al ruim 3 maanden in India en zijn even toe aan wat anders dus we dachten aan Nepal. Nu hoor ik wisselende dingen over de veiligheid daar. De een zegt dat er niks aan de hand is, van anderen hoor ik dat rebellen af en toe een "onvrijwillige donatie": verlangen... Weer een ander zegt dat er ook toeristen gegijzeld worden om aandacht van de media te krijgen! Wie weet hoe het zit, of is er onlangs geweest??

Goeie linkjes naar recent nieuws zijn ook welkom!
When was the last time you did something for the first time?
  vrijdag 5 maart 2004 @ 12:43:11 #56
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_17512506
Ja. Ik ben er afgelopen zomer geweest.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 12:43:39 #57
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_17512523
Mooie stad trouwens. Vooral het oude gedeelte.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 12:59:21 #58
55890 Ruud1976
Mooi gebouwtje...
pi_17512815
Ik ben afgelopen oktober een paar weken in Nepal geweest. Als je in Kathmandu of Pokhara bljift merk je erg weinig van de problemen met de Maoisten. Het enige is dat je op de weg veel roadblocks hebt waarbij je als toerist vaak wel door kunt rijden. Soms geldt er ook een avondklok en je ziet ook wel militairen patrouilleren. De toeristen zijn niet het doelwit van de maoisten, dus je hoeft je eigenijk geen zorgen te maken.

Ik heb ook een trekking gedaan in het Annapurna gebied en daar merk je er wel wat meer van. Op sommige plekken kom je maoisten tegen en wij moesten ook een 'vrijwillige' donatie geven. Ze vragen 1000 roepie, maar als je geluk hebt kun je afdingen tot 500 roepie p.p. Je krijgt wel een bonnetje mee met daarop het bewijs van betaling (leuk aandenken, allemaal communistische leiders en wat vage nepaleze tekst). Als je ze dan nog een keer tegenkomt (en dat kwamen wij) kun je laten zien dat je al betaald hebt en mag je door. Het angstigste moment tijdens de trekking vond ik de overnachting in een dorpje waarbij we te horen kregen dat we na 1500 uur de lodge niet meer uitmochten ivm een op handen zijnde aanval van het regeringsleger. Die middag weinig meer gemerkt, maar de volgende morgen trokken hele troepen het dorp binnen en moesten wij snel weg. (een uitgebreider verslag staat op mijn site)

Nepal is een fantastisch land, en als je een beetje uitkijkt hoef je je als toerist absoluut geen zorgen te maken. Voor meer info is ook het forum op http://nepal.pagina.nl een aanrader. Succes ermee iig!
pi_17513831
Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft reisadviezen af. Voor Nepal geldt het volgende:
quote:
Samenvatting
In Nepal kan - met uitzondering van bepaalde onveilige gebieden - zonder problemen worden gereisd.

Actualiteiten

Op 27 augustus 2003 is door de Maoïstische rebellen een einde gemaakt aan een zeven maanden lange wapenstilstand. Op dit moment is onduidelijk wat de gevolgen op termijn hiervan kunnen zijn.

Terrorisme

De afgelopen jaren voerden radicale Maoïstische groeperingen aanslagen uit op het leger, overheidsinstanties en overheidspersoneel.

Onveilige gebieden

Afgeraden wordt om alleen door Nepal te reizen. Het wordt aangeraden om groepsgewijs en onder leiding van een ervaren en geregistreerde gids te reizen. Voor reizen buiten de Kathmandu-vallei is het wenselijk zich via reisorganisaties ter plaatse te (laten) informeren over de veiligheidssituatie in het reisgebied.

Algemeen

U dient zich ervan bewust te zijn dat er in Nepal interne politieke spanningen bestaan. Als gevolg daarvan dient u rekening te houden met mogelijke ongeregeldheden en vooral uit de buurt te blijven van demonstraties en stakingen.

U dient zich strikt te houden aan instructies uitgegeven door de overheid. Tevens wordt aangeraden te informeren naar de voorwaarden van een soms plaatselijk ingestelde avondklok.

Nederlanders die in Nepal woonachtig zijn, wordt aangeraden zich te registreren bij het Consulaat te Kathmandu.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  Moderator vrijdag 5 maart 2004 @ 15:59:45 #60
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_17517377
een vriendin van me woont daar nu tijdelijk en volgens haar is het in Kathmandu redelijk veilig
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_17529205
Bedankt voor de replies en linkjes! Ik heb het idee dat e.e.a. nu toch meer uit de hand begint te lopen nu ik wat meer gelezen heb. Jammer want we stonden op het punt om te gaan... :-(
We gaan wel rondreizen in Noord-India, daar hebben ze ook bergen!!
When was the last time you did something for the first time?
pi_20702464
Als je naar Nepal wilt gaan en je wilt ook daadwerkelijk gaan trekken, dan kun je het beste eind september/begin oktober, of zelfs later gaan.

Als je ook kijkt bij de meeste groepsreisorganisaties zie je ook dat ze niet echt eerder dan eind september beginnen met hun reizen, dit ivm de moesson icm trekking.

Wat ik wel gelezen heb is dat je zelfs in oktober nog kans kunt hebben op regen en/of mist, en dus mogelijk alle mooie uitzichten kunt missen. Ik ga zelf begin oktober voor een paar weken, dus ik hoop dat het geluk aan mijn zijde is en dat het gewoon droog en mooi weer is .

Als je echt de bergen in wilt gaan: niet voor eind september gaan! Als je niet de bergen in gaat, dan maakt het niet zoveel uit geloof ik.
pi_20704650
Ik heb geboekt en vertrek 9 oktober voor 22 dagen naar Nepal. 8)
pi_20704972
Ah, leuk

Ik ga er een weekje eerder heen en dan met Djoser. Ben erg benieuwd!
pi_20706067
quote:
Op zondag 18 juli 2004 18:40 schreef kkkk het volgende:
Ah, leuk

Ik ga er een weekje eerder heen en dan met Djoser. Ben erg benieuwd!
Haha, ik ook. Ik wilde eerst ook de 2de gaan maar in verband met verjaardagen, lees bier, ga ik een weekje later.
pi_20706735
Wat grappig, straks komen we elkaar in Pokhara tegen als ik de trekking gehad heb, en jij 'm nog gaat doen
pi_20706853
Ik heb het even gechecked en we zitten allebei de gehele dag in Pokhara de 17de, zo zie je maar weer

Tot dan maar
pi_20710576
quote:
Op zondag 18 juli 2004 20:03 schreef kkkk het volgende:
Ik heb het even gechecked en we zitten allebei de gehele dag in Pokhara de 17de, zo zie je maar weer

Tot dan maar
Dat zal wel erg gaaf zijn. Moet lukken toch. Zijn jullie afgedraaid van die trekking, moet ik nog.
pi_21085627
Heeft iemand een beeld van de huidige veiligheid in Nepal? Ik heb altijd gehoord dat toeristen op zich nog wel veilig waren omdat ze geen doelwit zijn, en dat is ook nog steeds onderdeel van het officiele reisadvies.

Maar ik hoor tevens geruchten dat men niet inzou staan voor de veiligheid van toeristen? Is dat zo? En zo ja, hoe lang?
pi_21104503
Ja, dat reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken is al eeuwen hetzelfde.

Maar ik hoorde laatst nog het gerucht dat de maoisten gezegd zouden hebben dat ze de veiligheid van toeristen niet zouden garanderen. Of dat dat inhoudt dat toeristen ook het doelwit zouden kunnen worden (bewust), of dat ze zich indekken mocht ooit een keer een toerist op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn (per ongeluk)..... dat weet ik niet.
pi_22200119
avw1982, begin jij al zin te krijgen in de reis? Over exact een week zit ik al in het vliegtuig richting Londen. We zijn met een groep van 17 personen, 12 dames, 5 heren, ben erg benieuwd hoe iedereen met elkaar omgaat.

Wie weet tot ziens in Pokhara!
pi_22200249
Ik heb er zeker zin in. Over 2 weken zit ik in het vliegtuig, mn heenreis is via Parijs en de terug over Londen. Mijn groep bestaat uit 11 personen, 5 vrouwen en 6 mannen dacht ik zo. Ik zie je denk ik wel in Pokhara. Hopelijk is die trekking niet al te zwaar.
  zaterdag 25 september 2004 @ 19:49:30 #74
99552 dingendoener
soms heb je van die dingen....
pi_22200274
guidosaurus (hier naast me) gaat deze winter
doet dingen zoals geen ander dat kan!
pi_22248272
Als ik je tegenkom zal ik wel heel erg overdreven zielig gaan doen en mank gaan lopen ten gevolge van de trekking
pi_22254403
Veel plezier en kom terug met leuke verhalen en foto's aub.
pi_22303628
Ik ga over 2 weken Mera Peak (6450 meter) beklimmen. Eerst naar Lukla vliegen en dan 19 dagen slapen in een tentje. Vorig jaar al het Annpaurna circuit gedaan, maar dat is vergeleken met deze reis een wereld van verschil. Annapurna cicruit is qua voorzieningen vrij luxe.

Foto's van mijn vorige reis te zien op :

http://www.manaslu.net/nepal (server van mijn hoster was overigens gisteren down)

[ Bericht 0% gewijzigd door Ericr op 30-09-2004 11:10:49 ]
  maandag 4 oktober 2004 @ 11:02:48 #78
67174 Dos37
Come on Twente
pi_22391527
quote:
Foto's van mijn vorige reis te zien op :

http://www.manaslu.net/nepal (server van mijn hoster was overigens gisteren down)
Mooie foto's ik ga zelf waarschijnlijk in september volgend jaar ook naar India en dan naar Nepal, Nieuw Zeeland en Austalie. Daar heb ik dan 9 maanden voor uitgetrokken.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_22392530
http://www.manaslu.net/coppermine/index.php?cat=10001

Nog een pluk APS-foto's die ik heb laten inscannen.
pi_22807727
Ik kan alleen in de zomer lang vrij nemen (werkzaam in het onderwijs). Ik hoor van alle kanten dat ik dan maar beter andere bestemmingen kan uitkiezen. Da's mooi kut, want Nepal lijkt me schitterend, en de foto's in dit topic dragen daar zeer aan bij!
  zaterdag 23 oktober 2004 @ 00:05:19 #81
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22809100
ik ben ook in nepal geweest vorig jaar, fijn land vond ik het hele lieve en leuke inwoners met name en een verademing n a het hectische india.

foto van mij bij de grens met sonauli, kindertjes die flessen verzamelen om wat geld mee te verdienen..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22978106
Zo ben gister teruggekomen en ik heb een zeer goede reis gehad. Ben nog bijna gekoppeld aan een Nepalese meid tijdens de trekking. kkkk, heb jij toevallig een foto van Ratika. (meid die in Tadapani werkt)
pi_22980299
Oh jee, ik moet weer even gaan nadenken welke dag dat het was. Ik heb vast geen foto van haar, maar ik zal eens gaan spitten bij de foto's van anderen... Bij de heren in ons gezelschap waren geloof ik vooral een meisje uit Tirkhedunga (of hoe schrijf je dat?) en Ghorepani favoriet, maar niet in Tadapani. Jullie hebben je dus ook niet laten verleiden om door te lopen naar Chule?

Tadapani, dat was dag 3, bij dat geweldige uitzicht en bij die aapjes, als ik me goed herinner. Nog net in de jungle. Er was wel een meisje wat regelmatig de kolen in de kachels erbij gooide, was zij dat?

Was jij nou trouwens die jongen met dat oranje shirt in Pokhara?
pi_22981830
Dag 3 bij die aapjes ja, daar werkte ze. Meisje met kort haar, echt een plaatje. Die kerel met dat oranje shirt was mn kamergenoot. We hadden trouwens geweldig weer met de trekking en de begeleiders waren ook erg leuke mensen. Vooral die Uncle spoorde niet. Helaas was ons bagage er niet gister toen we aankwamen, die komen ze zometeen brengen.
pi_23048316
Ik kan me haar eerlijk gezegd echt niet meer herinneren. Heb onlangs ook wat foto's van anderen gezien, maar haar tot nu toe nog niet kunnen ontdekken.

Ja, Uncle, die was ook met ons mee . Maar op het einde van de trekking was hij toch wel behoorlijk voorspelbaar geworden hoor Hadden jullie ook Michael Jackson en mama en zo als porters? Welke gids hadden jullie? Wij hadden Durgha, een andere dan die ze normaal gesproken bij zich hadden, maar die was niet zo heel erg goed.
pi_23048459
quote:
Op woensdag 3 november 2004 13:16 schreef kkkk het volgende:
Ik kan me haar eerlijk gezegd echt niet meer herinneren. Heb onlangs ook wat foto's van anderen gezien, maar haar tot nu toe nog niet kunnen ontdekken.

Ja, Uncle, die was ook met ons mee . Maar op het einde van de trekking was hij toch wel behoorlijk voorspelbaar geworden hoor Hadden jullie ook Michael Jackson en mama en zo als porters? Welke gids hadden jullie? Wij hadden Durgha, een andere dan die ze normaal gesproken bij zich hadden, maar die was niet zo heel erg goed.
We hadden Mickeal Jackson en mama ook mee als dragers. Durgha hadden we ook als gids maar hij was bergop erg traag. Hij kon mij en mn kamergenoot niet eens bijhouden omhoog. Omlaag was hij wel erg snel trouwens. Op sommige stukken kon ik hem echt niet meer volgen omdat hij zich bijna omlaag liet storten. Onze reisleider had deze reis al 4x gedaan of zo dus die kon alle begeleiders en nog veel personeel bij de hotels. Die kerel was net een lopende Nepalencyclopedie. Zijn jullie ook nog wezen eten in The Third Eye in Kathmandu? Was een heel gezellig restaurant waar je zonder schoenen naar binnenmoest en lekker liggen kon gaan eten. Mijn fotos staan online en je kan ze bekijken op: http://www.damstraat.linu(...)mbnails.php?album=46
pi_23048509

[ Bericht 1% gewijzigd door kkkk op 03-11-2004 13:42:38 ]
pi_23048735

donderdag 4 november 2004 @ 14:01:28 #89
64191 boerinnetje
Kendime yeni bir ben lazým
pi_23073453
Omdat mijn kleine broertje (het arme jong is 17) nogal gebonden is aan de zomervakantie, hebben wij geen andere keuze dan in de zomer op vakantie te gaan.

Nu zijn we uitgenodigd om mijn Nepalese vriendin op te zoeken in Kathmandu, en volgens haar is dit eind juli begin augustus best te doen... Kan iemand dit bevestigen???? Een beetje hinderingen kan ik wel aan, maar het moet niet de hele reis verpesten!
C'est la vie, et la vie est belle!
pi_23073689
quote:
Op donderdag 4 november 2004 14:01 schreef boerinnetje het volgende:
Omdat mijn kleine broertje (het arme jong is 17) nogal gebonden is aan de zomervakantie, hebben wij geen andere keuze dan in de zomer op vakantie te gaan.

Nu zijn we uitgenodigd om mijn Nepalese vriendin op te zoeken in Kathmandu, en volgens haar is dit eind juli begin augustus best te doen... Kan iemand dit bevestigen???? Een beetje hinderingen kan ik wel aan, maar het moet niet de hele reis verpesten!
Kan je niet gewoon zonder je broertje op vakantie dan? Wat verstaat je onder hinderingen? Ik denk wel dat het weer niet al te best is in juli/augustus omdat de moeson der dan nog is.
pi_23092506
In Juli/Augustus is het daar volgens mij een stuk warmer en je hebt inderdaad dan last van de moeson.

Van maoisten en zo heb ik weinig gemerkt gedurende mijn verblijf, daar zou je verder weinig last van behoren te hebben.
pi_23093950
Maoisten zijn we wel tegengekomen en de manager van de trekking heeft het betaald. Dit hoorde we pas later in het hotel dus wij hadden er niks van gemerkt. We kwamen ze wel weer tegen toen we afdaalde van Poon Hill maar omdat we betaald hadden konden we gewoon doorlopen.
pi_23539091
Echt waar? Ik hoorde juist dat zo ongeveer in de tijd dat jullie er zouden zijn dat de moaisten zich rustig zouden houden. Het is inderdaad gebruikelijk dat de leider van de trekking dit betaalt en er over onderhandelt. Volgens mij spreken die maoisten gemiddeld genomen ook alleen maar hun eigen taal en geen engels, dus dan kunnen ze alleen maar overleggen met een andere nepalees.

Hadden jullie wel een mooi uitzicht op poon hill? Heb je daar foto's van?
  woensdag 24 november 2004 @ 13:17:18 #94
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_23539527
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 10:49 schreef Lucille het volgende:
Veel plezier en kom terug met leuke verhalen en foto's aub.
Een paar foto's van mijn zusje en zwager die op dit moment in Nepal zijn voor een paar maanden. Op de site komen ook reisverslagen ed te staan

Offertempel die rood is van het bloed:

Aan de voet van de heuvel waarop Swayambhunath staat:

Swayambhunath, een stupa met de alziende ogen van Buddha.

Het binnenplaatsje van het Pilgrims Guesthouse.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_23543971
De offertempeltjes zijn toch zo rood gekleurd door die rode bloemetjes?
  woensdag 24 november 2004 @ 17:09:45 #96
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_23545382
quote:
Op woensdag 24 november 2004 16:19 schreef kkkk het volgende:
De offertempeltjes zijn toch zo rood gekleurd door die rode bloemetjes?
ze hadden op de site neergezet dat het van bloed was. Ik heb alleen de tekst gecopieerd . Misschien is het wel van bloemen en hebben ze het verkeerd begrepen .
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_23546137
Die vlek ervoor ziet er wel uit alsof het bloed is in ieder geval. Tijdens het offerfeest in oktober zal dat ook vast wel zo gebeurd zijn
pi_23546469
Dat was echt een smerig feest trouwens. Overal in de straten zag je doodbloedende beesten. Het rook er ook niet al te best.
pi_23724593
Je hebt er ook nog iets van meegekregen van dat offerfeest? Ik heb gelukkig behoorlijk weinig ervan gezien, heb wel de verhalen van anderen gehoord. Ik was ook net op tijd met het niet hoeven zien van een os die onthoofd ergens lag, heb alleen af en toe nog wat bloed op de grond gezien waar waarschijnlijk net een kip geofferd was. Anderen hebben ook ossen en geiten onthoofd gezien en onthoofd zien worden en zo, echt vies!

Ik vond het wel een heel vervelend gevoel geven om al die geitjes vervoerd te zien worden, wetende dat ze geofferd zouden worden. Plus ook al die kippen en eenden die ze op de pleintjes aan het verhandelen waren. Eigenlijk wel stom, want ik eet ook gewoon kip, maar toch.... Ik had liever het feest van de lichtjes meegemaakt, dat leek me een veel mooier feest. Was iets van 12 november of zo.
pi_23724665
Zijn jullie trouwens ook nog bij die mexicaan geweest in Kathmandu? Northfield heette dat geloof ik, tenzij ik me nu vergis met een ander restaurantje. Na ons bezoek daar waren de volgende dag een aantal mensen niet echt lekker, behoorlijk last van het eten. Een andere groep die 2 weken na ons daarheen waren geweest (toen wij weer terug in Kathmandu waren op de terugweg) had het nog erger gehad: 50% was gewoon flink ziek ervan geworden. Dus Djoser gaat daar waarschijnlijk nooit meer heen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')