abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76226151
Ik ben weer verder gegaan met mijn project en ben aanbeland bij het boren van gaten voor keilbouten. Weet iemand hoe groot de gaten moeten zijn? Op de keilbouten staat M10 x 60/5. De muur is van beton (jaren 80 huis)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_76226309
Gewoon net zo groot als de omtrek van de keilbouten lijkt me een goed idee.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_76226337
Zet een schuifmaat op het ding? 16 mm?
censuur :O
pi_76226658
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Zet een schuifmaat op het ding? 16 mm?
Nee zo groot is het niet, wat ik zo kan meten (zonder schuifmaat want die heb ik niet) is het dikste punt het 'hulsje' en daar is het zo'n 11 a 12 mm
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gewoon net zo groot als de omtrek van de keilbouten lijkt me een goed idee.
Moet ik niet uitkijken dat hij bij het in de muur stoppen klem komt te zitten voor hij er helemaal in zit? Aan de andere kant moet hij natuurlijk ook niet te los, dan heeft hij weinig nut
pi_76226678
ik gok op een 12mm boor
pi_76226759
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:47 schreef PlakjeKaas het volgende:
ik gok op een 12mm boor
mmm, ik ga niet gokken of de tafel aan de muur blijft hangen.

Heeft een keilbout trouwens niet ook ruimte nodig om zich vast te kunnen klemmen? Dus dat als je het gat te klein boort hij zich niet kan vast klemmen?
pi_76226938
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:47 schreef maok het volgende:

[..]

Nee zo groot is het niet, wat ik zo kan meten (zonder schuifmaat want die heb ik niet) is het dikste punt het 'hulsje' en daar is het zo'n 11 a 12 mm
[..]

Moet ik niet uitkijken dat hij bij het in de muur stoppen klem komt te zitten voor hij er helemaal in zit? Aan de andere kant moet hij natuurlijk ook niet te los, dan heeft hij weinig nut
Bekijk eens een fatsoenlijke steenboor. Dan zal je zien dat de kop van die boor een stukje dikker is dan de rest van de boor. Hiermee creëer je de extra ruimte. En na het uiteindelijke boren kun je nog even op- en neerraggen met de boor, zelfs uitblazen van het boorgat behoort to de mogelijkheden. Ik denk niet dat je bout dan vast zal gaan lopen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_76227266
Hmm, ik zie net dat mijn grootste steenboortje maar 10mm is,dat gaat dus sowieso niet passen. Ik loop wel even met keilbout en al naar de bouwmarkt, gelukkig woon ik daar maar 400m vandaan
pi_76227585
Gewoon boren met 10 mm, moer er half op draaien, anders beschadig je de schroefdraad, erin slaan met klapstok, aandraaien, klaar!
  woensdag 30 december 2009 @ 17:45:02 #10
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_76228793
En weer terug, daar wisten ze niet veel meer te vertellen, die kerel van de bouwmarkt rade 11mm aan maar die was er niet. Dus wilde ik 10mm gaan proberen. Alleen kom ik er nu acher dat de boorhamer die ik geleend had een klopboor is, daar kom ik dus nooit de muur mee in. . Even kijken of ik van iemand anders eentje kan lenen...
  woensdag 30 december 2009 @ 18:00:40 #11
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_76229361
Bah, alle vrienden waarvan weet dat ze er eentje hebben zijn niet in de stad
  woensdag 30 december 2009 @ 19:53:12 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_76233921
Ben toch door gegaan met de klopboor maar nu zijn de gaten uitgelubberd en niet helemaal precies waar ze horen te zitten (wel diep genoeg overigens). Ik ga de keilbouten wel vervangen voor draadeinden met chemisch anker ofzo
pi_76234905
Voor een keilbout met een draadeind van M10 moet je (zo uit het hoofd;
altijd schuifmaat erop houden) 14 of 16 mm boren.

En je boort de lengte van de keilbout + minimaal 5mm extra.

Deze ruimte heb je nodig om het "gruis", wat vrijkomt bij het aandraaien,
kwijt te geraken aan de achterkant.

Het boorgat van te voren goed stofvrij maken (stofzuigert)!

Voor chemische ankers met injectiemortel geld voor draadeind M10 in massief beton 12 mm boren.
Maak je gebruik van hulzen (holle bouwstoffen en metselstenen), dan is het 16 mm boren (maat van huls).

Voor chemische ankers is het nog belangrijker dat het boorgat goed stofvrij is!
Anders hecht de chemische emulsie niet! Dus stofzuiger erop of liever nog een blaasgalg.
  woensdag 30 december 2009 @ 20:17:15 #14
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_76235277
Chemisch anker heb ik wel eens eerder aangelegd, keilbouten niet, dat ging er mis..
Met chemisch anker hoef je tenminste niet zo precies te boren.
  woensdag 30 december 2009 @ 20:45:54 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_76236820
quote:
Op woensdag 30 december 2009 20:11 schreef naaa het volgende:
Voor een keilbout met een draadeind van M10 moet je (zo uit het hoofd;
altijd schuifmaat erop houden) 14 of 16 mm boren.
Ik had 16 mm, ben benieuwd naar de "keilbout" van TS
censuur :O
  woensdag 30 december 2009 @ 20:54:42 #16
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_76237252
Tja, hij ziet er wel wat anders uit dan een normale keilbout maar het leek me toch gewoon een keilbout (2cv had ze voor mij mee genomen), helaas heb ik even geen beschikking over een camera anders had ik er even een foto van gemaakt.Maar het is een draadeinde die bij het gedeelte wat in de muur gaat wat dunner wordt, daar zit een soort hulsje in dat los van de rest zit en daarachter wordt de bout weer iets breeder.
  woensdag 30 december 2009 @ 21:09:03 #17
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_76237843
Gaatjes boren, het is zo makkelijk als je weet hoe en toch mislukt het zo vaak bij zoveel mensen.

Een paar tipjes:
Bij kunstof pluggen (bv Fisher) staat de maat van de boor op de verpakking maar bij enkele stuks zoals keilbouten kun je natuurlijk ook gewoon meten.
Als je plug 11+ een beetje is dan zal het gat toch echt 12 moeten worden want 11+ een beetje kun je niet boren, bij keilbouten is die "ondermaat" van de plug geen probleem want keilbouten kunnen zo 1 a 2 mm ruimte opvangen alhoewel de verbinding dan toch wel zwakker word, je krijgt nog altijd de sterkste verbinding als de plug exact in het gat past.
Als boren niet tot je dagelijkse werk behoort en je niet een verlopen boorgat wilt hebben los je dat eenvoudig op door voor te boren met een dun boortje,3 of 4 mm doet dat perfect en eenmaal voorgeboord is het nagenoeg onmogelijk dat je boor verloopt, zo'n boortje kost 1 a 2 eu en voorkomt een hoop ellende.
Op en neer raggen in het gat is geen goed idee, je maakt het gat daarmee alles behalve rond en recht en daardoor zal de plug veel van zijn houdkracht verliezen.
Als je op en neer moet raggen in het gat om de plug er in te krijgen terwijl je toch zeker weet dat je de goede maat hebt dan is er maar 1 conclusie: je boor is versleten, het harde bitje aan de voorkant heeft door slijtage een iets kleinere diameter gekregen en dus past je plug niet in het gat, dus weggooien die hap en een nieuw boortje kopen.

Pluggen kunnen belachelijk veel kracht opnemen vooropgesteld dat het gat goed geboort is, de muur voldoende sterk is en bij plastic pluggen zeer belangrijk: de maat van de schroef moet voldoende groot zijn.
Bij plastic pluggen kun je op het doosje lezen wat de dikte maat van de schroef moet zijn en dat is meestal dikker dan je zou denken, zo hoort er in een S8 mm fisher plugje een schroef met een diameter van 6 mm en dat is al best een behoorlijk dikke schroef waar je met gemak een keramieke wastafel aan kunt hangen.
Een te dunne schroef in een monster dikke plug heeft geen zin en is zeer zwak, meestal zelfs veel zwakker dan een veel kleinere schroef in een goed passende plug, ergo; voor thuis gebruik is een 6 of 8 mm plugje doorgaans meer dan genoeg om allerhande zware troep mee op te hangen, zeker als je in beton werkt.
Ik heb het een keer geprobeert; een 5 mm Fisher plug in beton, ik woog destijds 125 KG ( )en kon er probleemloos aan hangen.
Voor een schilderijtje,plankje of ondersteund tafelblad hoef je dus geen 10 of 12 mm pluggen te gebruiken(het kan geen kwaad maar is niet nodig), 8mm fisherplug in beton+ een 6mm houtdraadbout is al meer dan voldoende en een 8 mm keilbout is al zeker genoeg.
Ik hang er dagelijks koeldrogers van 90 KG aan en er is er nog nooit 1 van de muur gevallen.

Overigens:
Traditionele keilbout:

moderne keilbout, ik denk degene die jij bedoelt:

[ Bericht 4% gewijzigd door robber57 op 30-12-2009 21:47:41 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')