Gaatjes boren, het is zo makkelijk als je weet hoe en toch mislukt het zo vaak bij zoveel mensen.
Een paar tipjes:
Bij kunstof pluggen (bv Fisher) staat de maat van de boor op de verpakking maar bij enkele stuks zoals keilbouten kun je natuurlijk ook gewoon meten.
Als je plug 11+ een beetje is dan zal het gat toch echt 12 moeten worden want 11+ een beetje kun je niet boren, bij keilbouten is die "ondermaat" van de plug geen probleem want keilbouten kunnen zo 1 a 2 mm ruimte opvangen alhoewel de verbinding dan toch wel zwakker word, je krijgt nog altijd de sterkste verbinding als de plug exact in het gat past.
Als boren niet tot je dagelijkse werk behoort en je niet een verlopen boorgat wilt hebben los je dat eenvoudig op door voor te boren met een dun boortje,3 of 4 mm doet dat perfect en eenmaal voorgeboord is het nagenoeg onmogelijk dat je boor verloopt, zo'n boortje kost 1 a 2 eu en voorkomt een hoop ellende.
Op en neer raggen in het gat is geen goed idee, je maakt het gat daarmee alles behalve rond en recht en daardoor zal de plug veel van zijn houdkracht verliezen.
Als je op en neer moet raggen in het gat om de plug er in te krijgen terwijl je toch zeker weet dat je de goede maat hebt dan is er maar 1 conclusie: je boor is versleten, het harde bitje aan de voorkant heeft door slijtage een iets kleinere diameter gekregen en dus past je plug niet in het gat, dus weggooien die hap en een nieuw boortje kopen.
Pluggen kunnen belachelijk veel kracht opnemen vooropgesteld dat het gat goed geboort is, de muur voldoende sterk is en bij plastic pluggen zeer belangrijk: de maat van de schroef moet voldoende groot zijn.
Bij plastic pluggen kun je op het doosje lezen wat de dikte maat van de schroef moet zijn en dat is meestal dikker dan je zou denken, zo hoort er in een S8 mm fisher plugje een schroef met een diameter van 6 mm en dat is al best een behoorlijk dikke schroef waar je met gemak een keramieke wastafel aan kunt hangen.
Een te dunne schroef in een monster dikke plug heeft geen zin en is zeer zwak, meestal zelfs veel zwakker dan een veel kleinere schroef in een goed passende plug, ergo; voor thuis gebruik is een 6 of 8 mm plugje doorgaans meer dan genoeg om allerhande zware troep mee op te hangen, zeker als je in beton werkt.
Ik heb het een keer geprobeert; een 5 mm Fisher plug in beton, ik woog destijds 125 KG (

)en kon er probleemloos aan hangen.
Voor een schilderijtje,plankje of ondersteund tafelblad hoef je dus geen 10 of 12 mm pluggen te gebruiken(het kan geen kwaad maar is niet nodig), 8mm fisherplug in beton+ een 6mm houtdraadbout is al meer dan voldoende en een 8 mm keilbout is al zeker genoeg.
Ik hang er dagelijks koeldrogers van 90 KG aan en er is er nog nooit 1 van de muur gevallen.
Overigens:
Traditionele keilbout:
![]()
moderne keilbout, ik denk degene die jij bedoelt:
[ Bericht 4% gewijzigd door robber57 op 30-12-2009 21:47:41 ]