abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61993963
Omdat ik een nog al klein huisje heb maar wel een grote tafel wilde ben ik een klaptafel aan het maken.

De tafel bestaat uit een tafelblad (Vika Persbo van IKEA) dat aan een stalen frame aan de muur komt te hangen, een ondiepe kast van mdf waar het tafelblad tegen aan klapt en 1 poot die gemaakt wordt van een pcv buis van 500mm doorsnede waar ook krukjes in opgeborgen kunnen worden. Alles wordt in de zelfde gebroken wit geverft.

Dit is het ontwerp, de kast wil ik nog wel een beetje aanpassen omdat ik er nog niet helemaal tevreden over ben. Hieronder komt dus een pvc buis als poot te staan, bij die pvc buis hoort ook een deksel om het ook als opslagplaats voor kruikjes te kunnen gebruiken.

Het frame is inmiddels op maat gemaakt, in elkaar gelast door 2cv en daarna gespoten. (moet nog wel hier en daar bijgewerkt worden met wat verf)

Ik had ook nog een poot nodig, daarvoor had ik persee een buis met een doorsnede van 500mm nodig omdat anders de krukjes er in in zouden passen. Dat was even zoeken maar ik hem hem gevonden, hij was wel wat groot en moest dus met een heftuuk op de auto gehesen worden. Daarna is hij op maat gezaagd, een stuk voor de poot en een stuk voor het deksel wat er op komt als de tafel opgeklapt is.

Toen kon ik testen hoe het in het echt zou gaan worden, het frame even los op de tafel en even kijken hoeveel krukjes er aan de tafel kunnen staan. Het begint er al redelijk op te lijken.

Gisteren en vandaag ben ik bezig gegaan met afwerken van de poot en het deksel voor op de poot. Eerst twee lagen primer en omdat de buis nog al vol zat met krassen zat heb ik ook wat plamuur voor pvc gebruikt. Inmiddels zit de eerste laag verf er ook op. (Het lijkt trouwens wat grijzig maar het wordt dezelfde kleur als het frame)

Maar nu vroeg ik me af, hoe lang moet syntetische lak drogen voor je er een tweede laag overheen kunt schilderen?

[ Bericht 0% gewijzigd door maok op 29-09-2008 13:37:12 ]
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_61994399
quote:
overschilderbaar in 16 uur
bron
pi_61994509
quote:
Op maandag 29 september 2008 13:23 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

bron
Ah, bedankt , wel een irritante achtergrond op die site zeg.
pi_61994534
quote:
Op maandag 29 september 2008 13:27 schreef maok het volgende:

[..]

wel een irritante achtergrond op die site zeg.
behoorlijk jah...
pi_61994943
mooi project, handig bedacht!
pi_61995210
Poeh wat een project! Leuk dat die krukjes er in kunnen!

Waar blijft de "paal'' als je de tafel opklapt?
pi_61995350
Naast mijn bank (dat oranje geval wat je ook op de foto ziet staan) Dan kun je hem gebruiken om je theekopje op te zetten oid.
pi_61995528
Wel jammer dat ik vandaag niet meer verder kan. De poot moet eerst drogen, en aan het verfen van mijn tafelblad durf ik vandaag nog niet te beginnen, die past niet goed onder het afdak in mijn tuin (zeker niet nu de poot er al staat) en het weer is niet echt te vertrouwen (en binnen doen vind ik geen optie)
  Moderator maandag 29 september 2008 @ 15:14:42 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_61997333
gaaf idee!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_62001681
tvp, altijd mooi om te zien dit soort zelfbouwprojecten
  maandag 29 september 2008 @ 21:54:24 #11
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62008982
Ik heb nog even zitten nadenken over het ontwerp van de kast. In de basis wordt het zo:

De zijkant bestaat uit 2 lagen MDF waarvan de binnenste op het frame staat en waar het tafelblad tegenaan klapt en de buitenste die de boel afwerkt. De 2 lagen worden op elkaar gelijmd. De bovenkant ligt op de binnenste mdf laag zodat je aan de zijkant geen naden krijgt. Aan de achterkant zit een stuk hardboard om de boel stevig te maken.

Nou zit ik nog te denken hoe ik er het beste planken in kan maken. In het ontwerp zoals ik het in de OP heb staan had ik bedacht om de binnenste laag MDF van de zijkant te onderbreken zodat je er planken in kan schuifen. Maar bij nader inzien lijkt me dat toch niet zo handig omdat het dan minder stevig wordt en ik het eigenlijk ook niet zo mooi vind.

Bij een kast die ik eerder heb gebouwd had ik de planken op van die kleine metale knopjes die je in het hout slaat liggen (ik weet niet precies hoe dat heet), maar die gingen na een paar jaar loszitten of verbuigen.

Heeft iemand nog een goed idee of systeem om planken te bevestigen. Ik wil graag dat het een flexibel systeem wordt waarbij je de planken makkelijk van hoogte kunt veranderen en er ook nog een beetje mooi uitziet.
pi_62009151
Ziet er heel leuk uit maok. Met illustraties snap je het toch beter. Ideaal om je ruimte optimaal te benutten.
pi_62009329
je zou sleuven kunnen maken (freesen) in het MDF, dan hoef je de plank niet te onderbreken, zit je wel vast aan de sleuven.
  dinsdag 30 september 2008 @ 17:21:00 #14
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62028294
Vanmorgen weer een laagje op de poot geverft. Ik hoop alleen niet dat het vochtige weer het schilderwerk verpest. Hij staat opzich droog maar de lucht buiten is nu natuurlijk wel vochtig.
  † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 23:39:38 #15
25682 2cv
Niet subtiel
pi_62119012
Shit, weer boutjes vergeten te regelen.

Maaruuh, mooi frame. Netjes gelast ook
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 00:03:20 #16
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62119583
De poot is klaar, ik moet nog wel het deksel afmaken (dat wordt dicht aan de bovenkant en er komt een randje aan zodat hij niet van de poot af kan schuifen.) 2 lagen verf waren voldoende. Nu hopen op mooier weer zodat ik het tafelblad ook kan schilderen.
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:10:12 #17
37843 lady-wrb
kortaf
  zondag 12 oktober 2008 @ 21:06:49 #18
67385 ROG
Go on, say it.
pi_62335205
Maar de (zware) tafelpoot blijft dus staan als je de (handige) klaptafel opklapt?
  maandag 13 oktober 2008 @ 09:37:51 #19
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62343952
De poot blijft dan inderdaad staan, maar die is niet zo heel zwaar, je kunt hem makkelijk verschuiven, mij hij is wel een beetje lomp. Ik heb er ook nog over zitten denken om er een schraag ipv die buis onder te zetten die je op kunt bergen in de kast. Maar dan blijven de krukjes in de kamer staan. Ik denk dat het heel mooi wordt als het straks allemaal een kleur wit is.

Ik ben helaas nog niet verder kunnen gaan, ik had geen tijd, wel jammer, want het was net zo mooi schilder weer afgelopen weekend.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:20:22 #20
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62664604
En ik ben weer verder gegaan (toch maar binnen). Aan een zijde en op de randen van het blad zit nu een laag grondverf.

Maar zoals je op de foto ziet zijn de vezeltjes wat omhoog gaan staan op het oppervlak (hardboard). Worden deze vanzelf weer plat, moet ik ze glad schuren voor ik de volgende laag er op smeer of komt het wel goed als ik de definitieve laklaag er opsmeer?

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken zodat het resultaat mooi glad wordt?

De vraag voor het systeem voor de plankjes in de kast staat ook nog open.
pi_62667989
Na iedere verflaag licht opschuren.....Behalve na de laatste natuurlijk
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:15:20 #22
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62668166
Ik heb de schuurmachine maar gepakt om het weer mooi glad te maken, het lijkt nu al een stuk beter. Nu nog een 2e laagje grondverf er op.

Heeft iemand trouwens een idee hoe ik een mooie ronde schijf (voor de plek waar het blad op de poot komt te liggen) mdf kan zagen, ik ben bang dat het met een decopeerzaag een beetje hoekerig wordt of zal dat mee vallen?
pi_62669110
Waarom maak je op die koker niet een klein blad, wat niet onder die andere plank vandaan komt.
Dan heb je een bijzet tafel, om je drankje op te zetten, als die grote plank naar boven vast zit.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:20:49 #24
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62669483
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 17:03 schreef Oblivion het volgende:
Waarom maak je op die koker niet een klein blad, wat niet onder die andere plank vandaan komt.
Dan heb je een bijzet tafel, om je drankje op te zetten, als die grote plank naar boven vast zit.
Sowieso moet het bovenste stuk van de koker er af als de tafel er op rust, dus het blad kan zelfs groter worden (niet dat ik dat wil).

Ik heb toevallig laatst dit plaatje gevonden, zoiets bedoel je toch? Ik denk dat ik wel zoiets van wil gaan maken, al wordt het wel een wat hoger bijzet tafeltje.

Bij mij wordt het dan zoiets:

[ Bericht 0% gewijzigd door maok op 25-10-2008 18:48:02 ]
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:31:43 #25
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62673899
Inmiddels weer een stukje verder. De grondverf lagen zitten erop en de eerste laag lak aan een zijde ook. Er moet nog wel een tweede laagje overheen want het dekt nog niet helemaal.

Zie ook de spiegeling van de flits op de muur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')