abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76221260
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Rijk graaiertje.

We gaan gewoon weer terug naar de 19e eeuw zo langzamerhand. Bah.
[edit]... Ik las verkeerd

Het gaat mij om het principe dat je van de doden afblijft. Ook vind ik het totaal niet kunnen dat je de nabestaanden nog een trap na geeft in zo'n situatie.

Ook moet jij je realiseren dat een erfenis het jaar erna gewoon als inkomen wordt gezien waar je inkomstenbelasting over dient te betalen. Je betaald dus 2 keer. 1 keer bij erven, 1 keer het jaar erop.

Of vind jij dat eerlijk?

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2009 14:40:28 ]
pi_76221396
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:51 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Onzin, het beleid van de overheden (nationaal, provinciaal & lokaal) zorgt hier voor. Als het vrijgeven van bouwgrond wat ruimer zou zijn, zouden de prijzen al kelderen.

Maar dat zal nooit gebeuren, aangezien de gemeentes hier veel geld uit halen
Google eens op de termen grondpolitiek en kabinet Den Uyl.

Daarna is er nooit meer een poging ondernomen om dit aan te pakken.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_76221453
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:38 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ook moet jij je realiseren dat een erfenis het jaar erna gewoon als inkomen wordt gezien waar je inkomstenbelasting over dient te betalen. Je betaald dus 2 keer. 1 keer bij erven, 1 keer het jaar erop.

Het wordt niet als inkomen gezien. Hooguit dat je het over VRH hebt (maar je kunt er dan ook een inkomen uithalen, dus in box 3 belast, zoals elk vermogensbestanddeel), maar het komt in elk geval niet in box 1.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_76221493
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:38 schreef RvLaak het volgende:

[..]

[edit]... Ik las verkeerd

Het gaat mij om het principe dat je van de doden afblijft. Ook vind ik het totaal niet kunnen dat je de nabestaanden nog een trap na geeft in zo'n situatie.

Of vind jij dat eerlijk?
Ik vind het eerlijk dat de vermogensbelasting lager is dan de erfenisbelasting ja. Dat is iets waar je ook rekening mee moet houden.

Ik snap ook niet dat liberalen hier zo tegen ageren aangezien liberalen zélf de erfenisbelasting ooit hebben bedacht en ingevoerd in de diverse landen. Terecht ook want daarvoor werd eigenlijk alleen belasting geheven op basisgoederen (geen luxegoederen!) en verkeer (import en export van goederen, personen etc.).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_76221494
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het wordt niet als inkomen gezien. Hooguit dat je het over VRH hebt, maar het komt in elk geval niet in box 1.
Dacht dat het onder dezelfde "regeling" viel als een loterij-winst.
pi_76221509
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:43 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dacht dat het onder dezelfde "regeling" viel als een loterij-winst.
Dat valt ook niet in box 1.
pi_76221530
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat valt ook niet in box 1.
ben dan ook geen belasting expert ...

Maar je betaalt toch wel?
pi_76221641
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:44 schreef RvLaak het volgende:

[..]

ben dan ook geen belasting expert ...

Maar je betaalt toch wel?
Wat jij bedoelt, is dat je winst uit de loterij in box 3 belast wordt. Net zoals je erfenis (als je er niets mee gedaan hebt, anders dan op een spaarrekening hebt gezet) in box 3 belast wordt (30% van 4% fictief rendement = 1,2%).

Da's wat mij betreft niet vreemd, maar het wordt niet bij je inkomen geteld o.i.d.
pi_76221666
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:26 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Je betaalt al .
Daarom, het wordt iedereen opgedrongen. Solidariteit, heel nobel. Staat iedereen vrij natuurlijk.
Maar het is wel heel makkelijk dat woord in de mond te nemen als het betekent dat er per saldo van alles naar je toe komt.
pi_76222415
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:47 schreef Westerling het volgende:

[..]

Daarom, het wordt iedereen opgedrongen. Solidariteit, heel nobel. Staat iedereen vrij natuurlijk.
Maar het is wel heel makkelijk dat woord in de mond te nemen als het betekent dat er per saldo van alles naar je toe komt.
Er komt in de vorm van subsidies niets naar mij toe (ik werk gewoon, krijg geen enkele toeslag, enz).
Toch neem ik dat woord erg makkelijk in mijn mond. Tenminste, zolang het solidariteit betreft met mensen die niet kunnen werken (of in ieder geval zolang het niet mensen betreft die niet willen werken), mensen die het om verscheidene legitieme redenen financieel moeilijker dan ik hebben, enzovoorts.

Voorwaardelijke solidariteit .
  † In Memoriam † woensdag 30 december 2009 @ 15:15:41 #136
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_76222819
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:51 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Onzin, het beleid van de overheden (nationaal, provinciaal & lokaal) zorgt hier voor. Als het vrijgeven van bouwgrond wat ruimer zou zijn, zouden de prijzen al kelderen.

Maar dat zal nooit gebeuren, aangezien de gemeentes hier veel geld uit halen
Precies. Afschaffing van HRA laten ook zien dat die nauwelijks effect hebben op de prijs, slechts tijdelijk, waarna de prijs weer teruggaat naar veels te hoog omdat het de beperking van de mogelijkheid tot bouwen is die de prijs hoog houdt.
Carpe Libertatem
pi_76223368
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:15 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Precies. Afschaffing van HRA laten ook zien dat die nauwelijks effect hebben op de prijs, slechts tijdelijk, waarna de prijs weer teruggaat naar veels te hoog omdat het de beperking van de mogelijkheid tot bouwen is die de prijs hoog houdt.
In andere landen bedoel je, neem ik aan?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_76223411
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

In andere landen bedoel je, neem ik aan?
Hij heeft een goed punt. Het beleid mbt de bouwgrond in NL is dusdanig restrictief, dat het grootste prijs-effect bereikt kan worden door deze te verruimen.
pi_76223614
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:29 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Hij heeft een goed punt. Het beleid mbt de bouwgrond in NL is dusdanig restrictief, dat het grootste prijs-effect bereikt kan worden door deze te verruimen.
Of hij 'een punt heeft' is niet relevant. Hij stelt dat er voorbeelden zijn van het effect van het afschaffen van HRA. Ik was benieuwd naar die voorbeelden. Daarbij is het natuurlijk zo dat met het niet of minder verstoren van de aanbodzijde een grote winst te behalen valt, maar waarom zou dat gegeven impliceren dat het wegnemen van verstoring van de vraagzijde slechts een tijdelijk effect heeft?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_76225267
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:05 schreef morg78 het volgende:

[..]

Er komt in de vorm van subsidies niets naar mij toe (ik werk gewoon, krijg geen enkele toeslag, enz).
Toch neem ik dat woord erg makkelijk in mijn mond. Tenminste, zolang het solidariteit betreft met mensen die niet kunnen werken (of in ieder geval zolang het niet mensen betreft die niet willen werken), mensen die het om verscheidene legitieme redenen financieel moeilijker dan ik hebben, enzovoorts.

Voorwaardelijke solidariteit .
Daarom zeg ik, het staat je vrij .
Maar om dan voor anderen te bepalen dat zij daar ook maar achter moeten staan, is erg makkelijk.

Ik ben zelf ook een voorstander van enige solidariteit, maar er wordt een soort van oneindig beroep op gedaan door veel mensen. De hypotheekrenteaftrek moet bijvoorbeeld weg omdat ie denivellerend werkt, terwijl deze mensen relatief nog altijd veel meer belasting betalen. Maar als vervolgens een andere nivellerende maatregel dan ook moeten worden geschrapt om te compenseren, gaat het feest niet door.

Ikzelf ben overigens ook tegen de hypotheekrenteaftrek, maar dan om andere redenen.
pi_76225411
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:29 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Zelfs hierover durf ik mijn twijfels uit te spreken. Ook de kwaliteit van de grond, bouwvorm en tradities spelen hierin een belangrijke rol. Het verschil in grondprijs zorgt hooguit voor enkele tienduizenden euro's verschil in totale prijs vergeleken met onze buren. En dan gaat het niet om de flatjes maar om de gewone eengezinswoningen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_76225561
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:16 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zelfs hierover durf ik mijn twijfels uit te spreken. Ook de kwaliteit van de grond, bouwvorm en tradities spelen hierin een belangrijke rol. Het verschil in grondprijs zorgt hooguit voor enkele tienduizenden euro's verschil in totale prijs vergeleken met onze buren. En dan gaat het niet om de flatjes maar om de gewone eengezinswoningen.
Wat maakt het vastgoed hier dan wél zo duur? In vergelijking met het buitenland he?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 30 december 2009 @ 16:20:41 #143
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_76225567
quote:

[..]

Maar ''enkele tienduizenden euro's'' kunnen wel het verschil maken tussen een betaalbare woning en opzettelijk winstbejag.
pi_76225698
quote:

[..]

Onzin. Landbouwgrond wordt door de gemeente gekocht voor ¤5/m2 en verkocht als bouwgrond voor ¤300/m2.
  † In Memoriam † woensdag 30 december 2009 @ 16:25:08 #145
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_76225744
quote:

[..]

Het is je werk. Als grond vrijgegeven zou worden heb je niets meer te doen, natuurlijk heb je dan je twijfels.

Grond is grond ... het is al belachelijk genoeg dat er verschil in grond is door er een label op te plakken. Uiteraard zijn er verschillende grondsoorten, maar waarom zou een stukje grond meer of minder moeten kosten alleen maar omdat een ambtenaar heeft besloten dat op die locatie x gebouwd moet worden.

Dat soort onzin maakt grond waar, na selectie van ambtenaren, gebouwd mag worden, duur. Veel duurder dan nodig omdat het stukje waar gebouwd mag worden kunstmatig klein wordt gehouden.
Carpe Libertatem
  woensdag 30 december 2009 @ 16:31:58 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76226053
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:15 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Precies, en als je dan op een vakantiepark gaat wonen wordt je door de overheid ontruimt, want niets mag de prijsopdrijving door de overheid in de weg staan. De monopolist met de sterke arm.
Wat kopen van huizen betreft zitten we gewoon in een Koelisysteem
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76226141
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:24 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Onzin. Landbouwgrond wordt door de gemeente gekocht voor ¤5/m2 en verkocht als bouwgrond voor ¤300/m2.
Dat doen meestal de speculanten.

Gemeenten zijn zelf een hoop grond kwijtgeraakt in de jaren 80 trouwens.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 30 december 2009 @ 16:38:22 #148
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76226290
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat doen meestal de speculanten.

Gemeenten zijn zelf een hoop grond kwijtgeraakt in de jaren 80 trouwens.
Gek toch dat dit probleem in NL zo sterk is, waar de overheid zo restrictief is, waar je decennia na de oorlog nog steeds woningnood hebben.
In Duitsland waar na de oorlog geen steen meer op de andere stond is een woning overschot. En kom me niet met dat Duitsland groter is, nog geen 10% van NL is bebouwd, als je daar 12 van maakt heeft iedereen een huis met tuin
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76226473
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:24 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Valt vaak tegen hoor , vaak is al bekend dat grond aangekocht wordt met een bepaald doel en dan vraagt de boer echt meer dan 5/m2 . En dan nog moet de gemeente voor die 300/m2 de grond ook nog bouwrijp maken (dus riolering aanleggen, gas, water, elektra aan laten leggen, wegen aanleggen,lantaarnpalen plaatsen etc etc) en na afloop woonrijp maken (wegen fatsoenlijk begaanbaar maken, openbaar groen aanleggen, speelvoorzieningen etc etc). Daar gaat toch echt een hoop geld in zitten.
Daarnaast is het natuurlijk steeds minder vaak de gemeente die de grond in handen krijgt en weer uitgeeft als bouwgrond. Daar zit vaak een ontwikkelaar tussen..
pi_76226492
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:20 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Maar ''enkele tienduizenden euro's'' kunnen wel het verschil maken tussen een betaalbare woning en opzettelijk winstbejag.
Klopt maar die factor zit tegenwoordig toch echt bij de projectontwikkelaars die goud geld verdienen aan hun nieuwbouwprojecten .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')