[edit]... Ik las verkeerdquote:Op woensdag 30 december 2009 14:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Rijk graaiertje.
We gaan gewoon weer terug naar de 19e eeuw zo langzamerhand. Bah.
Google eens op de termen grondpolitiek en kabinet Den Uyl.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:51 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Onzin, het beleid van de overheden (nationaal, provinciaal & lokaal) zorgt hier voor. Als het vrijgeven van bouwgrond wat ruimer zou zijn, zouden de prijzen al kelderen.
Maar dat zal nooit gebeuren, aangezien de gemeentes hier veel geld uit halen
quote:Op woensdag 30 december 2009 14:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ook moet jij je realiseren dat een erfenis het jaar erna gewoon als inkomen wordt gezien waar je inkomstenbelasting over dient te betalen. Je betaald dus 2 keer. 1 keer bij erven, 1 keer het jaar erop.
Ik vind het eerlijk dat de vermogensbelasting lager is dan de erfenisbelasting ja. Dat is iets waar je ook rekening mee moet houden.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
[edit]... Ik las verkeerd
Het gaat mij om het principe dat je van de doden afblijft. Ook vind ik het totaal niet kunnen dat je de nabestaanden nog een trap na geeft in zo'n situatie.
Ook moet jij je realiseren dat een erfenis het jaar erna gewoon als inkomen wordt gezien waar je inkomstenbelasting over dient te betalen. Je betaald dus 2 keer. 1 keer bij erven, 1 keer het jaar erop.
Of vind jij dat eerlijk?
Dacht dat het onder dezelfde "regeling" viel als een loterij-winst.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het wordt niet als inkomen gezien. Hooguit dat je het over VRH hebt, maar het komt in elk geval niet in box 1.
Dat valt ook niet in box 1.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:43 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dacht dat het onder dezelfde "regeling" viel als een loterij-winst.
ben dan ook geen belasting expertquote:Op woensdag 30 december 2009 14:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat valt ook niet in box 1.
Wat jij bedoelt, is dat je winst uit de loterij in box 3 belast wordt. Net zoals je erfenis (als je er niets mee gedaan hebt, anders dan op een spaarrekening hebt gezet) in box 3 belast wordt (30% van 4% fictief rendement = 1,2%).quote:Op woensdag 30 december 2009 14:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
ben dan ook geen belasting expert...
Maar je betaalt toch wel?
Daarom, het wordt iedereen opgedrongen. Solidariteit, heel nobel. Staat iedereen vrij natuurlijk.quote:
Er komt in de vorm van subsidies niets naar mij toe (ik werk gewoon, krijg geen enkele toeslag, enz).quote:Op woensdag 30 december 2009 14:47 schreef Westerling het volgende:
[..]
Daarom, het wordt iedereen opgedrongen. Solidariteit, heel nobel. Staat iedereen vrij natuurlijk.
Maar het is wel heel makkelijk dat woord in de mond te nemen als het betekent dat er per saldo van alles naar je toe komt.
Precies. Afschaffing van HRA laten ook zien dat die nauwelijks effect hebben op de prijs, slechts tijdelijk, waarna de prijs weer teruggaat naar veels te hoog omdat het de beperking van de mogelijkheid tot bouwen is die de prijs hoog houdt.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:51 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Onzin, het beleid van de overheden (nationaal, provinciaal & lokaal) zorgt hier voor. Als het vrijgeven van bouwgrond wat ruimer zou zijn, zouden de prijzen al kelderen.
Maar dat zal nooit gebeuren, aangezien de gemeentes hier veel geld uit halen
In andere landen bedoel je, neem ik aan?quote:Op woensdag 30 december 2009 15:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Precies. Afschaffing van HRA laten ook zien dat die nauwelijks effect hebben op de prijs, slechts tijdelijk, waarna de prijs weer teruggaat naar veels te hoog omdat het de beperking van de mogelijkheid tot bouwen is die de prijs hoog houdt.
Hij heeft een goed punt. Het beleid mbt de bouwgrond in NL is dusdanig restrictief, dat het grootste prijs-effect bereikt kan worden door deze te verruimen.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
In andere landen bedoel je, neem ik aan?
Of hij 'een punt heeft' is niet relevant. Hij stelt dat er voorbeelden zijn van het effect van het afschaffen van HRA. Ik was benieuwd naar die voorbeelden. Daarbij is het natuurlijk zo dat met het niet of minder verstoren van de aanbodzijde een grote winst te behalen valt, maar waarom zou dat gegeven impliceren dat het wegnemen van verstoring van de vraagzijde slechts een tijdelijk effect heeft?quote:Op woensdag 30 december 2009 15:29 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Hij heeft een goed punt. Het beleid mbt de bouwgrond in NL is dusdanig restrictief, dat het grootste prijs-effect bereikt kan worden door deze te verruimen.
Daarom zeg ik, het staat je vrijquote:Op woensdag 30 december 2009 15:05 schreef morg78 het volgende:
[..]
Er komt in de vorm van subsidies niets naar mij toe (ik werk gewoon, krijg geen enkele toeslag, enz).
Toch neem ik dat woord erg makkelijk in mijn mond. Tenminste, zolang het solidariteit betreft met mensen die niet kunnen werken (of in ieder geval zolang het niet mensen betreft die niet willen werken), mensen die het om verscheidene legitieme redenen financieel moeilijker dan ik hebben, enzovoorts.
Voorwaardelijke solidariteit.
Zelfs hierover durf ik mijn twijfels uit te spreken. Ook de kwaliteit van de grond, bouwvorm en tradities spelen hierin een belangrijke rol. Het verschil in grondprijs zorgt hooguit voor enkele tienduizenden euro's verschil in totale prijs vergeleken met onze buren. En dan gaat het niet om de flatjes maar om de gewone eengezinswoningen.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:29 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Hij heeft een goed punt. Het beleid mbt de bouwgrond in NL is dusdanig restrictief, dat het grootste prijs-effect bereikt kan worden door deze te verruimen.
Wat maakt het vastgoed hier dan wél zo duur? In vergelijking met het buitenland he?quote:Op woensdag 30 december 2009 16:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zelfs hierover durf ik mijn twijfels uit te spreken. Ook de kwaliteit van de grond, bouwvorm en tradities spelen hierin een belangrijke rol. Het verschil in grondprijs zorgt hooguit voor enkele tienduizenden euro's verschil in totale prijs vergeleken met onze buren. En dan gaat het niet om de flatjes maar om de gewone eengezinswoningen.
Maar ''enkele tienduizenden euro's'' kunnen wel het verschil maken tussen een betaalbare woning en opzettelijk winstbejag.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zelfs hierover durf ik mijn twijfels uit te spreken. Ook de kwaliteit van de grond, bouwvorm en tradities spelen hierin een belangrijke rol. Het verschil in grondprijs zorgt hooguit voor enkele tienduizenden euro's verschil in totale prijs vergeleken met onze buren. En dan gaat het niet om de flatjes maar om de gewone eengezinswoningen.
Onzin. Landbouwgrond wordt door de gemeente gekocht voor ¤5/m2 en verkocht als bouwgrond voor ¤300/m2.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is je werk. Als grond vrijgegeven zou worden heb je niets meer te doen, natuurlijk heb je dan je twijfels.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Precies, en als je dan op een vakantiepark gaat wonen wordt je door de overheid ontruimt, want niets mag de prijsopdrijving door de overheid in de weg staan. De monopolist met de sterke arm.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Precies. Afschaffing van HRA laten ook zien dat die nauwelijks effect hebben op de prijs, slechts tijdelijk, waarna de prijs weer teruggaat naar veels te hoog omdat het de beperking van de mogelijkheid tot bouwen is die de prijs hoog houdt.
Dat doen meestal de speculanten.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:24 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Onzin. Landbouwgrond wordt door de gemeente gekocht voor ¤5/m2 en verkocht als bouwgrond voor ¤300/m2.
Gek toch dat dit probleem in NL zo sterk is, waar de overheid zo restrictief is, waar je decennia na de oorlog nog steeds woningnood hebben.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat doen meestal de speculanten.
Gemeenten zijn zelf een hoop grond kwijtgeraakt in de jaren 80 trouwens.
Valt vaak tegen hoorquote:Op woensdag 30 december 2009 16:24 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Onzin. Landbouwgrond wordt door de gemeente gekocht voor ¤5/m2 en verkocht als bouwgrond voor ¤300/m2.
Klopt maar die factor zit tegenwoordig toch echt bij de projectontwikkelaars die goud geld verdienen aan hun nieuwbouwprojectenquote:Op woensdag 30 december 2009 16:20 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Maar ''enkele tienduizenden euro's'' kunnen wel het verschil maken tussen een betaalbare woning en opzettelijk winstbejag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |