abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 29 december 2009 @ 23:17:57 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76202284
Vorige deel:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2

Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT--== de OV-jaarkaart!

Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de website of klantenservice van de IB Groep (die met ingang van 1 januari 2010 Dienst Uitvoering Onderwijs ofwel DUO gaat heten) niet altijd uitkomst bieden nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder al beantwoord en veel is te vinden op de onderstaande websites. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

======================================================================================
[b]Vragen en antwoorden!

======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar
vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een
week- of weekendabonnement. Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met
een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!
De NS doet overigens voorlopig nog niet mee.

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je kan met je huidige OV-chipkaart doorreizen tot 31 januari 2010. Voor die tijd moet je er voor zorgen dat je nieuwe reisproduct ingeladen wordt op je kaart. De geadviseerde tijden vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ .
Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Zo haal je je studentenreisproduct op.

Zie ook de mail/brief die iedereen hierover heeft ontvangen:

Thanks to Meddo.
Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met www.studentenreisbewijs.nl . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten. Pasfoto's kunnen alleen worden ingeleverd bij een postkantoor en dus niet los worden opgestuurd. Heb jij je pasfoto onlangs opgestuurd en nog niets ontvangen? Kijk dan op www.studentenreisbewijs.nl voor meer info.

Ook wordt er gezocht naar oplossingen voor mensen die op 1 januari 2010 nog géén OV-Chipkaart hebben ontvangen: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/18250

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig
studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.

Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

Maar het is nog geen 1 januari 2010, en ik heb al wel zo'n kaart? Kan ik daar ook gewoon mee reizen?

Tot en met 31 december 2009 geldt alleen je oude OV-jaarkaart ('papieren versie') als je OV-jaarkaart. Op vertoonvan deze pas kun je in bus, trein, tram en metro gratis reizen. Je kunt al wel met korting reizen: zodra je je pas oplaadt bij een van de oplaadpunten en daarna met bijvoorbeeld de bus reist, ziet hij de betaling als eentje met 40% korting.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart (icm papieren versie) op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.

Stel ik ben mijn papieren kwijt maar heb gelukkig al wel mijn OV-Chipkaart ontvangen? Kan ik dan die gebruiken?

Nee. Om je OV-Chipkaart als OV-jaarkaart te laten gebruiken, waarmee je op vertoon gratis kunt reizen, dien je deze te activeren zoals boven is beschreven. Aangezien deze activatie pas vanaf 1 januari 2010 geldt, is je OV-Chipkaart tot die tijd geen vrijbrief om gratis te reizen: hiervoor dien je je papieren pas te tonen. Voor stations waarvoor toegang reeds slechts mogelijk is door het gebruik van een chipkaart, geldt bovenstaande.

In 2009 zijn er drie mogelijke situaties:

• Je hebt naast de papieren kaart een OV-chipkaart nodig om te kunnen reizen; dit geldt in de metro van Rotterdam en vanaf 27 augustus in de metro van Amsterdam
  • Je kunt reizen met OV-chipkaart, samen met de papieren kaart
  • Je kunt niet reizen met OV-chipkaart, maar alleen met de papieren kaart

Over deze opties zal ik nog wat uitgebreide informatie opzoeken. Mocht je deze hebben en netjes kunnen formuleren, post ze hier, dan neem ik ze op in de FAQ

Mijn studie eindigt, en nu?
    Je mag je kaart houden, deze hoeft dus niet meer ingeleverd te worden. Het product welke op de kaart ingeladen staat wordt geblokkeerd. Om verder te kunnen reizen dien je dus vervolgens voldoende saldo op je chipkaart te hebben staan.

Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers

www.ib-groep.nl (tot 31 december 2009)
    www.ocwduo.nl (vanaf 1 januari 2010)
    http://www.studentenreisbewijs.nl/

en in het bijzonder:

http://www.studentenreisbewijs.nl/veelgestelde-vragen
    http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

update

De tijdelijke kaart

Retouradres na ontvangen van je persoonlijke kaart:

Patch marketing
    Antwoordnummer 11090
    5200 VC 's-Hertogenbosch

Belangrijk
    Op verzoek van de NS!
    quote:
    Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.
    http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ijke-ov-chipkaart-id

[ Bericht 1% gewijzigd door Rene op 30-12-2009 11:32:16 ]
  •  | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_76202409
    Ik heb het topic doorgelezen maar ik kom er niet helemaal uit..help ;_;

Ik heb m'n OV chipkaart nog niet. Ik heb in november het aanvraagformulier + pasfoto opgestuurd, maar nooit meer wat van gehoord. Ik weet niet of dat formulier kwijt is geraakt, of dat ze het wel hebben ontvangen maar nog niet hebben verwerkt. Ik wil best bellen maar ik heb geen zin om een uur aan de telefoon te zitten - kan ik niet beter gewoon een nieuw aanvraagformulier aanvragen?

Ten tweede, ik moest laatst met de metro (in A'dam) en ik vroeg aan zo'n GVB knakker wat ik moest doen. Hij verwees me naar een GVB helpdesk waar ik een tijdelijke OV chipkaart heb gekregen. Kan ik die in januari 2010 nog gebruiken? En wanneer moet ik 'm weer inleveren?

Te ingewikkeld voor mij
      Moderator dinsdag 29 december 2009 @ 23:20:59 #3
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_76202435
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_76202543
    Ik snap er echt niks meer van, ben ik is vier maanden in het buitenland geweest moeten ze toch presteren om iets nieuws in te voeren . Ik heb al een half jaar een OV-studentenchipkaart van het ministerie van OCW (IB-groep/DUO).

Nu heb ik dus een OV-studentenchipkaart maar moet ik nou weer een aanvragen want deze is nog geen half jaar oud. Ik ontvang van de OV-chipkaart wel een brief dat ik geen kaart heb maar die heb ik wel. Ik kan btw ook geen producten opladen of ontladen op mijn kaart, staat wel reisrecht week en kortingsabbonement op tot 31-12-2012.
    pi_76202574
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:20 schreef GlazenKaak het volgende:

Ik heb m'n OV chipkaart nog niet. Ik heb in november het aanvraagformulier + pasfoto opgestuurd, maar nooit meer wat van gehoord. Ik weet niet of dat formulier kwijt is geraakt, of dat ze het wel hebben ontvangen maar nog niet hebben verwerkt. Ik wil best bellen maar ik heb geen zin om een uur aan de telefoon te zitten - kan ik niet beter gewoon een nieuw aanvraagformulier aanvragen?

Ten tweede, ik moest laatst met de metro (in A'dam) en ik vroeg aan zo'n GVB knakker wat ik moest doen. Hij verwees me naar een GVB helpdesk waar ik een tijdelijke OV chipkaart heb gekregen. Kan ik die in januari 2010 nog gebruiken? En wanneer moet ik 'm weer inleveren?

Te ingewikkeld voor mij
    Volgens studentenrijsbewijs.nl krijgt iedereen die zijn aanvraag voor de kerst heeft gestuurd uiterlijk 31 december een OV-chipkaart thuisgestuurd.

Wat die van de GVB kan durf ik je niet te zeggen, dat had je beter aan de helpdesk zelf kunnen vragen
      Moderator dinsdag 29 december 2009 @ 23:24:24 #6
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_76202593
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:20 schreef GlazenKaak het volgende:

Ik heb in november het aanvraagformulier + pasfoto opgestuurd, maar nooit meer wat van gehoord. Ik weet niet of dat formulier kwijt is geraakt, of dat ze het wel hebben ontvangen maar nog niet hebben verwerkt. Ik wil best bellen maar ik heb geen zin om een uur aan de telefoon te zitten - kan ik niet beter gewoon een nieuw aanvraagformulier aanvragen?

Te ingewikkeld voor mij
    Yes, die tijdelijke kan je gebruiken tot je een nieuwe hebt, een persoonlijke. Tot wanneer weet ik niet, ik denk eind januari. Ik heb hem dus ook, maar weet alleen in vredesnaam niet hoe ik er verder mee moet/mag/kan reizen aangezien ik er geen product op heb staan. In de brief staat deze ook niet. Het beste wat je kan doen is hem denk ik in een gleuf stoppen en kijken hoe hij reageert. Voor de rest: bellen. Of vraag een nieuw aanvraagformulier aan, de mijne zijn ze ook kwijtgeraakt, ook in november.

Of is de GVB kaart niet dezelfde als deze:
      FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 29 december 2009 @ 23:24:40 #7
    149527 crew  ChipsZak.
    That's hot.
    pi_76202605
    Klein tvp'tj.
    [*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
    [*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
    pi_76202622
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:23 schreef Brembo het volgende:
    Ik snap er echt niks meer van, ben ik is vier maanden in het buitenland geweest moeten ze toch presteren om iets nieuws in te voeren . Ik heb al een half jaar een OV-studentenchipkaart van het ministerie van OCW (IB-groep/DUO).

Nu heb ik dus een OV-studentenchipkaart maar moet ik nou weer een aanvragen want deze is nog geen half jaar oud. Ik ontvang van de OV-chipkaart wel een brief dat ik geen kaart heb maar die heb ik wel. Ik kan btw ook geen producten opladen of ontladen op mijn kaart, staat wel reisrecht week en kortingsabbonement op tot 31-12-2012.
    Waarom zou jij een nieuwe kaart aan moeten vragen? Als je er al 1 hebt kan je die gewoon vanaf uiterlijk 1 januari activeren voor 2010.
    pi_76202717
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:24 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Volgens studentenrijsbewijs.nl krijgt iedereen die zijn aanvraag voor de kerst heeft gestuurd uiterlijk 31 december een OV-chipkaart thuisgestuurd.

Wat die van de GVB kan durf ik je niet te zeggen, dat had je beter aan de helpdesk zelf kunnen vragen
    Uiterlijk 31 december! Mogen ze opschieten
    Ja dat meisje achter de balie mompelde iets dat het "na twee maanden" weer ingeleverd moest worden, of dat nou 2 maanden na 2010 is of 2 maanden nadat ik 'm heb gekregen weet ik niet. Ik ga volgende maand wel eventjes langs
      Moderator dinsdag 29 december 2009 @ 23:27:19 #10
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_76202747
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:26 schreef GlazenKaak het volgende:

[..]

Ja dat meisje achter de balie mompelde iets dat het "na twee maanden" weer ingeleverd moest worden, of dat nou 2 maanden na 2010 is of 2 maanden nadat ik 'm heb gekregen weet ik niet. Ik ga volgende maand wel eventjes langs
    Zie mijn brief, ik heb evt. het retouradres wel, als het dezelfde betreft.
    pi_76202766
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:26 schreef GlazenKaak het volgende:

[..]

Na het verstrekken dan, dit was bij de RET ook het geval.
    pi_76202801
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:24 schreef Renesite het volgende:

[..]

Yes, die tijdelijke kan je gebruiken tot je een nieuwe hebt, een persoonlijke. Tot wanneer weet ik niet, ik denk eind januari. Ik heb hem dus ook, maar weet alleen in vredesnaam niet hoe ik er verder mee moet/mag/kan reizen aangezien ik er geen product op heb staan. In de brief staat deze ook niet. Het beste wat je kan doen is hem denk ik in een gleuf stoppen en kijken hoe hij reageert. Voor de rest: bellen. Of vraag een nieuw aanvraagformulier aan, de mijne zijn ze ook kwijtgeraakt, ook in november.

Of is de GVB kaart niet dezelfde als deze:
    [ afbeelding ]
    Yep, die heb ik ook. Ik wacht tot 1 januari, daarna ga ik bellen, als de wachttijden te lang zijn vraag ik wel zo'n nieuw formulier aan. Ik reis niet vaak met het OV dus ik vind het niet zo heel belangrijk, ik maak me eerder zorgen dat IBG/DUO denkt dat ik die kaart wél heb ontvangen en als ik 'm dan moet inleveren ofzo aan het eind van m'n studie en ik heb 'm niet dat ik dan een dikke boete krijg ofzo /para
    pi_76202819
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:27 schreef Renesite het volgende:

[..]

Zie mijn brief, ik heb evt. het retouradres wel, als het dezelfde betreft.
    Denk het niet, je had ook tijdelijke kaarten van de vervoerders die voor 2 maanden werden verstrekt (vriendin van me gebruikt er één van de RET). Die jij hebt gehad is weer een andere

Edit: blijkbaar toch wel dus.
      Moderator dinsdag 29 december 2009 @ 23:29:18 #14
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_76202867
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:28 schreef GlazenKaak het volgende:

[..]

Yep, die heb ik ook. Ik wacht tot 1 januari, daarna ga ik bellen, als de wachttijden te lang zijn vraag ik wel zo'n nieuw formulier aan. Ik reis niet vaak met het OV dus ik vind het niet zo heel belangrijk, ik maak me eerder zorgen dat IBG/DUO denkt dat ik die kaart wél heb ontvangen en als ik 'm dan moet inleveren ofzo aan het eind van m'n studie en ik heb 'm niet dat ik dan een dikke boete krijg ofzo /para
    Iedereen moet deze kaart hebben. Wat ik DENK (pin me er niet op vast) is dat die kaart niet meer ingeleverd hoeft te worden, maar dat je 'product' die 'ingeladen' is geblokkeerd wordt en dat je vervolgens een saldo erop moet zetten.
    pi_76202930
    Moet je in januari je oude papieren kaart inleveren, of mag je deze houden?
    Hierover kan ik geen enkele info vinden.
    Op maandag 23 augustus 2010 22:37 schreef Made-In-Holland het volgende:
    RTL8 :') :') :') Goed voor homeshopping-programma's en voor het uitzenden van herhalingen.
    pi_76202949
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:29 schreef Renesite het volgende:

[..]

Iedereen moet deze kaart hebben. Wat ik DENK (pin me er niet op vast) is dat die kaart niet meer ingeleverd hoeft te worden, maar dat je 'product' die 'ingeladen' is geblokkeerd wordt en dat je vervolgens een saldo erop moet zetten.
    Klopt, kaart mag je houden nadat je recht op de kaart is vervallen. Als het goed is kunnen ze het product laten blokkeren zonder dat je langs een balie moet (maar die info kan ik niet meer terug vinden).
    pi_76202976
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:30 schreef jeroendh het volgende:
    Moet je in januari je oude papieren kaart inleveren, of mag je deze houden?
    Hierover kan ik geen enkele info vinden.
    Heb je nog nooit hoeven inleveren, dit jaar dus ook niet
    pi_76203449
    Voor de duidelijkheid nog even de brief van de IBgroep:

You dream it, I live it.
    pi_76203667
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:25 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Waarom zou jij een nieuwe kaart aan moeten vragen? Als je er al 1 hebt kan je die gewoon vanaf uiterlijk 1 januari activeren voor 2010.
    Dacht ik ook maar ga morgen is bellen met de OV-studentenchipkaart want bij de IB-groep staat keurig netjes vermeld dat ik 01-01-2010 weer recht heb OV-weekkaart. Maar zal wel komen omdat ik geen papierenversie meer had (ingeleverd) maar wel de OV-chipkaart versie. Er staat dus een pasfoto van mijn mooie kop op alleen op de achterkant 0809 (linksboven) maar of ie dan niet meer geldig is als ik maar ik op kan reizen in Januari de rest komt dan wel weer .
    pi_76203729
    Ik ben er een beetje laat mee ik weet het.
    Maar ik heb dus die kaart al heul lang in mijn portemonnee zitten en kwam er vandaag achter dat ik dat ding per 1 januari al moet gebruiken.

Maar WAT moet ik precies doen om mijn "studenten week abbonement" erop te zetten (en moet dit voor 1 januari?)? Of staat dat er al op?
      Moderator dinsdag 29 december 2009 @ 23:46:07 #21
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_76203738
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:40 schreef Meddo het volgende:
    Voor de duidelijkheid nog even de brief van de IBgroep:

[ afbeelding ]
    Komt ook ff in de OP. Thanx
      Moderator dinsdag 29 december 2009 @ 23:46:28 #22
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_76203761
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:45 schreef Siral het volgende:
    Maar ik heb dus die kaart al heul lang in mijn portemonnee zitten en kwam er vandaag achter dat ik dat ding per 1 januari al moet gebruiken.

Maar WAT moet ik precies doen om mijn "studenten week abbonement" erop te zetten (en moet dit voor 1 januari?)? Of staat dat er al op?
    Lees de OP maar.
    pi_76203786
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:45 schreef Siral het volgende:

Het staat echt letterlijk in de OP, lees dat even...
    pi_76203947
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:46 schreef Renesite het volgende:

[..]

Komt ook ff in de OP. Thanx
    Die staat al in de OP, maar dan in de spoiler, maar ik vrees dat die een prominetere plek moet hebben, want niemand leest dat stukje lijkt wel

Kan jij trouwens dat stukje van wat je moet doen als je al een chipkaart hebt even aanpassen? Gewoon duidelijk neerzetten dat je tot 31 jan. kan reizen met je huidige kaart en voor die tijd je nieuwe product moet laden?
    pi_76204047
    Dus ik moet naar een centraal punt en daar op zo'n apparaat mijn abonnement inladen voor de 31e? Am I right?
    <a href="http://soundcloud.com/kaos001" target="_blank" rel="nofollow">Soundcloud</a>
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')