quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 14:39 schreef ScottTracy het volgende:[..]
Euh, nee, de uitslag is niet nietszeggend.

Het systeem is gekozen door Musefans hier op Fok, de loting is gedaan aan de hand van stemmen in de vorige rondes (zodat favoriete nummers elkaar niet vroeg in het toernooi treffen), en zo komen we uiteindelijk tot één favoriet Musenummer gekozen door alle fokkers. Niet alleen door jou, dan hadden we het wel 'Het beste MUSE-nummer volgens Dorstlessend' genoemd.
Er komt niet één favoriet musenummer uit, er komt een nummer uit dat zich het best staande houdt in knock-out tournooi. Voor sport-tournooien is dit een redelijk juiste en bruikbare manier van competitie, voor favorieten-lijstjes niet; daarvoor moet je werken met een puntensysteem op basis van rankings.
Nu is het bijvoorbeeld zo dat Time is Running Out lager kan eindigen dan bv. Sunburn; terwijl gemiddeld genomen TirO toch voor meer mensen boven Sunburn zou scoren in een ranking systeem. Hierdoor kan de uiteindelijke favoriet bovendien het nummer zijn waar de minste mensen een hekel aan hebben in plaats van het nummer dat gemiddeld het hoogst gewaardeerd wordt. Bij knockout-systemen treden dit soort artefacten erg vaak op waardoor de einduitslag zo verknipt is dat het welllicht nog wel iets zegt, maar niet wat je in het begin voor ogen had.
Het had opgelost kunnen worden door de knockouts hiërarchisch in te delen (Newborn & Sunburn strijden om plaats 1 & 2, MM & BaH om 3 & 4); dan was je een deel van de vertekening kwijt, echter dit is niet gebeurt.
Terwijl ik dit typ zit ik op een stapeltje boeken over data-analyse, interpretatie voor subjectieve rapportages, proefopzet en enquetering en die wil ik best even allemaal naar je hoofd smijten, maar ik denk dat je het zelf ook wel even op wikipedia kunt opzoeken dat dit gewoon zo niet werkt.
[edit] Dit is overigens één van de redenen dat de jaarlijkse album-verkiezing hier op fok wel via een puur ranking-systeem gebeurt [en omdat er daarbij een oneindig aantal mogelijke inputs zijn].
[edit]
quote:
Typische tekst waar je 160 verschillende interpretaties op los kan laten net als 999 van de 1000 nummers in de muziek, dus niks nieuws onder de zon, niks bijzonders.
Klopt. Toch zijn er van zowel Hyper Music als KoC een beperkt aantal interpretaties die, volgens mij, om steekhoudende redenen de meeste aanhang hebben, maar het blijft op bepaalde punten koffiedik kijken. Overigens weerleg je m'n mening niet; maar bedankt voor de nuance. Ik blijf erbij dat HM een veel boeiendere tekst heeft of toch in elk geval helpt het thema van het album op een prikkelende en consistente manier uit te werken. Beide nummers laten een scepsis en een verlies in vertrouwen zien ten aanzien van, ach, god, liefde, de wereld, de staat, die dingen; maar waar KoC dit generaliseert tot een stel verouderde, modernistisch politieke kreten om de massa te laten meebrullen maakt HM er een persoonlijke aanklacht van en daardoor is het voor mij in elk geval makkelijker om me in te leven en het op mezelf te betrekken.
Beweren dat het weinig zin heeft om over interpretaties te praten omdat er altijd meerdere mogelijk zijn is overigens een drogreden.
[ Bericht 3% gewijzigd door Dorstlessend op 23-01-2010 15:04:24 ]