Dat kan niet iedereen ivm allergieën, angsten etc.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:22 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Ik associeer brillen totaal niet met schoonheid, mooi of lelijk. Je kunt toch ook net zo gemakkelijk lenzen dragen als je echt denkt dat je er lelijker van wordt?
Wat een middeleeuwse opvatting over brildragers. Dat geldt al niet meer sinds de basisschool als stereotiep. Een mooie bril kan iemand mooier maken, en een lelijke lelijker. Ligt er maar net aan wat voor bril en wat voor gezicht. Ik zou iig niemand minder vinden omdat ze een bril dragenquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:40 schreef RvLaak het volgende:
Aangezien ik topics doorgaans niet wil kapen, open ik maar ff een nieuw topic over brildragen en uiterlijk.
Ik ben de laatste paar jaar enorm allergisch geworden voor dat stereotype beeld wat men van brillen heeft.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:42 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Een bril kan er zeker wel goed uit zien. Soms ziet het er zelfs beter dan zonder bril omdat het iets extra's geeft. Dit is wel moeilijk haalbaar. De meeste mensen krijgen dit niet voor elkaar en bij hun is de bril wel nadelig voor hun uitstraling. Overigens ben ik persoonlijk vaak niet bewust dat het persoon een bril draagt. Je ziet het wel maar het registreert niet echt en kijk er dwars doorheen voor me gevoel.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:02 schreef Fortitude het volgende:
Overigens moet je dat "nadelig voor hun uiterlijk" uit mijn vorige post dus met een korreltje zout nemen. Ik zie het amper dus echt nadelig kan het niet zijn. Het zou alleen een puntje zijn wanneer ik objectief een eisenlijst af zou gaan. Wat niemand in het echte leven doet natuurlijk.
Jouw mening doet er zeker toe. Heel veel zelfs, aangezien een bril iets is waar je ten alle tijden aan herinnerd wordt. Al was het alleen maar doordat je zicht buiten de glazen niet goed is. Aangezien je bewust bent van dat ding, is de mening van anderen potentieel ook belangrijker.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:19 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ja en? Ik had het volgens mij helemaal niet over het zelfbeeld van een brildrager. Ik gaf gewoon aan hoe ik tegen iemand aankijk die een bril draagt. Lijkt me juist wel dat mijn mening telt aangezien die niet beïnvloed is door het zelf dragen van een bril.
Waarom zou je er moeite mee hebben?quote:Overigens zou ik zelf wel wat moeite hebben met een dragen van een bril gok ik. Wat overigens niet veel gescheeld heeft. Ik heb net als mijn vader een zwak rechter oog. De enige rede waarom ik geen bril heb en hij wel is dat ik de eerste 10 jaar van mijn leven regelmatig naar de oogarts moest om dit te voorkomen. Geen idee meer wat daar precies gebeurd is dus ga er verder ook geen uitspraken over doen.
Moeite mee is te sterk uitgedrukt, ik zou er niet blij mee zijn en zou me er niet snel overheen kunnen zetten. Omdat je ogen niet helemaal 100% zijn en dat je daarmee geforceerd bent om een bril te dragen. Of lezen wat ik waarschijnlijk nog minder zou vinden. Lijkt me geen prettig idee om iets direct op je ogen te hebben liggen.quote:
Het probleem met die houding is, dat brillen duur zijn. Je bril aan de mode aanpassen, is een heel duur geintjequote:Op dinsdag 29 december 2009 12:58 schreef Re het volgende:
een bril zie ik als een sieraad, je hebt complimenterende en lelijke brillen die iemand dus mooier danwel lelijker kunnen maken
Maar het gaat jou bij jezelf dus niet primair over het uiterlijk dat verandert, maar puur de "vernedering" dat je lichaam niet 100% meer is?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:02 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Moeite mee is te sterk uitgedrukt, ik zou er niet blij mee zijn en zou me er niet snel overheen kunnen zetten. Omdat je ogen niet helemaal 100% zijn en dat je daarmee geforceerd bent om een bril te dragen. Of lezen wat ik waarschijnlijk nog minder zou vinden. Lijkt me geen prettig idee om iets direct op je ogen te hebben liggen.
Mijn ogen hebben een dioptrie van +6l & +6.5r... Jij kleine ogen, ik wilde dat ik dat hadquote:Op dinsdag 29 december 2009 13:16 schreef diginoob2 het volgende:
En ik vind het zelf wel jammer dat mijn ogen veel kleiner worden achter een bril door de zware minsterkte, maar ook daarop weer een ´whatever´.
Beide maar voornamelijk het laatste denk ik. En dan dat het toonbaar is. Ik zie dat soort dingen trouwens nooit als vernedering. Eerder zielig, alhoewel dit ook niet echt bij een bril aangezien zoveel mensen een bril hebben en dat het er best wel ok uit kan zien.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:09 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Maar het gaat jou bij jezelf dus niet primair over het uiterlijk dat verandert, maar puur de "vernedering" dat je lichaam niet 100% meer is?
Ik haatte het ook om brillen te dragen, en ik draag nu ook al 8 jaar lenzen. Bril is voor mij nog steeds geen optie. Dus óf lenzen óf laseren. Hiermee verschil ik dan weer met jou!quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:14 schreef LalalaHippie het volgende:
Mijn ogen zijn al bijna zo lang ik me kan herinneren te slecht om zonder lenzen of bril door het leven te gaan. Als kind vond ik het vreselijk, vooral omdat er gewoon geen leuke brillen waren. Dus ben ik zodra de oogarts het goedkeurde overgestapt op lenzen. Ik denk dat ik misschien wel 15 jaar alleen maar lenzen droeg in het openbaar.
Een paar jaar geleden ben toch maar weer eens gaan zoeken naar een bril, vooral omdat mijn ogen op sommige momenten toch een stukje gevoeliger werden. En tot mijn verbazing zijn er tegenwoordig een heleboel leuke modellen te vinden.
Sindsdien draag ik, mijn best opvallende, bril en mijn lenzen door elkaar, afhankelijk van kleding en gelegenheid. Wat mij betreft is het een sieraad / accessoire geworden en is het echt niet meer nodig om voor schut te lopen met een bril!
Vandaar dat vernedering tussen quotes stondquote:Op dinsdag 29 december 2009 13:20 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Beide maar voornamelijk het laatste denk ik. En dan dat het toonbaar is. Ik zie dat soort dingen trouwens nooit als vernedering. Eerder zielig, alhoewel dit ook niet echt bij een bril aangezien zoveel mensen een bril hebben en dat het er best wel ok uit kan zien.
Mwa ik moet zeggen dat ik je ongelijk moet geven. Het idee dat ene bril per definitie lelijk is is een achterhaald idee uit de tijd dat dat ook echt zo was. 20 jaar geleden of langer was een bril niet echt tof. Maar tegenwoordig is het een soort mode-object geworden. En verder zie je tegenwoordig ook heel veel celebrities die gewoon relaxed een bril dragen. En daar valt niemand meer over.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:40 schreef RvLaak het volgende:
Aangezien ik topics doorgaans niet wil kapen, open ik maar ff een nieuw topic over brildragen en uiterlijk.
Ik ben de laatste paar jaar enorm allergisch geworden voor dat stereotype beeld wat men van brillen heeft. Brillen maken niet lelijk, kunnen zelfs enorm bijdragen aan een sexy uitstraling vind ik.
Het valt mij op dat vooral onzekere brildragers en arrogante niet-brildragers het beeld hebben dat brillen lelijk maken. In mijn omgeving waren een aantal mensen met bril die ook ontzettend onzeker waren over hun uiterlijk. Vaak werd de bril als (mede-)schuldige aangewezen. Allen dragen nog steeds een bril, zijn veel minder/niet meer onzeker over hun uiterlijk en zien er stuk voor stuk leuk uit op hun manier.
Aangezien wij thuis geen kabel meer hebben, krijg ik de laatste tijd weinig media en reclame mee. Maar er is een hele tijd lang heel fanatiek reclame gemaakt voor ooglaseren waar in gesuggereerd werd dat je er mooier van wordt. Daarvoor was er veel reclame voor contactlenzen, met dezelfde suggestie. Dit helpt niet mee in het zelfbeeld wat er gecreëerd kan worden bij de brildragers.
Ik heb het gezien bij mijn zus. Toen zij een bril moest, weigerde zij die te dragen. Ondanks alle hoofdpijn en problemen in de lessen die dat met zich mee bracht. Puur door het idee dat zij had dat ze er lelijk van zou worden.
Leuke illustratie (met dank aan Friek_):
[ afbeelding ]
Ben benieuwd wat de meningen hier zijn en waarom...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |