quote:
Op maandag 28 december 2009 19:28 schreef ymme het volgende:Hier weten dus sinds een paar dagen dat onze hond (boxer) artrose heeft.
Graag wil ik graag tips delen en vooral horen, van mensen die ervaringen hebben met honden met artrose.
Hoe zij er mee omgaan, welke medicijnen en dergelijke.
Baloe heeft ook artrose. En HD.
Hij heeft in beide knieën artrose. Baloe staat op carprodyl (het tegenwoordig carprofen) , dat is hetzelfde als rimadyl alleen stukken goedkoper. Daarnaast heb ik hem op een voedingssupplement gezet voor zn gewrichten, met glucosamines erin.
Vroeger gaf ik hem als supplement fortiflex. Maar ik geef sinds een jaar ofzo primeval gelatinaat. Ontzettend duur (68 euro voor een 2kg emmer) maar zulk geweldig spul. Baloe doet met een emmer +- 3 maanden. Hij krijgt 2 schepjes van 7gr per dag. En als ik merk dat hij meer last heeft, krijgt hij 4 schepjes verdeeld over 2x daags.
Baloe kreeg in het begin 2x daags 1.5e pil carpodyl. Das dus 150mg per dag.
Dat ben ik na een aantal weken samen met mijn DA gaan afbouwen ennu staat hij alweer een poosje op 2x daags een half. En het gaat eigenlijk wel goed, afgezien van een kleine terug val.
Wat heel belangrijk is voor een hond met artrose is dat hij wel beweegt, want rust roest immers... maar niet teveel. Liever 6x per dag 10 minuten wandelen dan 1x een uur. Ook traplopen is met artrose niet zo'n goed idee. Wat wel een goed idee is, en Baloe heeft daar ook echt baat bij... is zwemmen!
En heel belangrijk is dat je hond op gewicht is. Liever iets te licht dan iets te zwaar.
Verder geloof ik niet in dat voer van hills. Dikke onzin als je het mij vraagt. Artrose is niet te genezen (mits je hond nog heel jong is dan kan een operatie nut hebben) maar pijnstillers/ontstekingsremmers en glucosamines kunnen het wel "remmen" .