eens, en voor mijn gevoel wel om de 5 min. Heb geloof ik 50x het babybel kaas reclame gezien,quote:Op maandag 28 december 2009 10:49 schreef Beaudelaire het volgende:
Ik zat gister een film te kijken op RTL4 (Night at the Museum) en daar viel me iets op wat al veel langer speelt. Namelijk het aantal reclames op de commerciele zenders. Na tien minuten film kwam er al reclame.Prima als er een beetje reclame in zit, maar dit was een beetje te veel.
Gelukkig bestaat er Film1 zonder reclame.
Dan wat? Ik download ze liever...quote:
Moet je ook niet van die pauper muziek luisteren.quote:
Het lijkt toch echt wel meer dan 12 minuten. Ik zal vanavond eens met de stopwatch voor de tv zitten.quote:Op maandag 28 december 2009 11:45 schreef Beavis het volgende:
Het is wettelijk vastgelegd dat zenders 12 minuten per uur reclame mogen uitzenden. Als zij meer dan12 minuten in een uur aan reclame uitzenden krijgen zij een fikse boete. Ze kijken dus wel uit.
Het is niet vastgelegd hoe vaak reclameblokken mogen komen. Het zou dus kunnen dat ze tegenwoordig meer korte blokken uitzenden ipv minder lange blokken.
Dat heb ik mij ook weleens voorgenomen maar nog nooit gedaan.quote:Op maandag 28 december 2009 11:53 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Het lijkt toch echt wel meer dan 12 minuten. Ik zal vanavond eens met de stopwatch voor de tv zitten.
Lijkt me ook erg interessant om te weten, het zou fijn zijn als je het laat weten hiero kunnen we dreigbrieven sturenquote:Op maandag 28 december 2009 11:53 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Het lijkt toch echt wel meer dan 12 minuten. Ik zal vanavond eens met de stopwatch voor de tv zitten.
Deel 2 is niet leuk vergeleken met deel 1quote:Op maandag 28 december 2009 11:26 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Enige film, ik zou deel 2 ook graag willen zien.
Dat klopt. Dat wordt niet als reclame gezien:quote:Op maandag 28 december 2009 14:10 schreef nikky het volgende:
Ik heb het idee dat de definitie reclame alleen de reclame zoals de booschappen, verzekeringen, postbus 51 en dergelijke omvat, maar niet de reclame van hun eigen zender. Dus dat er een programma dan en dan begint en dat op dinsdag avond die en die series komen. Dat is immers "informatief". De reclames van de boodschappen, verzekeringen en dergelijke zijn volgens mij gewoon max ongeveer 12 minuten. Maar die kutzooi als in: hole in de wall, straks in shownieuws, de dinsdagavond van net 5, de donderdagavond van net 5. Die zooi slokt een hoop tijd op. En in plaats dat het hierbij blijft.... nee er moeten ook irritante popups in je scherm komen wanneer je een prgramma\serie zit te kijken. En een popupblocker op de TV is er nog niet geloof ik.
Bronquote:Hoeveel reclame mogen omroepen per dag uitzenden?
Bij de publieke omroep mag de hoeveelheid reclame niet meer bedragen dan twintig procent (twaalf minuten) per uur met een maximum van vijftien procent van de zendtijd per dag op een programmanet en tien procent van de totale zendtijd per jaar. Bij de commerciële omroep mag de hoeveelheid reclameboodschappen niet meer bedragen dan twintig procent (twaalf minuten) per uur met een maximum van vijftien procent per dag.Telewinkelboodschappen mogen samen met de reclameboodschappen niet meer dan twintig procent van de dagelijkse zendtijd bedragen. Verder mogen per dag acht telewinkelblokken (per blok ten minste vijftien minuten) worden uitgezonden, waarvan de totale duur ten hoogste drie uur per dag is. Daarnaast kan een commerciële omroepinstelling toestemming krijgen voor het verzorgen van een programma dat uitsluitend bestaat uit telewinkelboodschappen. Gedurende de hele uitzending moet het voor de kijker duidelijk zijn dat het gaat om telewinkelboodschappen en er moeten daadwerkelijk producten worden aangeboden met de mogelijkheid tot direct reageren. In de praktijk heeft een en ander tot gevolg dat op een televisiekanaal in de ochtenduren bijvoorbeeld een telewinkelprogramma kan worden uitgezonden en in de middag- en avonduren het reguliere commerciële programma.
Ik stoor mij aan de vele vooraankondigingen tijdens tv-uitzendingen, met name bij speelfilms. Kan dat zomaar?
De door commerciële omroepen uitgezonden 'promo's' en vooraankondigingen van toekomstige programma's zijn wettelijk toegestaan. Dit is in lijn met europese regelgeving: dergelijke uitingen worden niet als reclame, maar als onderdeel van het programma beschouwd. Dat betekent ook dat dit soort vermeldingen, anders dan bij 'echte' reclameboodschappen, niet van de overige programma's afgescheiden hoeven te zijn. Dat kan er toe leiden dat er opeens 'pop ups' of andersoortige vooraankondigingen tijdens de uitzending van een tv-programma - bijvoorbeeld tijdens een speelfilm - in beeld komen. Dit kan als irritant worden ervaren. Het is echter de omroep of zender die verantwoordelijk is voor de vorm en inhoud van de programma's. Het Commissariaat voor de Media heeft hier geen bemoeienis mee.
TV-programma's worden vaak onderbroken door reclame. Zijn hier geen regels voor?
De Mediawet kent zowel voor de publieke als de commerciële omroep bepalingen ten aanzien van programma-onderbrekende reclame. In artikel 2.95, lid 1, onderdelen b en c, artikel 296 en artikel 297 van de Mediawet 2008 (voorheen art. 41a MW) staan de bepalingen zoals die gelden voor de publieke omroep, en in de artikelen 3.10, 3.11 en 3.12 (art. 71h en 71i MW van de 'oude' mediawet) de bepalingen die voor de commerciële omroep gelden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |