Ik denk dat de mensen sowieso heel het systeem omver willen werpen, aangezien ze daar geen enkel vertrouwen meer in hebben. Mousavi heeft overigens de mensen gevraagd geen leuzen tegen het systeem scanderen, aangezien de regering dan zo makkelijker Mousavi en consorten kan oppakken wegens niet-loyaliteit jegens Khomeini. Maar verschillende ayatollahs zien al in dat de islamitische republiek op vallen staat.quote:Op zondag 27 december 2009 14:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ja ik heb ook respect voor degenen die de straat opgaan en daadwerkelijk zichzelf in de strijd werpen. Dat is nog es wat anders dan meedoen aan een krakersrelletje hier.
Hier staat het hele land op zijn kop als één dolgedraaide hooligan wordt neergeschoten door de politie - daar gebruiken ze dat soort situaties als 'take care, you might be next!' waarschuwing.
En dan toch de straat op gaan, dat zegt wel wat.
Mijn angst is dat door dit soort acties uiteindelijk de kopstukken wel zullen vallen, maar de zittende lagen daaronder gewoon hetzelfde zullen blijven, en daar gaan nou net in de praktijk de wreedheden en onderdrukkingen van uit.
quote:In a Spiegel interview, Iranian Ayatollah Mohsen Kadivar, currently a visiting research professor at America's Duke University, discusses the recent death of opposition leader Hossein Ali Montazeri, the frustrations Iranians have with their regime, the future of the green movement and the prospect of an escalation.
SPIEGEL: Ayatollah Kadivar, what did Hossein Ali Montazeri mean to you, and what role did he play for the Iranian people?
Kadivar: He was my teacher, my spiritual guide, my father - the most important person in my life. I studied as a young man under him when he was the Revolutionary Leader's deputy. I admired the way he fought along side Khomeini, but then also for his candid criticism of him. I cried when Khomeini repudiated him. For Iran, Grand Ayatollah Montazeri was a true beacon of light and, in the end, a spiritual leader for the green opposition.
SPIEGEL: The authorities prevented independent media coverage of his funeral. People spoke of a provocation and rioting. What really happened last Monday in Qom?
Kadivar: My relatives were part of the funeral procession, which included hundreds of thousands of people, including a nephew of Khomeini's. From them I know that the Basij militias attempted to provoke peaceful mourners to commit violence. They didn't do them this favor. But they did shout out slogans that had never been heard before in Qom, Iran's most conservative city: "Death to the dictator! Our leader is our shame!" On that day, the people were particularly angry at supreme religious leader Ali Khamenei.
SPIEGEL: Why?
Kadivar: Khamenei said in his message of mourning that Montazeri had failed at a crucial point in his life. Everyone knew that he meant Montazeri's confrontation with Khomeini, the founder of the Islamic Republic. Khamenei did not speak in the "I" form, but rather in the "we" form, as if he were the voice of Allah on forgiving Montazeri's mistake in the hereafter. That upset people. After all, the mourners said, only God can decide who failed and at which turning point in the Islamic Republic. Khamenei is not God.
SPIEGEL: Montazeri succeeded in recent months in uniting the religious and secular wings of the opposition. Has his death weakened the dissident movement?
Kadivar: The exact opposite is true. The mourning will actually strengthen the opposition's determination. The Shiite Ashura (a religious holiday to take place on Sunday), which is symbolically about justice, will provide a further boost for the protest. The authorities are not able to ban this ceremony, which coincides with the seventh day after Montazeri's death.
SPIEGEL: Do you expect a further escalation of state repression? Will the government dare to arrest the opposition politicians Mir Hossein Mousavi and Mahdi Karroubi?
(story continues below)
Kadivar: You cannot rule out the possibility; at the same time, the rulers also fear any kind of escalation - and rightly so. The next level could be open rebellion. But things have not gotten that far yet. There is still a chance for a peaceful reform of the state.
SPIEGEL: Really? You don't think that Iran has already long been on the path to becoming a religiously tinged military dictatorship?
Kadivar: You are right that the Shiite theocracy in its present form has failed - a fact that few have expressed as clearly as my teacher in the last few months. Incidentally, when Grand Ayatollah Montazeri had his falling out with Khomeini, three months before the supreme religious leader's death in 1989, he said: This state is so different from the one we dreamed of and worked to create. Still, it is not Islam which has failed, but rather a particular interpretation of Islam. I also want to express that there hasn't been a revolution in Iran yet. The opposition is becoming increasingly clear in the formulation of its objectives and more daring. Still, we need to remain patient. I do not know when, exactly, but I am convinced that the regime will collapse.
SPIEGEL: Can the West do anything to support a democratic reform process?
Kadivar: The tightening of sanctions is not the right path ahead. They affect the people more than the government. A military attack is something I categorically reject. Perhaps Western countries should stop treating Ahmadinejad's government as the legitimate government of Iran. Otherwise, I think the reforms must be pushed forward from inside the country.
SPIEGEL: Do you still keep a picture of Khomeini on the wall in your apartment in Iran?
Kadivar: I took the Khomeini portrait down a long time ago, and neither have I put up a photo of my mentor, Montazeri. It has been replaced with a Koran verse: God is greater than anything.
Ik vind de gang van zaken in Turkije ook alles behalve zoals het hoort. Wel een verbetering t.o.v. het Khamenei regime, dat wel uiteraard. Maar om Turkije nou als rolmodel te nemen, dat zou ik niet doen.quote:Op zondag 27 december 2009 14:47 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja en wat jij vindt doet niet ter zake. Waarom? Omdat de realiteit anders is. Stabiliteit is altijd lange termijn werk. Wat vind jij van het politiek systeem van Turkije bijvoorbeeld? Toch vele malen beter dan Iran. Besef je nu eens dat hoe vreedzaam het ook gaat een democratie naar Westers model op de korte termijn toch niet plaats gaat vinden.
Daar erger ik me ook aan - iedereen moet democratisch worden. Waarom, maken wij dat uit? Die staatsvorm is ook niet ideaal, laat toch iedereen zelf uitmaken hoe een land bestuurd wordt.quote:Op zondag 27 december 2009 14:43 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ware democratie is sowieso een illusie op de korte termijn en ook niet belangrijk. Hoe minder geweld hoe beter, maar het is geen burgeroorlog. Een paar brandende politieauto's. dat zien we hier in NL ook wel. Verschil is echter dat je daar je leven niet zeker bent op dit moment. Alle mensen op straat zijn heel dapper.
Dat moeten die Turken toch weten? Waarom zouden ze zich daar naar onze normen moeten richten? Wij willen toch ook niet dat wij ons naar de normen van de Turken gaan richten?quote:Op zondag 27 december 2009 14:52 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ik vind de gang van zaken in Turkije ook alles behalve zoals het hoort. Wel een verbetering t.o.v. het Khamenei regime, dat wel uiteraard. Maar om Turkije nou als rolmodel te nemen, dat zou ik niet doen.
Sowieso lijkt me een machtwisseling in Iran al heel verfrissend aangezien 70% van de bevolking onder de 30 is en de kans dus groot zou zijn dat er vernieuwingen doorgevoerd zouden worden.quote:Op zondag 27 december 2009 14:52 schreef iteejer het volgende:
[..]
Daar erger ik me ook aan - iedereen moet democratisch worden. Waarom, maken wij dat uit? Die staatsvorm is ook niet ideaal, laat toch iedereen zelf uitmaken hoe een land bestuurd wordt.
Als het westen het niet eens is met landen als Irak moeten ze er geen zaken meer mee doen. Maar das wat pijnlijk ivm de olie. Dus gaan we eerst zorgen dat een regime aan onze eisen voldoet, want dan kunnen we daarna met schone handen weer zaken doen daar.
Zoiets als, sja, democratie, zeg maar?quote:Die staatsvorm is ook niet ideaal, laat toch iedereen zelf uitmaken hoe een land bestuurd wordt.
Deze zelfreflectie kom ik niet vaak tegen bij geleerden. Respect en geeft meestal aan dat men bereid is zaken in een breder perspectief te zien ipv tunnelvisie en de "take it or leave it" mentaliteit.quote:Op zondag 27 december 2009 14:51 schreef AryaMehr het volgende:
Spiegel interviewde ayatollah Kadivar:
.... This state is so different from the one we dreamed of and worked to create. Still, it is not Islam which has failed, but rather a particular interpretation of Islam.
[..]
Aangezien de Turken wel met ons willen samenwerken op intern niveau vind ik dat ik als Europees burger daar zeer veel kritiek op mag hebben zelfs. Maar zoals ik al eerder zei, als Iran het ene regime wil inruilen voor het andere dan mogen ze dat doen van me, ik woon er niet.quote:Op zondag 27 december 2009 14:53 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat moeten die Turken toch weten? Waarom zouden ze zich daar naar onze normen moeten richten? Wij willen toch ook niet dat wij ons naar de normen van de Turken gaan richten?
Absoluut. Maar dat is dan hun zaak, en zij zullen een model moeten vinden, wij kunnen niet onze staatkundige opvattingen (die ook een lange wordingsgeschiedenis hebben en sterk verankerd zitten in persoonlijke en collectieve identiteiten) daarop transponeren.quote:Op zondag 27 december 2009 14:54 schreef Disana het volgende:
[..]
Sowieso lijkt me een machtwisseling in Iran al heel verfrissend aangezien 70% van de bevolking onder de 30 is en de kans dus groot zou zijn dat er vernieuwingen doorgevoerd zouden worden.
Zo zie ik het dus ook. Onze politiek is het minst slechte systeem, maar niet direct goed en helemaal niet perfect. Het blijft interessant.quote:Op zondag 27 december 2009 14:52 schreef iteejer het volgende:
[..]
Daar erger ik me ook aan - iedereen moet democratisch worden. Waarom, maken wij dat uit? Die staatsvorm is ook niet ideaal, laat toch iedereen zelf uitmaken hoe een land bestuurd wordt.
Als het westen het niet eens is met landen als Irak moeten ze er geen zaken meer mee doen. Maar das wat pijnlijk ivm de olie. Dus gaan we eerst zorgen dat een regime aan onze eisen voldoet, want dan kunnen we daarna met schone handen weer zaken doen daar.
Dat ben ik met je eens hoor. Maar ik vermoed zomaar dat het westen weinig moeite zou hebben met een nieuwe regering geboren uit de opstand van het volk.quote:Op zondag 27 december 2009 14:56 schreef iteejer het volgende:
[..]
Absoluut. Maar dat is dan hun zaak, en zij zullen een model moeten vinden, wij kunnen niet onze staatkundige opvattingen (die ook een lange wordingsgeschiedenis hebben en sterk verankerd zitten in persoonlijke en collectieve identiteiten) daarop transponeren.
Niet mee eens. Wij eisen van Amerika toch ook niet dat ze doodstraf afschaffen voordat we in weet ik wat voor verdragen en samenwerkingsverbanden stappen?quote:Op zondag 27 december 2009 14:56 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Aangezien de Turken wel met ons willen samenwerken op intern niveau vind ik dat ik als Europees burger daar zeer veel kritiek op mag hebben zelfs. Maar zoals ik al eerder zei, als Iran het ene regime wil inruilen voor het andere dan mogen ze dat doen van me, ik woon er niet.
Er is wel degelijk hevige kritiek op de Verenigde Staten, op hun verboden op het homo huwelijk om maar wat te noemen, en er gaat ook genoeg negatief commentaar richting China. Je doet net alsof we allemaal die factoren compleet negeren, maar dat doen we geenszins. Dus als er dan iemand in een unie met ons wil, dus nog een stap verder dan onze relaties met welk land dan ook, dan vind ik dat de bestuurlijke systemen en gewoonten enigszins gelijk moeten zijn, al helemaal op humanitair gebied.quote:Op zondag 27 december 2009 15:01 schreef iteejer het volgende:
[..]
Niet mee eens. Wij eisen van Amerika toch ook niet dat ze doodstraf afschaffen voordat we in weet ik wat voor verdragen en samenwerkingsverbanden stappen?
Ga dan ook maar alles waar 'made in china' op staat boycotten
Wat mij betreft heeft alleen de bevolking van een land iets te zeggen over de eigen staatsinrichting, en niet degenen die op welke wijze ook met een land willen samenwerken.
Stel je voor dat het ene bedrijf tegen het andere zegt: 'we doen wel zaken met je, maar gooi eerst je directie er es uit, en zet er een nieuwe ondernemingsraad in'.
Dan doen bedrijven al, die weigeren zaken te doen met bedrijven die gebruik maken van kinderarbeid om maar wat te noemen. Je opmerking valideert alleen maar mijn standpunt.quote:Stel je voor dat het ene bedrijf tegen het andere zegt: 'we doen wel zaken met je, maar gooi eerst je directie er es uit, en zet er een nieuwe ondernemingsraad in'.
Je haalt me de woorden uit de mond.quote:Op zondag 27 december 2009 15:04 schreef AryaMehr het volgende:
Graag ontopic blijven. Genoeg topics waar Amerika en haar beleid worden besproken.
Het westen zal vermoedelijk de lijn kiezen die in de smaak valt van investeerders, en de zakelijke belangen van westerse bedrijven.quote:Op zondag 27 december 2009 14:58 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens hoor. Maar ik vermoed zomaar dat het westen weinig moeite zou hebben met een nieuwe regering geboren uit de opstand van het volk.
Klopt, de ratten kom altijd 's nachts tevoorschijn, maar vanavond gaat Ashura door. Dan rouwen ze.quote:Op zondag 27 december 2009 15:08 schreef Monidique het volgende:
Ik vrees alleen dat vannacht de vergeldingen zullen komen.
Afschuwelijk, maar ik heb werkelijk geen idee waar ik naar kijk... wie zijn de opgehangenen.quote:
Hun beschaving, want die is vergevorderder dan de rest in de omgeving.quote:Op zondag 27 december 2009 15:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Afschuwelijk, maar ik heb werkelijk geen idee waar ik naar kijk...
Waar je naar kijkt is pure anarchie.quote:Op zondag 27 december 2009 15:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Afschuwelijk, maar ik heb werkelijk geen idee waar ik naar kijk... wie zijn de opgehangenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |