Ben je nu de OP aan het relativeren?quote:Op vrijdag 25 december 2009 23:49 schreef Daffodil31LE het volgende:
Valt nog mee. Je zou bij massale rellen er toch minstens een tiental verwachten...
waarom moest ik hier stiekem om garpen.. Het staat er ook bij alsof het heel normaal is als er rellen zijnquote:Twintig vrouwen werden verkracht.
Nee. Ik lees en denk aan andere massale rellen. En dan is 1 dode wel weinig, hoewel het in principe teveel is.quote:Op vrijdag 25 december 2009 23:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ben je nu de OP aan het relativeren?
Relativeren met nuances dus.quote:Op vrijdag 25 december 2009 23:59 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Nee. Ik lees en denk aan andere massale rellen. En dan is 1 dode wel weinig, hoewel het in principe teveel is.
Kun je dit nog een beetje volgen?
Whatever joh...quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Relativeren met nuances dus.
1 dode en 20 vrouwen verkracht en jij vindt dat meevallen?quote:Op vrijdag 25 december 2009 23:49 schreef Daffodil31LE het volgende:
Valt nog mee. Je zou bij massale rellen er toch minstens een tiental verwachten...
Ben je gek, ze gaan al schooieren om geld bij een compleet random vliegtuigcrash, laat staan als ze straks in puin liggen.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:04 schreef GasTurbine het volgende:
Suriname moet gewoon de oorlog verklaren aan Brazilië en China.
Dat is lekker realistisch. Waarschijnlijk nemen Brazilie en China dat niet eens serieus en reageren ze er niet op. Doen ze dat wel, dan verandert Suriname in een rokende hoop as. Ik zie niet in wat Suriname daar mee opschiet.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:04 schreef GasTurbine het volgende:
Suriname moet gewoon de oorlog verklaren aan Brazilië en China.
Dit vind ik toch wel heel erg hoorquote:Twintig vrouwen werden verkracht.
ok.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is lekker realistisch. Waarschijnlijk nemen Brazilie en China dat niet eens serieus en reageren ze er niet op. Doen ze dat wel, dan verandert Suriname in een rokende hoop as. Ik zie niet in wat Suriname daar mee opschiet.
Bij raciale conflicten komt het helaas vaker voor. Het idee is dat je daarmee je eigen ras/zaad verspreidt. Gruwelijk stompzinnig natuurlijk. Beetje zoals de nieuwe mannetjesleeuw eerst alle welpjes van zijn voorganger doodbijt.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:41 schreef Desunoto het volgende:
Rellen en verkrachten.Hoort dat tegenwoordig bij elkaar of zo?
Wat is het verband?
Hoe dan ook diep en diep triest...
Omgquote:Op zaterdag 26 december 2009 00:50 schreef WammesWaggel het volgende:
Tijd dus dat Ronnie Brunswijk meer formele macht krijgt, hij kan wat doen aan de voedingsbodem van het ongenoegen.
Hiij heeft iniedergeval daadkracht, ook is hij een groot liefhebber van voetbal en blaffers dus Brunswijk FTW!quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:57 schreef Asgard het volgende:
[..]
Omg
Ronnie Brunswijk, die stommeling formele macht geven? Rofl
Misschien zijn ze zo ook wel redelijk gelukkig, voor een flinke ontwikkeling hebben ze erg veel immigranten nodig.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:24 schreef PLAE@ het volgende:
In theorie is Suriname geweldig. 4x zo groot als Nederland, iets van 400k inwoners, diversiteit in flora & fauna, een lekker klimaatje, grondstoffen en een multi-culti maatschappij.....waarom komt het er op de een of andere manier dan niet uit
3000 politieke tegenstanders vermoorden vind je toch ook prima?quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
1 dode en 20 vrouwen verkracht en jij vindt dat meevallen?
Het uitschakelen van terroristen vind ik prima, maar het verkrachten van 20 vrouwen vind ik niet zo prima.quote:Op zaterdag 26 december 2009 08:13 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
3000 politieke tegenstanders vermoorden vind je toch ook prima?
Kom nu dan niet met een zuur gezichtje doen alsof het je ene reet interesseert, ouwe komediant.
Zo zie je maar weer dat politieke tegenstanders en terroristen hetzelfde zijn voor linkse mensen.quote:Op zaterdag 26 december 2009 09:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het uitschakelen van terroristen vind ik prima, maar het verkrachten van 20 vrouwen vind ik niet zo prima.
Terroristen noemt men vaak politieke tegenstanders, zodat moraalridders kunnen gaan zeuren over bepaalde regimes.quote:Op zaterdag 26 december 2009 09:20 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer dat politieke tegenstanders en terroristen hetzelfde zijn voor linkse mensen.
Keihard de waarheid verkrachten om de moord op 3000 mensen goed te praten. En dat op een 'zondag'.quote:Op zaterdag 26 december 2009 09:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Terroristen noemt men vaak politieke tegenstanders, zodat moraalridders kunnen gaan zeuren over bepaalde regimes.
quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:24 schreef PLAE@ het volgende:
In theorie is Suriname geweldig. 4x zo groot als Nederland, iets van 400k inwoners, diversiteit in flora & fauna, een lekker klimaatje, grondstoffen en een multi-culti maatschappij.....waarom komt het er op de een of andere manier dan niet uit
Laat ik het zo zeggen, de gemiddelde Surinamer is veel en veel gelukkiger dan de gemiddelde Nederlander en geen haar op hun hoofd die naar het rijke Nederland wilt emigreren voor een beter leven.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Misschien zijn ze zo ook wel redelijk gelukkig, voor een flinke ontwikkeling hebben ze erg veel immigranten nodig.
Hij zal wel daadkracht hebben, maar hij is te dom en corrupt voor woorden.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:59 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Hiij heeft iniedergeval daadkracht, ook is hij een groot liefhebber van voetbal en blaffers dus Brunswijk FTW!
Yepquote:Op zaterdag 26 december 2009 13:15 schreef Asgard het volgende:
Het klopt wel dat Suriname niet al het potentieel die het heeft benut, maar ze zijn op weg en langzaam komt het wel. Er gaan jaarlijks steeds meer (autochtone) Nederlanders op vakantie naar Suriname, dus er zal vast wel iemand hier zitten die heeft gezien wat ik bedoel.
Volgens mij valt het plunderen van winkels en het verkrachten van vrouwen niet onder de noemer ´zelfverdediging´.quote:Op zaterdag 26 december 2009 15:37 schreef reem het volgende:
Goh, nemen mensen het recht in eigen handen - omdat de overheid keihard faalt - is het weer niet goed
http://www.telegraaf.nl/b(...)me_gevacueerd__.htmlquote:PARAMARIBO - De Surinaamse politie heeft ruim tachtig Braziliaanse slachtoffers van een vete in de grensplaats Albina op locaties in de hoofdstad Paramaribo ondergebracht. Ruim twintig Chinezen, die ook de dupe waren geworden van geweld en plunderingen, zijn door familie in Paramaribo opgevangen.
De Surinaamse politie heeft ruim tachtig Braziliaanse slachtoffers van een vete in de grensplaats Albina op locaties in de hoofdstad Paramaribo ondergebracht. Ruim twintig Chinezen, die ook de dupe waren geworden van geweld en plunderingen, zijn door familie in Paramaribo opgevangen.
Honderden boslandcreolen vielen donderdag en vrijdag bezittingen van Brazilianen en Chinezen aan. Ook stichtten zij branden. Dertien Brazilianen raakten gewond, van wie zeven ernstig. Zij worden verpleegd in ziekenhuizen in Frans-Guyana en Paramaribo. Twintig Braziliaanse vrouwen hebben aangifte gedaan van verkrachting.
Het geweld kwam doordat een vete tussen een Braziliaan en een lokale bewoner uit de hand liep. De boslandcreool overleed door de steekwonden die de Braziliaan hem toebracht.
„De slachtoffers zijn in het politieopleidingscentrum toegesproken door een traumateam, bestaande uit een psycholoog, een geestelijk en maatschappelijk werker”, aldus commissaris van politie John Jones. Een vertegenwoordiger van de Braziliaanse ambassade sprak de slachtoffers ook toe.
Intussen zijn acht verdachten aangehouden, onder wie de districtssecretaris van Marowijne. De man heeft meegedaan aan ernstige mishandeling, plundering en brandstichting, aldus Jones.
Districtscommissaris Theo Sondrejoe toonde zich geschokt over de betrokkenheid van de tweede man op het commissariaat. Volgens hem is de situatie nu onder controle. Er is vanuit Paramaribo versterking gekomen van leger en politie. Minister Chandrikapersad Santokhi van Justitie en Politie merkte op dat „de mensen als beesten te keer zijn gegaan. Niks rechtvaardigt dit optreden”.
In Suriname wonen naar schatting 50.000 Brazilianen, 10 procent van de bevolking. De meesten zijn naar het buurland gekomen om hun geluk te beproeven in de goudsector. Veel van de Brazilianen zijn in dienst van enkele rijke bewoners die de goudconcessies hebben. Het komt vaak voor dat de situatie uit de hand loopt.
Vanuit Albina worden goudvelden bevoorraad. Het stadje werd tijdens de binnenlandse oorlog tussen 1986 en 1990 volledig verwoest. Albina ligt ongeveer 140 kilometer ten oosten van Paramaribo.
quote:. Deze mensen wonen al een aantal eeuwen in deze gebieden die nu opnieuw gekoloniseerd worden door anderen, met goedkeuring van de Surinaamse overheid.
2. Hun woongebied wordt kapot gemaakt en verandert, denk bij deze niet alleen aan het illegaal winnen van goud en alle gif die in de bodem van de grond komt waardoor deze mensen rare ziektes krijgen.
3. Normen en waarden veranderen door de losbandige moraal van de nieuwkomers, denk daarbij aan al de prostituees die de garimpeiros meenemen in het leefgebied van deze boslandcreolen.
4. De Surinaamse overheid die deze gebieden nog altijd als wingewesten ziet en dat onderverdeeld aan buitenlandse grootkapitalisten, zonder deze gebieden tot ontwikkeling te brengen.
5. Er is dus kapitaalvlucht uit deze streken dat niet ten goede komt aan de lokalen.
6. Binnenland bewoners worden nog altijd als 3de rangs Surinamers gezien en worden nu ook door deze nieuwkomers gediscrimineerd.
quote:Op zondag 27 december 2009 06:31 schreef Buzios het volgende:
Laat niemand onzin komen verklaren door over de slavernij te beginnen of over "uitbuiting" van de Marrons. Het zijn de Marrons zelf die er voor zorgdragen dat "hun" gebieden onderontwikkeld zijn.
Een beetje van beiden. Maar ik woon momenteel hier.quote:Op zondag 27 december 2009 23:12 schreef alors het volgende:
Wowdit vind ik wel schokkend allemaal, Buzios.
Kom je zelf uit Suriname of ben je erheen geëmigreerd?
Er zijn wel degelijk Brazilianen vermoord.quote:Op zondag 27 december 2009 23:36 schreef Michellee het volgende:
Ik las net ergens dat ze geen lijken konden vinden, want deze zijn in de rivier gedumpt...
Ja hoor.quote:Op maandag 28 december 2009 02:04 schreef paddy het volgende:
Bedankt voor je info, Buzios.
Ben er stil van![]()
Hou je ons een beetje op de hoogte?
Deze opmerking had ik niet gelezen.quote:Op zaterdag 26 december 2009 15:37 schreef reem het volgende:
Goh, nemen mensen het recht in eigen handen - omdat de overheid keihard faalt - is het weer niet goed
Ik was er in 2002 en toen werd er door diverse mensen met wie ik sprak (waaronder ook huidige en ex regeringsleden e.d.) geen geheim van gemaakt dat de (echte) binnenlanden wetteloos zijn. Er zijn in die tijd ook diverse moorden gepleegd op bv Brazilliaanse goudzoekers.quote:Op maandag 28 december 2009 01:49 schreef Buzios het volgende:
[..]
Er zijn wel degelijk Brazilianen vermoord.
Het probleem is dat ongetwijfeld een deel van de garimpeiros illegaal was, en daardoor niet geregistreerd.
Ook weet nooit iedereen precies waar iemand op dat moment is. Als je bekend zou zijn met het reilen en zeilen omtrent de kleinschalige gouddelving dan zou je me begrijpen. Het heeft ook met veiligheid te maken.
Wanneer de Marrons weten dat iemand op doorreis is dan kunnen ze iemand beroven etc.
Ik heb nog niet alles op Globo gelezen maar volgens mij wordt er nog geen melding daar gemaakt van vermoorde Brazlilianen.
Ooggetuigen die ik persoonlijk heb gesproken vandaag spreken van in ieder geval 8 doden.
Ook zijn er nog tal van vermisten. Er heerst grote paniek en onzekerheid onder de Braziliaanse gemeenschap hier in Suriname.
Ook vandaag heb ik via kanalen op straat te horen gekregen dat de Marrons de Brazilianen nog "verder zullen pakken" in de stad. En dat voornamelijk aan de Anamoestraat en omgeving. Een gebied op Paramaribo Noord waar veel Brazilianen wonen, werken, winkels zijn etc.
Maar goed, dat is nog niet bevestigd via een officieel kanaal.
Het probleem is dat de regering Venetiaan erg voorzichtig is met het naar buiten brengen van nieuws. Men zegt op het journaal hier niet dat het om Marrons gaat, want dan wordt Ronnie Brunswijk boos.
Zie een van mijn vorige posts waarom.
Suriname is het gedrag van de Marrons gewoon zat. Het zijn over het algemeen nietsnutten, ze werken niet, ze stelen en misdragen zich.
Ik ben benieuwd of er nu eindleijk echt maatregelen worden genomen tegen deze groep outlaws.
Het is hard nodig, want Suriname staat op het punt om af te glijden naar Afrikaans niveau met alle gevolgen van dien.
En de indruk van Suriname die een paar Hollandse stagaires hier krijgen die een paar dagen in het binnenland zijn geweest. Geloof me, dat is ver buiten de realiteit van wat er echt in Suriname gebeurt.
Ik ben in de Garimpos geweest, ik weet wat er ECHT gebeurt. En dat is niet mooi, want het kan zo overslaan naar Paramaribo.
Ik ben echt de laatste die boslandcreolen zou verdedigen, maar je belicht het nu wel enorm zwart-wit. Ik zie ook telkens in je berichten "ik heb met een Braziliaan gesproken".quote:Op maandag 28 december 2009 05:14 schreef Buzios het volgende:
[..]
Deze opmerking had ik niet gelezen.
Daar waar mensen het recht in eigen handen nemen wordt hen meestal ook onrecht aangedaan.
Dat is hier niet het geval. Het zijn juist de Marrons die onrecht aandoen aan anderen.
Het hele Marrowijnegebied staat synoniem voor roof, verkrachting en geweld door Marrons. Jammergenoeg gaat meneer Bert Koenders daar nooit kijken wanneer hij hier is.
Nee, dat past niet in het plaatje, en Venetiaan laat hem daar ook niet gaan om te zien wat er ECHT gebeurt.
De Surinaamse regering faalt keihard. Dat klopt. Het is hier een nog grotere poppenkast dan in Nederland (en dat wil wat zeggen).
In een ding moet ik ze wel credit geven, de schijn die ze naar het buitenland weten op te halen dat het hier stabiel is.
Een eigenaar van een goudopkoopbedrijf heeft verschillende cambio's opgelicht en is er met een geldbedrag van om en bij USD 4.000.000 vandoor. Dit is veel geld.
Maar voor een heel land zou het niet zoveel mogen zijn, en zeker niet voor Suriname.
Nu is er een verbod op de uitvoer van valuta. Dus handelaren die hun goederen in Nederland, U.S.A., Trinidad, China, Panama, Curacao of waar dan ook vandaan halen, kunnen hun facturen niet in valuta betalen. En de buitenlandse leveranciers accepteren uiteraard geen Surinaamse Dollars.
En dit (mede) door toedoen van slechts een enkele oplichter die de valuta reserves van een heel land in het gevaar brengt....dan klopt iets toch niet ?
Waarom krijgen mensen met zogenaamde Powisie goudcertificaten bij de Centrale Bank van Suriname bijna 2 x zoveel voor deze certificaten dan de goudprijs op de internationale commodoties market ?
Slechts even een klein voorbeeld van wat er hier allemaal speelt.
Ik begrijp je post heel goed.quote:Op maandag 28 december 2009 16:43 schreef Asgard het volgende:
[..]
Ik ben echt de laatste die boslandcreolen zou verdedigen, maar je belicht het nu wel enorm zwart-wit. Ik zie ook telkens in je berichten "ik heb met een Braziliaan gesproken".
Wat er nu gebeurt is, is gewoon niet goed te praten, maar doen alsof die Brazilianen allemaal lieve engeltjes zijn die geen enkele blaam treft, maak dat de kat maar wijs. Misschien moet je eens praten met iemand uit Paramaribo of een van de andere districten die naar het binnenland gaan om te werken. Moet je eens zien hoe zij over de Brazilianen praten. Ze durven hen niet eens scheef aan te kijken omdat ze bang zijn om een mes in de nek te krijgen.
De Brazilianen in het binnenland zijn tuig, maar de marrons zijn een heel stuk barbaarser.
De enige die hier echt schuldig aan is, daar zijn we het beide over eens, dat is de Surinaamse overheid. Die gasten zouden hun eigen moeder nog verkopen om maar een beetje extra geld te verdienen. Zij laten het toe dat buitenlandse bedrijven Suriname helemaal leegplukken en kapot maken zonder dat ook maar één Surinamer er maar één cent van terugziet. Tjah, dan is het wachten op rellen.
quote:Na Albina: het vingerwijzen op zijn Surinaams
Geplaatst op Monday, December 28th, 2009 om 12:11 pm in Maatschappij, Nieuws uit Suriname
PARAMARIBO, 28 dec – Het verwijten kan beginnen nu het geweld is bedaard in Albina. Uiteraard zijn er lieden die het al zagen aankomen. Volgens Caprino Allendy, ondervoorzitter van het parlement, was justitie nalatig. Al ruim een half jaar terug waarschuwde zijn politieke partij tegen bandeloosheid en sociale ontwrichting in het oostelijke grensgebied.
“Maar daar is nooit echt op gereageerd”, zegt Allendy. Vooral in het Marrondorp Papatam zou een complete wild west heersen. Door goudkoorts gevatte Brazilianen maken er de dienst uit. Dit is ook gerapporteerd door minister Michel Felisi van Regionale Ontwikkeling. Dus had justitie ruim de tijd om maatregelen te treffen. Dat moet nu meer dan ooit.
Zaken op hun beloop laten zal alleen maar nog meer ellende wekken. “Het komt erop neer dat er een latente spanning bestaat tussen Marrons en Brazilianen. De Brazilianen komen het land binnen zonder al te veel controle of toezicht van de overheid. De wijze waarop zij omgaan met de binnenlandbewoners is niet altijd even fair”, aldus Allendy. Onder meer moet het immigratiebeleid strenger worden.
Hey Krioro, lekkere broodjes hebben jullie !!!quote:Op dinsdag 29 december 2009 00:13 schreef krioro het volgende:
http://www.waterkant.net/(...)n-op-zijn-surinaams/
[..]
quote:(note: De politie van Marrowijne heeft er een handje van om door middel van intimidatie en bedreigingen, Brazilianen verklaringen te laten tekenen in het Nederlands, waarbij de Braziliaan dus een "bekentenis" aflegt zonder dat hij dat weet, ik heb dit jaar al 2 zaken naar een advocaat gebracht, en 1 van de Brazilianen zit vast wegens dubble moord terwijl er is bewezen al dat er in het politieonderzoek is gesjommeld. Het gaat om roofmoord.)
Juist ja, een rel in de Surinaamse binnenland waar een handjevol mensen wonen laat meteen heel goed zien dat verschillende culturen VAAK niet samengaan, juist ja.quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:00 schreef JohnDope het volgende:
De blank gekleurde medemens wil het liever niet weten: maar verschillende culturen gaan vaak niet samen.
Ik besef ook wel dat jullie blanken dat niet leuk vinden om te horen, maar 9 van de 10 keer werkt het gewoon niet.quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:14 schreef Asgard het volgende:
[..]
Juist ja, een rel in de Surinaamse binnenland waar een handjevol mensen wonen laat meteen heel goed zien dat verschillende culturen VAAK niet samengaan, juist ja.
Ok. Topquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:40 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik besef ook wel dat jullie blanken dat niet leuk vinden om te horen, maar 9 van de 10 keer werkt het gewoon niet.
Bijvoorbeeld hier in Nederland slaan ook regelmatig Antilliaanse jongens de koppen in van die mohammedaanse straat terroristen.
Molukkers, Chinezen vinden die mohammedanen ook niet top.
Albina zelf is nu rustig. Dat komt omdat er enorm veel politie en militairen zijn op dit moment.quote:Op dinsdag 29 december 2009 09:53 schreef paddy het volgende:
[..]
En benieuwd ook hoe dat allemaal af gaat lopen.
Had echt een andere indruk van suriname. Wist wel dat het er corrupt kan zijn, maar deze ellende niet verwacht. Is het rustig nu qua rellen?
Ik zal je eerlijk vertellen dat ik op dit moment bijzonder aan het twijfelen ben om weer een wapen aan te schaffen. Een aantal jaren geleden had ik er een, voor thuis mocht er iets gebeuren, maar ik heb het op den duur weggedaan. Ook ben ik nooit bewapend naar een Garimpo gegaan. Sommige Surinamers en Brazilianen (ook Marrons) verklaarden me voor gek. Ik ben gelukkig ook nooit beroofd of mishandeld. Maar ik ben dan ook geen garimeiro, maar ook geen Surinamer.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:40 schreef ErwinRommel het volgende:
Als dit zo doorgaat dan hoop ik dat Brazilië eens de tanden laat zien en hun commando eenheden inzetten aldaar om de landgenoten bescherming te bieden, net zoals de Fransen en Belgen doen in Afrika.
Ik hoor het ook weer hier in Brazilië via de TV en internet over het geweld wat is gebruikt tegen die Brazilianen. Het zijn geen lieverdjes die Brazilianen, maar ze werken wel hard voor hun centen.
Het is uit de berichtgeving van Buzios (leuk plekje in Brazilië staat Rio btw) logisch dat de Brazilianen aldaar zich bewapenen tegen aanvallen op hun en hun families.
hehe, het lijkt er inderdaad een beetje opquote:Op dinsdag 29 december 2009 23:44 schreef Lundegaard het volgende:
Aldus onze correspondent in Suriname![]()
Je schrijft het allemaal vrij duidelijk op. Hulde daarvoor.
Het komt wel apart over: Je zegt dat je altijd een wapen en munten moet hebben in Suriname, maar nu heb je niks liggen?quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:45 schreef Buzios het volgende:
[..]
Ik zal je eerlijk vertellen dat ik op dit moment bijzonder aan het twijfelen ben om weer een wapen aan te schaffen. Een aantal jaren geleden had ik er een, voor thuis mocht er iets gebeuren, maar ik heb het op den duur weggedaan. Ook ben ik nooit bewapend naar een Garimpo gegaan. Sommige Surinamers en Brazilianen (ook Marrons) verklaarden me voor gek. Ik ben gelukkig ook nooit beroofd of mishandeld. Maar ik ben dan ook geen garimeiro, maar ook geen Surinamer.
Met al dat gedoe wat er nu aan de hand is, alle geruchten die ik hoor, mijn mixturele afkomst en uiterlijk, doen me serieus twijfelen.
Ik heb altijd gezegd hier in Suriname moet je een wapen in huis hebben, en een koffertje met in ieder geval een aantal duizend USD, Euro's en Surinaamse Dollars. Mocht er iets gebeuren dan kun je je verdedigen en je kunt je weg kopen. Suriname is niet een onstabiel land, maar stabiel wil ik het zeker niet noemen. Het ligt er ergens tussen in. Het lijkt stabiel, maar er is maar een klein vlammetje nodig om de boel te laten exploderen.
Het wapen heb ik dus niet meer en mij spaargeld is op de bank, niet in een koffertje. Of ik er weer eentje ga aanschaffen of niet weet ik niet op dit moment. Ik voel me veilig en ik heb er vertrouwen in dat ondanks dat de regering keihard faalt, dat ze nog wel in staat zal zijn om deze situatie in de hand te houden.
Het komt wellicht niet apart over, maar het komt misschien wat tegenstrijdig over.quote:Op woensdag 30 december 2009 01:17 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het komt wel apart over: Je zegt dat je altijd een wapen en munten moet hebben in Suriname, maar nu heb je niks liggen?
Je voelt je veilig ondanks dat Suriname niet stabiel is en maar een klein vlammetje nodig heeft om te exploderen?
Zijn er voorbeelden van dit soort explosies in de wereld geschiedenis in vergelijkbare situaties?quote:Op woensdag 30 december 2009 01:45 schreef Buzios het volgende:
De situatie die ik nog wel eens zie exploderen dat zijn etnische spanningen. Dat kropt zich maar op. Die groep tegen die groep etc. Maar alle bevolkingsgroepen hebben altijd wel problemen met de Marrons.
En aangezien de Marrons nu wel degelijk politieke macht hebben (AC Ronnie Brunswijk), en die macht zullen verdedigen, voorzie ik een scenario waarin het er een zeer grote kans bestaat dat de situatie in Suriname explodeert.
Welke groepen bedoel je dan precies tegen elkaar?quote:Op woensdag 30 december 2009 01:45 schreef Buzios het volgende:
[..]
De situatie die ik nog wel eens zie exploderen dat zijn etnische spanningen. Dat kropt zich maar op. Die groep tegen die groep etc. Maar alle bevolkingsgroepen hebben altijd wel problemen met de Marrons.
En aangezien de Marrons nu wel degelijk politieke macht hebben (AC Ronnie Brunswijk), en die macht zullen verdedigen, voorzie ik een scenario waarin het er een zeer grote kans bestaat dat de situatie in Suriname explodeert.
Ik ben geen historicus maar ik zal mijn best doen om even wat te googlen over wat ik denk dat een vergelijkbare situatie zou kunnen zijn (eigenlijk, kan worden).quote:Op woensdag 30 december 2009 06:33 schreef SeventhWave het volgende:
[..]
Zijn er voorbeelden van dit soort explosies in de wereld geschiedenis in vergelijkbare situaties?
Ga er lekker serieus op in ookquote:Op zaterdag 26 december 2009 00:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is lekker realistisch. Waarschijnlijk nemen Brazilie en China dat niet eens serieus en reageren ze er niet op. Doen ze dat wel, dan verandert Suriname in een rokende hoop as. Ik zie niet in wat Suriname daar mee opschiet.
Dat er spaningen zijn tussen de Hindoestanen en Creolen is natuurlijk geen geheim. Dan kan je familie je ook vertellen. Dat de politiek zich erg etnisch opstelt, dat is ook geen geheim. En dat wordt steeds erger.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:42 schreef Asgard het volgende:
[..]
Welke groepen bedoel je dan precies tegen elkaar?
Wat ik juist van familie hoor is dat dat steeds minder begint te worden (was voorheen erger) en tijdens vakantie een paar maanden geleden merkte ik dat ook wel (voor zover je iets kunt merken in een maand tijd).
Ik weet wel dat Somo met zijn steeds maar groeiende PL heel erg veel Surinamers boos maakte, maar verder?
Ik doe in ieder geval mijn best om objectief te zijn. Emoties spelen ook mee, ik probeer die te onderdrukken.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:37 schreef Frezer het volgende:
Ernstig allemaal...
Toch denk ik dat de berichtgeving van Buzios vrij éénzijdig is en zeker niet objectief. Dat laatste kan natuurlijk ook niet, wat geheel objectief is geen mens. Niettemin goed dat je ons op de hoogte houdt van wat er gebeurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |