abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76059245
Al velen maanden loop ik met de gedachten om een 1-manszaak te beginnen als ICT-er. Het idee in het kort is dat ik mensen ga helpen met computerklachten en dan voornamelijk software gerelateerd. In mijn omgeving heb ik de laaste maanden 5 mensen geholpen met computerklachten en ze waren zeer te tevreden met hoe ik hun klachten verholpen had. Ik werk nu ongeveer 15 jaar met computers en heb gewerkt met windows 3.11 en alle daar opvolgende versies en op dit moment met windows 7.

Ik heb er over nagedacht om een businessplan te maken en daar een half jaar voor uit te trekken, maar ik heb zo het idee dat dat een beetje te overdreven is en dat dat makkelijk in een maandje zou moeten kunnen.

Dit topic heb ik gemaakt met de bedoeling om een aanloop naar een businessplan te maken. Ik heb op dit moment nog 0,0 op papier gezet dus ik hoop dat ik hier goede tips en adviezen kan krijgen zodat ook voor mij duidelijk is hoe het totaalplaatje eruit moet zien.

Hier een opsomming van zinnen over hoe ik te werk wil gaan, problemen waar ik waarschijnlijk mee te maken zal krijgen en het financiele plaatje:

Diploma: MAVO 2001
Opleidingen: MBO ICT-beheer 2002 niet afgemaakt
Werk: 2,5 jaar verkoper bij een platenzaak.
Een vraag die ik heel belangrijk vind is: heb je ondernemingsdiploma nodig om een eigen zaak te beginnen?
Ik wil een 1-manszaak beginnen. Of ik over een aantal jaren mensen zal gaan aannemen is onduidelijk/afhankelijk van de markt.
Reclame: voornamelijk via zelfgemaakte folders en dan huis aan huis.
Welke service bied ik aan? Aangezien ik al een poosje niet meer met windows 2000, 98 en 95 gewerkt heb wil ik alleen klanten hebben met XP, Vista en Windows 7.

Problemen waar ik tegen aankijk: software of hardware wat stuk gaat, buiten je schuld om. waar je dus wel de schuld voor krijgt. hoe moet je daar mee dealen.
Van elke computer een image maken?
Administrative werkzaamheden? Doe je dat met 2 vingers in de neus of gaat daar velen uren in zitten?
Garantie? Hoe zorg je er voor een goede planning zodat je nooit te maken krijgt dat er een tijd gebrek plaats vind tussen klant A en B.

Het financiele plaatje:

Het is niet nodig om een lening bij de bank aan te vragen aangezien er niet veel dingen aageschaft hoeft te worden en ik geen huur betaal aan een pand. De voornaamste kosten zitten hem in de reclame wat +- 200 euro per maand zal kosten. Aanschaf van printers,cartridges papier. Ik ben in het bezit van een auto dus met benzine zal ik waarschijnlijk 200 tot 300 euro kwijt zijn aan kosten per maand.

Welk uurstarief moet ik hanteren? Aangezien er veel factoren zijn waar dat aan afhankelijk is, is het niet echt makkelijk om zomaar lukraak een bedrag te verzinnen. 20 euro per uur vind ik bv wel een klantsvriendelijk bedrag maar of het rieeel is waarschijnlijk niet. De bovenstaande kosten plus de belasting die er van die 20 euro van af moet blijft er te weinig over om er van te le kunnen leven. Dus ook hier zoek ik naar advies.

Ik wil het maar hier bij laten want anders word het wel een hele grote lap tekst. Dus brand maar los met adviezen, kritieken op of aanmerkingen etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door editoor op 26-12-2009 01:04:09 ]
pi_76059305
Voor de duidelijkheid: voor een eenmanszaak hoef je niet perse een bedrijfsplan te schrijven. Mag wel natuurlijk, maar is niet verplicht.
pi_76059347
Weet je wat jij zou moeten doen?

Houd er overigens rekening mee dat als jij een betaalde dienst aanbied bij mensen thuis die geen licentie hebben voor de software die ze geïnstalleerd willen hebben. Jij dit niet zonder meer kan gaan installeren.

[ Bericht 77% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2009 22:14:04 ]
pi_76059419
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:12 schreef TheFrankey het volgende:
Weet je wat jij zou moeten doen?

Houd er overigens rekening mee dat als jij een betaalde dienst aanbied bij mensen thuis die geen licentie hebben voor de software die ze geïnstalleerd willen hebben. Jij dit niet zonder meer kan gaan installeren.

dat...

enne, geen ict diploma? een mavootje? dat doet je bedrijf niet goed. Neem gewoon een avondschool ICT joh, en evt een bedrijfsmanagement erbij.. en kijk daarna nog even verder
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
  vrijdag 25 december 2009 @ 22:15:33 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76059433
Ik denk dat je met mensen privé helpen niet veel kunt verdienen. Als het geld kost gaan mensen toch liever zelf prutsen of vragen ze de buurjongen.

Ik denk dat je jezelf beter op het kleinbedrijf kunt richten. Die hebben dat geld er wel voor over. Ik zou me dan vooral bezig gaan houden met ambulante zorg, dus als een systeem crashed het weer zsm werkend krijgen, onderhoud, upgrades e.d. Bedrijven willen je betalen, particulieren niet.
The End Times are wild
pi_76059573
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:10 schreef Kaza het volgende:
Voor de duidelijkheid: voor een eenmanszaak hoef je niet perse een bedrijfsplan te schrijven. Mag wel natuurlijk, maar is niet verplicht.
Het is ook meer voor mezelf en vrienden om me heen die daar weer hun opmerkingen kunnen geven, dan dat ik iets op papier moet zetten waar ik een bank voor moet overtuigen om een lening aan te vragen.
  vrijdag 25 december 2009 @ 22:22:06 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76059617
Het gunstige van zo'n bedrijfje is wel dat je opstartkosten zeer laag zijn, dus je risico ook.
The End Times are wild
pi_76059663
Zitten zoveel van die beunhazen in dat gebied dus het is niet echt een simpele markt.
Bovendien kennen de meeste mensen wel een buurjongen of neefje die het gratis fixt.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_76059703
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:15 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat je met mensen privé helpen niet veel kunt verdienen. Als het geld kost gaan mensen toch liever zelf prutsen of vragen ze de buurjongen.

Ik denk dat je jezelf beter op het kleinbedrijf kunt richten. Die hebben dat geld er wel voor over. Ik zou me dan vooral bezig gaan houden met ambulante zorg, dus als een systeem crashed het weer zsm werkend krijgen, onderhoud, upgrades e.d. Bedrijven willen je betalen, particulieren niet.
Via via heb ik van kennis gehoord dat er iemand werkzaam is in precies zelfde als wat ik van plan ben en die maakt ook reclame in een zondagskrant en die schijnt echt overvol te zitten. Hij woont ook niet eens zo ver bij mij vandaan. Dus dat er geen markt zou zijn dat betwijfel ik zeer.
pi_76059748
Weet je wat jij zou moeten doen ? (hint 2)

Particulieren zeiken altijd over je werk en de kosten en je blijft terugkomen bij die nitwits want als ze het zouden snappen hebben ze jou niet nodig. = veel gezeik , weinig geld.

20 euro p/u*

Het MKB is makkelijker maar die verwachten van jou wel iets in de vorm van certificering, daar heb je meer server-client problemen en wil men iemand met aantoonbaar verstand aan de console.

37.50 euro p/u*

Het meeste levert detachering op freelance basis op maar dat lijkt me gezien je opleiding/certificering (nog) niet haalbaar.

> 50 euro p/u*

*prijzen marktconform.

Qua ervaring en diploma's zou ik de optie MKB / Freelance nog even laten voor later

[ Bericht 11% gewijzigd door 024 op 25-12-2009 22:34:26 ]
  vrijdag 25 december 2009 @ 22:27:13 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76059760
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:25 schreef editoor het volgende:

[..]

Via via heb ik van kennis gehoord dat er iemand werkzaam is in precies zelfde als wat ik van plan ben en die maakt ook reclame in een zondagskrant en die schijnt echt overvol te zitten. Hij woont ook niet eens zo ver bij mij vandaan. Dus dat er geen markt zou zijn dat betwijfel ik zeer.
Het kleinbedrijf is geschikter hoor.
The End Times are wild
pi_76059861
Als je bij mensen thuis gaat zitten zou ik ook een doos tissues meenemen. Ik heb dat 10-12 jaar geleden gedaan, gewoon beetje bijbeunen, geen serieuze business en ik kan je vertellen dat je heel wat leed tegenkomt wanneer je mensen prive gaat helpen (niet mkb .e.d) Mijn doelgroep was ws door mijn vaste lage prijs vantevoren goed uitgefilterd. Voelde me 9/10 meer een sociaal werker dan iemand die de computer kwam fixen. In een paar gevallen vroeg ik aan het eind van het werk nog maar de helft van het verschuldigde bedrag omdat ik na hun verhalen over hun situatie en geschiedenis het niet meer over mijn hart kreeg om het volledige bedrag te vragen.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  vrijdag 25 december 2009 @ 22:32:40 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76059904
Als ik het zo lees zou ik als doelgroep alleenstaande huisvrouwtjes nemen. Dan heb je ook tissues nodig, maar dan voor andere dingen. En als ze dan niet betalen kunnen is het ook geen ramp.
The End Times are wild
pi_76059970
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:14 schreef IceDustbin2 het volgende:

[..]

dat...

enne, geen ict diploma? een mavootje? dat doet je bedrijf niet goed. Neem gewoon een avondschool ICT joh, en evt een bedrijfsmanagement erbij.. en kijk daarna nog even verder
Om maar met een voobeeld te komen. mijn broer heeft 2 jaar universitaire opleiding gedaan met Wiskunde en informatica en op somige gebieden weet ik echt 100x meer af dan mijn broer, Het is allemaal leuk en aardig zo een diploma maar waar het om draaid is dat je een klant helpt die een probleem heeft en die oplost. Die geeft er geen ene ruk om of je een master in informatica hebt of dat je alleen een mavo diploma hebt. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je naamsbekenheid maakt en dat je genoeg werk hebt om je dag mee te kunnen vullen en van het geld je brood mee kan betalen.
pi_76059995
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:30 schreef dramatiek het volgende:
Als je bij mensen thuis gaat zitten zou ik ook een doos tissues meenemen. Ik heb dat 10-12 jaar geleden gedaan, gewoon beetje bijbeunen, geen serieuze business en ik kan je vertellen dat je heel wat leed tegenkomt wanneer je mensen prive gaat helpen (niet mkb .e.d) Mijn doelgroep was ws door mijn vaste lage prijs vantevoren goed uitgefilterd. Voelde me 9/10 meer een sociaal werker dan iemand die de computer kwam fixen. In een paar gevallen vroeg ik aan het eind van het werk nog maar de helft van het verschuldigde bedrag omdat ik na hun verhalen over hun situatie en geschiedenis het niet meer over mijn hart kreeg om het volledige bedrag te vragen.

Wat hij zegt...
pi_76060051
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:35 schreef editoor het volgende:

[..]

Om maar met een voobeeld te komen. mijn broer heeft 2 jaar universitaire opleiding gedaan met Wiskunde en informatica en op somige gebieden weet ik echt 100x meer af dan mijn broer, Het is allemaal leuk en aardig zo een diploma maar waar het om draaid is dat je een klant helpt die een probleem heeft en die oplost. Die geeft er geen ene ruk om of je een master in informatica hebt of dat je alleen een mavo diploma hebt. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je naamsbekenheid maakt en dat je genoeg werk hebt om je dag mee te kunnen vullen en van het geld je brood mee kan betalen.

Ik wil toch wel even weten wat je skills zijn voordat je losgaat op mijn machines

Informatica op de uni heeft iets meer om het lijf dan enduser fouten oplossen lijkt me.
pi_76060155
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:26 schreef 024 het volgende:

Qua ervaring en diploma's zou ik de optie MKB / Freelance nog even laten voor later

In wat jij beschrijft, daar zoek ik ook geen werk in, ook mijn interesse ligt daar niet in dus dat zal ook niet snel gebeuren dat ik in die hoek werkzaam zal zijn. Dit is gewoon het verlangen om eigen baas te zijn en iets voor me zelf te beginnen en ook dingen te doen waar ik goed in ben en er schijnt een markt in te zitten dus ik ben serieus aan het overwegen om er ook aan te beginnen en me plan verder uit te werken.
pi_76060264
Ik zou NOOIT maar dan ook NOOIT meer bij mensen in huis gaan zitten te prutsen. Laat ze lekker de pc naar jou brengen, of haal hem op.
Dat scheelt je zoveel tijd.
pi_76060413
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:30 schreef dramatiek het volgende:
Dat het jou cup of tea niet is dat is wel duidelijk. Maar ik zie dan weer niks om in een kantoor te gaan werken waar je 20 tot 100 computers moet gaan onderhouden en aan het eind van de dag vierkante ogen te krijgen. Dan maar liever die vervelende "tissue dames" en een wat gevarieerde baan.
pi_76060496
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:44 schreef kikoooooo het volgende:
Ik zou NOOIT maar dan ook NOOIT meer bij mensen in huis gaan zitten te prutsen. Laat ze lekker de pc naar jou brengen, of haal hem op.
Goede tip, het is vaak meer wachten dan werken maar TS doet dit al vaker in z'n vrije tijd dus zal dat vast wel weten.
pi_76060546
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:44 schreef kikoooooo het volgende:
Heb ik ook over na zitten te denken inderdaad. Dat is ook zeker iets wat ik mijn plan zal meenemen. Dat heeft zeker ze voordelen maar een nadeel is dan wel dat je 2x zo veel km maakt wat je dan weer merkt in de kosten. Of ze moeten het zelf brengen maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.
  vrijdag 25 december 2009 @ 22:55:33 #22
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_76060610
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:26 schreef 024 het volgende:
Weet je wat jij zou moeten doen ? (hint 2)

Particulieren zeiken altijd over je werk en de kosten en je blijft terugkomen bij die nitwits want als ze het zouden snappen hebben ze jou niet nodig. = veel gezeik , weinig geld.
Duidelijk. Dan moet je nog je belasting betalen btw en dat soort rommel. van die 20 per uur houdt je ook weer niet zoveel over.
En een beetje oude pc rommel fixen is niet echt leukt tenzij je kicked op andermans seksplaatjes en mp3's
quote:
> 50 euro p/u*

*prijzen marktconform.

Zo marktconform zijn die prijzen niet. Ik kom echt niet voor minder dan 75 per uur
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:01:33 #23
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_76060798
Er is vast wel vraag naar wat je wilt bieden.. Maar dit wil je gewoon niet doen..
Klant A belt.. Zijn pc is veels te traag.. Jij kijkt.. Er staat een ilegale versie van windows XP op.. Vol met virusen en spy ware.. Zijn personlijke info staat over 30 directory's verspreid.. En jij mag een back up maken.. En de shit herstellen..
Dan moet de klant eerst een legale windows versie kopen. Anders kun je niets.
Vervolgens ben je 8 uur aan het klote om alles te herstellen. En dan nog mist je klant die ene babyfoto die ergens onder een temp mapje stond.. En vervolgens verkloot hij alles weer na 1 maand en belt jou op en begint over garantie.. In de tussentijd zijn er weer overal prive dingen neergezet dus een image is geen optie..

Wil je dit echt gaan doen?
pi_76060841
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:37 schreef 024 het volgende:

[..]

Ik wil toch wel even weten wat je skills zijn voordat je losgaat op mijn machines

Informatica op de uni heeft iets meer om het lijf dan enduser fouten oplossen lijkt me.

Het topic is niet echt bedoeld om hier tov jullie te moeten bewijzen dat ik capabel genoeg ben. Anders had ik wel een opsomming gemaakt van mijn skillz en jullie gevraagt of ik goed genoeg ben om hier aan te beginnen. Daar zitten mijn zorgen niet.
pi_76060864
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:25 schreef editoor het volgende:

[..]

Juist omdat het zo overvol zit komt omdat de markt simpelweg verzadigd is.
Ik ken mensen die inmiddels zijn gestop met de werkzaamheden waar jij aan wilt beginnen, gewoon om dat het uiteindelijk te weinig oplevert om echt van te leven.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:03:52 #26
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76060876
Wat zou je willen lenen?
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:04:34 #27
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_76060902
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:01 schreef Bill_E het volgende:
Er is vast wel vraag naar wat je wilt bieden.. Maar dit wil je gewoon niet doen..
Klant A belt.. Zijn pc is veels te traag.. Jij kijkt.. Er staat een ilegale versie van windows XP op.. Vol met virusen en spy ware.. Zijn personlijke info staat over 30 directory's verspreid.. En jij mag een back up maken.. En de shit herstellen..
Vervolgens ben je 8 uur aan het klote om alles te herstellen. En dan nog mist je klant die ene babyfoto die ergens onder een temp mapje stond.. En vervolgens verkloot hij alles weer na 1 maand en belt jou op en begint over garantie.. In de tussentijd zijn er weer overal prive dingen neergezet dus een image is geen optie..

Maken we het nog wat erger. De pc is een Packard Bell Pentium III op 550 Mhz net snel genoeg voor internet. Maar als je hem moet repareren dan duurt het uren. En 160 euro vragen voor herinstallatie gaat hem niet worden.

Bovendien heb je concurentie van iedere opgeschoten tiener die het voor net wat minder doet dan jij.
En die gaat wel voor paar euro per uur uren zitten wachten.
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:09:19 #28
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_76061058
Gaaf, professioneel neefje.
Ik ga naar huis.
pi_76061197
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:01 schreef Bill_E het volgende:

Filteren heet zo iets

maar serieus, telefonisch zorg je niet alleen dat je een afspraak maakt, je zorgt er ook voor dat je weet waarom je naar een klant toe gaat. Als het plaatje niet duidelijk waar ik voor kom, kom ik gewoon niet dat is heel simpel. Er moet een duidelijke klachtomschrijving zijn waar ik werk in zie, niet 1 klein probleempje waar je dan na 5 minuten mee klaar ben en dan 5 euro mag incasseren. Je moet je werk serieus blijven houden anders is er geen beginnen aan.
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:21:32 #30
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_76061497
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:12 schreef editoor het volgende:

[..]

Filteren heet zo iets

maar serieus, telefonisch zorg je niet alleen dat je een afspraak maakt, je zorgt er ook voor dat je weet waarom je naar een klant toe gaat. Als het plaatje niet duidelijk waar ik voor kom, kom ik gewoon niet dat is heel simpel. Er moet een duidelijke klachtomschrijving zijn waar ik werk in zie, niet 1 klein probleempje waar je dan na 5 minuten mee klaar ben en dan 5 euro mag incasseren. Je moet je werk serieus blijven houden anders is er geen beginnen aan.
Ja maar je zult kostendekkend moeten zijn en je moet je voorrij kosten dus berekenen en in de prijs verwerken. dan belastingen en btw. Dat zullen de meeste mensen niet doen. Die hebben wel een mannetje.
Ik heb het toen ik begin 20 was jaren lang gedaan. Ik was naast mijn ict baan geen avond thuis. En toen ik er geen zin meer in had, was mijn plek zo ingenomen door een paar andere opgeschoten jongetjes.
pi_76061524
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:03 schreef huhggh het volgende:

[..]

Juist omdat het zo overvol zit komt omdat de markt simpelweg verzadigd is.
Ik ken mensen die inmiddels zijn gestop met de werkzaamheden waar jij aan wilt beginnen, gewoon om dat het uiteindelijk te weinig oplevert om echt van te leven.
Ik ken echt niemand die dit werk gedaan heeft of op dit moment in werkzaam is. Juist omdat er zoveel mensen dit kut werk vinden is er juist heel weinig concurentie. Je concurreert alleen met de neefjes en nichtjes die het gratis doen. Ik zelf zie dit wel gewoon als leuk werk en waar je je moet bewijzen dat je het geld waart bent, wat ze er voor moeten betalen. Zo makkelijk is het allemaal niet zoals het lijkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door editoor op 26-12-2009 00:07:27 ]
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:26:51 #32
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_76061698
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:23 schreef Pritt het volgende:
Zitten zoveel van die beunhazen in dat gebied dus het is niet echt een simpele markt.
Bovendien kennen de meeste mensen wel een buurjongen of neefje die het gratis fixt.
pff waarom nu weer neefje en buurjongen, het kan ook een nichtje zijn of buurmeisje hoor
Snollebolt
pi_76062025
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:09 schreef editoor het volgende:
Ik heb er over nagedacht om een businessplan te maken en daar een half jaar voor uit te trekken, maar ik heb zo het idee dat dat een beetje te overdreven is en dat dat makkelijk in een maandje zou moeten kunnen.
Dat lijkt me ook, bovendien hoef je dat alleen voor jezelf te doen want je hebt voor zoiets kleins geen krediet of investeerders nodig.
quote:
Een vraag die ik heel belangrijk vind is: heb je ondernemingsdiploma nodig om een eigen zaak te beginnen?
Nee.

Als je aan huis gaat werken en in een gewone woonwijk woont, moet je bij de gemeente informeren of je een zaak aan huis mag beginnen. Althans, als je klanten wilt gaan ontvangen die bijvoorbeeld hun PC komen brengen. Normaliter mag dat niet, omdat het bestemmingsplan dat niet toestaat en je buren de toeloop lastig vinden.

Je zult verder een BTW-nummer moeten aanvragen bij de belastingdienst, en je inschrijven bij de kamer van koophandel. Op de site van de BD kun je veel info vinden.
quote:
Ik wil een 1-manszaak beginnen.
Kun je doen, er zijn ook een soort franchises waarbij je onderdeel wordt van een landelijk PC Service netwerk. En kijk zeker ook hier eens wat voor aanbod er in je omgeving al bestaat:
http://kopen.marktplaats.(...)t-experts/c1195.html
quote:
Problemen waar ik tegen aankijk: software of hardware wat stuk gaat, buiten je schuld om. waar je dus wel de schuld voor krijgt. hoe moet je daar mee dealen.

Een verzekering daarvoor kun je wel vergeten, om problemen te voorkomen zou je algemene voorwaarden kunnen opstellen en die vóór de klus aan de klant kenbaar maken. Kijk ook hoe concurrenten het doen.
quote:
Van elke computer een image maken?
Alleen als de klant daarvoor betaalt lijkt me. Ik zou sowieso zorgen dat je voor alle veel voorkomende klusjes de beste en snelste tools paraat hebt.
quote:
Administrative werkzaamheden? Doe je dat met 2 vingers in de neus of gaat daar velen uren in zitten?
Daar gaat veel tijd inzitten, maar met een eenvoudig boekhoudpakketje kun je ter plekke bij de klant al een factuurtje uitdraaien en de betaling inboeken, dan hoef je verder alleen je inkoopkosten e.d. in te voeren en de BTW aangiften, balans en verlies & winstrekening uit te draaien of op te stellen.
quote:
Welk uurstarief moet ik hanteren?
Hoger dan je denkt. Er is een flinke markt van bijvoorbeeld koopkrachtige ouderen die continu met PC-problemen zitten. Bedenk ook dat zelfs een loodgieter tegenwoordig al zo'n 100 euro per uur kost. Als je betrouwbaar en professioneel overkomt, goed werkt levert, zou ik zeker niet onder 40 euro per uur gaan zitten. Bovendien zul je merken dat hoe duurder je bent, hoe minder de mensen zeuren en zeiken en hoe deskundiger ze je vinden.
pi_76062160
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:21 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja maar je zult kostendekkend moeten zijn en je moet je voorrij kosten dus berekenen en in de prijs verwerken. dan belastingen en btw. Dat zullen de meeste mensen niet doen. Die hebben wel een mannetje.
Ik heb het toen ik begin 20 was jaren lang gedaan. Ik was naast mijn ict baan geen avond thuis. En toen ik er geen zin meer in had, was mijn plek zo ingenomen door een paar andere opgeschoten jongetjes.
De vraag is gewoon is er genoeg vraag en aanbod. Kijk ik hoef heus niet gelijk een baan voor 40 uur daar gaat echt wel 1 a 2 jaar aan voor bij. In het begin zullen de kosten ook heel laag zijn omdat ik gewoon nog niet zo veel klanten heb en alleen reclame zal maken in de stad zelf waar ik woon.
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:03 schreef Sander het volgende:
Wat zou je willen lenen?
Ik woon nog thuis dus heb niet veel vaste lasten. Dus ik heb geen lening nodig.

Edit:

Thx DVR voor je advies Het plaatje word nu al een stuk duidelijker thx

[ Bericht 6% gewijzigd door editoor op 25-12-2009 23:46:57 ]
pi_76062317
maar ts. Het is geen easy money. Ook geen gat in de markt. Beter doe je een opleiding en blijf je dit op eigenhuisentuin basis doen.

Je kan ook freelancen maar dan zit je meer in it beheer. Lees server citrix vmware design product lifecycle etc.
pi_76062343
Op tweakers stond een soortgelijk topics vol tips, lees het hier maar even.
Beneath the gold, bitter steel
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:45:07 #37
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_76062353
Waarom heb je je MBO ICT eigenlijk niet afgemaakt, TS?
Ik ga naar huis.
pi_76062476
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 22:37 schreef 024 het volgende:

[..]

Net alsof je met Informatica op universitair niveau de kennis op zak hebt om end user problemen op te lossen
pi_76062634
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:48 schreef Thomass het volgende:

[..]

Net alsof je met Informatica op universitair niveau de kennis op zak hebt om end user problemen op te lossen
sjuust. Ik beheer bijv complexe windows vmware san etc oplossingen. Design en tco inbegrepen. Maar soms kan ik een foutmelding in xp maar met moeite oplossen
pi_76062845
Leuk idee maar ik werk ook al 15 jaar met windows. Ik denk dat iedereen die 15 jaar met windows werkt maar dan kun je nog geen bedrijf starten om software problemen op te lossen.

En als ik dan lees dat je geeneens school kan afmaken dan schat ik je kansen wel heel erg laag in, zeg maar nul. Je bent dom (laten we eerlijk zijn, mavo kun je geeneens afmaken...), je hebt ' ervaring' met windows (net zoals 15 miljoen andere mensen in NL), je hebt nu een baan die NIKS met computers te maken heeft.

Je wilt zélf reclame gaan drukken/maken (wtf, hoe onprofessioneel wil je overkomen...zucht, dikke kansloos dus)

Het is heus niet dat ik je idee onder wil schoffelen, maar laten we eerlijk zijn, hou jezelf niet langer voor de gek en ga voor een baas werken, want ondernemen is voor jou gewoon niet weggelegd, je bent gemaakt om te falen, serieus. Dit is niet jouw ding, klaar. Beter zorg je dat je hard voor een baas werkt, dan kun je nog kans maken op een mooi kerstpakket of een bonus.
pi_76062865
quote:

[..]

Dude, lees jij mijn post wel ?
pi_76062894
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:58 schreef r3gi3boy het volgende:
Leuk idee maar ik werk ook al 15 jaar met windows. Ik denk dat iedereen die 15 jaar met windows werkt maar dan kun je nog geen bedrijf starten om software problemen op te lossen.

En als ik dan lees dat je geeneens school kan afmaken dan schat ik je kansen wel heel erg laag in, zeg maar nul. Je bent dom (laten we eerlijk zijn, mavo kun je geeneens afmaken...), je hebt ' ervaring' met windows (net zoals 15 miljoen andere mensen in NL), je hebt nu een baan die NIKS met computers te maken heeft.

Je wilt zélf reclame gaan drukken/maken (wtf, hoe onprofessioneel wil je overkomen...zucht, dikke kansloos dus)

Het is heus niet dat ik je idee onder wil schoffelen, maar laten we eerlijk zijn, hou jezelf niet langer voor de gek en ga voor een baas werken, want ondernemen is voor jou gewoon niet weggelegd, je bent gemaakt om te falen, serieus. Dit is niet jouw ding, klaar. Beter zorg je dat je hard voor een baas werkt, dan kun je nog kans maken op een mooi kerstpakket of een bonus.
  zaterdag 26 december 2009 @ 00:01:32 #43
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_76062970
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:02 schreef editoor het volgende:
...opsomming gemaakt van mijn skillz en jullie gevraagt...
Tip 1: laat iemand die kan spellen je facturen opstellen.
Haters everywhere but I don't really care.
  zaterdag 26 december 2009 @ 00:02:11 #44
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_76062996
Tvp, dit lijkt me een boeiend topic . Ik heb helaas geen tips, ik help mijn bloedeigen moeder nog niet eens met haar pc problemen .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_76063027
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:44 schreef TheFrankey het volgende:
maar ts. Het is geen easy money. Ook geen gat in de markt. Beter doe je een opleiding en blijf je dit op eigenhuisentuin basis doen.
Opleidingen zijn niet voor mij weggelegd. Dat is niet iets waar ik nog mijn geld in ga steken. 8 jaar geleden ict-medewerker gedaan op de MBO en het was gewoon dikke ellende. Leerlingen die leraren terroriseren week in week uit. Leraren die je alleen hoi en gedag zeggen. Leerstof die saai is. Ik heb er gewoon geen trek meer om 3/4 jaar te studeren. Het is voor mij gewoon niet weggelegd en daar heb ik vrede mee.
pi_76063084
Gewoon doen, je verdient er bakken met geld mee. Ik had er fucking rijk mee kunnen worden als het werk mij niet zo tegen was gaan staan. Vooral in dorpstreken kan je goud geld verdienen met goeie service en een leuke prijs.

Als je het goed doet hoef je maar een paar keer te adverteren, de rest komt van je website/google en van mond op mond reclame.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2009 00:05:38 ]
pi_76063160
Interessant topic.
For great justice!
pi_76063165
Ik zelf heb ruim een jaar geleden een soortgelijk bedrijfje opgestart,maar dit dan icm met mijn vaste baan.
Veel ondersteuning gehad van mijn werkgever zodat ik overdag ook gewoon weg kon indien nodig.

Nu een jaar verder. 1 Tip : Doe het niet.

Zoals al aangegeven in dit topic de markt is compleet verzadigd. Teveel concurrentie van mensen die net hun mbo ict hebben gehaald en voor 4 of 5 euro per uur het willen doen. Je bent 4 uur bezig bij een particulier omdat er a geen legale windows aanwezig is. alle documenten over 300 verschillende locaties verspreid zijn enz. enz. Je moet reclame maken,naamsbekendheid op gaan bouwen. Dit kost allemaal geld wat je met veel moeite er weer uit moet gaan slepen. Hou het lekker bij vrienden/kennisenkring gewoon zwart.

Mocht je nog inhoudelijke vragen hebben, kan je me altijd een pm sturen. Ik heb nog wel ergens ondernemingsplan,onderhoudscontracten e.d. liggen.
pi_76063179
quote:

[..]

Common sense kom je een stuk verder mee.
pi_76063207
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 00:06 schreef domestic het volgende:
Ik zelf heb ruim een jaar geleden een soortgelijk bedrijfje opgestart,maar dit dan icm met mijn vaste baan.
Veel ondersteuning gehad van mijn werkgever zodat ik overdag ook gewoon weg kon indien nodig.

Nu een jaar verder. 1 Tip : Doe het niet.

Zoals al aangegeven in dit topic de markt is compleet verzadigd. Teveel concurrentie van mensen die net hun mbo ict hebben gehaald en voor 4 of 5 euro per uur het willen doen. Je bent 4 uur bezig bij een particulier omdat er a geen legale windows aanwezig is. alle documenten over 300 verschillende locaties verspreid zijn enz. enz. Je moet reclame maken,naamsbekendheid op gaan bouwen. Dit kost allemaal geld wat je met veel moeite er weer uit moet gaan slepen. Hou het lekker bij vrienden/kennisenkring gewoon zwart.

Mocht je nog inhoudelijke vragen hebben, pm me maar ik heb nog wel ergens ondernemingsplan,onderhoudscontracten e.d. liggen.
In welke regio zit je? Bij mij merk ik totaal geen verzadiging eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')