flip-flop dat je bentquote:Op vrijdag 25 december 2009 02:45 schreef Neroje het volgende:
Ik eet gewoon veel en ga langs bij familie
quote:Op vrijdag 25 december 2009 02:45 schreef Neroje het volgende:
Ik eet gewoon veel en ga langs bij familie
The fuck..quote:
quote:
Klinkt alsof het probleem niet bij kerst ligt, maar bij jouw ontwrichtte relatie met je familiequote:Op vrijdag 25 december 2009 07:05 schreef amvrosios het volgende:
ik haat kerst,stom gezeik...
moet je beetje gezellig gaan lopen doen tegen mensen die je t liefst in hun nek zou schieten,
en gaan praten met mensen die je maar 1x in t jaar spreekt.
blij als het er allemaal weer op zit,en we het normalen leven weer op kunnen pakken
Verjaardag? Welke verjaardag. Ik vier het midwinterfeest met een kerstboom met lampjes en lekker eten met mijn familie. Waarom hebben al die christenen die boom eigenlijk in huis staan? Stelletje huichelaars.quote:Op vrijdag 25 december 2009 03:01 schreef Dawwa het volgende:
Beetje de verjaardag vieren van een kerel die over water kon lopen en een maagd als moeder had
Hedendaags zitten zulke mensen in een gekkenhuis
Hahaha, ik las 'mensen die je het liefst in nek zou schijten'.quote:Op vrijdag 25 december 2009 07:05 schreef amvrosios het volgende:
moet je beetje gezellig gaan lopen doen tegen mensen die je t liefst in hun nek zou schieten,
blij als het er allemaal weer op zit,en we het normalen leven weer op kunnen pakken
Wat een kutleven moet jij hebben zeg.quote:Op vrijdag 25 december 2009 07:05 schreef amvrosios het volgende:
HALLO TS.quote:
quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:44 schreef Mirel het volgende:
Als werkloze ben je ook goed uit, lekker veel vrij.
Zo leer je nog eens wat. Tof.quote:Op vrijdag 25 december 2009 12:45 schreef Zith het volgende:
[..]
HALLO TS.
Kerst is van origine GEEN christelijk feest. Jezus is niet op 25dec. geboren. Het was een heidense dag die voor het gemak door christenen is overgenomen (zodat er een minder grote stap nodig was om christen te worden).
Wat was de oorspronkelijk manier dan?quote:Op vrijdag 25 december 2009 13:18 schreef -Strawberry- het volgende:
Bijna niemand viert het meer op de oorspronkelijke manier, dus wat zeur je.
het jaar wel, de maanden nietquote:Op vrijdag 25 december 2009 12:42 schreef Dennis_enzo het volgende:
Trouwens werd Jezus niet met oud en nieuw geboren? De jaartelling begint toch bij de geboorte van Jezus (voor en na Christus). Hoe zit dat eigenlijk?
Niet met ongelooflijk veel vreten en cadeautjes in elk geval.quote:Op vrijdag 25 december 2009 13:19 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wat was de oorspronkelijk manier dan?
Ja, maar met die boom en lichtjes enzo, beetje groen en licht in huis was het toch?quote:
Dat doe ik geen van beide.quote:Op vrijdag 25 december 2009 13:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Niet met ongelooflijk veel vreten en cadeautjes in elk geval.
Gewoon gezellig samen zijn. We eten wel maar vreten niet.quote:Op vrijdag 25 december 2009 13:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat dan? Met familie bij elkaar komen?
Dat is al wat meer hoe het hoort, de kerstgedachte.
Klopt helemaalquote:Op vrijdag 25 december 2009 12:45 schreef Zith het volgende:
[..]
HALLO TS.
Kerst is van origine GEEN christelijk feest. Jezus is niet op 25dec. geboren. Het was een heidense dag die voor het gemak door christenen is overgenomen (zodat er een minder grote stap nodig was om christen te worden).
Uhuh... complottheoriën zijn vaak niet goed voor je.quote:Op vrijdag 25 december 2009 14:00 schreef Doler12 het volgende:
Al die verhaaltje uit de bijbel zijn gejat van andere geloven en historische gebeurtenissen.![]()
Oow ja prettige verjaardag Sol Invictus!
[ afbeelding ]
Bazen keizer aan wie wij kerst te danken hebben!
[ afbeelding ]
Nouja, het klopt wel dat het Christendom vele dingen van de oude Egyptenaren heeft overgenomen.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:05 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Uhuh... complottheoriën zijn vaak niet goed voor je.
Jezus werd waarschijnlijk ergens in mei/juni geboren. Waarschijnlijk ook iets van 4 v.c.quote:Op vrijdag 25 december 2009 12:42 schreef Dennis_enzo het volgende:
Trouwens werd Jezus niet met oud en nieuw geboren? De jaartelling begint toch bij de geboorte van Jezus (voor en na Christus). Hoe zit dat eigenlijk?
Zoals?quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:06 schreef Zero17 het volgende:
[..]
Nouja, het klopt wel dat het Christendom vele dingen van de oude Egyptenaren heeft overgenomen.
Waarom zou dat lariekoek zijn?quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zoals?
Maar volgens mij doelt die knakker hier op de Zeitgeist-achtige theorie dat Jezus eigenlijk een soort verkapte zonnegod is. Dat is echter lariekoek.
Waarom zou het wel waar zijn? Geef eens redenen.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:14 schreef Zero17 het volgende:
[..]
Waarom zou dat lariekoek zijn?
Het is tenslotte niet het eerste wat van de oude Egyptenaren overgenomen is, de Romeinen vormden dan ook een belangrijke link tussen het Christendom en het oude Egypte.
Ik kan geen specifieke reden noemen waarom het wèl waar zou zijn, maar als je kijkt naar de geschiedenis worden er altijd tradities en gebruiken overgenomen uit eerdere culturen of religies. Dit zou het echter wel plausibel kunnen maken. Daarom zou het helemaal niet zo gek zijn als het christendom het één en ander heeft overgenomen in de loop der tijd. Overigens neemt het feit dat Jezus zelf niks wegheeft van een zonnegod niet weg dat de bijbel bepaalde symbolen in die context over heeft kunnen nemen en het voor een ander doel te gebruiken.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waarom zou het wel waar zijn? Geef eens redenen.
Jezus heeft namelijk niets weg van een Egyptische of Romeinse zonnegod. Bovendien is zonaanbidding verboden in de bijbel.
Ja, en ga nou maar weer lekker naar je bedje toe.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:26 schreef tonja het volgende:
Kerst is het feest van de zonnewende. Fuck god enzo.
Het christendom als institutionele religie heeft zeker dingen overgenomen, zoals het kerstfeest bijvoorbeeld. Je moet echter wel onderscheid maken tussen de historische Jezus zelf, zijn eerste volgelingen/ de bijbelschrijvers en het instituut 'kerk' dat later ontstond.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:26 schreef Zero17 het volgende:
[..]
Ik kan geen specifieke reden noemen waarom het wèl waar zou zijn, maar als je kijkt naar de geschiedenis worden er altijd tradities en gebruiken overgenomen uit eerdere culturen of religies. Dit zou het echter wel plausibel kunnen maken. Daarom zou het helemaal niet zo gek zijn als het christendom het één en ander heeft overgenomen in de loop der tijd. Overigens neemt het feit dat Jezus zelf niks wegheeft van een zonnegod niet weg dat de bijbel bepaalde symbolen in die context over heeft kunnen nemen en het voor een ander doel te gebruiken.
Jamaar ik heb helegaar nog geen slaapquote:Op zaterdag 26 december 2009 00:27 schreef Zero17 het volgende:
[..]
Ja, en ga nou maar weer lekker naar je bedje toe.
Die mening deel ik met jou, maar dat neemt niet weg dat het fenomeen religie opzich en de bijbelgeschiedenis interessant is om te bestuderen en met rationele theïsten in discussie te gaan. Want in mijn ogen zijn christenbashende mensen die zichzelf atheïsten durven te noemen en niet kunnen beargumenteren waarom ze ergens achter staan even erg als de evangelisten in de V.S. die de beruchte bible camps organiseren.quote:
In dat geval zal ik meer op de kerk doelen dan op Jezus zelf inderdaad. Jezus werd (vooral in het begin toen hij slechts een geringe groep volgelingen had) eerder afgeschilderd als een leermeester dan als een groot fenomeen (laat staan Zonnegod) inderdaad.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het christendom als institutionele religie heeft zeker dingen overgenomen, zoals het kerstfeest bijvoorbeeld. Je moet echter wel onderscheid maken tussen de historische Jezus zelf, zijn eerste volgelingen/ de bijbelschrijvers en het instituut 'kerk' dat later ontstond.
Jezus zelf, zijn eerste volgelingen en de bijbelschrevers zagen Jezus absoluut niet als zonnegod. Het aanbidden van de zon zou in hun ogen, als orthodoxe joden, iets volstrekt fouts zijn geweest. Bovendien zijn er geen fasoenlijke paralellen tussen de historische Jezus en zonnegoden te vinden.
Kortom: De 'Jezus is eigenlijk een zonnegod complottheorie' slaat nergens op.
Jezus werd door zijn eerste groep volgelingen niet slechts afgeschilderd als leermeester hoor.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:36 schreef Zero17 het volgende:
[..]
In dat geval zal ik meer op de kerk doelen dan op Jezus zelf inderdaad. Jezus werd (vooral in het begin toen hij slechts een geringe groep volgelingen had) eerder afgeschilderd als een leermeester dan als een groot fenomeen (laat staan Zonnegod) inderdaad.
Thx. Jij bent ook best relaxt voor een atheïst (?).quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:36 schreef Zero17 het volgende:
Maar bedankt voor het ophelderen van bepaalde zaken. Overigens ben je één van de eerste gelovigen die ik tegen ben gekomen waarmee het daadwerkelijk leuk is om mee in gesprek te gaan.
Jezus wilde zichzelf tijdens zijn leven toch niet als een goddelijk fenomeen zien? Of zit ik daar mis?quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jezus werd door zijn eerste groep volgelingen niet slechts afgeschilderd als leermeester hoor.
Vanaf het begin af aan geloofde men al dat Jezus meer was dan een eenvoudig mens, dat is niet pas later ontstaan. Al in de brieven van Paulus uit eind jaren 40/ begin jaren 50 n.c. lezen we al dat men Jezus 'Christus' noemt en als Goddelijk beschouwd. Dit is dus binnen 20 jaar na zijn dood. Dat is voor historische begrippen, ongekend snel. Opvallend is ook dat Paulus het niet eens nodig acht uit te leggen waarom hij Jezus 'Christus' noemt en hem een zo'n hoge status toedicht. Blijkbaar was dat algemeen bekend bij velen, en is die hoge status van Jezus dus nog verder terug te dateren tot vlak na zijn dood.
[..]
Thx. Jij bent ook best relaxt voor een atheïst (?).![]()
Als je het mij vraagt: ja.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:45 schreef Zero17 het volgende:
[..]
Jezus wilde zichzelf tijdens zijn leven toch niet als een goddelijk fenomeen zien? Of zit ik daar mis?
Respect voor je open, kritische geest.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:45 schreef Zero17 het volgende:
Ja atheïst inderdaad. Maar ik vind geschiedenis ontzettend interessant, ook de bijbelgeschiedenis en ik heb als kind ook nog een paar keer de hele kinderbijbel uitgelezen dus daar heb ik dan nog wel een béétje van opgestoken. Mensen die de bijbel een sprookjesboek noemen maar vervolgens zelf niet een het verhaal van Daniël en de leeuwenkuil weten op te brengen zegt ook al genoeg over het gebrek aan voorkennis waarmee sommige mensen gaan 'gristen-bashen'.
Mijn dank.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:48 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt: ja.
Meer over dit onderwerp: Vond Jezus zichzelf eigenlijk wel goddelijk en de messias?
[..]
Respect voor je open, kritische geest.
Ik moest lachenquote:Op zaterdag 26 december 2009 01:02 schreef TeenWolf het volgende:
Gegronde klacht; wel de lusten niet de lasten.
Pasen gaat erover dat Jezus uit de dood is opgestaan.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:36 schreef ZodiaX het volgende:
Kerst gaat al jaren niet meer om geloof.
Langzaam aan veranderen de christenfeestdagen om in 'gewoon lekker gezellig feestdagen'.
Kijk aleen al naar de hoofdpersoon van kerst. De kerstman, heeft niets meer met christendom te maken.
Wie weet bv waar pasen nog over gaat?
quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:36 schreef ZodiaX het volgende:
Kerst gaat al jaren niet meer om geloof.
Langzaam aan veranderen de christenfeestdagen om in 'gewoon lekker gezellig feestdagen'.
Kijk aleen al naar de hoofdpersoon van kerst. De kerstman, heeft niets meer met christendom te maken.
Wie weet bv waar pasen nog over gaat?
Misschien moet je de post boven je eens lezen.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:48 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Het is toch het feest van het licht enzo? Nog voor de christen tijd en shit..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |