abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 december 2009 @ 22:16:24 #51
862 Arcee
Look closer
pi_76120008
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 14:34 schreef SeLang het volgende:
Dat risico is er, maar als je naar de langere trends kijkt (einde creditcycle etc) dan is de kans imo niet groot dat we weer een decennium lang belachelijk hoge waarderingen gaan houden. Een paar jaar een verlies in reele termen slikken van ~2% is okee als je uiteindelijk 50% goedkoper kunt kopen. Dat is voor mij aantrekkelijker dan nu het 'greater fool' spelletje spelen tegen de odds in. Maar iedereen moet dat voor zichzelf beslissen natuurlijk.
Maar de S&P zal (ruim) onder de 666 moeten voor jij een keer instapt, want de laatste keer stapte je ook niet in. Iets zegt me dat we die 666 niet snel weer gaan zien... (niet op enige beurskennis gebaseerd, overigens)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_76120482
quote:
Op zondag 27 december 2009 22:16 schreef Arcee het volgende:

[..]

Maar de S&P zal (ruim) onder de 666 moeten voor jij een keer instapt, want de laatste keer stapte je ook niet in. Iets zegt me dat we die 666 niet snel weer gaan zien... (niet op enige beurskennis gebaseerd, overigens)
Als ik het goed heb meegekregen, baseert Selang zijn keuzes hoofdzakelijk op de P/E schiller. Als de bedrijfwinsten groeien kan het best zo zijn dat er een lage P/E-ratio ontstaat op een hoger niveau, al acht ik dat dit gebeurd onwaarschijnlijk de komende jaren. De geschiedenis leert ons dat in turbulente tijden als deze (depressie-achtige omstandigheden) de P/E-ratio op bepaalde momenten zeer laag is (historisch gezien). Het is dus waarschijnlijk dat een stand onder de 666 er de komende jaren gaat komen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 december 2009 @ 22:27:09 #53
862 Arcee
Look closer
pi_76120579
quote:
Op zondag 27 december 2009 22:25 schreef piepeloi55 het volgende:
Zoals ik meegekregen baseert Selang zijn keuzes hoofdzakelijk op de P/E schiller.
True.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_76133434
tvp
pi_76146213
Nah, ik zeg dat 2010 verder in het teken zal staan van de weg omhoog en herstel van bepaalde fondsen. Niet meer niet minder en dat zal in 2011 ook zo zijn..
75 topics = FIN
pi_76205065
quote:
Op donderdag 24 december 2009 19:21 schreef LXIV het volgende:
Mijn inschatting: Door het overvloedige geldscheppen dreigt inflatie, waarop de centrale banken wel gedwongen zijn de rente te verhogen.
Bovenstaande ben ik met TS eens. Ik ben echter bang dat het bestrijden van de inflatie gaat mislukken. In ieder geval in de VS.

Het instrument voor het terugdringen van de maatschappelijke geldhoeveelheid, is het verkopen van Amerikaanse staatsobligaties door de FED. Wie gaat die kopen? Ik in ieder geval niet :-) Door de enorme staatsschuld zullen beleggers zoals Pimco een fors hogere rente verlangen voor het risico op wanbetaling. De rente zal dus stijgen zoals TS hierboven al voorspelt, maar ik voeg hier zelf de voorspelling aan toe dat die poging tot inflatiebestrijding wel eens kon gaan mislukken.

Als de inflatie inderdaad toeslaat, zullen beurskoersen omhoog gaan, niet omdat de winstmarges van bedrijven verbeteren, maar louter door de geldontwaarding. Er zou dan economisch gezien stagflatie kunnen ontstaan, een hardnekkig probleem dat zeer moeilijk te bestrijden is. Of dit alleen in de VS plaats zal vinden of (deels) ook in Europa vind ik lastig te voorspellen, maar al zou het alleen in de VS zijn dan valt de dollar en betekent het hier ook financiele onrust en slecht nieuws voor de economische groei.

De beste inflatiehedge is -meen ik- goud. Ik wil daar zelf niet in investeren en heb inflation-linked bonds gekocht als verzekering hiertegen. Qua aandelen kun je het beste in bedrijven zitten die hun prijzen makkelijk aanpassen zoals utilities, commodities en consumer staples.

Ik lees niet zoveel meer over deflatie, maar ik sluit dat ook niet uit. Veel van de stimulans uitgaven staan nu bij banken als extra reserves en komen niet in het maatschappelijk geldverkeer terecht. Bovendien hebben de bedrijven en werknemers die overheidssteun ontvangen nu de neiging om dit te sparen in plaats van te consumeren, waardoor het multiplier effect verkleind wordt. Dit is waar Japan al jaren mee worstelt en ik heb nog geen overtuigend betoog gelezen waarom het niet ook in de VS en Europa zou kunnen gebeuren.

De derde mogelijkheid is dat de vraag 'inflatie of deflatie' ook in 2010 nog niet een duidelijke antwoord krijgt. Qua kansen houd ik rekening met:

1. Inflatie 30 % AEX eindstand: 450
2. Deflatie 10 % AEX eindstand: 200
3. Het blijft onduidelijk 60 % AEX eindstand: 340

(Het gewogen gemiddelde is een AEX van 359, dus instappen maar :-)

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 30-12-2009 00:21:07 (Typo) ]
pi_76205269

[ Bericht 100% gewijzigd door jaco op 30-12-2009 00:20:38 (Sorry, dubbele post) ]
pi_76205535
Ben het in grote lijnen wel eens met de poster hierboven (behalve inflation linked bonds ) maar heb nog weinig mensen gehoord over hoe het nu moet met het geld wat terugbetaald is aan Amerika door zo'n beetje alle grote banken? Ik zie Obama (geithner) er voor aan dat hij het zo weer uitgeeft (of gebruikt voor ondersteuning van het healthcare plan )
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_76229169
In 2010 gaat TomTom failliet dus ik adviseer om short te gaan in dat bedrijf. Het biedt al jaren lang niets nieuws meer en kan de concurrentie met Nokia, Google en Apple simpelweg niet aan. TomTom is te lang blijven hangen en stelt geen ruk meer voor
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  woensdag 30 december 2009 @ 18:58:55 #60
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76231305
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:54 schreef Stuart het volgende:
In 2010 gaat TomTom failliet dus ik adviseer om short te gaan in dat bedrijf. Het biedt al jaren lang niets nieuws meer en kan de concurrentie met Nokia, Google en Apple simpelweg niet aan. TomTom is te lang blijven hangen en stelt geen ruk meer voor
Ik verwacht dat TT wordt overgenomen door een toeleveringsbedrijf van GM voor 9 euro
  woensdag 30 december 2009 @ 20:17:05 #61
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_76235267
Ik verwacht dat het economische nieuws de komende tijd slechter wordt omdat de huizenmarkt in Amerika nog verre van gezond is.

http://2.bp.blogspot.com/(...)mortgage+reset+chart

Dat moet er eerst uit voordat enige werkelijke mogelijkheid omhoog bestaat. Voor de banken zal het meevallen omdat de regels niet meer zo scherp zijn. De politiek zal een tweede stimuleringsronde niet gelijk aandurven. Na de lange stijging op de beurzen van de afgelopen tijd zal de beurs eerst scherp dalen. Nieuwe halve stimuluering zal er toch moeten komen waardoor de beurs zich zal stabiliseren, maar niet meer stijgen denk ik.

Zo blijven we jaren blijven kwakkelen als Japan, totdat we beseffen dat de olieproductie daalt, de olieprijs stijgt en enige vorm groei niet meer mogelijk blijkt en we toch maar is moeten gaan afbetalen en saneren.

We hebben een nieuwe bron van schone energie nodig om hier uit te komen.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_76246648
quote:
Op woensdag 30 december 2009 20:17 schreef iamcj het volgende:
Aan de slag, zou ik zeggen. Daar wil ik wel 1 van kopen, tegen een redelijke prijs.

OT: Ik verwacht meer van dit in 2010. Er gaat nog getwijfeld worden over de waarde (in geld) van heel veel zaken. Niet altijd langs bekende wegen.

[ Bericht 14% gewijzigd door zoost op 31-12-2009 01:07:55 ]
  donderdag 31 december 2009 @ 04:43:38 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76252120
quote:
Op woensdag 30 december 2009 00:14 schreef jaco het volgende:

Als de inflatie inderdaad toeslaat, zullen beurskoersen omhoog gaan, niet omdat de winstmarges van bedrijven verbeteren, maar louter door de geldontwaarding.
Dat wordt altijd gezegd want veel bedrijven kunnen inderdaad inflatie gewoon doorberekenen naar klanten. Echter, zolang het geen Zimbabwe scenario wordt verwacht ikzelf dan eerder dalende koersen omdat de kapitaalmarktrente dan fors zal stijgen.

Voor een stagflatiescenario is het interessant om naar eind jaren '70 begin jaren '80 te kijken.
Goud, Sparen en Aandelenmarkt 1968-2009
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_76277217
quote:
Op donderdag 24 december 2009 19:21 schreef LXIV het volgende:
De visie van nostramdamus LXIV
Eigenlijk moet je dus je geld van de bank halen en inwisselen tegen Dollars, Ponds en Yens, onder je matras stoppen en hopen dat geen dief erachter komt?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_76277248
quote:
Op woensdag 30 december 2009 20:17 schreef iamcj het volgende:

VS dat Iran aanvalt kan ook
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 31 december 2009 @ 21:59:21 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76278407
quote:
Op donderdag 31 december 2009 20:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Eigenlijk moet je dus je geld van de bank halen en inwisselen tegen Dollars, Ponds en Yens, onder je matras stoppen en hopen dat geen dief erachter komt?
Tegen ponden of Yen in ieder geval niet en dollars heeft ook weinig zin gezien de rente in de VS.

Maar je hebt toch een visie nodig wil je je kapitaal zo effectief mogelijk laten renderen, niet? Vorig jaar was ik (achteraf terecht) erg bullish over de aandelenmarkten in 2009. Dat heeft me ca. 60% rendement op eigen vermogen opgeleverd.

Jij denkt toch ook wel na over wat 2010 brengen zal en waarin je het beste kunt zitten?
The End Times are wild
  donderdag 31 december 2009 @ 22:00:13 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76278430
quote:
Op donderdag 31 december 2009 20:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

VS dat Iran aanvalt kan ook
Dan gaat de olieprijs weer door het dak. Met de Irak-oorlog duurde het 5 jaar voordat de productie weer op vooroorlogs niveau kwam. En Irak had nog wel een boycot, dus een lage productie!
The End Times are wild
pi_76281105
quote:
Op donderdag 31 december 2009 22:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan gaat de olieprijs weer door het dak. Met de Irak-oorlog duurde het 5 jaar voordat de productie weer op vooroorlogs niveau kwam. En Irak had nog wel een boycot, dus een lage productie!
Het Iraanse leger uitschakelen en de oliebronnen bezetten duurt geen 5 jaar
pi_76281116
quote:
Op donderdag 31 december 2009 21:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tegen ponden of Yen in ieder geval niet en dollars heeft ook weinig zin gezien de rente in de VS.

Maar je hebt toch een visie nodig wil je je kapitaal zo effectief mogelijk laten renderen, niet? Vorig jaar was ik (achteraf terecht) erg bullish over de aandelenmarkten in 2009. Dat heeft me ca. 60% rendement op eigen vermogen opgeleverd.

Jij denkt toch ook wel na over wat 2010 brengen zal en waarin je het beste kunt zitten?
Schouderklopje voor jezelf
pi_76287655
Veel zijwaartse beweging en daarna een dipje naar de 200 denk ik.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 23:15:04 #71
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_76309223
Europese Commissie: Hoog risico op financiële ineenstorting Nederland 2010

Wall Street Journal: Eurozone krijgt in 2010 te maken met enorme
schuldencrisis

Nederland Leenland
Volgens de Europese Commissie (EC) lopen in het nieuwe jaar 8
EU-landen het grote risico dat de publieke financiën niet langer
betaalbaar zullen zijn, en de landen feitelijk failliet gaan. Deze
landen zijn Griekenland, Spanje, Ierland, Slovenië, Slowakije, Malta,
Cyprus en... Nederland.

De overige EU landen krijgen van de EC het predikaat `gemiddeld
risico' opgeprikt. Alleen Finland is als `laag risico' gekwalificeerd.
http://tinyurl.com/ykpo569
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  zaterdag 2 januari 2010 @ 00:42:13 #72
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_76313130
PS:

ECB president aan het woord en in beeld:
http://online.wsj.com/art(...)7D-BAB5-2B99E38F5D6F

Oh ja, basis kennis waar zelfs economen even van slikken en wat elk kind/puber op school zou moeten mogen leren:
http://video.google.nl/videoplay?docid=3435415963578872386#

Een zeer goede uitleg inzake de krankzinnige wereldverloedering als gevolg van gemaakt, onecht, niet echt bestaand, geen echte-waarde dekkend,,,,, "GELD".

In 45 minuten leer je als volwassene wat je deels al wist en al dan niet juist snapte, deels, maar dan dus geheel, oftewel 'het hele plaatje'.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  zaterdag 2 januari 2010 @ 01:07:07 #73
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76313885
Tja, de "rijke" landen delen tegoedbonnen als dollars en euro's voor olie en goud uit met een inflatie van 4% aan de wereld, drukken per jaar 4% bij, en klagen dan dat we 0,8% teruggeven als ontwikkelingshulp

Vervolgens houden we de importen uit die landen tegen met hoge importheffingen

De eigen boeren steunen we met subsidies van 80 miljard euro per jaar en het overschot flikkeren we in Afrika over de schutting, zodat die paar boeren daar, niets meer te doen hebben

[ Bericht 19% gewijzigd door Deprater op 02-01-2010 10:00:43 ]
pi_76314318
Ik vind mijn eten belangrijker dan dat in Afrika. Ik vind ook dat een WAO´er het beter mag hebben dan een werkende Afrikaan
  zaterdag 2 januari 2010 @ 11:04:09 #75
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_76318068
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 01:07 schreef Deprater het volgende:
Tja, de "rijke" landen delen tegoedbonnen als dollars en euro's voor olie en goud uit met een inflatie van 4% aan de wereld, drukken per jaar 4% bij, en klagen dan dat we 0,8% teruggeven als ontwikkelingshulp

Vervolgens houden we de importen uit die landen tegen met hoge importheffingen

De eigen boeren steunen we met subsidies van 80 miljard euro per jaar en het overschot flikkeren we in Afrika over de schutting, zodat die paar boeren daar, niets meer te doen hebben
Landbouw heeft ook een strategisch belang, het gaat echt niet alleen om het tevreden houden van boeren maar om de Europese voedselvoorziening. Vanwege de strenge eisen die de EU stelt aan boeren moeten ze ook meer kosten maken dan bijvoorbeeld Afrikaanse boeren.

Het is trouwens ook niet zo dat we in Afrika alleen maar voedsel dumpen er wordt ook best wat geïmporteerd, sperziebonen uit Egypte bijvoorbeeld.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')