Dat blijft in mijn ogen toch een beetje kwartjes rapen op het spoor van een hoge-snelheidstrein.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:07 schreef piepeloi55 het volgende:
Wil je op zeker spelen blijf je de komende tijd in aandelen/commoditys. Als medio 2010 een dip dreigt zet je je beleggingen over in veilige staats-obligaties.
Dat klopt wel, maar wat wil je dan? Je moet toch ergens inzitten? En zo denkt iedereen natuurlijk, waardoor alles onwaarschijnlijk hoog geprijsd is.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat blijft in mijn ogen toch een beetje kwartjes rapen op het spoor van een hoge-snelheidstrein.
Investeer het in zaken waar je concreet wat aan hebt.. de tijd van eenvoudig geld met geld verdienen is in rap tempo aan het verdwijnen.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar wat wil je dan? Je moet toch ergens inzitten? En zo denkt iedereen natuurlijk, waardoor alles onwaarschijnlijk hoog geprijsd is.
Dat is zeker waar, maar in wat dan? Je moet het ook kunnen opslaan en weer verhandelen!quote:Op donderdag 24 december 2009 22:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Investeer het in zaken waar je concreet wat aan hebt.. de tijd van eenvoudig geld met geld verdienen is in rap tempo aan het verdwijnen.
Mja, dat verschilt van persoon tot persoon en ook naar gelang de grootte van het beschikbare bedrag. Maar de verwachting dat je geld de komende jaren vanzelf (nominaal) groeit via buy-and-hold constructies in wat dan ook, lijkt me niet erg realistisch tenzij je daarbij ook veel risico accepteert.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, maar in wat dan? Je moet het ook kunnen opslaan en weer verhandelen!
Dat klopt helemaal. De risico's zijn aanzienlijk, de rendementen naar verwachting niet daarmee in overeenstemming.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mja, dat verschilt van persoon tot persoon en ook naar gelang de grootte van het beschikbare bedrag. Maar de verwachting dat je geld de komende jaren vanzelf (nominaal) groeit via buy-and-hold constructies in wat dan ook, lijkt me niet erg realistisch tenzij je daarbij ook veel risico accepteert.
Nou, in mijn optiek KAN de rente helemaal niet omhoog gaan. De kortlopende rente zal Bernanke laag moeten houden, anders:quote:Op vrijdag 25 december 2009 00:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Maarja, voor komend jaar hangt zo'n beetje ALLES af van de rente in Amerika.
Of zelfs negatieve rente?quote:Op vrijdag 25 december 2009 10:28 schreef RdeV het volgende:
..maar een rente verlaging naar 0%, en het opvoeren van de Quantitive Easing lijkt me eerder waarschijnlijk.
The elephant in room is dat overheden niet tot in het oneindige kunnen blijven stimuleren terwijl iedereen er nu vanuitgaat dat Obama altijd weer meer geld kan lenen (en de FED geld kan printen) voor stimulatie. Maar er is een punt waarop de Treasurymarkten dat niet meer trekken en gaan crashen. Vanaf dat moment worden overheden impotent. Waar dat punt precies ligt weten we niet, maar als we dat punt bereiken, bereid je dan voor op een scenario waar 2008 bij verbleekt.quote:Op vrijdag 25 december 2009 13:56 schreef CrèmeBrûlée het volgende:
Ik verwacht niet dat men zal stoppen met stimuleren. Men kan het zich simpelweg niet veroorloven.
Jawel de economieën kunnen nu op eigen kracht verder, ik zal niet zeggen dat het nu halleluja is maar het vertrouwen is terug en China zal het voortouw nemen, die is met 1 miljard hardwerkende kopers een wereld op zich.quote:Op vrijdag 25 december 2009 13:56 schreef CrèmeBrûlée het volgende:
Ik verwacht niet dat men zal stoppen met stimuleren. Men kan het zich simpelweg niet veroorloven.
In het slechtste geval ga je er komend jaar, met bagger rentes en wispelturige aandelen markten + meer reizen er dus op achteruitquote:Op vrijdag 25 december 2009 13:34 schreef SeLang het volgende:
Zoals altijd: het is koffiedik kijken dus we zullen het wel zien over een jaar.
Ik ben het hierin niet (langer meer) met je eens. Ik denk weldegelijk dat overheden kunnen blijven stimuleren, zolang de economieën op hun gat liggen. Ook zullen de treasurymarkten niet crashen, omdat de toegenomen vraag naar kapitaal door overheden wordt gecompenseerd door een sterk afgenomen vraag door consumenten en bedrijven. Consumenten en bedrijven zullen juist meer gaan sparen, en dat spaargeld moet toch ergens worden weggezet. Meer dood spaargeld zet alleen maar meer neerwaartse druk op de kapitaalmarktrentes.quote:Op vrijdag 25 december 2009 14:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
The elephant in room is dat overheden niet tot in het oneindige kunnen blijven stimuleren terwijl iedereen er nu vanuitgaat dat Obama altijd weer meer geld kan lenen (en de FED geld kan printen) voor stimulatie. Maar er is een punt waarop de Treasurymarkten dat niet meer trekken en gaan crashen. Vanaf dat moment worden overheden impotent. Waar dat punt precies ligt weten we niet, maar als we dat punt bereiken, bereid je dan voor op een scenario waar 2008 bij verbleekt.
Die overheidstekorten zijn helemaal zo hoog nog niet. Die zijn pas ongeveer op de helft van wat het ooit geweest is. Ook zal de toegenomen binnenlandse spaarquote ervoor zorgen dat steeds minder geld uit het buitenland hoeft te worden gehaald. Dus ook de afhankelijkheid van de VS van landen als China zal op de lange duur afnemen.quote:Zelfs zonder extra stimulatieprogrammas is me nu al niet duidelijk van wie al dat geld geleend gaat worden de komende jaren. Je moet dan beleggers gaan wegjagen uit aandelen, onroerend goed, commodities etc om maar aan geld te komen om dat uit te lenen aan de overheid. En quantitative easing krijgt op een bepaald moment juist een omgekeerd effect: want wie wil er nog Treasuries als er structureel overheidstekorten worden gemonetariseerd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |