abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 december 2009 @ 19:21:39 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76027317
Wat verwachten jullie van 2010? Waar moet je inzitten, en waarin vooral niet? Welke sectoren op de beurs gaan het beste presteren? Wat is de beste strategie voor een maximaal rendement volgend jaar?

Mijn inschatting: Door het overvloedige geldscheppen dreigt inflatie, waarop de centrale banken wel gedwongen zijn de rente te verhogen. Het bijna gratis geld dat het hele "herstel" heeft veroorzaakt valt hiermee weg en daarmee ook de druk om koersen naar boven te laten gaan.

AEX: Een zijwaartse beweging, 300-360. Sectoren met kansen: financials, ICT. Sectoren die gaan inleveren: grondstoffen

Commodities: productiecapaciteit is nog onvoldoende afgebouwd, prijzen en voorraden zijn nu al hoog vanwege "vluchtkapitaal". De vraag zal wel iets aantrekken als de economie aantrekt, maar nog te veel lucht in de bubble. In principe geld hetzelfde voor goud als commodity.

Vastgoed: Kantorenmarkt blijft slecht als gevolg van het minder aantal arbeidsplaatsen en vooral door het lagere aantal benodigde werkplekken (flexwerken, thuiswerken). Overcapaciteit blijft bestaan, prijzen dalen.
Huizenmarkt: Kalft langzaam wat af, -5% eind 2010

Sparen: Lage rentes en een kans op inflatie maken dit niet aantrekkelijk, maar aantrekkelijker dan obligaties als je het geld niet vastzet

Obligaties: Slechte belegging met aanstaande renteverhogingen in het verschiet.

Al met al: mijn strategie zal eerder op het behoud van kapitaal gericht zijn dan op een superrendement. Voor een rendement van 8% (=4% effectief plus inflatie en vermogensbelasting) zou ik nu meteen willen tekenen. Helaas gaat dat niet.

Ik denk dat ik een goed moment begin 2010 probeer te timen en dan langlopende, ATM calls op mijn portefeuille schrijf. Met het vrijkomende geld dek ik dan nog wat geschreven DITM puts af. Bij een gelijkblijvende beurs levert me dat ca. 15% effectief rendement op. Het neerwaartse risico lijkt me ook beperkt, want als het slecht gaat zal de rente laag blijven.
The End Times are wild
pi_76028910
Wat verwachten jullie van 2010? Waar moet je inzitten, en waarin vooral niet? Welke sectoren op de beurs gaan het beste presteren? Wat is de beste strategie voor een maximaal rendement volgend jaar?

2010 word het jaar waarin de burger in zal zien dat we niet net uit een recessie zijn gekomen maar dat we nog volop in de grootste depressie zitten(groter dan jaren '30). Waar je vooral niet in moet zitten zijn aandelen/ Olie/ Goud / Euro/ Britse pond/ huizenmarkt/ meeste bedrijfsobligaties.

De sectoren die het slechts gaan presteren zijn:
- Financials
- Grondstoffen
- Consumentenartikelen

De sectoren die het relatief beter gaan doen zijn:
- Voeding
- Telecommunicatie

AEX: neerwaartse beweging van 340 richting 150-120. Mogelijkheid tot beurscrash zoals 19 okt 1987, waarschijnlijk meerdere mini-crashes(beurzen meer dan -8%) in 2010.

Commodities: Vraag zal enorm afnemen komende jaren naar grondstoffen zoals olie. Olie waarschijnlijk richting de 25 dollar volgend jaar. Goud is geen veilige vluchthaven en kan richting de 600-650 dollar, en zilver naar de 6-7 dollar.

Valuta: Komend jaar enorme versterking van de dollar in het vooruitzicht met een dollarindex die richting de 100 kan gaan, voor de EUR/USD zal dit een stand van ongeveer 1.00-1.10 betekenen. Yen ook sterk volgend jaar en die zal wel winnen ten opzichte van de Dollar. Britse pond kan verder worden afgeslacht waarbij het goed mogelijk word dat een euro meer waard word dan een pond.

Huizenmarkt: huizenprijzen zullen volgend jaar in Nederland sterk gaan dalen(-15%), en ook in andere landen zal een verdere daling van de huizenprijzen plaatsvinden. Sterkste daling van huizenprijzen waarschijnlijk pas in 2011.

Sparen: Een lage rente komende jaren, maar dat is geen probleem vanwege deflatie die we komende jaren hoogstwaarschijnlijk zullen krijgen.

Obligaties: obligaties van Amerika zullen komend jaar waarschijnlijk sterk stijgen, dus dat lijkt mij de sterkste en meest veilige obligatie. Bedrijfsobligaties gevaarlijk vanwege mogelijk omvallen van verschillende bedrijven.

Er is rendement mogelijk volgend jaar maar dat zal vooral moeten worden behaald door middel van put-opties en niet in de aandelen. met put-opties komend jaar rendementen van 500-1000% mogelijk.
pi_76029663
dat de dubbele dip erin valt.
voor mij persoonlijk zal het weinig uitmaken
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 24 december 2009 @ 21:11:38 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_76032038
Een groot voordeel van 2010 is dat het beter zal zijn dan 2011.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_76033772
Het verloop van 2010/2011 zal afhankelijk zijn van de overheidsfactoren waarbij 2 scenarios bestaan:
stoppen met stimuleren
Het is niet de vraag of overheden willen stoppen met stimuleren, maar of ze hier door de financiele markten toe worden 'gedwongen' (door een hoge rente). De economie zal dan in een vrije val terecht komen en er kan zelfs blijken dat de centrale banken 'impotent' zijn, wat willen ze immers meer doen als ze nu gedaan hebben, zonder dat de markten er averechts op reageren. Door de vrije val van de economie zal een heleboel krediet worden afgelost/afgeschreven. Dit zorgt ervoor dat het financiele stelsel alsnog valt. Deflatie is dan het toverwoord en dan zit je goed in veilige (staats)obligaties en cash. Door de deflatie krijg je bij deze beleggingssectoren een hoog reel rendement. Alle andere belegginssectoren zullen in prijs dalen, ook goud en zilver ondanks het grote wantrouwen in het systeem.

doorgaan met stimuleren
Als de stimuleringen zullen aflopen zie je in de economie een kentering waar. Overheden en centrale banken zullen dan opnieuw massaal stimuleren omdat hun vorige stimulansen immers ook hebben gewerkt (*ahum*). de beurzen zullen een dip kunnen maken waarna ze weer opkrabbelen, door (alweer) kunstmatige groei. Ook de beurzen reageren hier na een daling weer positief op. In dit scenario moet je ten tijden van de daling in obligaties of cash zitten en ten tijden van 'voorspoed' in aandelen/ commoditys.

Vastgoed zal in beide scenario's blijven verslechteren, alleen de grote van de krimp is anders. Ook zal de inflatie in beide scenarios laag of negatief zijn, omdat de kredietverstrekking stil blijft liggen. De rente zal echter gaan stijgen door de overvloed aan obligaties. Ook zal blijken dat een aantal landen/ amerikaanse staten in de toekomst niet meer aan hun verplichtingen kan voldoen.

Uiteindelijk, in de lange toekomst zal echter blijken dat overheden niet meer kunnen stimuleren en we alleen tijd gekocht hebben. Wil je op zeker spelen blijf je de komende tijd in aandelen/commoditys. Als medio 2010 een dip dreigt zet je je beleggingen over in veilige staats-obligaties. of je die obligaties meot verkopen of houden hangt af van het wel/niet stimuleren.
  donderdag 24 december 2009 @ 22:15:38 #6
38496 Perrin
pi_76034049
quote:
Op donderdag 24 december 2009 22:07 schreef piepeloi55 het volgende:
Wil je op zeker spelen blijf je de komende tijd in aandelen/commoditys. Als medio 2010 een dip dreigt zet je je beleggingen over in veilige staats-obligaties.
Dat blijft in mijn ogen toch een beetje kwartjes rapen op het spoor van een hoge-snelheidstrein.
  donderdag 24 december 2009 @ 22:22:27 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76034285
quote:
Op donderdag 24 december 2009 22:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat blijft in mijn ogen toch een beetje kwartjes rapen op het spoor van een hoge-snelheidstrein.
Dat klopt wel, maar wat wil je dan? Je moet toch ergens inzitten? En zo denkt iedereen natuurlijk, waardoor alles onwaarschijnlijk hoog geprijsd is.
The End Times are wild
  donderdag 24 december 2009 @ 22:29:24 #8
38496 Perrin
pi_76034515
quote:
Op donderdag 24 december 2009 22:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt wel, maar wat wil je dan? Je moet toch ergens inzitten? En zo denkt iedereen natuurlijk, waardoor alles onwaarschijnlijk hoog geprijsd is.
Investeer het in zaken waar je concreet wat aan hebt.. de tijd van eenvoudig geld met geld verdienen is in rap tempo aan het verdwijnen.
  donderdag 24 december 2009 @ 22:32:54 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76034632
quote:
Op donderdag 24 december 2009 22:29 schreef Perrin het volgende:

[..]

Investeer het in zaken waar je concreet wat aan hebt.. de tijd van eenvoudig geld met geld verdienen is in rap tempo aan het verdwijnen.
Dat is zeker waar, maar in wat dan? Je moet het ook kunnen opslaan en weer verhandelen!
The End Times are wild
  donderdag 24 december 2009 @ 22:38:00 #10
38496 Perrin
pi_76034806
quote:
Op donderdag 24 december 2009 22:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, maar in wat dan? Je moet het ook kunnen opslaan en weer verhandelen!
Mja, dat verschilt van persoon tot persoon en ook naar gelang de grootte van het beschikbare bedrag. Maar de verwachting dat je geld de komende jaren vanzelf (nominaal) groeit via buy-and-hold constructies in wat dan ook, lijkt me niet erg realistisch tenzij je daarbij ook veel risico accepteert.
  donderdag 24 december 2009 @ 22:39:30 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76034861
quote:
Op donderdag 24 december 2009 22:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

Mja, dat verschilt van persoon tot persoon en ook naar gelang de grootte van het beschikbare bedrag. Maar de verwachting dat je geld de komende jaren vanzelf (nominaal) groeit via buy-and-hold constructies in wat dan ook, lijkt me niet erg realistisch tenzij je daarbij ook veel risico accepteert.
Dat klopt helemaal. De risico's zijn aanzienlijk, de rendementen naar verwachting niet daarmee in overeenstemming.

Maar wat zou je dan moeten kopen? Allerlei grondstoffen hebben ook al recordprijzen behaald. Onroerend goed kan ivm deleveraging ook nog dik omlaag. Spullen? Wat voor spullen?
The End Times are wild
  donderdag 24 december 2009 @ 22:52:43 #12
38496 Perrin
pi_76035323
Hangt er echt vanaf wat je doel is en wat je middelen zijn.

Wil je nog rijker worden en heb je veel geld te investeren, dan zou ik uitpluizen in welke (kleine) bedrijven en start-ups je zou kunnen investeren waarvan je verwacht dat ze het de komende tijd goed zullen doen.

Heb je veel geld en neem je genoegen met koopkrachtbehoud, dan zou ik het parkeren in zaken die op lange termijn hun waarde waarschijnlijk behouden, bijvoorbeeld edelmetaal (fysiek, op een veilige plek waar je er zelf bij kunt).

Heb je weinig geld, dan zou ik het parkeren op een of meerdere spaarrekeningen bij betrouwbare banken in plaats van ermee gokken voor een klein beetje winst.
  donderdag 24 december 2009 @ 23:05:44 #13
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_76035754
Voorspelling voor 2010:
De aanhoudende malaise in de VS zorgt voor stagflatie met exponentieel oplopende overheidstekorten. Alles - uitgedrukt in dollars - doet het goed, maar in reële termen doen de meeste investeringen het slecht. Heel veel kleine Amerikaanse banken zullen omvallen. Meer soevereine staten zullen technisch failliet gaan. Banken gaan opnieuw een beroep doen op staats-steun-fondsen. Wat doet het goed? Grondstoffen, olie, goud, agrarische producten.

Eind 2010:
- Goud op $1650
- Olie op $90
- Euro op $1,75
- Werkloosheid (U3) VS officieel op 12%, en brede werkloosheid (U6) op 21%
- VS officieel in een depressie
- Overheidstekort VS loopt op tot 50% van budget, in totaal 2 Triljoen dollar (en met alle niet budgetair verplichtingen zoals Medicare en Medicaid tot 2,5 Triljoen)

Kortom, ik verwacht de meeste mensen geen geld verdienen op de AEX. Put opties op banken gaan het wel goed doen.

Grappig, eigenlijk de zelfde aanname/scenario als Vandergeld, maar totaal tegenovergestelde verwachtingen van dollar en in dollar geprijsde commodities.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  donderdag 24 december 2009 @ 23:31:48 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76036576
Het is sowieso grappig hoezeer de meningen uiteen lopen. Terwijl we allemaal over dezelfde info beschikken en toch niet dom zijn!
Een echte bull ben ik echter nog niet tegengekomen voor het nieuwe jaar, wat mij dan weer een klein beetje bullish maakt. Niet om tegendraads te zijn, maar een contrarian heeft ook zijn punt. En markten klimmen het beste tegen een muur van zorgen op.
The End Times are wild
pi_76038086
Ik zeg biotech (as usual) en landbouw.

Biotech: veel bedrijven in de sector hebben sinds maart geld opgehaald en hebben een cashpositie waarmee ze meerdere jaren kunnen toekomen. Bovendien steunt hun koersevolutie niet op verkoopscijfers of winstgroei, maar op mijlpaalbetalingen en onderzoeksresultaten.
De bedrijven die ik volg in deze sector hebben verschillende medicijnen in ontwikkeling (tussen 5 en 24). Er komt dus geregeld nieuws naar buiten, en bovendien kunnen ze zich verschillende mislukkingen veroorloven - bij één succes kan de waarde van zo'n bedrijven verveelvoudigen.

Landbouw: door de crisis zijn veel investeringen in de landbouw stilgevallen; zo zijn o.a. meststoffen een jaartje overgeslagen. Deze aandelen zijn heel goedkoop hierdoor en de grote ommekeer is nog altijd niet aangebroken, alhoewel ik niet verwacht dat dat nog lang gaat duren.

Voor de rest; het kleinste kind weet dat de rente vroeg of laat verhoogt gaat worden. Niks nieuws hier. Wanneer er echter weer gedurfde overnames en ander roekeloos gedrag de kop opsteekt wordt ik voorzichtiger.

Sectoren te mijden in mijn ogen; financials noteren aan waarderingen van voor de crisis, en zijn door slecht bestuur riskante ondernemingen gebleken. In iets beleggen wat je niet begrijpt en je veiligheidsmarges afbouwen om heviger te kunnen gokken is in mijn ogen slecht bestuur.

Voor andere sectoren ben ik voorzichtig positief. Ik zie China en Indie etc. nog wel goud bijkopen, metalen stockeren. Olie blijft schaarser worden, waarvan oliedienstenbedrijven kunnen profiteren (Fugro, Transocean, Seadrill,...).
Alhoewel ik denk dat een goed instapmoment uitkiezen cruciaal is om een significante winst te boeken.

[ Bericht 8% gewijzigd door tony_clifton- op 25-12-2009 00:20:00 ]
pi_76039567
Verwachting voor 2010

Markten
-voor de AEX verwacht ik een 25 - 35% stijging
-ik verwacht nog minstens 1 grote dip
-fundamentele aandelen zullen het relatief slecht doen tegen speculatieve aandelen die bijv. verlies draaien en fundamenteel er slecht voorstaan maar toch abnormale beurskoersen laten zien.
-het grote geld ligt eerder in de exotische markten zoals Brazilie, China en India en niet in Amerika of Europa.

Banken
-banken sector zal het niet heel slecht doen zoals menigeen hier voorstelt. Vergelijking met 2 jaar ligt hun leverage stukken lager en staan de balansen er een stuk beter voor en zolang Bernanke met zijn poten van de rente afblijft blijven de Financials een goede investering. Uiteraard is het verstandig de jaarverslagen van de bank door te nemen wil je er in investeren. Mijn inziens nog wel grote verschillen tussen de risico factoren die bepaalde banken hebben.

de dollar
Zal wat stijgen als Bernanke ophoudt met QE rondt Maart. Mocht er weer een lijk uit de kast vallen in Amerika zal dat direct worden gefixed door Bernanke waardoor de dollar weer wat kan zakken maar dat is zeker geen probleem. Ik verwacht zeker geen abnormale waarde van de dollar.

de euro
Zie ik het niet goed voor in, teveel landen die er geen reet van bakken en de Euro stevig devalueren. Landen zoals Griekenland en Ierland zijn een blok aan het been en de EU moet daar strenge regels aan stellen en ze anders er uit gooien.

Commodities
-Zit veel te veel speculatie in, kan alle kanten op. Is geen goed woord over te zeggen, ik blijf er dan ook zoveel mogelijk vanaf. Vraag is hier nauwelijks een invloed op. Zolang India als gekken goud blijft inkopen zie ik Goud ook geen gekke dingen doen.

Wat niet
-Troep zoals Dubai moet je vandaan blijven, shorten op vastgoed is dan ook een idee.
-Ik moet ook niks hebben van vervoer van goederen-delivery bedrijven. Zoals bulkscheepvaart of Airlines. Concurrentie is spijkerhard en margins zijn van likmevestje. Beurskoersen zullen daarvan echt achterblijven.
-Biomedische, healthcare bedrijven moet ik ook niks van hebben, zeker met het de healthcare reforms op het oog.
-IT sector heb ik ook geen vertrouwen in, alleen de gevestigde namen zoals Apple en Google en wat kleine anderen zullen het bovengemiddeld doen.
-Verzekerings bedrijven zoals Travelers blijf ik ver vandaan.
-Japan & Engeland

Wat wel?
-consumer staples in Europa/USA
-exotische gas/olie bedrijven
-exotische auto/industrie bedrijven.
-exotische/USA alternatieve semi-conductor/technology/energy bedrijven
-De grote conglomerates zullen denk ik nette B&H rendementen behalen en interessant voor relatief defensieve portfolios.
-Ik verwacht veel spuit11 scenarios bij relatief kleine bedrijven in exotische landen, stockpicking is dus key om veel centen te verdienen of verliezen komend jaar.

Belangrijkste meetpunten voor mezelf
-rente
-werkloosheid

Ben tevreden als ik het beter dan de markt doe qua rendement alleen ben ik eigenwijs genoeg dat ik minstens voor een paar honderden procenten wil gaan. En ik wil werken aan mijn bizarre leverages. Maar weet eigenlijk al wel dat dit erg lastig gaat worden, ik wil als het even kan geen momenten waar het volledige kapitaal in 1 scheet kan worden weggevaagd.

Maarja, voor komend jaar hangt zo'n beetje ALLES af van de rente in Amerika.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 25 december 2009 @ 10:28:20 #17
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_76043680
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 00:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Maarja, voor komend jaar hangt zo'n beetje ALLES af van de rente in Amerika.
Nou, in mijn optiek KAN de rente helemaal niet omhoog gaan. De kortlopende rente zal Bernanke laag moeten houden, anders:
- gaan de banken op grote schaal failliet
- gaan de staten failliet
- gaat de centrale overheid failliet
- gaan nog veel en veel meer mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen (reset van de teaser rates) versnelling van de instorting van de huizenmarkt

Denk je eens in, de korte rente stijgt naar 4%. Helemaal niet absurd hoog (eigenlijk nog best laag). Maar de overheden zullen hun budgetten helemaal zien verdampen. De tekorten zijn al torenhoog.
Een rente stijging is een killer voor de toch al deplorabele staat van de huizenmarkt.
Een rente stijging is een killer voor de mogelijkheden voor het herfinancieren van de commercial real estate - die gaat 2010 zwaar onderuit, zelfs met 0% rente, aangezien herfinancieren niet mogelijk is - de onderliggende waarde is lager dan de uitstaande kredieten.

Het enige wat stijgt, is de frequentie en toon van de centrale bank over het voornemen om de rente te laten stijgen, maar een rente verlaging naar 0%, en het opvoeren van de Quantitive Easing lijkt me eerder waarschijnlijk.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  vrijdag 25 december 2009 @ 10:40:15 #18
38496 Perrin
pi_76043875
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 10:28 schreef RdeV het volgende:
..maar een rente verlaging naar 0%, en het opvoeren van de Quantitive Easing lijkt me eerder waarschijnlijk.
Of zelfs negatieve rente?
  vrijdag 25 december 2009 @ 13:18:52 #19
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76047683
voor 2010 verwacht ik lichte deflatie en dalende netto lonen, pensioenen en uitkeringen
Huizenmarkt dalende tendens zet zich voort
aandelen ICT: Ordina, Financials: Delta Loyd, chemie: DSM
  vrijdag 25 december 2009 @ 13:34:08 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76048131
Puur koffiedik natuurlijk, maar ikzelf zou zeer kortlopend vastrentend gaan, dus puur gericht op kapitaalbehoud en wachten op betere tijden. Momenteel is elke markt overgewaardeerd, courtesy alle stimulatieprogrammas.

De aandelenmarkten zijn overgewaardeerd. Dat wil niet zeggen dat het niet verder omhoog kan maar het is het risico niet waard imo.

Commodities zijn een bubble. Ik verwacht eerder een (scherpe) daling dan een stijging omdat de stimulering toch langzaam aan wordt teruggedraaid en de overspannen verwachting die men nu heeft van economisch herstel gaat tegenvallen (er zit een extreem optimistisch scenario ingeprijsd).

Korte rente blijft abnormaal laag omdat de centrale banken die rente laag houden maar ook omdat beleggers massaal naar korte maturities gaan vluchten omdat het domweg nergens anders veilig is. Lange rente gaat stijgen omdat de centrale banken gaan stoppen met aankoop van Treasuries en omdat overheden de markt overspoelen met nieuwe uitgaven.

Waar je niet in moet zitten zijn aandelen in het algemeen, maar vooral financials en commodity gerelateerde business zou ik niet willen hebben. Financials omdat er nog heel veel moet worden afgeschreven en ik nog (veel) meer verwatering verwacht door uitgiftes van nieuwe aandelen om de balansen te repareren en te versterken in het licht van nieuwe eisen. Commodities omdat ik denk dat die bubble gaat klappen bij de eerste economische tegenslag.

Zoals altijd: het is koffiedik kijken dus we zullen het wel zien over een jaar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_76048783
Alles hangt er vanaf of men stopt met stimuleren of niet.

Stopt men daarmee, dan krijgen we gewoon te maken met een depressie à la de jaren '30. Dat besef zal dan in de tweede helft van 2010 zoetjes aan wel doordringen.
Stopt men daar niet mee, dan zal dat voor 2010 alleen maar positieve effecten hebben. Maar wat er daarna gebeurt blijft inderdaad koffiedik kijken.

Ik verwacht niet dat men zal stoppen met stimuleren. Men kan het zich simpelweg niet veroorloven.
  vrijdag 25 december 2009 @ 14:14:16 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76049410
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 13:56 schreef CrèmeBrûlée het volgende:
Ik verwacht niet dat men zal stoppen met stimuleren. Men kan het zich simpelweg niet veroorloven.
The elephant in room is dat overheden niet tot in het oneindige kunnen blijven stimuleren terwijl iedereen er nu vanuitgaat dat Obama altijd weer meer geld kan lenen (en de FED geld kan printen) voor stimulatie. Maar er is een punt waarop de Treasurymarkten dat niet meer trekken en gaan crashen. Vanaf dat moment worden overheden impotent. Waar dat punt precies ligt weten we niet, maar als we dat punt bereiken, bereid je dan voor op een scenario waar 2008 bij verbleekt.

Zelfs zonder extra stimulatieprogrammas is me nu al niet duidelijk van wie al dat geld geleend gaat worden de komende jaren. Je moet dan beleggers gaan wegjagen uit aandelen, onroerend goed, commodities etc om maar aan geld te komen om dat uit te lenen aan de overheid. En quantitative easing krijgt op een bepaald moment juist een omgekeerd effect: want wie wil er nog Treasuries als er structureel overheidstekorten worden gemonetariseerd?

Btw: en dit geldt natuurlijk ook voor de EU, Japan en China. Alleen kwam Japan er zo lang mee weg omdat de tekorten door het eigen volk werden gefinancierd ipv door het buitenland. Maar nu volgt de hele wereld dezelfde politiek: lenen en stimuleren. De vraag is dus echt: lenen van wie dan?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 december 2009 @ 14:20:40 #23
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76049616
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 13:56 schreef CrèmeBrûlée het volgende:
Jawel de economieën kunnen nu op eigen kracht verder, ik zal niet zeggen dat het nu halleluja is maar het vertrouwen is terug en China zal het voortouw nemen, die is met 1 miljard hardwerkende kopers een wereld op zich.

En DSM en AKZO zullen er met hun technologie bij zijn
pi_76049684
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 13:34 schreef SeLang het volgende:
Zoals altijd: het is koffiedik kijken dus we zullen het wel zien over een jaar.
In het slechtste geval ga je er komend jaar, met bagger rentes en wispelturige aandelen markten + meer reizen er dus op achteruit
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_76050061
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 14:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

The elephant in room is dat overheden niet tot in het oneindige kunnen blijven stimuleren terwijl iedereen er nu vanuitgaat dat Obama altijd weer meer geld kan lenen (en de FED geld kan printen) voor stimulatie. Maar er is een punt waarop de Treasurymarkten dat niet meer trekken en gaan crashen. Vanaf dat moment worden overheden impotent. Waar dat punt precies ligt weten we niet, maar als we dat punt bereiken, bereid je dan voor op een scenario waar 2008 bij verbleekt.
Ik ben het hierin niet (langer meer) met je eens. Ik denk weldegelijk dat overheden kunnen blijven stimuleren, zolang de economieën op hun gat liggen. Ook zullen de treasurymarkten niet crashen, omdat de toegenomen vraag naar kapitaal door overheden wordt gecompenseerd door een sterk afgenomen vraag door consumenten en bedrijven. Consumenten en bedrijven zullen juist meer gaan sparen, en dat spaargeld moet toch ergens worden weggezet. Meer dood spaargeld zet alleen maar meer neerwaartse druk op de kapitaalmarktrentes.

Het wordt pas echt ellendig als het stimuleren onder politieke druk wordt stopgezet. Dan gaan we gewoon een depressie in die nog heel lang kan gaan duren.
quote:
Zelfs zonder extra stimulatieprogrammas is me nu al niet duidelijk van wie al dat geld geleend gaat worden de komende jaren. Je moet dan beleggers gaan wegjagen uit aandelen, onroerend goed, commodities etc om maar aan geld te komen om dat uit te lenen aan de overheid. En quantitative easing krijgt op een bepaald moment juist een omgekeerd effect: want wie wil er nog Treasuries als er structureel overheidstekorten worden gemonetariseerd?
Die overheidstekorten zijn helemaal zo hoog nog niet. Die zijn pas ongeveer op de helft van wat het ooit geweest is. Ook zal de toegenomen binnenlandse spaarquote ervoor zorgen dat steeds minder geld uit het buitenland hoeft te worden gehaald. Dus ook de afhankelijkheid van de VS van landen als China zal op de lange duur afnemen.

Nee, imho is er maar één weg uit deze ellende, en dat is door te stimuleren stimuleren en nog eens stimuleren. Net zolang tot de economie weer uit zichzelf op stoom komt. Pas dan moeten alle stimuleringsmaatregelen zo snel mogelijk worden teruggedraaid, omdat anders de Treasurymarkt alsnog gaat crashen. Maar op dat punt zijn we nog lang niet beland, dat kan nog wel jaaaren duren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')