FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Ruilen bij Belcompany
Marije222donderdag 24 december 2009 @ 19:15
Onlangs heb ik een nieuwe oplader gekocht voor mijn telefoon bij de Belcompany. Thuis kwam ik erachter dat het niet de juiste was. Toen ik de oplader wilde ruilen mocht dat alleen als ik mijn naam, adres en telefoonnummer opgaf.

Nou vraag ik me af, mogen ze dat afdwingen?
ElisaBdonderdag 24 december 2009 @ 19:16
quote:
Op donderdag 24 december 2009 19:15 schreef Marije222 het volgende:
Onlangs heb ik een nieuwe oplader gekocht voor mijn telefoon bij de Belcompany. Thuis kwam ik erachter dat het niet de juiste was. Toen ik de oplader wilde ruilen mocht dat alleen als ik mijn naam, adres en telefoonnummer opgaf.

Nou vraag ik me af, mogen ze dat afdwingen?
Ruilen is een gunst, geen recht. Afdwingen mogen ze niets, maar dan mag jij niet ruilen.
Marije222donderdag 24 december 2009 @ 19:21
Maar het is toch een recht dat je binnen 8 dagen mag ruilen?
Bovendien heeft de medewerker die mij de oplader heeft verkocht, gezegd dat dat de juiste was en het niet even uitgeprobeerd, kortom het kwam door 'm zelf dat ik moest komen ruilen...
RemcoDelftdonderdag 24 december 2009 @ 19:22
Dat doen meer winkels, om te voorkomen dat personeel fraudeert met retouren, en om te voorkomen dat klanten gesloopte troep terugbrengen.
quote:
Op donderdag 24 december 2009 19:21 schreef Marije222 het volgende:
Maar het is toch een recht dat je binnen 8 dagen mag ruilen?
Nee.
r_onedonderdag 24 december 2009 @ 19:23
quote:
Op donderdag 24 december 2009 19:15 schreef Marije222 het volgende:
Onlangs heb ik een nieuwe oplader gekocht voor mijn telefoon bij de Belcompany. Thuis kwam ik erachter dat het niet de juiste was. Toen ik de oplader wilde ruilen mocht dat alleen als ik mijn naam, adres en telefoonnummer opgaf.

Nou vraag ik me af, mogen ze dat afdwingen?
Dat hangt er vanaf wie de fout heeft gemaakt:

  • Belcompany door jou de verkeerde lader te leveren terwijl je duidelijk hebt gevraagd om "een lader voor mijn telefoon merk/type"? Dan is ruilen je recht en mag dat recht niet worden ingeperkt met deze randvoorwaarde.
  • Jijzelf door "een lader, doe maar die daar" te vragen? Dan is ruilen een gunst en mag Belcompany er voorwaarden aan verbinden.
  • r_onedonderdag 24 december 2009 @ 19:24
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 19:21 schreef Marije222 het volgende:
    Maar het is toch een recht dat je binnen 8 dagen mag ruilen?
    Op grond van wat?
    Als het op de kassabon van BC staat: ja. Anders: in beginsel niet.
    quote:
    Bovendien heeft de medewerker die mij de oplader heeft verkocht, gezegd dat dat de juiste was en het niet even uitgeprobeerd, kortom het kwam door 'm zelf dat ik moest komen ruilen...
    Dan ligt de fout dus bij BC en is ruilen je recht. Zie eerste bullet.
    Marije222donderdag 24 december 2009 @ 19:26
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 19:23 schreef r_one het volgende:

    [..]

    Dat hangt er vanaf wie de fout heeft gemaakt:

  • Belcompany door jou de verkeerde lader te leveren terwijl je duidelijk hebt gevraagd om "een lader voor mijn telefoon merk/type"? Dan is ruilen je recht en mag dat recht niet worden ingeperkt met deze randvoorwaarde.
  • Jijzelf door "een lader, doe maar die daar" te vragen? Dan is ruilen een gunst en mag Belcompany er voorwaarden aan verbinden.
  • Ah zo...
    Tja hij heeft 'm zelf uit het rek gepakt nadat ik m'n telefoon liet zien...
    r_onedonderdag 24 december 2009 @ 19:27
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 19:26 schreef Marije222 het volgende:
    Ah zo...
    Tja hij heeft 'm zelf uit het rek gepakt nadat ik m'n telefoon liet zien...
    Dan lijkt het me duidelijk, dan heeft BC niet geleverd wat ze hadden behoren te leveren.
    Maracadonderdag 24 december 2009 @ 19:34
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 19:27 schreef r_one het volgende:

    [..]

    Dan lijkt het me duidelijk, dan heeft BC niet geleverd wat ze hadden behoren te leveren.
    Ze deden ook niet moeilijk over het wel of niet ruilen/terugbrengen. Maar TS wil volgens mij weten of ze NAW-gegevens mogen vragen.
    _Michiel_donderdag 24 december 2009 @ 19:40
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 19:21 schreef Marije222 het volgende:
    Maar het is toch een recht dat je binnen 8 dagen mag ruilen?
    Je denk misschien aan de wet koop op afstand. Deze zegt dat je het product binnen 7 dagen na levering mag omruilen. Mits je het product dus op afstand hebt gekocht (bv. telefonisch of online).
    pfefferkatzedonderdag 24 december 2009 @ 19:48
    Geef een ander adres op Paranoia figuur.
    r_onedonderdag 24 december 2009 @ 19:59
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 19:34 schreef Maraca het volgende:
    Ze deden ook niet moeilijk over het wel of niet ruilen/terugbrengen. Maar TS wil volgens mij weten of ze NAW-gegevens mogen vragen eisen.
    Daar doen ze wel wat moeilijk over: geen NAW-gegevens = geen ruilen.

    En je hebt dus ruilen en je hebt ruilen.
    TheFreshPrincedonderdag 24 december 2009 @ 20:07
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 19:40 schreef _Michiel_ het volgende:

    [..]

    Je denk misschien aan de wet koop op afstand. Deze zegt dat je het product binnen 7 dagen na levering mag omruilen. Mits je het product dus op afstand hebt gekocht (bv. telefonisch of online).
    7 werkdagen
    r_onedonderdag 24 december 2009 @ 20:10
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 20:07 schreef MaGNeT het volgende:
    7 werkdagen
    En retourneren (niet omruilen)
    Viezzedonderdag 24 december 2009 @ 20:28
    Maar waarom zou je jouw adres niet geven, heb je iets te verbergen ofzo Het is puur voor het geval dat jij de lader ondertussen hebt gesloopt en gauw een andere wilt krijgen.
    r_onedonderdag 24 december 2009 @ 20:34
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 20:28 schreef Viezze het volgende:
    Maar waarom zou je jouw adres niet geven, heb je iets te verbergen ofzo Het is puur voor het geval dat jij de lader ondertussen hebt gesloopt en gauw een andere wilt krijgen.
    Die "waarom"-discussie is grotendeels al eens gevoerd, onlangs: Adresgegevens anders geen bon?
    Viezzedonderdag 24 december 2009 @ 20:43
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 20:34 schreef r_one het volgende:

    [..]

    Die "waarom"-discussie is grotendeels al eens gevoerd, onlangs: Adresgegevens anders geen bon?
    Dat is wel iets anders (vind ik), dat je voor een bon je adres op moet geven vind ik ook belachelijk.
    r_onedonderdag 24 december 2009 @ 21:22
    quote:
    Op donderdag 24 december 2009 20:43 schreef Viezze het volgende:
    Dat is wel iets anders (vind ik), dat je voor een bon je adres op moet geven vind ik ook belachelijk.
    Op zeker moment werd de discussie breder getrokken dan alleen "voor een bon": lees hier
    r3gi3boyvrijdag 25 december 2009 @ 16:35
    Precies, de NAW-gegevens zijn er puur in het geval dat de lader kapot zou zijn of als je er stiekem een andere lader in de verpakking hebt gestopt, niets meer niets minder. Pas vanaf 30,- euro wil Belcompany ook een kopietje legitimatie, dus dat geeft wel aan dat het bedrag eronder (in jou geval waarschijnlijk 14,99), het niet zoveel uitmaakt welk adres je opgeeft en het slechts een administratief verhaal is voor het hoofdkantoor.